Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

BAM! Strekk i låret. Hva nå?


Anbefalte innlegg

Jeg pådro meg en drøy strekk i låret under en rugbykamp i dag.

Fikk en pasning og skulle sette full fart fremover da det plutselig sa stopp.

 

Først tenkte jeg at dette kanskje bare er en krampe, for det følte faktisk slik ut først, og det er neppe noe problem.

Jeg satt med ned i noen minutter for å prøve litt lett jogg igjen, men låret mitt var helt ødelagt, og det er det fortsatt.

Antar at dette er en strekk.

 

Hva gjør jeg nå?

Tålmodighet og sofasløving?

Noen lure knep?

Vil dette sette en alvorlig stopper for øvelser som knebøy og markløft i ukesvis fremover?

 

Halp plx.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært ute fra fotballen utallige mpneder med strekk i både lår og lysk. Et besøk hos fysioterapeut er ikke å fraråde... Vurder også innkjøp av en varmekrem ala. Aloe rub som du masserer inn før du tar en rolig joggetur og tøyer mye. Vær forsiktig og sørg fo å bli ordentlig varm. Hvis strekken setter seg kan du slite med det over lang tid, så gjør noe med det så fort som mulig. Det er ihvertfall min erfaring.

 

olopolo

Lenke til kommentar

Hvios du vil følge legerådene, hold deg i bevegelse! Tøy mye, gå mye. Du kan faktisk pådra deg senskader av å ligge for mye nedpå når kroppen leger en slik skade. Hvor lang tid det tar å komme seg varierer, men kan være alt fra et par dager, til et halvt år(!) om det er muskelbrist det er snakk om.

Lenke til kommentar

Du må ikke tøye ut. En muskelstrekk er som navnet sier at muskelfibrene begynner å rives av. Tøyning vil rive enda mer! Lett tøyning kan du starte med etter 4 dager-1 uke. kommer an på hvor alvorlig strekken er.

 

Men kom deg i lett aktivitet når du kan gjøre det uten for mye smerter. Lett aktivitet er rolig jogg, sykling etc. Ikke noe spurt!! Hold deg unna knebøy og markløft til smertene er helt borte fra låret. Tren heller alternative øvelser.

 

Lykke til. Tipper du er frisk etter 2-3 uker.

 

Faktisk er det det du gjør rett etter en strekk som har mest å si på tilhelningstiden.

RICE prinsippet. Rest-ice-compression, elevation.

Compression har vist seg å være det viktigste i denne drillen.

 

Så når du kjenner en strekk -stopp all aktivitet. ikke jogg og kjenn på hvor vondt det er!

Is: få ispose på om mulig

kompresjon: bind eller trykk hardt mot skadestedet. hindrer at blod kommer til og reduserer hevelsen.

Elevasjon: hev skadestedet over hjertehøyde: hindrer at blod samler seg.

 

Gjør man dette umiddelbart etter en skade kan man redusere skadetiden med flere dager/uker!!

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...