Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forskjellen mellom avisa idag og gammledager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det fantes flere aviser tidliger som var i storformat og ikek tabloidformat. Altså at man hadde en mye større avis når man brettet den fult ut.

 

Jeg vil også tro at det ikke var så vanlig med farge i gamle avsier, alt etter hvor langt du går tilbake.

 

Det var vel også flere som satt inn annonser i avisen, mens de nå setter annonsene sine på nett, feks finn eller kontaktannonser andre steder.

 

Var det denne typen forskjeller du tenkte på?

Lenke til kommentar

Den eneste rene partiavisen nå er Klassekampen som representerer kommunistene, hovedsaklig Rødt! vil jeg tro. Tidligere har alle de store partiene hatt hver sin partiavis, og alle de store avisene har hatt en klar politisk profil. Morgenbladet er et eksempel på en avis som har hatt en borgelig profil i alle år som gradvis har dreid over til å bli en intellektuell og akademisk avis uten politisk agenda. Ellers finner du stort sett i alle større byer en "rød" og en "blå" avis, her i Tromsø hvor jeg bor er det henholdsvis Avisa Nordlys og Bladet Tromsø.

 

Som en konsekvens av det skillet som var mellom borgerlige aviser og mer sosialistisk orienterte aviser økte naturligvis også polariseringen mellom arbeiderklassen og de med penger.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg er på utsikt etter litt informasjon om forskjellen mellom aviser idag og i gammledager.

 

Ikke noe historie, men bare forskjellen. Hva er det de brukte før som de ikke bruker idag ogslikt ;)

 

Før i tiden var avisen den eneste måten man kunne spre "sannheten" på. Ettersom de som støttet krigen, streiken, ol hadde et annet syn enn de som ikke støttet krigen, streiken, ol, var det vanlig at hver part, hvert syn , hadde sin egen avis.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...