Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kvalitet foran kvantitet ;)

Word!

I tillegg så er vi jo et bittelite land og liten (men sterk) militærmakt

 

Ikke for å starte en sånn diskusjon her, men Norge har vel faen ikke noe annet å by på enn spesialsoldater. Det er det eneste området i hele verden vi kan hevde oss og si at vi har noe som er spessielt på, men om det bryter ut krig skal vi faen meg være glad for at vi er med i NATO.

Lenke til kommentar

kvalitet foran kvantitet ;)

Word!

I tillegg så er vi jo et bittelite land og liten (men sterk) militærmakt

 

Ikke for å starte en sånn diskusjon her, men Norge har vel faen ikke noe annet å by på enn spesialsoldater. Det er det eneste området i hele verden vi kan hevde oss og si at vi har noe som er spessielt på, men om det bryter ut krig skal vi faen meg være glad for at vi er med i NATO.

Skal være glade vi er med i NATO ja, men spes.styrkene og pilotene våre f.eks. er god trente :)

Lenke til kommentar

40-50 fly ja, hvorav de fleste er delefly.... Hvor mange som faktisk er operative er et godt spørsmål.

De har 57 fly igjen, er ingen av disse som er delefly, men endel av de er til enhver tid på vedlikehold. Jagerfly tilbringer mange timer som puslespill for hver time de flyr.

 

Det er såpass ja, ryktet som hadde nådd meg sa noe annet, men får vel legge meg flat her.

Lenke til kommentar

Hvordan er kravet til syn egentlig? Er det *veldig* strengt så man må ha absolutt perfekt syn eller?

 

Er vel noe sånt som "100% normalt, ukorrigert syn" jeg mener å ha lest tidligere. Jeg vil basert på egne erfaringer tro det er en forskjell på normalt og perfekt syn. Jeg har selv testet synet mitt hos øyelege og fikk vite at jeg hadde litt skjeve hornhinner (-0,25, eller noe slikt) men at jeg allikevel hadde normalt syn, og at jeg hadde for lite feil på synet til at briller eller linser ville hjelpe meg. Allikevel er det liten tvil om at du skal ha det man vil omtale som 'et veldig bra' syn for å komme med.

 

 

Noen spørsmål om militære grader til Turin:

Hvilken grad oppnår man når man er ferdig utdannet?

Hvor fort kan man forvente å stige i gradene?

Hvilken grad vil man ende opp i etter for eksempel 10, 15 eller 20 år?

 

Super tråd! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tja, det med gradene er jeg ikke helt sikker på. Er heller ikke veldig viktig for min del. Som nyutdannet er man fenrik, men vil nok gjerne bli løytnant relativt fort. 1/2/3 år? Tipper de fleste er kapteiner etter 6-8 år, kanskje majorer når man nærmer seg 12. Etter 12 år er man jo ferdig med plikttjenesten, så hva man gjør etter det har nok mye å si, særlig om man tar videre utdanning, for eksempel stabsskole. Regner med at de som blir i flygergamet i 20 år er oberstløytnanter, kanskje til og med oberst, om man velger å satse.

Ta alt med en klype salt, for det avhenger av hvor mye ekstra skole man tar, hva slags stillinger man får, og så videre.

Lenke til kommentar

Noen som var på fase 1 som husker når det ble "sommerferie" hvis man kom videre fra fase 2? Selv om sjansen er minimal så hadde det vært greit å vite det :)

 

Noen som har fått oppfølgingsbrevet for fase 2 i posten da? Hittil har jeg bare mottatt brevet om at jeg kom videre, men nå vil jeg snart ha detaljene rundt fase 2, med tanke på fri fra jobb osv...

 

Jeg mottok oppfølgingsbrevet i dag! Kommer man gjennom første del av fase 2, skulle man være med på en feltperiode til 15 juli. Sommerferien blir derfor fra 16. Juli til oppstart på grunnleggende befalsutdanning 9. august. Håper vi sees den 9ende ;)

Lenke til kommentar

@ Bytex

Det er ikke automatisk opprykk, slik de har i USA. Som du foreslår kommer det an på hvor mye utdanning man tar (krigsskole, stabsskole), hvilken stilling man har, erfaring, osv. Er ganske mange i Luftforsvaret som blir evig kaptein eller major, og ikke kommer eller vil lengre opp.

@ Berner

Med de "lokale" tipper jeg de mener undersøkelser som blir gjort i nærheten av Rygge, synstest og røntgen av ryggen og slikt. Det som er i Oslo er litt mer spesialisert, blant annet EEG på Volvat, og mer synstester, blodprøver, og en tur i høydekammer på Flymedisinsk institutt.

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar

Så en F16-instruktør på Battle Science på NGC igår, det er et program der de tester vitenskapelig hvor mye "supermennesker" som elitesoldater eller fjellklatrere kan klare ift vanlige folk.

 

Testen til F16-fyren var å sitte i et gyroskop-hjul (sånn som spinner i alle retninger 360 grader) og skrive svar på masse oppgaver som ble lest opp på et tastatur foran ham i 9 minutter. De økte hastigheten til 60 i minuttet , altså 1 360 grader snurring hvert sekund.

 

Det var ganske lette spørsmål som "Nevn en amerikansk delstat som begynner på A" eller "hvor mange bokstaver er i Battle Science". Han klarte å svare på alle spørsmålene på tastaturet, og holdt pulsen nede rundt 120bpm hele tiden.

 

Så satte de en vanlig fyr fra produksjonen i samme maskinen, han klarte ikke å fokusere, eller svare på noen ting, han greide ikke holde hendene iro for å skrive, og måtte stoppe etter 4 minutter og kaste opp.

 

Piloten var så godt trenet på å ignorere utvendige innflytelser og bare fokusere nøyaktig på oppgaven der og da, at spinninga var mere som en lek for han. Etter halv tid viste han "devil horns" og bare sa keep going.

 

En sniper var også med, som ble utsatt for ekstrem varme i en boks og skulle treffe en blink langt unna, og så utsatt for ekstrem kulde (fikk is over hele seg). Selv om sniperen ristet av kulde, klarte han å skyte nøyaktig mellom to hjerteslag og treffe blink. Samme i varmekammeret.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...