Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

Kanskje Hw.No får betalt for å lage opprør rundt produktnavnene til Apple.

 

Neida, men er det sånn at Hw.No ikke skal "reklamere" med å skrive pent om iPhone, så derfor skriver de Iphone? Hva da hvis de skal skrive negativt, er ikke kritikken retta mot feil produkt da i og med at produktet heter iPhone og ikke Iphone?

 

Jeg tror folk forstår at det er snakk om Aples produkt...

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje Hw.No får betalt for å lage opprør rundt produktnavnene til Apple.

 

Neida, men er det sånn at Hw.No ikke skal "reklamere" med å skrive pent om iPhone, så derfor skriver de Iphone? Hva da hvis de skal skrive negativt, er ikke kritikken retta mot feil produkt da i og med at produktet heter iPhone og ikke Iphone?

 

Jeg tror folk forstår at det er snakk om Aples produkt...

 

AtW

 

Akkurat! Så hvorfor bevisst skrive det feil?

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne vise til en mail fra svartjenesten til Språkrådet.

 

Spørsmål:

Skal man konsekvent skrive iPod eller Ipod i artikler som omtaler produktet iPod/Ipod?

 

Svar:

(Vi har fått en del spørsmål om dette i dag etter oppslag på "hardware.no". Jeg gjengir et tidligere svar i kopi nedenfor.)

 

Alle merkenavn er navn og dermed egennavn (særnavn). Både på engelsk og norsk er regelen at slike skal skrives med stor forbokstav. Om noen likevel velger et merkenavn med liten forbokstav og ev. andre rariteter i skrivemåten, bør andre språkbrukere benytte samme skrivemåte. Det dreier seg om respekt for beskyttede varemerker og - kanskje ikke minst - for andres navnevalg.

 

I artikkelen du viser til på http://www.hardware.no/artikler/naar_ipod_faar_stor_i/51389, står det bl.a.:

 

<<Vi forholder oss imidlertid til norske skriveregler, som sier at egennavn skal ha stor forbokstav. Vi mener at produsentenes kreative PR-stunt ikke skal få forsøple våre redaksjonelle tekster.>>

 

Den første setningen er meningsløs, for også i engelsk og alle de språk jeg kjenner, er regelen for stor forbokstav i navn den samme. Dessuten vil utgangspunktet her føre galt av sted; man kan ikke anvende norske skriveregler på fremmede navn! Hvorfor kaller dette nettstedet seg forresten for "hardware" ("hw") om de som står bak, har så høyt utviklet språkbevissthet?

 

Den andre setningen i sitatet er jo i bunn og grunn fornærmende fordi den indirekte kaller andres påfunn og navn for søppel. Man kan være enig eller uenig, men bør kanskje uansett uttrykke seg noe mer forsiktig.

 

[Følgende del har blitt postet tidligere men var likevel en del av den fulstendige mailen.]

 

 

Ellers limer jeg nedenfor inn kopi av et tidligere svar på et tilsvarende spørsmål:

 

Du har helt rett i at skrivemåten for et merkevarenavn må respekteres, selv om man måtte mene at den er feilaktig ut fra vanlige språkregler. Dette gjelder iallfall så lenge man ikke behøver transkribere fra et alfabet til et annet, noe som er sjelden i denne sammenheng, for i vår kulturkrets vil de fleste utbredte merkenavn være skrevet med bokstaver i det latinske alfabetet.

 

Apple har lansert musikkavspilleren (også for stillbilder og video) "iPod" som et varemerke med navnet skrevet slik. Skrivemåten representerer et bevisst brudd på vanlige skriveregler. Det føyer seg inn i et merkevarebyggingsprosjekt der man også finner produktnavnet "iTunes" på en multimediespiller for datamaskiner, som kalles "iMac" i Apples verden. Den foranstilte i-en skal rimeligvis vise til Internett og gi assosiasjoner til en moderne livs- og forbrukerstil.

 

For noen år siden truet den amerikanske produsenten av den pikante matsausen "Tabasco" med sak dersom ordet ble fornorsket i skrivemåten og gjort til fellesbetegnelse for denne typen matsauser, altså "tabasko". For å omgå truslene ble løsningen å innføre den alminnelige betegnelsen "tabaskosaus". Slik er oppslaget i dag i Bokmålsordboka på Internett (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html):

 

tabaskosaus fra sp, etter staten Tabasco i Mexico sterk, rød kryddersaus med bl a paprika og chilipepper

 

Nå er ikke saken alltid så enkel. Jeg mener den nå alminnelige forkortelsen "pc" stammer fra det opprinnelige merkevarenavnet "Personal Computer" (IBM?). Likeledes er "pod" fra "iPod" blitt en integrert del av ordet "podcast(ing)". Akkurat i det tilfellet har sikkert ikke Apple innvendinger, for selskapet har jo lagt gullegget ved å få innført en allmenn betegnelse som peker mot deres avspillerprodukt!

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Bare tenk rent praktisk da folkens. Med navn som "GameRUL3R DeLuXe" tar det ufattelig mer tid å korrigere artikler og forsikre om at alle bokstavene er helt riktig. Hvis man gjør som HW.no har foreslått, blir dette en enkel sa: Gamerul3r Deluxe. Ferdig. Kjapt. Praktisk. Enkelt å lese.

 

Hver gang jeg skal skrive et av disse produktnavnene, må jeg jo se på det 5 ganger for å være sikker på at akkurat den og den bokstaven er liten eller stor. Er jo bare meningsløst.

Ja, de kan vurdere det i enkelttilfeller. Men de skal greie det over en kam og skrive Iphone bare av prinsipp. Et prinsipp som er latterlig skivebom.

Lenke til kommentar
Det store spørsmålet er vel om styret i HW innrømmer at de har gitt elendige (og regelrett falske) argumenter for denne endringer, og går tilbake til tidligere policy?
Neppe. De skal sikkert bevise at de kan gjøre som de vil, selv om de driter seg ut for sine egne brukere.
Lenke til kommentar
Bare tenk rent praktisk da folkens. Med navn som "GameRUL3R DeLuXe" tar det ufattelig mer tid å korrigere artikler og forsikre om at alle bokstavene er helt riktig. Hvis man gjør som HW.no har foreslått, blir dette en enkel sa: Gamerul3r Deluxe. Ferdig. Kjapt. Praktisk. Enkelt å lese.

Med måten dagens artikler fremstilles på tar det vel like lang tid å klippe ut og lime inn "GameRUL3R DeLuXe" fra kildematerialet som det tar å skrive Gamerul3r Deluxe.. :whistle:

 

Edit: Det var egentlig et unødvendig sleivspark fra min side, men jeg tillater meg å stå for det denne gang.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Kor ofte er det egentleg snakk om at eit produktnavn som Gameruler deluxe skal skrivast? Dei aller fleste artiklane omhandler produktnavn som har ein eller to store bokstavar og null tal. Eg synest ikkje det er noko argument at det blir lettare å skrive og korrekturlese.

Lenke til kommentar
Hver gang jeg skal skrive et av disse produktnavnene, må jeg jo se på det 5 ganger for å være sikker på at akkurat den og den bokstaven er liten eller stor. Er jo bare meningsløst.

Kan godt hende du synes det er både tungvint og meningsløst, men dersom Hardware argumenterer for å skrive det korrekt bør de også gjøre nettopp det.

 

Så langt tyder så vidt jeg kan se alt på at skrivemåten "iPod" faktisk er den korrekte skrivemåten for iPod her i landet, mens "GameRUL3R DeLuXe" også vil være korrekt skrivemåte for et produkt med et slikt produktnavn.

 

Forresten ganske tullete å komme med eksempler på latterlig vanskelige navn i denne diskusjonen, siden det da er snakk om navn Hardware sjelden eller aldri vil komme over i praksis likevel. Jeg regner med at de klarer å skrive mer vanlige navn som iPod, iMac og iPhone korrekt uten problemer. ;)

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Det store spørsmålet er vel om styret i HW innrømmer at de har gitt elendige (og regelrett falske) argumenter for denne endringer, og går tilbake til tidligere policy?
Neppe. De skal sikkert bevise at de kan gjøre som de vil, selv om de driter seg ut for sine egne brukere.

 

Jo, det merkes. Har ved flere anledninger sett at enkelte representanter fra HW har vært direkte bøllete i sine framtreden i denne diskusjonen. Det virker som om hele greia er en ubegripelig lite gjennomtenkt sak som aldri skulle sett dagens lys. Forferdelig dårlige argumenter for denne endringen.

Lenke til kommentar
Kor ofte er det egentleg snakk om at eit produktnavn som Gameruler deluxe skal skrivast? Dei aller fleste artiklane omhandler produktnavn som har ein eller to store bokstavar og null tal. Eg synest ikkje det er noko argument at det blir lettare å skrive og korrekturlese.

 

Nettop! Og hvis du søker på Gamerul3r deluxe

får du bare 2 treff, og begge fra denne tråden. Så skjønner virkelig ikke hva HW ergrer seg over.

 

http://www.google.com/search?hl=no&cli...%C3%B8k&lr=

 

Kor ofte er det egentleg snakk om at eit produktnavn som Gameruler deluxe skal skrivast? Dei aller fleste artiklane omhandler produktnavn som har ein eller to store bokstavar og null tal. Eg synest ikkje det er noko argument at det blir lettare å skrive og korrekturlese.

 

Nettop! Og hvis du søker på Gamerul3r deluxe

får du bare 2 treff, og begge fra denne tråden. Så skjønner virkelig ikke hva HW ergrer seg over.

 

http://www.google.com/search?hl=no&cli...%C3%B8k&lr=

Lenke til kommentar

Enkelt å lese Gamerul3r Deluxe siden vi ikke er vant med GameRUL3R DeLuXe ja. Hadde det derimot sistnevnte skrivemåte vært innarbeidet, hadde det vært lettere å lese den. Argumenter om at det er for mye arbeid å skrive egennavn riktig (ja, for det er jo firmaets versjon som er riktig, det er det ikke lenger tvil om), kjøper jeg ikke.

 

Hardware har tråkket i salaten da de ikke lenger har noen holdbare argumenter. Det har så absolutt gått prestisje i denne saken.

Lenke til kommentar
moskus: Ja, jeg syns "Gamerul3r Deluxe" var mye bedre enn "GameRUL3R DeLuXe". Det tok meg f.eks nesten 5 ganger så lang tid å skrive sistnevnte enn førstnevnte...

 

mobifil: At IT Avisen, mobil.nu, Dagbladet, og VG skriver iPhone er vel ikke noe å peke til. Disse redaksjonene skriver veldig ofte dårlig norsk, med orddeling, overdrevet bruk av engelske ord hvor det finnes norske alternativer, osv, osv. Syns overhodet ikke HW.no skal lære fra Dagbladet når det gjelder rettskriving :p

 

Så du mener altså Dagbladet og VG skriver dårlig norsk? Forresten er mobil.nu dansk (med svenske eiere iform av mobil.se) så er vell ikke rart at de skriver dårlig norsk :)

Poenget mitt var uansett å henvise til andre medier både innen samme felt og norges to største aviser. Felles for dem er at de skriver det rett, altså iPhone.

Det er jo i teorien bare å ta seg en tur inn på apple's norske hjemmeside å se hvordan det skrives. Produktnavn er særnavn og skal derfor skrives slik de er ment å skrives, både i USA, Norge, Sverige, Danmark, Kina, Japan eller whatever. Så enkelt er det faktisk!

At de her mener det er markedsføring å skrive iPhone blir helt feil da Amobil testresultater benyttets i reklame for produkter. Hvis man skal følge Hardware nettverkets regel burde ikke de heller ta imot gratis "reklame" på denne måten!

 

Mener fortsatt det burde være avstemning med resultat som avgjørende faktor for fremtidige artikler, dere lever tross alt av oss brukere!

Men er vist ingen innen nettverket som vil lage en, så kan noen her påta seg jobben å lage en privat meningsmåling?

Lenke til kommentar
Mener fortsatt det burde være avstemning med resultat som avgjørende faktor for fremtidige artikler, dere lever tross alt av oss brukere!

Men er vist ingen innen nettverket som vil lage en, så kan noen her påta seg jobben å lage en privat meningsmåling?

 

Regner ikke med å få de helt store mengdene stemmer, men kan bruke pollen i sidebaren på siden min fram til noen andre lager en skikkelig asvtemning. Ligger helt på topp til høyre.

 

http://teddyen.net

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne vise til en mail fra svartjenesten til Språkrådet.

 

 

Hehehehe! Mailen - unnskyld, e-posten - fra språkrådet oppsummerer vel egentlig hele denne meningsløse diskusjonen. Det neste blir vel at hardware.no beskylder språkrådet for å være inkompetente, og at de sletter alle poster fra brukere som er uenige i hardware.no sitt standpunkt :!:

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne vise til en mail fra svartjenesten til Språkrådet.

 

 

Hehehehe! Mailen - unnskyld, e-posten - fra språkrådet oppsummerer vel egentlig hele denne meningsløse diskusjonen. Det neste blir vel at hardware.no beskylder språkrådet for å være inkompetente, og at de sletter alle poster fra brukere som er uenige i hardware.no sitt standpunkt :!:

 

Vet ikke helt om du "henger" ut hardware.no uten grunn eller hvor du legger begrunnelsen for at Hardware.no sier at språkrådet er inkompetente.

Det Hardware.no gjør er å "forenkle" språket i artikklene, noe jeg syns er helt ok.

Lenke til kommentar
Hardware.no har tabbet seg ut pga. en "journalist", og alle med tilknytning våger ikke annet enn å si seg enige. Til og med Simen1, som jeg alltid har sett på som en mann av gode prinsipper, har slengt seg på dette toget.

 

Hadde det nå bare vært 1. april.

:no:

 

Man bør heller gjøre en vurdering på hvert enkelt navn, og iPhone bør bli vurdert til å skrives slik.

"En journalist" er tilfeldigvis ansvarlig redaktør i dette tilfellet. Jeg vil tro at beskjeder som kommer fra dette holdet er å anse som noe hele redaksjonen står bak. Hva anførselstegnene dine rundt journalist skal bety vet jeg ikke, men det kan være en fordel å sjekke fakta før du slenger med leppa om noens posisjon. Du kan jo starte med å sjekke yrke og utdannelse ;)

 

Du må også gjerne utdype hva du mener med "alle med tilknytning". Jeg kan godt trekke fram sitater fra minst fire moderatorer og administratorer som sier at de verken er for eller mot, eller klart sier fra at de er mot. Journalistenes standpunkt forklarer seg kanskje av forrige avsnitt.

 

Igjen, diskuter saken og slutt å trekke frem irrelevant tull for å forøke å styrke egne meninger, eller hva du nå forsøker å oppnå.

 

Ironisk at iPod skal bli Ipod mens MacBook er MacBook. I tillegg er det merkelig at DisplayPort, ExpressCard og WiMax skrives slik som dem skal mens iPod og iPhone ikke gjør det. Selvmotsigende? :roll:
Jeg tror det er nevnt tre ganger at dette ikke har tilbakevirkende kraft :) Gamle artikler blir dermed ikke endret til den nye standarden.
Lenke til kommentar
Ironisk at iPod skal bli Ipod mens MacBook er MacBook. I tillegg er det merkelig at DisplayPort, ExpressCard og WiMax skrives slik som dem skal mens iPod og iPhone ikke gjør det. Selvmotsigende? :roll:
Jeg tror det er nevnt tre ganger at dette ikke har tilbakevirkende kraft :) Gamle artikler blir dermed ikke endret til den nye standarden.

 

Trodde det var språkrådet som laget standardene for det norske språket jeg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...