Gå til innhold

Er det ikke ironisk?


dysfunctional

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har lenge lurt på hva det heter når det ikke er ironisk, f.eks. når det på en oppslagstavle står det en lapp om at noen ønsker barnevakt, rett ved siden av henger det en lapp om at noen ønsker en jobb som barnevakt.

Det må da også ha et navn?

 

 

 

det er det som er ironisk da ihvertfall etter det jeg har lært opp gjennom hele livet.

Lenke til kommentar

Det går an å utrykke seg ironisk (motsatt av hva man sier, etc.).However, situasjoner kan også være ironiske.

 

Define 'irony': a bunch of idiots dancing around on a plane, to a song made famous by a band that died in a plane crash
Endret av pronoob
Lenke til kommentar
Jeg har lenge lurt på hva det heter når det ikke er ironisk, f.eks. når det på en oppslagstavle står det en lapp om at noen ønsker barnevakt, rett ved siden av henger det en lapp om at noen ønsker en jobb som barnevakt.

Det må da også ha et navn?

Paradoks. paradok's n3 (fra gr, av para og doxa 'mening, lære') (tilsynelatende) selvmotsigende påstand, formulering som ved nærmere ettertanke viser seg å inneholde en (viss) sannhet 'evig eies kun det tapte' er et p-

Lenke til kommentar
Jeg har lenge lurt på hva det heter når det ikke er ironisk, f.eks. når det på en oppslagstavle står det en lapp om at noen ønsker barnevakt, rett ved siden av henger det en lapp om at noen ønsker en jobb som barnevakt.

Det må da også ha et navn?

 

Ja, det heter "situational irony" og kan ofte være det samme som er paradoks, ja.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bruker 1 irriterer seg over dette

Folk som bruker ironi feil. For ikke å snakke om Alaniss Morisetts sang Ironic, som handler om ting som er alt annet enn ironisk.

Så svarer Bruker 2:

 

Er det ikke ironisk? :!:

 

Deretter svarer Bruker 1 igjen:

:wallbash::realmad:

 

 

Synes den var litt vittig. :p

 

Hahahahahahaa!!! :lol:

Den VAR vittig!

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Måtte ta meg tid til å sjekke ut sangen på youtube, å jo det er jo helt latterlig av Alanis Morissette å kalle en sang for "Irony", samt å prøve å synge om situasjoner som skal være ironiske, når de helt klart ikke er ironiske i det hele tatt.

 

Men det fører jo til at det faktisk er ironisk når hun kaller selve sangen for "Irony". Å da er det en sammenheng i at sangen heter "Irony".. Men hvis det var dette som var meninga, så er det jo ikke ironisk alikevel.

 

Dette ble vanskelig.. :p

 

Kanskje sangen burde hett Paradox istedet?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Store Norske Leksikon har en definisjon som sammenfaller med min oppfatning av ordets betydning:

 

ironi, i daglig språkbruk det å tilkjennegi sin mening ved å uttale det stikk motsatte av hva man mener, men på en slik måte at ens sanne mening skinner igjennom.

 

Begrepet ironi stammer fra den greske komiske skikkelsen Eiron som kjennom kløktighet og forstillelse stadig overvinner den skrytende Alazon. Det er dette som er bakgrunnen for den sokratiske ironi i Platons dialoger. Sokrates gir inntrykk av uvitenhet og ydmykhet, og stiller tilsynelatende tåpelige eller opplagte spørsmål til sine samtalepartnere. Men hans hensikt er å vise hvordan de i realiteten vet mindre enn ham selv; for Sokrates er dette et redskap for å fjerne falsk eller innbilt viten slik at sann innsikt blir mulig.

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mens vi er "inne på det" ... Hva er definisjonen på ironisk? Og eventuelt hva er forskjellen på ironi og sarkasme?

Kanskje jeg synes den er morsommere hvis jeg skjønner det.

Ironi - Man sier det motsatte av hva man mener, men man forstår hva man egentlig sier.

Sarkasme - Man bruker ironi på en frekk, freidig eller uthengende måte.

Så da vet man det.

 

 

nå er det son at ironi er at f.eks:

at på en oppslagstavle står det en lapp om at noen ønsker barnevakt, rett ved sidenav henger det en lapp om at noen ønsker en jobb som barnevakt. (kunne tat mange sonne men håper denne er forstålig)

sarkasme er at noen sier det motsatte av det de mener med en undertone. som F.eks:

mens det bråker sitter det to syke folk i soffan i stua den ene sier med oppgit undertone jeg er glad jeg ikke har vont i hodet jeg. mens det han egentlig mener er at at han egentlig ønsker at det kunne slutte å bråke fordi han har en helsikkes hode pine

 

 

jeg håper at dette er en god forklaring.

 

 

Enda godt du ikke kom med et håpløst eksempel om sarkasme som gjør det enda vanskeligere å forstå.

 

 

HAHAHAHAHA!! Genialt! :!:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bruker 1 irriterer seg over dette

Folk som bruker ironi feil. For ikke å snakke om Alaniss Morisetts sang Ironic, som handler om ting som er alt annet enn ironisk.

Så svarer Bruker 2:

 

Er det ikke ironisk? :!:

 

Deretter svarer Bruker 1 igjen:

:wallbash::realmad:

 

 

Synes den var litt vittig. :p

 

LOL :D

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...