Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Internasjonale regler for toll og avgifter på brukte varer


simenss

Anbefalte innlegg

Noen spørsmål vedrørende gjeldende lover for toll og avgifter internasjonalt dersom man f.eks. kjøper en brukt DVD-spiller fra et annet land enn der man bor (altså ikke bare mellom Norge og andre land):

 

1. Må man betale moms (evt. andre avgifter)?

 

2. I så fall, hvordan beregner tollvesenet verdien av varen?

 

3. Er det egne regler mellom EU-land (evt. inkl. EØS-land)?

 

4. Finnes det noen god oversikt over toll- og avgiftskostnader mellom de fleste land i verden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Må man betale moms (evt. andre avgifter)?

Ingen forskjell på nye og brukte varer her... Noen varer er mva-frie (som f.eks. bøker), men det gjelder isåfall både nye og brukte. Å få kjøpt varen mva-fritt i avsenderlandet (se spm 3) er antakelig vanskeligere med brukte varer enn nye...

 

2. I så fall, hvordan beregner tollvesenet verdien av varen?

Etter den verdien som er oppgitt på tolldeklarasjonen utenpå pakken (er obligatorisk å oppgi verdi på internasjonale pakker), og om avsender skriver noe annet enn den reelle kjøpesummen/verdien her, er det som dokumentfalsk å regne. Merk imidlertid at det er avsender, ikke mottaker som løper risikoen der. Å be avsender skrive "gave" og verdi under 1000kr er ikke i seg selv ulovlig, men om han gjør det bryter han mest sannsynlig loven...

 

3. Er det egne regler mellom EU-land (evt. inkl. EØS-land)?

Innenfor EU (IKKE EØS!) betales det mva i avsenderlandet. I stort sett hele resten av verden er det slik at man betaler mva ved innførsel, og skal i teorien få kjøpt varen til eksport uten mva i avsenderlandet. Imidlertid finnes det utenlandske nettbutikker som ikke gidder bryderiet med å selge eksportvarene mva-fritt, slik at man i praksis må betale mva til to land... :(

 

4. Finnes det noen god oversikt over toll- og avgiftskostnader mellom de fleste land i verden?

Ikke som jeg har sett, men det betyr ikke at det ikke finnes.. ;)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Spørsmål 1-3 gidder jeg ikke svare på for jeg er enig i det Inge har skrevet.

 

4. Finnes det noen god oversikt over toll- og avgiftskostnader mellom de fleste land i verden?

 

De fleste land bruker ett oppslagsverk som heter Harmonized System for klassifissering av varer. De fire første tallene i en slik kode er det samme for alle, noe som setter varen i et spesifikt kapittel og avsnitt. I norge har vi 8 siffer i denne koden for å skille ytterligere på varetyper.

Den norske tolltariffen finner du her: Tolltariffen

 

For hvert tolltariffnummer er det forbundet noen avgifssatser, for det meste bare mva, men du finner toll på klær samt andre særavgifter på forskjellige varer som f.eks. biler og båter.

Du kan lese mer om tolltariffen her: MVA og toll for dummies...

 

Som nevnt er det litt forskjellige koder i forskjellige land, og sannsynligvis forskjellige eksport/import restriksjoner også. Det kan nok være vanskelig å finne HS-systemet for andre land, men om du er interessert er det bare å søke. Så vidt jeg vet finnes det ikke noen bedre oversikt over toll- og avgiftskostnader enn dette systemet.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Takk for gode og innholdsrike svar, både Inge Rognmo og valentino :) Etter å ha lest svarene sitter jeg foreløpig igjen med følgende uklarhet:

 

Under er et sitat fra eBays hjelpe-sider:

For cross border transactions, sellers may not collect tariffs and duties.

 

>> Excessive Shipping Charges Policy

Med andre ord kan ikke avsender i et EU-land kreve inn moms fra en kjøper i et annet EU-land. Si at en person i et EU-land skal sende en gave til en person i et annet EU-land. Må avsender da betale momsen for gaven han/hun sender? Her må jeg ha missforstått noe ;)

Endret av simenss
Lenke til kommentar

Her må du nok se på alt som står i avsnittet for å få en fornuftig mening

For cross border transactions, sellers may not collect tariffs and duties. However, buyers may be responsible for actual, applicable tariffs, and duties as requested by respective country laws.

 

Hovedregelen er som Inge sa tidlgiere at du kun skal betale avgifter én gang. Det vil si at dersom du f.eks. bestiller fra usa eller england kan ikke selger kreve avgifter som skal betales til det landet. Avgiftene betaler du selv til dette landet når du får varen inn i Norge. Det er da norske avgiftssatser som gjelder.

 

Innad i EU er det en annen sak. Der må selger kreve avgifter til sitt land så lenge han selger innen EU. Om du bor i sverige og bestiller varer fra en nettbutikk i tyskland må du betale tysk VAT.

 

Ser du spør spesifikt om brukt DVD spiller i første post. Kan tenke meg at det ikke er vanlig å kjøpe en slik fra en bruktbutikk, men heller fra privatpersoner. Her i landet er det så vidt meg bekjent vanskelig å få tilbake mva når en eksporterer brukt utstyr som privatperson. I mottakerlandet må de fremdeles betale VAT ved innførsel etter det landets satser. Innad i EU vil jeg tro det er akkurat det samme som om du selger internt i Norge, nemlig ingen ekstra avgifter. Men dette er spekulasjoner fra min side så ikke stol blindt på det. Om du ser på www.tull.se kan du sikkert få litt mer innblikk i hvordan det fungerer internt i EU.

 

Har en følelse av at dette ble veldig uoversiktlig, men jeg håper du får noe ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hovedregelen er som Inge sa tidlgiere at du kun skal betale avgifter én gang. Det vil si at dersom du f.eks. bestiller fra usa eller england kan ikke selger kreve avgifter som skal betales til det landet. Avgiftene betaler du selv til dette landet når du får varen inn i Norge. Det er da norske avgiftssatser som gjelder.

Mener du at dersom en person i Norge kjøper en brukt vare fra Tyskland, må den norske kunden betale tysk moms til tyske myndigheter? Er det da tollvesenet i Norge som overfører momsen fra kunden i Norge til myndighetene i Tyskland?

 

Innad i EU er det en annen sak. Der må selger kreve avgifter til sitt land så lenge han selger innen EU. Om du bor i sverige og bestiller varer fra en nettbutikk i tyskland må du betale tysk VAT.

Mener du da at selger må kreve inn moms for brukte varer, sendt fra et EU-land til et annet EU-land? Om det da er en gave må giveren med andre ord betale moms til eget land, mens mottakeren ikke må betale noe?

Endret av simenss
Lenke til kommentar

Åja, her hadde du redigert inn noe mer.

 

Mener du da at selger må kreve inn moms for brukte varer, sendt fra et EU-land til et annet EU-land? Om det da er en gave må giveren med andre ord betale moms til eget land, mens mottakeren ikke må betale noe?

 

Når utstyret er brukt er moms allerede betalt. Det betalte selger da han kjøpte varen i utgangspunktet. Tviler på at han må betale noe ekstra når han selger videre, og innad i EU slipper også mottaker å betale mva ved import. På tull.se kan du se at det er noen unntak, men det er vel kanskje ikke så viktig i denne sammenhengen.

 

Merker at dette var ikke noe enkelt å forklare når det er snakk om private aktører. Har ikke handlet innad i EU så dette er bare basert på min forståelse av hvordan systemet fungerer. Har ikke noe gode kilder å henvise deg til heller så det kan godt hende at jeg ikke har helt rett.

 

Mellom næringsdrivende er dette satt i et bedre system med incoterms og slikt. Der blir det definert hvem som skal betale hva, alt etter hvilken klausul du velger.

 

Hvorfor spør du om dette forresten? Har du tenkt å bestille noe eller er det en oppgave av noe slag?

Endret av valentino
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor spør du om dette forresten? Har du tenkt å bestille noe eller er det en oppgave av noe slag?

Jobber med et nettprosjekt, et slags internasjonalt bruktmarked. Må derfor skaffe meg en oversikt over regler for sending av varer mellom privatpersoner. Det er viktig at avsenderen kun må betale frakt, og at mottaker betaler eventuell moms. Dersom det i noen land er regler som avviker fra dette må jeg gi brukeren klar beskjed. Mulig jeg må ekskludere land med kronglete regler etc., men hadde ønsket å ha tjenesten åpen for alle land. Setter derfor stor pris på svarene jeg har fått :)

 

 

EDIT: Kanskje jeg bør satse på det amerikanske markedet først, for så å utvide til flere land dersom tjenesten blir lønnsom? Regner med at USA har ganske liberale moms-regler mellom de forskjellige statene?

Endret av simenss
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

 

Sniker meg inn her.. har en kompis i USA som skal sende meg en hatt (!). Han har bygget inn noen LED-lamper selv. (skal bruke den til headtracking) Jeg betaler 30$ for den. Hva må han skrive på pakken? Skal han oppgi pakkens verdi? (det er jo under 200 kroner, så slipper vel toll) Hva med mva?

Lenke til kommentar
Sniker meg inn her.. har en kompis i USA som skal sende meg en hatt (!). Han har bygget inn noen LED-lamper selv. (skal bruke den til headtracking) Jeg betaler 30$ for den. Hva må han skrive på pakken? Skal han oppgi pakkens verdi? (det er jo under 200 kroner, så slipper vel toll) Hva med mva?

Det er for mva grensen er 200,-.

Det er toll på en del klær, om det gjelder en hjemmelaget hatt vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hatter går i tolltraiffen på eget kapittel;

K A P I T T E L 6 5 Hodeplagg og deler dertil

 

Så vidt jeg klarer å se er det ikke noen tollsats eller særavgifter på noen varer i dette kapitler. Om det er en hjemmelaget hatt eller masseprodusert hatt er vel ikke noe tollvesenet skiller på slik jeg har forstått systemet.

Haha, der var jeg sikker på at du køddet. Men så klikket jeg på linken... :D

 

Så: bare han skriver på pakken hva det er verdt, er alt OK? :)

Lenke til kommentar

Blir så forvirret av flere svar her.

Kan noen der ute vær så snill å gi meg enkelt svar på dette,

F.eks. Har en pakke som blir levert med UPS fra Tyskland, pakkens verdi er 15-20.000kr.

Varen er BRUKT og kjøpes fra en privatperson i Tyskland. Frakt er betalt, og blir levert hos en kompis som bor i Sverige. Og som jeg henter senere og kjører over grensen.

Siden Sverige er EU-medlem så slipper vel mottakeren i Sverige (min kompis) å bli krevd for moms og toll eller hva?

Fikk til svar fra en annen svenske og jeg siterer:

 

När säljaren är en privatperson inom EU så ska du inte betala någon moms. Det fungerar på samma sätt som om du handlar av en privatperson i Sverige.

Om säljaren är ett företag så ska moms betalas och det spelar ingen roll om varan är ny eller begagnad. Vilken momssats som säljaren ska ta ut beror på dennes årliga omsättning i det land där köparen befinner sig. Ett företag som säljer varor för mer än 320 000 kr/år till Sverige ska ta ut svensk moms. Är omsättningen mindre än 320 000 kr så ska det egna landets momssats användas.

 

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Jeg fant denne linken ang. personer som handler brukt personbiler i tyskland..

Link: http://www.tyskland.org/moms-privatpersoner.htm

Her står det: Kjøper du som privatperson en brukt bil av en privatperson i Tyskland må du betale 24% norsk moms på den tyske kjøpesummen. Dette kan være i strid med EUs regelverk.

NB! bemerk dette : "En svensk privatperson som kjøper den samme brukte bilen av en privatperson i Tyskland slipper å betale svensk moms på kjøpesummen. Dette begrunnes med at det allerede har blitt betalt moms av bilen da den var ny i Tyskland. "

 

Så hvis dette er slik så kan man jo bare kjøpe ting i et EU land og få det levert ved Sverige og så får man selv avgjøre om man vil ordne moms/toll ved grensen til Norge.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...