Gå til innhold

Vente på Olympus E-520 eller kjøp Pentax K20D?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mulig topicen min er litt feil formulert, men det jeg mener er om jeg bør selge mitt olympus -510 nå, også kjøpe et Pentex K20D evt, Canon 40D.

 

Det kommer jo mest sannsynligvis en ny olympus E-520 slutten av 2.kvart. Men jeg vet for lite om spesifikasjonene på det nå for å kunne avgjøre evt kjøp eller salg.

 

Er det noen som har noe info om E-520 evt noe ny info på bruk av Pentax K20D?

 

Det jeg har på min olympus nå er som følgende:

 

E-510 dobblezoom kit (14-42 og 40-150mm)

Stor E-system bag.

olympus FL-36 blitz

Sandisk Ultra 3 4GB CF minne kort.

Større eyecover for briller.

 

I hjemme PC 4/08 fikk K20D en meget bra test, men det spørst om det er så bra de sier da.

 

mvh

Åsmund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I hjemme PC 4/08 fikk K20D en meget bra test, men det spørst om det er så bra de sier da.

 

Tja. Hjemme-PC er ikke Fotografi. Ville ikke stolt spesielt mye på det bladet for å velge ut riktig speilrefleks. Selv om K20D visstnok er et veldig bra kamera, så går det an å si at "jeg liker maten fordi det er fisk" når man er på Alex Sushi. Spørsmålet er altså hvor godt grunnlag Hjemme-PC har til å bedømme en speilrefleks.

 

Men kanskje du kan spørre deg selv om hva det er du er misfornøyd med angående E-510'ern din? Jeg har samme kamera og er kun misfornøyd med søkeren og at det ikke er værtett, men det er i forhold til mitt bruk. Hva bruker du kameraet ditt til?

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke Hjemme-PC det første bladet jeg ville konsultert for å finne ut om et kamera er bra ...

 

Det første spørsmålet som du bør stille deg er: Hva er det du ikke liker med E-510.

 

I tillegg bør du spørre deg selv, hva er du savner idag som du håper å få med et bytte.

 

Tom

Lenke til kommentar

informasjon om E-520

 

So that you don’t need to carry a heavy tripod or invest extra money into every single stabilised lens, Olympus integrated a built-in image stabiliser into the camera body of the E-3, E-510 and E-520. It stabilises up to 5 EV steps (up to 4 EV steps with the E-510 and E-520), making it the most effective solution on the market.

 

Ny bilder fra Expo-2008

Expo-2008

Endret av Åsmund@ATi
Lenke til kommentar

Om du har trøbbel med blasse farger, så kan du enten lære deg mer om bilderedigering eller satse på bedre optikk. Eller begge delene. ;)

 

Men ja, om værtetthet og søkerstørrelse er viktig for deg, så kan det godt være at K20D er greia for deg. Kanskje du skal ta deg en tur i butikken og se i søkeren og se om du er fornøyd?

Lenke til kommentar
Søker, værtett og noe blasse farger er jo en av grunnene.
Søkeren og værtetningen kan jeg forstå, blasse farger forstår jeg ikke. Enten har du gjort noe med innstillingene i kameraet ditt eller så forventer du kompaktkamera-smell i fargene. E-510 har svært gode jpg-filer rett fra kameraet, og i raw-konverteringen kan du gjøre omtrent akkurat hva du vil.

 

Olympusen er er flott kamera, men det er jo potensialer til forbedringer. Man vil jo øke kvalitet på bildene med et Zuiko linse fks.

Men det koster jo glatt 4k +++

Du vil nok merke mer til forbedring i bildekvalitet om du investerer i f.eks. Zuiko 14-54mm, enn skifter til K20D. For å få en merkbar kvalitetsforskjell på bildene, må du uansett legge mye penger i optikk, uansett merke. Værtetning og større søker kan du også få med E-3 - og da får du et kjappere kamera enn K20D. Værtetningen er nok også et lite hakk vassere, selv om jeg aldri har hørt om noen som har tatt livet av K10D eller GX-10 pga vær og vind heller. E-3 med 15-54 vil koste omtrent det samme som K20D med 16-50 f/2.8, som er det nærmeste sammenliknbare objektivet til Pentax. Selv har jeg Samsung GX-10 (identisk med K10D), men ville vurdert E-3 veldig seriøst om jeg skulle skifte system igjen.
Lenke til kommentar
Men ja, om værtetthet og søkerstørrelse er viktig for deg, så kan det godt være at K20D er greia for deg. Kanskje du skal ta deg en tur i butikken og se i søkeren og se om du er fornøyd?
Eller E-3. E-3 + 14-54mm kommer på ganske akkurat 14 store lapper, K20D + 16-50 f/2.8 kommer på i overkant av 15 lapper. Bildekvaliteten vil være ganske så lik i praksis.
Lenke til kommentar
men hva menr du jeg kan forbedre da?
Du kan justere på fargemetning, det vil gi litt mer "smell" i fargene, de blir ikke så blasse. Mange vil si de blir litt mer unaturlige, men andre vil synes at det blir penere likevel - selv om det kanskje ikke er så realistisk. Du kan også justere skarpheten litt, eller du kan bruke etterbehandling til dette. Personlig ville jeg gjort det i software i ettertid, etter at du evt. har croppet/skalert bildene til egnet bruksområde, da det vanligvis gir best resultat. I tillegg kan du justere tonekurven noe, slik at du får litt mer kontrast i bildene. Samme her, drar du litt hardt i spakene vil noen synes det er unaturlig, mens andre vil synes det er bedre. Som regel vil de som synes det er unaturlig være dem med mest erfaring og dem som har sett flest bilder, mens det er mor hjemme i stuen som vil synes at bildene blir litt blasse, det skal være litt mer smell i dem, det er sånn det ser ut på reklamen. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Men ja, om værtetthet og søkerstørrelse er viktig for deg, så kan det godt være at K20D er greia for deg. Kanskje du skal ta deg en tur i butikken og se i søkeren og se om du er fornøyd?
Eller E-3. E-3 + 14-54mm kommer på ganske akkurat 14 store lapper, K20D + 16-50 f/2.8 kommer på i overkant av 15 lapper. Bildekvaliteten vil være ganske så lik i praksis.

Godt poeng!

 

Og Åsmund har jo FL-36 og litt optikk fra før av, så han klarer seg med å selge E-510 + 14-42mm. Da slipper han å realisere verditap på 40-150mm og FL-36, slik han ville ha gjort om han solgte alt sammen.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

mange muligheter her, men jeg skal prøve og stille inn stemnings forholdene på menyen også får vi se åssen utslaget blir, for du har 4 forskjellige valg hvis jeg ikke husker feil, også kan du stille litt selv.

 

men hvis jeg velger Adobe SRGB sitt fargekart blir noe bedre da, eller er det bare for adobe redigering?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har ikke satt meg noe særlig inn i JPEG-innstillinger. Jeg bruker det jo aldri. Men en ting vet jeg: Du skal bruke Adobe RGB fargerom såfremt du bruker noe annet enn Paint til bilderedigering. Adobe RGB er en standard som de fleste programmer støtter (bare ikke alle weblesere, så sRGB er tryggest når du legger ut bilder på nettet)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke satt meg noe særlig inn i JPEG-innstillinger. Jeg bruker det jo aldri. Men en ting vet jeg: Du skal bruke Adobe RGB fargerom såfremt du bruker noe annet enn Paint til bilderedigering. Adobe RGB er en standard som de fleste programmer støtter (bare ikke alle weblesere, så sRGB er tryggest når du legger ut bilder på nettet)
Hehe, ikke at jeg er uenig, men det er et lite paradoks at alle sier at man må bruke Adobe RGB når det bare er et fåtall skjermer som støtter å vise noe mer enn sRGB og så vidt det også, og det ikke finnes papir som klarer å gjengi hele sRGB :-)

 

Jeg mener - når du til syvende og sist skal _bruke_ bildene til noe, vil mediet du viser dem på i 99% i tilfellene ikke klare å gjengi det fargerommet du bruker. Det er riktig nok papir som kan gjengi enkelte områder uten for sRGB, så det vil selvfølgelig ha noe for seg innimellom. Jeg synes bare det er litt interessant, og jeg har av samme grunn heller ikke forstått årsaken til at man skal bruke ProPhotoRGB.

Lenke til kommentar

Jeg har en vag forstilling om at man kan gjøre mer med bildet i etterbehandling dersom det er lagret i et stort fargerom. Men jeg er ikke sikker. Jeg har bare som regel å bruke det beste som er praktisk mulig. Jeg lærte leksa mi da jeg oppdaget forskjellen mellom JPEG og RAW, og en gang til da jeg begynte å forstå hvor viktig en god RAW-konverter er. Når jeg får penger til skikkelig skjerm og en kalibreringsenhet, så blir det vel enda en lekse. Og hittil leksa er enkel: Behold originalen, bruk så høy kvalitet som mulig, og husk at man lærer så lenge man lever.

Lenke til kommentar
Jeg har en vag forstilling om at man kan gjøre mer med bildet i etterbehandling dersom det er lagret i et stort fargerom. Men jeg er ikke sikker. Jeg har bare som regel å bruke det beste som er praktisk mulig.
Joda, og jeg er enig i å bruke Adobe RGB når man kan - gjør det selv. Men jeg er sannelig ikke sikker på om jeg noen gang ville klare å skille to bilder på print, eller på skjerm for den saks skyld. Det blir på en måte litt som UV-filterdiskusjonen - man ønsker ikke å ha noe som _potensielt_ kan medføre dårligere bildekvalitet, og som i hvert fall ikke medfører bedre bildekvalitet. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp lagt inn erfaring på K20D her i akam sitt brukererfaringsregister. Ellers så finnes det en egen tråd om erfaringer med K20D her.

 

Som fler har vært inne på: Når det gjelder dette med mer smell i bildene tror jeg du har mer vinne på å jobbe med egen ferdigheter, enn å bytte kameramerke. Bytter du stadig fram og tilbake, lærer du aldri kameraet å kjenne, så du lærer ikke å utnytte styrker og svakheter ved nettopp det kamera du har.

 

Men trenger du værtetting og god søker, da kan det hende du er tjent med å bytte.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...