Gå til innhold

Anmeldelse: Mario Kart Wii (Wii)


Anbefalte innlegg

Mario Kart handler jo nettopp om å være uhøytidlig og barnlig/barnslig. Man blir aldri for gammel til å spille Mario Kart. Dette er en spillserie som appelerer til den rene spillgleden. Målet er ikke å simulere en mest mulig realistisk kjøreopplevelse. Målet er å få folk til å smile bredt, glise og le i ren skadefryd når man gruser en kompis med blått supervarmesøkende skall rett før mållinja. Å sette en aldersgrense på det er tåpelig om ikke til og med umulig.

 

Det er derfor jeg har vist min kjærlighet til både Mario Kart 64 og Mario Kart: Double Dash. Nå har jeg dessverre ikke hatt gleden av å eie Mario Kart til SNES selv, men husker godt å ha spilt det hos kamerater. Alle spillene i serien har vekt en følelse av ren glede hos meg. Alle negative følelser har med ett forsvunnet og blitt erstattet av lykkerus. Det er det Mario Kart er, og jeg ville tørre å påstå at MK er bedre enn selv Jarmos lykkepiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Hadde lenge planlagt å kjøpe spillet sammen med komponent-kablene(har hatt HDTV siden desember), men nå som spillet er ute har liksom lysten forsvunnet helt...

Lenke til kommentar

Jajaja! Dette blir kjøp! :D

 

Likar ikkje helt det med skrensinga i svingane, men for alt eg veit virkar det veldig bra på denne måten. At folk kritiserar våpena kan eg ikkje skjønne. No veit eg ikkje korleis det er på dette i forhold til DD, men var du flink nok i DD så gjekk det veldig, veldig lite på flaks.

 

See you all online!

Lenke til kommentar

"Da de japanske spillmakerne hos Nintendo satt seg ned for å oppfinne en ny form for racingspill på begynnelsen av nittitallet, grep de til et konsept som nesten av natur er skapt for trøbbel: våpen"

 

Var konseptet så nytt når det kom? Har sett flere slike spill av den eldre skole, men det var kanskje mario kart som var først med den synsvinkelen og mange våpen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet var Kart-racing av denne typen noe ganske nytt den gangen ja, selv om F-Zero til samme konsoll føltes forholdsvis likt manglet det våpnene som har blitt det definerende elementet for Mario Kart.

 

Begynner å bli så gammel at jeg går litt i surr, våpen i bilspill har jo ihvertfall vært vnalig lenge, men kanskje mest i ovenfra-perspektiv, husker også wacky wheels, men det kom vel noen år etter mario kart(?). Når det gjelder missiler som tar førsteplassen så tenker jeg på rollcage, men det var sikkert spill før det som hadde tilsvarende også. Skal ikke være lett :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Solgte Wii-en min i går, det virket så lurt da men nå er jeg usikker. :ohmy:

 

Men ble veldig fort lei av både Brawl og Galaxy som jeg hadde gledet meg til i noen år, så får klare meg med å spille det til kamerater.

Lenke til kommentar
Rollcage kom vel i '99 hvis jeg ikke husker feil, og det stemmer, Wacky Wheels er fra 1994 og er en Mario Kart-klone. For ordens skyld: Super Mario Kart ble gitt ut i 1993 her på berget. :)

 

Ja, rollcage kom jo lenge etter amrio kart, tenkte mest på denne 1-place-missilen som ble nevnt i denne anmeldelsen, for det hadde vel ikke super mario kart mener jeg å huske.

 

AtW

Lenke til kommentar

En god andmeldelse, utenom at jeg savner et avsnitt om kontrollsystemet. At man kan styre den både med og uten nunchuck.

 

Fikk deg i posten i dag, og spilte det 1 times tid med venner :) Selv om jeg etter min mening er klart mye bedre så vant jeg ikke hver fang, ble ganske spennende. For å gjøre det enda mer morsomt spilte vi uten nunchuck.

 

Jeg personlig syns det er mye enklere å spille med, men det var artigere uten. Kanskje det er en vansesak? Men spaken er enklere enn gyroen syns jeg.

 

Karakteren bryr jeg meg ikke særlig om, men 7'rn er sikkert greit, og jeg hadde ikke klaget om den fikk høyere karakter heller.

 

Det var i alle fall kjempeartig. Tror det alltid har vært slik at de bakerste får bedre våpen, og det gjør ingenting. Er du "hardcore" spiller, spiller du time-attack, og sender ghosten din til venner osv.

Lenke til kommentar

Noen her som får til å spille online? Får bare opp "Please connect your Wii to the Internet, make shure WiiConnect24 is activated, and wait for a competition to start" når jeg trykker på Competition. Har ingen problemer med å surfe via Wiien og WiiConnect24 er på (eller hva det nå er som står i innstillingene).

 

Holdt på å kaste både nunchuck og remote gjennom TVen tidligere i dag da jeg fikk "førsteplass-søkende blått superskjell" i ræva like før mål 3 baner etter hverandre da jeg lå på førsteplass hver gang. Siste gangen var i tillegg da jeg var i lufta og endte opp i lavaen til slutt.

Lenke til kommentar

Et av de bedre spillene jeg har spilt den siste tiden er Super Paper Mario. Stort mer barnslig får man det ikke, og jeg siterer: "Hot babe alert!" :lol: Hva har det å si om et spill er barnslig eller ikke? Det er Mario og gjengen. Hadde du forventet Gran Turismo Wii med gokarter? :p

 

Men til poenget. Hvordan er styringen her? Kan man styre med GameCube kontroller, eller er man nødt til å bruke Wiimoten? Er svært sjelden jeg spiller multiplayer, så jeg har bare en Wiimote og en GC kontroller. Kommer ikke til å kjøpe en ekstra Wiimote som sjelden blir brukt kun for ett spill.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet var Kart-racing av denne typen noe ganske nytt den gangen ja, selv om F-Zero til samme konsoll føltes forholdsvis likt manglet det våpnene som har blitt det definerende elementet for Mario Kart.

 

Begynner å bli så gammel at jeg går litt i surr, våpen i bilspill har jo ihvertfall vært vnalig lenge, men kanskje mest i ovenfra-perspektiv, husker også wacky wheels, men det kom vel noen år etter mario kart(?). Når det gjelder missiler som tar førsteplassen så tenker jeg på rollcage, men det var sikkert spill før det som hadde tilsvarende også. Skal ikke være lett :)

 

AtW

 

Mener da å ha spilt ovenfra-perspektiv bilspill på både Amiga og Commodore 64. Husker ikke navnene nå, men skal komme tilbake hvis jeg husker noen. Det var særlig et jeg og kameratene spilt mye. Mario Kart var heller ikke det første bilspillet med våpen sett fra et bakfra-perspektiv. Special Criminal Investigations på arcade gikk ut på at du skulle jakte på en bil og din egen bil hadde muligheten til å skyte. Dette kom ut i 1990, to år før MK.

 

Nu vel. Har Mario Kart DS og det fenget ikke meg helt. Selv om du kjørte bra, så kunne du bli tatt rett før mål og så videre. Sier ikke at det var et dårlig spill, men ikke helt min smak. Har ikke spilt det sammen med andre, så jeg kan ha gått glipp av mye god underholdning der. Uansett så tror jeg ikke det blir noe MK Wii-kjøp på meg.

Lenke til kommentar

Poenget her var vel ikke egentlig om MK var det første spillet som hadde våpen og ble sett bakfra. Poenget er om denne typen spill - og da snakker vi omtrentlig om både balanse, banedesign og utfordring - var gjort før. Det ble nemlig gjort drøssevis av ganger etter at SMK kom ut, men ikke (så vidt jeg har klart å se) før.

 

SMK var kanskje ingen revolusjon, men det var en ny type racingspill likevel, så vidt jeg vet. :)

Lenke til kommentar
Hmm tviler på at Wii er konsollen med de beste spill-utsiktene fremover, når Ps3 ogx360 får spill som Gta 4, Gran Turismo 5, Tekken 6, Gears of War 2, God of War 3 og Mgs4, så får Wii tøff konkuranse, ihvertfall om gamere.

Helt feil. Wii selger så bra at mange av de store spillutviklerene har sagt at Wii er noe de satser på. De spillene du nevner der er rettet mot menn mellom 15 og 35 som er erfarne gamere, mens Nintendo retter seg mot casual gamers i alle aldersgrupper.

Lenke til kommentar
Hmm tviler på at Wii er konsollen med de beste spill-utsiktene fremover, når Ps3 ogx360 får spill som Gta 4, Gran Turismo 5, Tekken 6, Gears of War 2, God of War 3 og Mgs4, så får Wii tøff konkuranse, ihvertfall om gamere.

Helt feil. Wii selger så bra at mange av de store spillutviklerene har sagt at Wii er noe de satser på. De spillene du nevner der er rettet mot menn mellom 15 og 35 som er erfarne gamere, mens Nintendo retter seg mot casual gamers i alle aldersgrupper.

 

Hva de sier er en ting, hva de gjør er noe annet. Hittil har utvalget gode 3rd-pary-spill til Wii desverre vært for labert i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...