Gå til innhold

Bildene blir skjeve på Canon EOS400d


Anbefalte innlegg

Hei! :new_woot:

 

Er ganske fersk når det gjelder speilrefleks, har hatt et EOS400d med kitobjektiv i snart et år, og tatt 6-7000 bilder med det nå.

 

Det jeg lurer på, er noe som har irritert meg helt siden jeg kjøpte kameraet - så godt som alle bildene blir skjeve.

 

Når jeg tar bilder av f.eks bygninger eller landskap, prøver jeg å være ganske nøyaktig for å få bildet i vater, og bruker oftest nedre kant i den optiske søkeren som referanse mot f.eks horisonten, vannoverflate, bygningsdetaljer etc. MEN, like fullt, bildene heller alltid 1-2 grader, eller for å være mer nøyaktig, 1.5 grader mot høyre.

 

Har blitt mer oppmerksom på problemet etterhvert, og hvis jeg bruker to av fokuspunktene som referanse blir resultatet bra, eller ihvertfall bedre.

 

Noen som har vært borti samme problem? Eller kanskje jeg har skjeve hornhinner? :roll:

 

 

Med det samme - en annen ting jeg er litt frustrert over, bilder tatt med full auto eller standard/nøytral innstillinger blir veldig grå, blasse og triste etter min mening. Syns jeg får mye bedre farger på mitt gamle Ixus-kamera. Er det noe jeg gjør feil, eller er det meningen at jeg skal skru på mer kontrast, mer farge osv i innstillingene? Evt justere i etterkant?

 

Både det med skjeve bilder, samt fargene kan jo justeres digitalt, men det er litt kjedelig å gjøre det på hvert eneste bilde :hrm:

 

Eksempler på litt grå, blasse og skjeve bilder:

 

post-9933-1209125376_thumb.jpg

post-9933-1209125380_thumb.jpg

post-9933-1209125384_thumb.jpg

post-9933-1209126350_thumb.jpg

 

 

- Jørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I og med at bildene stort sett heller mot høyre, så kan det være at du må trene på skyteteknikken din. Det kan hende at du ubevisst vrir kamera idet du tar bildet. Jeg selv slet en del med det i begynnelsen.

Tom

Ja, samme her....det rettet seg mye da jeg begynte å sette kamera på fast underlag, eller brukte tids-utløseren og fikk bedre kontroll. Og kit-objektet var "verre" enn den Tamronen jeg har erstattet det med (Dessuten var skjevhetene lette å rette opp i PS) RandiA
Lenke til kommentar

Teoretisk kan det være at sensor er montert litt skeivt, men det er lite sannsynlig. Sett kamera på stativ og ta et bilde der kamera i er i vater i følge søkeren. Da får du raskt svar på om det er kamera eller din teknikk det er noe i veien med. Har du ikke stativ kan du ta en kjapp tur i en butikk og montere kamera på et stativ i utstillingen, eller sette det på et plant bord der du vet at "horisonten" blir rett.

Lenke til kommentar

Det er jo en mulighet, men jeg mener jeg holder kameraet ganske stødig, samt at jeg bruker stativ innimellom. Det er jo ikke akkurat ei hagle jeg skyter med - går ikke så ofte i bakken av rekylen fra speilet :wee:

 

Har tatt bilder med kameraet stående på et bord, og de blir rette.

Tenkte kanskje at "rammen" til den optiske søkeren kunne være skjev, eller noe sånt?

Endret av jornt
Lenke til kommentar

Har du sett gjennom søkeren når du har hatt det liggende på et bord? Siden du har stativ så burde det ikke være noe problem å teste det uansett. Det er også veldig lite sannsynlig at pentaspeilet er skeivt, så jeg er overbevist om at det er din teknikk som er dårlig. Det er mulig du innbiller deg noe annet, slik som at jeg innbiller meg at jeg er slank når jeg har fått et par drammer for mye....

Lenke til kommentar
Har du sett gjennom søkeren når du har hatt det liggende på et bord? Siden du har stativ så burde det ikke være noe problem å teste det uansett. Det er også veldig lite sannsynlig at pentaspeilet er skeivt, så jeg er overbevist om at det er din teknikk som er dårlig. Det er mulig du innbiller deg noe annet, slik som at jeg innbiller meg at jeg er slank når jeg har fått et par drammer for mye....

 

Hehe! Skal prøve litt mer, god idé å se gjennom søkeren når kameraet ligger på et bord, hadde vært greit å fått bekreftet at det ikke er noe i veien med kameraet. Det er nok store muligheter for at teknikken min er feil - akkurat som i bowling, kula havner alltid til venstre og jeg skjønner ingenting :blush:

 

Ellers, noen kommentarer angående problemet med grå/blasse bilder? Jeg bruker ikke filter, kanskje et UV-filter eller polarisasjonsfilter ville gjort susen? Og solblender i motlys?

 

Det er så kjedelig når bildet ser helt nydelig ut i søkeren, med knallblå himmel, grønne trær osv.. men når jeg kommer hjem og ser på bildene, er resultatet ofte skuffende. :(

Lenke til kommentar
Ellers, noen kommentarer angående problemet med grå/blasse bilder? Jeg bruker ikke filter, kanskje et UV-filter eller polarisasjonsfilter ville gjort susen? Og solblender i motlys?

Og jeg som skulle til å foreslå at du tok av UV filteret ...

 

I motlys, så vil en motlys blender hjelpe noe - men helt bra blir det aldri. Det vil hjelpe på å kjøpe dyrere optikk, og da med fast brennvidde. Spørsmålet er om du synes det er verdt det.

 

Polariseringsfilter kan gi skikkelig smell i enkelte bilder, men er heller ikke løsningen på alt.

 

400D har vel picture styles. Du kan jo se hva du klarer å få til med de.

 

Til slutt må du huske at øynene kompenserer i en del tilfeller, slik at det kan være flatere lys enn det du tror.

 

Tom

Lenke til kommentar
400D har vel picture styles. Du kan jo se hva du klarer å få til med de.

 

Til slutt må du huske at øynene kompenserer i en del tilfeller, slik at det kan være flatere lys enn det du tror.

 

Har prøvd meg litt fram med picture styles, Landscape mode gir litt bedre resultat. Men full auto og normalinnstilling gir ganske triste bilder. Noen flere eksempler nedenfor, tatt både i overskyet vær og med strålende solskinn.

 

Det første tatt i motlys:

 

post-9933-1209132545_thumb.jpg

 

Forskjellen mellom det øynene oppfattet, og det kameraet leverte ble ganske stor.. Og det samme gjelder for resten av bildene:

 

post-9933-1209132549_thumb.jpg

post-9933-1209132555_thumb.jpg

post-9933-1209132558_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du skyter i JPEG, så anbefaler jeg deg å skru opp saturation og kontrast en ørliten bit.

 

Motlysbildet er ikke helt bra; en solskjerm vil hjelpe noe. Men jeg har mye verre bilder i samlingen min.

 

Når det gjelder bildet av Neuschwanstein, så blir det ikke bedre med det lyset du hadde da. Bildet er dog noe undereksponert, det kan fiskes i ettertid. Det ville hjulpet med å ta det i RAW, og jobbet med bildet i en bildebehandler i ettertid.

 

Tom

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom det øynene oppfattet, og det kameraet leverte ble ganske stor.. Og det samme gjelder for resten av bildene:

Det er ikke noe feil med bildene dine eller kamera. De er ganske så slik man kan forvente i den belysningen, mye motlys og himmel. Det er fotografiet's begrensning i forhold til øyet. Takk for at vi kan digitalisere foto så vi kan justere det i et billedbehandlings program.

Du vil kunne få litt hjelp av et polafilter i noen av tilfellene. Selv, så er det yttert skjelden jeg tar av polafiltert. Har et på hvert eneste objektiv.

 

Men etterbehandlingen er det som oftest gjør bildet slik du ønsker det, unntagen de få ganger motivet og lyset er perfekt i forhold til hverandre.

Det er også sjelden at man klarer å skyte et bilde med perfekt vertikal og horisontal akse. Og spørsmålet blir ofte hvilken del av bilde skal ha den perfekte akse, siden vinklene i forhold til der du skyter fra, og objektivets brennvide, også har mye å si.

Derfor er "Rotate Canvas - Arbitary" i PS alle fotografers venn. Du skyter nok ikke mer til en eller annen side en de aller fleste, tross alt er det ingen av motivene dine som har en fast absolut horisontal/vertikal linje du kunne forholde deg til.

 

Ta eksempelet "Neuschwanstein":

Et bilde skapes av lys og kontrast og i et slikt flatt kontrastløst lys kan du ikke forvente mye mer rett ut av kamera, og derfor kan ikke et slikt bilde bli "bedre" før du kommer hjem og får justert det.

Du er flink nok fotograf til å alltid skyte alle bildene i RAW, så får du med deg mer informasjon "hjem" og har mindre begrensninger av justerings mulighetene.

Sett også kamera til Adobe RGB 1998 i kamera menyen så du har størst mulig farvedybde for etterjustering.

 

Jeg tok meg en frihet å raskt lage 2 versjoner av 2 av bildene så du kan se forskjellen.

(Selv om justeringene er langt fra "godkjent",bl.a. en stygg "halo" rundt slottet som trengs mer "fikling" for å unngå, og jeg er ingen ekspert i PS :cry: ).

Håper ikke du har noe i mot det;(i såfall vil jeg ta dem bort).

Først original bildet ditt

post-9933-1209132549_thumb.jpg

 

 

Verktøy:

Mest Shadow/Highlights i Adjustments.

Litt Selektiv color; green.

Det ene bildet justerte jeg hele bildet. Det andre separerte jeg himmel/bakgrunn fra slottet/forgrunn og justerte hver del for seg, med omtrent de samme verktøy som på første bilde.

Bildene er bikket 1 grad mot venstre.

 

Edit; ser også at jeg burde gjort bildene skarpere for forum presentasjon etter justeringen, men jeg finner ikke hvordan jeg får byttet til ny versjon. Ser ikke engang billedkoden i forhåndsvisningen. Dette forumet virker teknisk litt anderledes enn andre, litt nytt for meg. Denne teksten skulle vært nederst i innlegget. :wallbash:

post-157018-1209141910_thumb.jpg

post-157018-1209141939_thumb.jpg

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Det ble stilig det bildet du lagde til venstre, det ser jo fortsatt ut som det kunne vært ekte. :)

 

Prøvde meg fram litt med å legge kameraet på et bord, bildene ser ut til å bli rette, og om jeg legger godviljen til, ser det også rett ut når jeg ser i søkeren. Må vel trene på skyteteknikken da, men skjønner ikke hva jeg gjør galt :cry:

Alle bildene ovenfor, kanskje med unntak av Notre Dame, heller ca 1.5 grader til høyre..

 

Bildet av Notre Dame tok jeg med fordi det ble langt kjedeligere farger enn jeg syns det var da jeg tok bildet. De rødrosa rosebuskene f.eks, ble jo nesten grå. Den knallblå himmelen ble lys blågrå.. Men som flere påpeker her, det er vel bare å skyte i raw og justere i etterkant, samt kanskje slå på litt ekstra fargemetning og kontrast på kameraet. Skal skaffe meg et polariseringsfilter og prøve meg litt fram med det også :)

Takk for hjelpen alle sammen!

Lenke til kommentar

Det tar jo bare et sekund å rette opp bildene i etterkant, så et veldig stort problem er det jo ikke.

 

Søkeren på 400D er ganske liten, og kombinert med et lite grep som gjør at man holder kameraet litt rart er det lett å få skakke bilder.

Jeg har veldig store hender, så to fingre havner under kameraet for å støtte, og da holdes kameraet litt skjevt.

 

Ett tips er å bruke fokuspunktene i søkeren som mål, og legge de ytterste jamt med horisonten for eksempel.

Lenke til kommentar

Selv om jeg mener at ingen av bildene bærer noe preg av å helle mer til siden enn normalt, (tror aldri jeg har tatt et bildet med horisontale eller vertikale målepunkter som horisonter å rette bygninger f.eks. uten at de må rettes etterpå), så finnes det vater til å sette i blitsskoen; http://search.ebay.com/search/search.dll?f...&category0=

 

(Koster sikkert det dobbelte i frakt i forhold til prisen.)

 

Ble fristet til å "fikse" på et til av bildene dine. Nå er det mer kontrast+detaljer i skyggesiden av dalen. Har ikke gjort noe med fargene så hvis de virker oversaturerte så er det bare et resultat av shadow/highlight justeringen.

Moralen er; "Alle" bilder må justeres etter at de kommer ut av kamera ellers blir man en ulykkelig fotograf."

post-157018-1209573951_thumb.jpg

Endret av arthon
Lenke til kommentar
Det tar jo bare et sekund å rette opp bildene i etterkant, så et veldig stort problem er det jo ikke.

 

Søkeren på 400D er ganske liten, og kombinert med et lite grep som gjør at man holder kameraet litt rart er det lett å få skakke bilder.

Jeg har veldig store hender, så to fingre havner under kameraet for å støtte, og da holdes kameraet litt skjevt.

 

Ett tips er å bruke fokuspunktene i søkeren som mål, og legge de ytterste jamt med horisonten for eksempel.

 Men det er ett tap i oppløsning, og relativt mye. Bare prøv å si det samme til de mange med skjevt montert sensor på 1Ds :D

 

Når det kommer til bildekvaliteten sier du at du likte Ixusen, og at EOSen er litt Nøytral, innstilt på Nøytral :p Ixusen lager mer glorete og skarpere bilder, og det kler ofte slike ferie og landskapsbilder.

Kjør på med mer fargemetning, skarphet og kontrast i Picture Styles 

så vil du nok oppnå like fine bilder fra EOSen 

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Men det er ett tap i oppløsning, og relativt mye. Bare prøv å si det samme til de mange med skjevt montert sensor på 1Ds :D

 

Når det kommer til bildekvaliteten sier du at du likte Ixusen, og at EOSen er litt Nøytral, innstilt på Nøytral :p Ixusen lager mer glorete og skarpere bilder, og det kler ofte slike ferie og landskapsbilder.

Kjør på med mer fargemetning, skarphet og kontrast i Picture Styles 

så vil du nok oppnå like fine bilder fra EOSen 

 

Nettopp, spesielt når jeg skyter i JPEG, så liker jeg ikke å gjøre så mye med bildene i etterkant, man mister fort detaljer om man åpner/lagrer bildene mange ganger. Har fortsatt ikke funnet grunnen til at alle bildene heller 1.5 grader, men det må nesten være noe med måten jeg holder kameraet på, eller kanskje jeg har skjeve hornhinner? :D

 

Når det gjelder kjedelige farger osv, har jeg lekt meg litt med innstillingene og fått mye bedre resultater. Jeg liker glorete farger :love: Takker for tipsene!

Lenke til kommentar
Ble fristet til å "fikse" på et til av bildene dine. Nå er det mer kontrast+detaljer i skyggesiden av dalen. Har ikke gjort noe med fargene så hvis de virker oversaturerte så er det bare et resultat av shadow/highlight justeringen.

 

Nydelig! Det var omtrent slik jeg husker fargene da jeg tok bildet.

 

Da jeg begynte å prøve ut EOS400-kameraet trodde jeg jo at jeg skulle få enda skarpere bilder, enda klarere farger osv - sammenlignet med den gamle Ixus 400'en. Men skjønner at det blir endel jobbing med bildene i etterkant før man printer ut og henger blinkskuddet på veggen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...