Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flykunnskaper og interesse legges stor vekt på. Det husker jeg fra en serie på TV om noen nordmenn og dansker som var på jagerfly-utdanning i USA. Instruktørene krever at man har en generellt stor interesse for fly og flytyper, siden det er dette de skal jobbe med og ha ansvar for maskiner som koster hundre millioner dollar. Det skal ikke være bare pugging, også stor interesse og talent. Testene er heller ikke noe man bare kan finne på nettet og pugge alle svarene.

 

Da viser du jo ingenting om hvor mye talent du har for emnet, bare hvor flink du er til å pugge på de nøyaktige svarene på akkurat den testen.

 

Testen du har på Fase 1 legges det ikke stor vekt på. Er bare for å gi en pekepinn hvor mye du vet fra før, men du kan komme gjennom opptaket uten å ha scoret noe høyt på den testen. Personlig visste jeg minimalt om flyhistorie, men det kan være lurt å lese litt om hvilke fly og helikoptere Norge har før Fase 2.

 

Når det gjelder spørsmålet om R1/R2, så er det som nevnt ikke et krav. På flyskolen vil det ikke gi allverden, men på Luftkrigsskolen vil du få igjen en del for å ha hatt det før, da Matte er et eget fag der. Mitt tips, ta R1/R2.

Lenke til kommentar
Hverken R1 eller R2 matte er eit krav, hvis det er nødvendig med slike kunnskaper tar det for lang tid å lærer dei til at det hadde vore aktuelt å lære dei under utdanninga.

 

Bare fordi det ikke er et krav betyr ikke at det er ingen mattematikk eller fysikk i bildet. Jeg har hørt at det er spesielt mye fysikk i pilot utdannelsen (på tromsø universitet flyger linjen er FY1 og R1 et absolutt krav).

 

Pedabasj, hmm OK. Er du pilot/i en pilot utdannelse?

Endret av Shushi
Lenke til kommentar
Hverken R1 eller R2 matte er eit krav, hvis det er nødvendig med slike kunnskaper tar det for lang tid å lærer dei til at det hadde vore aktuelt å lære dei under utdanninga.

 

Bare fordi det ikke er et krav betyr ikke at det er ingen mattematikk eller fysikk i bildet. Jeg har hørt at det er spesielt mye fysikk i pilot utdannelsen (på tromsø universitet flyger linjen er FY1 og R1 et absolutt krav).

 

Pedabasj, hmm OK. Er du pilot/i en pilot utdannelse?

 

Gikk på Luftforsvarets Flygeskole i fjor våres, og går på Luftkrigsskolen nå. Skal til USA til høsten.

Lenke til kommentar

@ pedeasjb

Hvem er du? Rucker eller Sheppard? :o

Akkurat kommet hjem fra skolen nå, to low-level-turer i T-6-en i dag :p

TGIF!

 

Rucker på meg ;)

Kan tenke meg at det var moro ja :p Snart ferdig med T-6'en?

 

@HValder:

Utvilsomt mer utbytte er en ganske bastant påstand. Luftkrigsskolen er også en del av den militære flygerutdanningen, og R1/R2 vil hjelpe godt i matematikkfaget der. Min påstand er at det vil være enklere å forstå aerodynamikkfaget om en har fysikk fra før, men det går jo selvsagt uten også.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har lest gjennom tråden og må si det frister å sende inn en søknad.

Jeg går nå i 2. klasse på VGS, så første mulighet for å søke er til høsten. Jeg har også i lengre tid tenkt på å være fallskjermjeger under førstegangstjenesten.

Så la si jeg søker til høsten, består fase 1 men feiler fase 2. Blir jeg da plassert et rimelig tilfeldig sted, og ikke lenger har mulighet til å avtjene førstegangstjenesten som fallskjermjeger?

Så jeg vurderer altså å enten søke til høsten eller søke neste år.

Lenke til kommentar

Altså, HJK og Flyger er jo to vidt forskjellige yrker og har du førstegangstjenesten i HJK for så å søke seg til LFS, da har du virkelig fått mye ut av ungdommen din, tør jeg påstå.

 

Men for å svare på spørsmålet ditt, så vet jeg ikke helt når opptakene til Fallskjermjeger holder på, og det er helt sikkert mulig å dra rett på opptak etterpå som Fallskjermjeger, men hvis du ikke søker Fallskjermjeger og drar på opptak, for så å starte på førstegangstjeneste andre steder så har du heller ingen mulighet for å bli Fallskjerm jeger senere.

og opptakene dit er ikke småkaker har jeg forstått, du bør blant annet ha gått masse med tung sekk i flere timer og være forberedt på sykt mye felt!

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg ser på FSK/HJK's hjemmesider at opptaket for Fallskjermjeger i år er 24. juli. Fase 2 for opptak til pilotutdanning er før den tid sant?

Jeg får nesten vurdere det litt vidre... Jeg har skjønt det slik at hvis man først feiler en gang på pilotopptaket så kan det være litt problematisk å prøve seg igjen. Skader vel sikkert ikke å ha et år til på baken før jeg søker, og heller prøve seg som fallskjermjeger det året.

 

Ja, jeg vet at opptaket er hardt. Men jeg trener da i hvertfall mye og er motivert, så får vi se hvordan det går.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg ser på FSK/HJK's hjemmesider at opptaket for Fallskjermjeger i år er 24. juli. Fase 2 for opptak til pilotutdanning er før den tid sant?

Jeg får nesten vurdere det litt vidre... Jeg har skjønt det slik at hvis man først feiler en gang på pilotopptaket så kan det være litt problematisk å prøve seg igjen. Skader vel sikkert ikke å ha et år til på baken før jeg søker, og heller prøve seg som fallskjermjeger det året.

 

Ja, jeg vet at opptaket er hardt. Men jeg trener da i hvertfall mye og er motivert, så får vi se hvordan det går.

 

Just in case u didn't know:

Mange av de som søker fallskjermjeger deler info om opptak, skriver treningsdagbøker osv. på www.milforum.no :)

Lenke til kommentar

Fase 2 holder på i starten av juli. Jeg hadde første uka.. Så er du heldig, klarer du det ;) Det er også ett opptak i mai, primært rettet for militære og sivile som ikke er opptatt med eksamen og skole.. Hvilket opptak du vil på gir du beskjed om på Fase 1...

 

Jeg tror absolutt ett år i hjk kan gi deg utrolig mye kunnskaper og erfaringer som kan koste deg dyrt å lære på andre måter. Du stiller også sterkere fysisk og psykisk til opptak på LFS ;)

Lenke til kommentar

Hei kanskje litt off-topic nå, men er det noen som vet om det er mulig og for eksempel ta en bachelor/master eller kanskje Ph.d samtidig som du er utdannet jagerflyger? Vil det være tid til å ta utdanningen ved siden av eller er det for mye stress? Jeg mener at du begynner på bachelor utdanningen når du f.eks har tjenestegjort 7 av de 12 årene sånn at de kjenner deg litt og du er vant med jobben? Eller ville det være best å ta den etter de 12 årene?

Lenke til kommentar

1: Du kommer til å ta en bachelor i lederskap og militære fag (eller noe i den duren) ved LKSK hvis du blir pilot. Den påbegynnes vel etter tiden på bardufoss, og gjøres ferdig etter at man har vært i USA eller lignende.

2: Jeg har stor tvil på at du klarer å ta 30stp i semesteret ved siden av jobb som pilot. Men det skal fint være mulig å ta litt utdanning på deltid. Kombinert med at du får godkjent en del fag fra bachelorgraden fra LKSK vil du nok fint klare å ta en bachelorgrad før du er ferdig med plikttiden. Hvis du da finner ut at du skal slutte i forsvaret, er det jo bare å ta en master etterpå.

Lenke til kommentar

Ingen anelse, men du kan ikke ta en master innen fysikk eller matematikk. Du kan dog sannsynligvis få godkjent fag fra LKSK som 40-gruppe i bachelor i matematikk/fysikk på UiO. Da sparer du ett semester. Muligens får du også godkjent exphil, hvis ikke tar du bare det mens du er i forsvaret, det er null stress. Da klarer du fint å ta bacheloren på to år. Begynner du tidlig på studiet.

Andre studier vil du nok få kuttet ned studietiden betraktelig mer på. Men i fag som er veldig metodetunge, hvor du ikke har lært metoden, så må du nok belage deg på å ikke få godkjent så veldig mye.

 

Vil tro du kan ta en master i ledelse eller lignende. Evt. ta en del ekstra økonomifag (årsstudium i økonomi f. eks.) og ta en master i økonomi og administrasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...