Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

leste 15 bøker i 2019 :^) høres kanskje ikke ut som mange, men min highscore så langt. Favoritten var Bli hvis du kan, reis hvis du må-trilogien av Helga Flatland i år, men bienes historie av Maja Lunde og Vi Ses i Morgen av Tore Renberg var ikke langt unna. 

Nå skal jeg bare lese ferdig Og slik er det også med deres barn - Nicolas Mathieu, så skal jeg begynne med Stilisten av Donna Tart ! fikk også bok2 i serien til Maja Lunde i julegave, så den blir også lest etterhvert

Lenke til kommentar

Litt trist å tenke på at det eneste jeg leste i fjor kun var faglitteratur. I år håper jeg å få lest mye skjønnlitteratur. 

Alkan: Nei, dessverre. Men håper noen andre vet? 

Noen som vokste opp med fem-serien? (Enid Blyton). Likte også Den onde greven eller Grøsserne. Og Mamma Mø bygger hytte, da jeg var veldig liten, haha. 

Lenke til kommentar

36 bøker i 2019. Ikke ille.

Noen høydepunkter:

Scifi:

Half Past Human / The Godwhale, TJ Bass.

Grass / Raising the Stones / Shideshow, Sheri S. Tepper

Helliconia, Brian Aldiss

 

Annet:

The Sellout, Paul Beatty

Rob Roy, Sir Walter Scott

Night Without End / Ice Station Zebra / Bear Island / Athabasca, Alistair Maclean

The Indifferent Stars Above - The Harrowing Saga of the Donner Party, Daniel James Brown

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Skal ærlig innrømme at jeg aldri har fullført Ringenes Herre, men før jul begynte jeg på den norske oversettelsen, og det er utrolig kjekt. Ja, det går veldig treigt, men det er liksom "stilen" min også. Mye fram og tilbake mellom bøker, og mye innslag av annet innimellom. Godt uti "To Tårn" as we speak.

Jeg må si jeg savner en e-bok av den norske oversettelsen, for det hadde vært veldig behagelig å kunne lese den på Kindle, men antar det er komplisert (eller restriktivt) med rettigheter til Tolkien.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg begynte nettopp på Hillary Mantels 700 siders murstein Wolf Hall. Først merket jeg meg en fin syntaks og pent ordvalg, men så skjønte jeg at hun drev med en slags jålete presens greie gjennom hele det humørløse verket, og da droppet jeg boka. Tror den kunne funket bedre som lydbok. Da hadde jeg sluppet å lese setningene, og kunne spolt tilbake om jeg sovnet.

Endret av mwy
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bestemte meg for å lese 5 bøker i år. Lest 2. Ble vanskelig å lese mer ettersom ordene i bøker ender opp med å få en "skinnende glød" rundt de etter ca 20m. Flere som opplever dette?

Men har fått veldig sansen for manga. Så jeg har lest 13 bøker med manga på nettbrettet. Kombinasjonen av bilder og tekst om hverandre gir nok avbrudd virker det som, så det ikke gir denne gløden.

Tenker å kjøpe meg lesebrett å prøve om det ikke gir denne gløden rundt ordene ettersom jeg liker vanlige bøker veldig godt også.

Lenke til kommentar

Kombinasjonen BookBites og Storytel har virkelig gitt lesegleden tilbake, og jeg har passert godt over 50 bøker. 

De fleste bøkene er Krim, blant annet William Wisting-serien av Jørn Lier Horst, og Konrad Sejer-serien til Karin Fossum. Er det noen som har forslag til krimbøker/serier der vi følger en etterforsker? Prøver meg på Fredric Drumm-serien til Gjert Nygårdshaug nå, men føler den er ganske tunglest. 

Jo Nesbø og Tom Egeland sine bøker er også lest. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager viss jeg poster feil plass. Men jeg les en fantasi bok for ca 20år siden, med en blind kriger som hovedperson som slåst med en stav. Han var en slags "landetsbeskytter" og noe av historien var å finne arvtakeren tror jeg. Nesten som jeg vil påstå at forfatteren var norsk, men jeg finner ingenting når jeg søker selv. Noen som har ideer?

 

Å takk gud, har brukt hele dagen og blit helt ocd på dette her. På siste forsøk ved et uhell fant jeg en tråd på vgd og tada tror jeg fant bøkene. Sagaen om den siste nattkrigeren.

 

Virkelig obskur norsk litteratur!

Endret av Everket
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nstin skrev (På 13.11.2021 den 21.58):

Bestemte meg for å lese 5 bøker i år. Lest 2. Ble vanskelig å lese mer ettersom ordene i bøker ender opp med å få en "skinnende glød" rundt de etter ca 20m. Flere som opplever dette?

Men har fått veldig sansen for manga. Så jeg har lest 13 bøker med manga på nettbrettet. Kombinasjonen av bilder og tekst om hverandre gir nok avbrudd virker det som, så det ikke gir denne gløden.

Tenker å kjøpe meg lesebrett å prøve om det ikke gir denne gløden rundt ordene ettersom jeg liker vanlige bøker veldig godt også.

Kjøpte meg Kobo Libra 2 og endte opp med å lese 18 mangabøker og 6 bøker før året var omme 😃

Vel verdt de 1800 kronene! Bøkene er jo gratis så ca 9-10 bøker lest så er hele lesebrettet spart inn ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
bshagen skrev (5 timer siden):

Gått til innkjøp av en Kindle Paperwhite, for jeg har lyst til å bli flink til å lese, slik som dere er! Noen tips til Scifi? :) 

"The Three Body Problem" av Liu Cixin har i alle fall jeg fått anbefalt en haug av ganger, men har ikke fått somlet meg til å begynne på den enda. Leser ellers ikke allverden med sci-fi, men tenker det kunne være verdt å videreformidle anbefalingen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/20/2022 at 2:32 PM, bshagen said:

Gått til innkjøp av en Kindle Paperwhite, for jeg har lyst til å bli flink til å lese, slik som dere er! Noen tips til Scifi? :) 

Jeg likte «Dark Matter» av Blake Crouch, og har hørt at den nye boken til Andy Weir skal være god; «Project Hail Mary». 

På egen lesefront jobber jeg meg gjennom «Krig og Fred» av Tolstoj, og varmer opp med Thomas Pynchon sine tidlige verk på siden. Tenker det kan være ålreit, før jeg begir meg ut på «Gravity’s Rainbow» :D Noen som er kjent med Pynchon?

Endret av Deschain
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
bshagen skrev (På 20.11.2022 den 14.32):

Gått til innkjøp av en Kindle Paperwhite, for jeg har lyst til å bli flink til å lese, slik som dere er! Noen tips til Scifi? :) 

Jeg er mye bedre på fantasy enn scifi dessverre, men har registrert meg at det er ganske greit og billig og skaffe både Robert E. Howards noveller (Conan m.v.) og Karl Edward Wagners noveller og romaner om Kane på kindle (og spesielt KEWs Kane historier er blitt vanskelig å finne i papirform). Sistnevnte er spesielt gøy hvis man liker GoT o.l., siden det er en serie om en skurk, ikke en helt :D (om enn en stort sett kul skurk)

Anbefaler både Robert E. Howard og Karl E. Wagner.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Deechon skrev (På 25.1.2023 den 22.52):

Da ble jeg omsider ferdig med 1569 av Jørn Lier Horst. Absolutt en av de bedre bøkene jeg har lest.

 

Hvis noen har forslag til gode krimbøker (som ikke er skrevet av de aller største) så er jeg lytter øre.

Eneste krimforfatterne jeg har slukt skikkelig er Raymond Chandler (definitivt en av de store 🫥) og Staalesen (Varg Veum startet som pastisj på Chandlers Phillip Marlowe) 😅 stor fan av begge 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...