Gå til innhold

Omtale: iPhone-programmer (Jailbreak)


Anbefalte innlegg

NB! Denne tråden er KRAFTIG utdatert. Det som står her er ikke relevant lenger.

 

 

Omtale av essensielle 3. partsprogrammer for iPhone

 

 

Innledning

 

Amobil har i den senere tid hatt artikler om programmer du bør ha på Symbian- og Windows Mobile-telefoner. Jeg tenkte derfor jeg skulle følge opp her med en kort omtale av programmer du helst ikke bør være foruten på din iPhone. Det er kanskje verdt å nevne at hva du kan og ikke kan gjøre med iPhone har vært en rykende varm bakt potet av misforståelser i forumet over lengre tid, så derfor mener jeg det tjener det en viss hensikt å gi et lite innblikk i mulighetene man får når man åpner iPhone for installasjon av 3. partsprogramvare. Jeg kommer ikke til å omtale spill, enkelte tidligere omtalte programmer i Amobils artikler eller innebygde funksjoner fra fabrikk.

 

Rett på sak:

 

Oppdatering 15.04.08:

 

fring

 

fring.png

 

En pre-release av fring for iPhone er nettopp sluppet.

 

Tidligere omtaler:

 

SwirlyMMS

 

swirly.png

 

Først ut er SwirlyMMS, som er det eneste alternativet man har for å få MMS til å fungere på iPhone-plattformen. Programmet er foreløpig svært begrenset og er i praksis bare en nødløsning for sending og mottak av MMS. Programmet kan kun sende bilder, men kan motta bilder og tekst. Verken tekst eller bilder kan leses i selve programmet, og man må derfor enten bla seg fram til tekst og bilder ved hjelp av en filutforsker på telefonen, eller overføre tekst og bilder til PC/Mac dersom man ønsker å lese MMS-en. Animasjoner og lyder får man ikke tilgang på. Dette er status quo. Framtidige oppdateringer vil trolig inkludere en integrert leser for meldingene og tillate komplett MMS-funksjonalitet. Her må man smøre skiven med tålmodighet.

 

Pris: Gratis

Les mer: SwirlySpace

Installer-kilde: swirlyspace.com/SwirlySpace.xml (merk store bokstaver)

 

 

SMSD (versjon 0.2.3 beta1)

 

smsd.pngsmsd2.png

 

Tilbyr alt iPhones innebygde SMS-klient mangler, i tillegg til alt den har. Minner veldig om SMS-klientene man er vant til på Symbian og Windows Mobile-telefoner. Tillater normal visning av SMS med innboks og utboks, videresending av SMS, utsending av SMS til flere mottakere, definering av maler som lar deg opprette og lagre grupper med mottakere, backup av SMS-database til e-post mm.

 

Pris: Gratis

Les mer: Amrut Joshi

Installer-kilde: install.ifon.no

 

 

colloQ

 

colloq.png

 

Den eneste IRC-klienten som fungerer som en fullblods IRC-klient på iPhone. Den støtter alle kjente kommandoer, støtter bruk av flere nettverk samtidig, lar deg forhåndsdefinere hvilke kanaler som skal besøkes ved oppstart og har i det hele og store de funksjoner du forventer av en mobil IRC-klient. Selve brukergrensesnittet er intuitivt og fullt på høyde med Windows Mobile-klienten wmIRC. Programmet kjører også når du lukker det, og gir deg beskjed når det er aktivitet i kanalvinduer og private vinduer. Programmet fungerer også over EDGE. Programmet nyttiggjør seg dessverre ikke multi-touch, gestures eller bevegelser som risting, men dette er noe utvikleren har lovet skal implementeres i en helt ny klient som er under utvikling.

 

Pris: Gratis

Installer-kilde: MMI (En del av "Community Sources")

 

 

MobileChat

 

mchat.png

 

MobileChat var inntil nylig den mest anvendelige IM-klienten tilgjengelig på iPhone (Den ble forbigått av fring). Den støtter foreløpig AIM, .mac, XMPP, MSN og ICQ. Den mangler med andre ord Yahoo, Jabber og GoogleTalk m.fl. Det finnes derimot andre klienter som støtter disse. Folk flest Benytter nok helst MSN, og da er MobileChat definitivt det nest beste alternativet. Klienten fungerer som mobile MSN-klienter flest, men tillater også samtaler i landskapsmodus, noe som er ettertraktet på iPhone blant dem som ikke liker tastaturet i portrettmodus. Dette er foreløpig den eneste IM-klienten som støtter landskapsmodus. Den holder også rede på hva som foregår i andre samtaler enn den som er aktiv ved hjelp av såkalte overlay-popups. Som colloQ kjører også dette programmet i bakgrunnen når du lukker det og gir deg beskjed dersom det er aktivitet. Klienten er dessverre fortsatt tidlig i utviklingsstadiet og er derfor noe ustabil. Ønsker man en mer stabil løsning bør man benytte Safari-alternativet BeeJive/JiveTalk. Den krasjer ikke en gang i timen, men er tregere og dyrere å benytte dersom man er tilkoblet nett via EDGE.

 

Pris: Gratis

Installer-kilde: twenty08.com/installer

 

 

1Shoot og Snapture

 

snapture.png

 

Dette er to forskjellige programmer. iPhone-kameraet har forståelig nok fått mye kritikk for manglende justeringsmuligheter i kameraklienten. Den har som kjent bare én knapp - utløserknappen - som det i tillegg er vanskelig å treffe når man tar bilder av seg selv. Ut med den og inn med 1Shoot og Snapture! 1Shoot er en meget enkel klient med kun én knapp. Dette er applikasjonen du bruker når du bare skal ta et bilde i full fart. Programmet har ingen innstillingsmuligheter, og fungerer slik at bildet blir tatt når telefonens akselerometer indikerer at du holder telefonen i ro. Du trykker altså ikke på noen knapper for å ta bildet, og hovedpoenget er at du får en form for bildestabilisering. Man kan også ta bilder i serie-/burst-modus. Ønsker man mer avanserte funksjoner er Snapture et glimrende alternativ. Det støtter digital zoom, veksling mellom gråtone og farger, burst-modus med ett sekund eller tre sekunders intervaller, timer, autorotasjon, mulighet for å slå av utløserklikket, samt hjelp til planjustering ved hjelp av akselerometeret i telefonen. Du kan også bruke hele skjermflaten eller volumknappene som utløser.

 

Priser: Gratis

Installer-kilde: MMI (En del av "Community Sources")

 

 

MobileScrobbler

 

scrobbler.png

 

Last.fm-klienten MobileScrobbler er en av kronjuvelene blant tilgjengelige applikasjoner for iPhone-plattformen. Det vil ikke være mulig å ta for seg absolutt alle funksjonene her, men hovedsakelig lar den deg søke opp musikk og spille den av enten over WLAN eller via EDGE, omtrent som en ordinær nettradio der du kan lytte til den musikken du liker. I tillegg til dette gir den deg artistbiografi, sangtekster, konsertdatoer og er også integrert med iPhones iPod slik at den kan finne artistbiografi, lignende artister, konsertdatoer, sangtekster og føre statistikk over musikken du spiller selv om du spiller den i iPoden. Jeg vet det finnes Scrobbler-alternativer for Symbian og Windows Mobile, men de når dessverre ikke iPhone-versjonen opp til knærne. Anbefaler å besøke utviklerens nettside for for mer informasjon og et stort utvalg screenshots.

 

Krever: Last.fm-konto.

Pris: Gratis

Les mer: MobileScrobbler

Installer-kilde: Ste Packaging (En del av "Community Sources")

 

 

Simplify Media

 

simplify1.pngsimplify2.png

 

Nok en kronjuvel blant iPhone-applikasjonene. Dette er en fildelingsserver/-klient for ordinære Windows/Mac/Linux-datamaskiner og iPhone, som lar deg dele musikken du har på datamaskinen hjemme med opp til 30 venner. Med andre ord en løsning som fungerer utmerket selv om du ikke eier en iPhone. Har du derimot en iPhone får du potensielt tilgang på all musikken du har hjemme + musikken til opp til 30 venner når du er på farten. Musikken streames så til iPhone over WLAN. Så snart iPhone får 3G vil det også bli mulig å streame musikken når du ikke har tilgang på trådløst nett. For øyeblikket har jeg potensielt 87000 sanger tilgjengelig på min telefon.

 

Krever: Simplify Media-konto.

Pris: Gratis

Les mer: Simplify Media

Installer-kilde: Ste Packaging (En del av "Community Sources")

 

 

iDialer

 

idialer.png

 

iDialer er et program som utvider funksjonene til kontaktlisten og nummertastaturet. Det benytter prediktiv tekst til å finne kontakter og numre omtrent som xT9 på Windows Mobile. Ønsker du å ringe en kontakt, er det nok å åpne iDialer, taste inn deler av enten nummer eller navn ved hjelp av et numerisk tastatur og trykke på Call-knappen. Mye enklere enn Apples tungvinte kontaktlistemetode ...

 

Pris: Gratis

Installer-kilde: MMI (En del av "Community Sources")

 

 

MxTube

 

MxTube fungerer omtrent som telefonens innebygde YouTube-klient. Forskjellen er at med MxTube laster du ned YouTube-videoene og lagrer dem på telefonen istedenfor å streame dem, slik at du alltid har dem med deg.

 

Pris: Gratis

Les mer: MxBlog

Installer-kilde: BigBoss (En del av "Community Sources")

 

 

SmartRSS

 

smartrss.png

 

Det finnes tre dedikerte RSS-klienter til iPhone. Av dem er SmartRSS sannsynligvis den beste for øyeblikket. I tillegg vil Safari på iPhone hente RSS-feeds via reader.mac.com, så man behøver i utgangspunktet ingen dedikert klient. Vet man hva en RSS-klient er, vil jeg tro man også kjenner fordelene ved å ha en dedikert klient på telefonen. SmartRSS støtter dessverre ikke automatisk oppdatering av feeds ennå. Denne funksjonen finnes i klienten MobileRSS, som dessverre har andre og mer alvorlige ulemper. Jeg mener SmartRSS er det beste alternativet for øyeblikket.

 

Pris: Gratis

Installer-kilde: rep.visuaweb.com

 

 

VNsea

 

vnsea.png

 

VNC-klient for iPhone. Lar deg fjernstyre Windows/Mac/Linux fra telefonen over WLAN eller EDGE uansett hvor du befinner deg. Vertsmaskinens skjermbilde vil vises på iPhone-skjermen i full kvalitet. Til dags dato den beste VNC-klienten som er laget til en mobil enhet. Den er rask, støtter multi-touch og kan vise skjermbildet i både landskaps- og portrettmodus.

 

Pris: Gratis

Les mer: http://code.google.com/p/vnsea/

Installer-kilde: Conceited Software (En del av "Community Sources")

 

 

Touchpad Pro

 

touchpad.jpg

 

Har man HTCP i stua er denne applikasjonen svimlende genial. Applikasjonen er basert på VNsea-klienten, men er modifisert til å ikke overføre skjermbildet. I hovedsak forvandler programmet telefonen til en trådløs WLAN-multi-touchpad med multimediatastatur. Basisfunksjonene inkluderer touchpad samt tastatur i portrett- og landskapsmodus, i tillegg til funksjonstaster som alt, ctrl, del, Fxx m.fl. og ekvivalentene på Mac. De inkluderer også en meny med hurtigknapper for styring av presentasjoner, basisfunksjoner i mediaspillere o.l. Kjøper man utviklerens Mediaserver-klient, som dessverre bare finnes for Windows, vil applikasjonen, ved hjelp av en egen multimediameny, kunne benyttes til å fjernstyre Windows Media Center, Winamp og iTunes fullstendig, selv om disse ikke er aktive vinduer på datamaskinen, i tillegg til å kunne utføre generiske funksjoner på andre mediaspillere som f.eks. VLC. Programmet fungerer uten noen form for forsinkelse.

 

Pris: iPhone-klienten er gratis. Mediaserver-klienten for windows koster 25 kroner, men er verdt det om man eier en HTPC.

Les mer: www.touchpadpro.com

Installer-kilde: BigBoss (En del av "Community Sources")

 

 

Funiculus Guitar Tuner og GuitarChords

 

funiculus.pngchords.png

 

Funiculus er uvurderlig applikasjon for alle som spiller et strenginstrument. Programmet benytter telefonens mikrofon til å kalkulere korrekt pitch når man stemmer omtrent et hvilket som helst strenginstrument. Programmet stemmer følgende: Gitar: Drop D, gitar: åpen A/C/D/E/G maj, gitar: åpen E/G min, 12-strengersgitar, standard mandolin, standard banjo, standard ukulele, standard fiolin, standard cello og standard bariton-ukulele. I tillegg har den en auto-modus som gjetter seg til riktig instrument. En god følgesvenn for nybegynnere er programmet GuitarChords, som lar deg slå opp alle gitar-akkorder.

 

Priser: Gratis

Les mer om Funiculus: Mauvila Software

Les mer om GuitarChords:

Installer-kilde for Funiculus: MMI (En del av "Community Sources")

Installer-kilde for GuitarChords: repo.ispazio.net

 

 

SummerBoard

 

smb.png

 

SummerBoard lar deg installere temaer på iPhone og justere innstillinger som visning av ikontekst, bakgrunner o.l. individuelt. Mer er det vel ikke å si om det.

 

Pris: Gratis

Les mer: SummerBoard

Installer-kilde: AppTapp Official (En del av "Community Sources")

 

 

Norskutviklede programmer:

 

Tevee

 

tevee.png

 

Tevee er en TV-programoversikt utviklet av Kjell Rune Monsø. Programmet lar deg hente inn en fersk oversikt fra et stort utvalg TV-kanaler. Du kan så bla gjennom TV-programmet på hver enkelt kanal, eller se hva som går på TV akkurat nå på alle kanaler. Finner du et program du ønsker å se, kan du enkelt legge det til i kalenderen og bli påminnet før programmet starter.

 

Pris: Gratis

Les mer: www.polleo.no

Installer-kilde: install.ifon.no

 

 

LookUp 1881.no

 

Litt usikker på hvem som utviklet dette programmet, men det er like genialt som det er enkelt. Når du får en innkommende samtale og innringeren ikke er i din adressebok, vil programmet automatisk søke opp nummeret i 1881s database og vise innringerens navn på skjermen etter at samtalen er brutt. Med andre ord fungerer det bare dersom du ikke tar telefonen.

 

Pris: Gratis (+ evt. ubetydelig datakostnad)

Installer-kilde: install.ifon.no

 

 

Dette ble dessverre en meget subjektiv post hvor jeg kun har trukket fram programmer jeg mener fortjener omtale. Det finnes selvfølgelig et hav av programmer som burde vært med, så om noen har noen sterke meninger om noen som mangler legger vi dem til. Programmer som burde vært nevnt inkluderer muligvis: PhotoBoard, Converter, Installer, Cydia, Drummer, Guitarist, Pianist, iWoman, Sketches, iPhone Recorder, Books, weDict, Caterpillar, Funambol, HidePod, diverse HP-kalkulatoremulatorer, iRadio, Ringtones, MobileMoney, PocketMoney, MobileToDoList, Pysl, RealArtist, SendFile, SendSong, SendPics, uShow, Terminal, TimeCapsule, DropCopy, Customize og iScores m.fl.

 

EDIT: Lagt til Installer-kilder.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan man jo rette opp. Var ikke meningen det skulle være en guide til eksisterende iPhone-eiere om hvordan man får installert programmene. Skulle være en oversikt over hvilke gode programmer som er tilgjengelige og hvordan de fungerer, for å hjelpe de som eventuelt er i tvil om iPhone er et riktig valg. Ser nå at det ble litt rotete.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Bra at nokon lagar ein oversikt med såpass masse info om kvart program :) Har ikkje lest det endå men skal gjere det seinare på kvelden. Kva med å sette det opp slik?

Program

Kort introduksjon

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

meir info og bilete

 

Edit: No når eg las det nøyare var det oversiktleg likevel. :)

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar

Da har iPhone også fått "fring", som Amobil hadde en artikkel om for en stund siden. Klienten støtter Yahoo, MSN, AIM, Skype, Google Talk, SIP, Twitter og ICQ, og tillater at du er pålogget alle samtidig. Støtter lydsamtaler i Skype, MSN, ICQ og selvfølgelig SIP. Akkurat testet, og det fungerer strålende. Får vel legge til noen screenshots i førsteposten.

Lenke til kommentar
Da har iPhone også fått "fring", som Amobil hadde en artikkel om for en stund siden. Klienten støtter Yahoo, MSN, AIM, Skype, Google Talk, SIP, Twitter og ICQ, og tillater at du er pålogget alle samtidig. Støtter lydsamtaler i Skype, MSN, ICQ og selvfølgelig SIP. Akkurat testet, og det fungerer strålende. Får vel legge til noen screenshots i førsteposten.

 

Jepp, fring fungerer genialt bra, i alle fall for og være en pre-release. Hadde helst sett at det hadde vært noen innstillingsmuligheter (f.eks. slik at man kan skjule offline-kontakter osv), men det kommer nok etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg skal til New York i slutten av juni, og har da tenkt å kjøpe meg en iPhone 16gb. Bør jeg vente til jeg kommer tilbake til Norge før jeg skifter "statsborgerskap" på'n? ;)

Eller vil dette gå knirkefritt der borte, å jailbreake og gjøre den norsk? Tenker da også på når jeg putter inn mitt norske simkort, men der borte vil jo den logge seg inn på et amerikansk nettverk. Tror dere telefonen da vil gå i lås på et vis? Jeg mener, den er jo i utgangspunktet tenkt å brukes i AT&T sitt system :hmm:

Har noen av dere jailbreak'an "over there"?

 

Forøvrig syns jeg denne posten var interessant og en flott ting av trådstarter å legge ut.

Tommel'n i været for at du har tatt deg tid til det :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg skal til New York i slutten av juni, og har da tenkt å kjøpe meg en iPhone 16gb. Bør jeg vente til jeg kommer tilbake til Norge før jeg skifter "statsborgerskap" på'n? ;)

Eller vil dette gå knirkefritt der borte, å jailbreake og gjøre den norsk? Tenker da også på når jeg putter inn mitt norske simkort, men der borte vil jo den logge seg inn på et amerikansk nettverk. Tror dere telefonen da vil gå i lås på et vis? Jeg mener, den er jo i utgangspunktet tenkt å brukes i AT&T sitt system :hmm:

Har noen av dere jailbreak'an "over there"?

 

Forøvrig syns jeg denne posten var interessant og en flott ting av trådstarter å legge ut.

Tommel'n i været for at du har tatt deg tid til det :thumbup:

 

Jeg har noen venner som studerer i NY, de har kjøpt iPhone og åpnet den til bruk for sitt norske sim-kort mens de har vært der, det har fungert helt fint.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...