Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkalt til sivilforsvaret - Kvinne - sykepleier - barn


C-angel

Anbefalte innlegg

Hei Folkens.

Vet ikke om dette er noe som bør postes her under Juss, men vi prøver.

 

Saken er som følger:

 

Jeg har en samboer, kvinne. Hun er 27 år gammel. Vi har ett barn på 4 mnd. Hun er pr. d.d. i permisjon, men jobber normalt som sykepleier.

 

Er det noen her som kjenner til lovverket rundt fritak fra sivilforsvaret. Jeg trodde det var slik at kvinner med barn under 16 år var fritatt, men i følge hun på telefonen så gjaldt frittaket kun så lenge hun var i permisjon.

Mener også og ha lest at helsepersonel også kan ha fritaksgrunn slik som f.eks branmenn?!

 

Det må også sies at vi sitter med mye gjeld, og jeg har en jobb som innebærer mye reising. Kan dette være eventuelle argumenter for fritak?

 

Noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan null og niks om lovverket, men jeg har vært i sivilforsvaret i noen år nå.

 

Det er som regel vanskelig å få fullstendig fritak når man først er plukket ut etter hva jeg har skjønt, og penger er ikke en grunn ettersom de har kompensasjonsordninger (men de fleste arbeidsgivere gir jo lønn når man er på øvelse, så penger får man ikke mindre av...).

 

Mitt eneste tips for å komme seg ut når man først er inne er og være minst mulig på øvelse. Få arbeidsgiver til å søke fritak for hver eneste øvelse, be dem smøre tykt på :) Til slutt går forhåpentlig SF lei, men det kan ta litt tid :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Ingen av de tingene er god nok grunn til bli fritatt fra sivilforsvaret, det er slik at du kan bli pålagt å passe på ditt barn, samtidig som hun blir innkalt til tjeneste.

 

Arbeidsgiver kan ikke søke om fritak

 

Kvinnelig helsepersonell er ettertraktet i sivilforsvaret, de vil derfor garantert gjøre det som skal til for at hun blir innrullert.

 

forøvrig så er ikke tjeneste i sivilforsvaret noe å klage på...... 2 dager +2 kvelder med øvelser i året

 

så driver sivilforsvaret med sammfunnsfornuftige ting da, som du også kan få behov for i din sivile jobb.....

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at vis man har jobb i helsevesenet(leger,sykepleire osv), politiet og brannvesenet så slipper man å tjenestegjøre. Fordi disse stedene er viktige ved en eventuell krig. Mener de sa dette på en HV brife, på slutten av vår kontigent i forsvaret? Er ikke sikker, men det kan jo være greit å høre på sykehuset om dette?

 

 

 

leif :)

Endret av Izor
Lenke til kommentar

Send søknad om fritak, hun får den innvilget. De har nok fått navnelisten før fødselen.

 

Sivilforsvaret får navnelister fra Folkeregisteret. Mens kvinner tidligere ble innkalt ved 28-årsalder har Sivilforsvaret de to siste årene kalt inn stadig yngre jenter. De eneste som automatisk blir fritatt er kvinner med forsørgeransvar.

Kilde

Lenke til kommentar

Tiden går å tråden best.. øøøø... våkner plutselig til liv igjen.

 

Mor er fritatt så lenge hun er i permisjon. Så fort permisjonen er ferdig, kun hun igjenn bli innkalt. Før i tiden var det slik at mødre med barn under 16 år automatisk ble fritatt. Dette er endret, og det er nå veldig mye som skal til for at en for fult fritak.

Det som faktisk ikke er avklart enda, fra sivilforsvarets side, er hvem hun skal forholde seg til ved nasjonale kriser ell. hvor større grupper har behov for medesinsk hjelp.

Som sykepleier (i dette tilfellet) er hun i utganspunktet pliktig til å melde seg til tjeneste hos arbeidsgiver..

Lenke til kommentar
Tiden går å tråden best.. øøøø... våkner plutselig til liv igjen.

 

Mor er fritatt så lenge hun er i permisjon. Så fort permisjonen er ferdig, kun hun igjenn bli innkalt. Før i tiden var det slik at mødre med barn under 16 år automatisk ble fritatt. Dette er endret, og det er nå veldig mye som skal til for at en for fult fritak.

Det som faktisk ikke er avklart enda, fra sivilforsvarets side, er hvem hun skal forholde seg til ved nasjonale kriser ell. hvor større grupper har behov for medesinsk hjelp.

Som sykepleier (i dette tilfellet) er hun i utganspunktet pliktig til å melde seg til tjeneste hos arbeidsgiver..

hei, jfr. det med gjeld tidligere, så ville jeg tro at da sivilforsvaret må dekke hennes del av boutgifter.

 

Dog. forbruksgjeld og andre luksusfeller, kan man nok ikke kreve å få dekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...