Gå til innhold

Brus og Whiskey


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Whisky og club soda, eller on the rock med is :p

Forøvrig heilt grei whisky Glenfiddich 12års. Et tips for å nyte whiskyen var et sugerør med vann oppi får nyte aromaen bedre i følge bartenderen på en scotsk bar som jeg ikke huske navnet på.

Glenfiddich 12 er respektabel vare ja, selv om jeg av og til synes den smaker en smule skjemt. Men så er da også 12'ern forbruksvaren til Glenfiddich. Blir litt som en Mercedes A-klasse. Jauda, den har stjerna, men den mangler finessen. Plenty S-klasser å få fra den gjengen også.

 

Min favoritt i det siste er fra et destilleri som Glenfiddich faktisk eier. Balvenie. Spesielt Doublewood'en har funnet veien til hylla i det siste. Åpnet ballet med den for noen uker siden og skulle fortsette på Famous Grouse når en ble for påvirket til å virkelig nyte smaken.. Det var en stygg affære. Famous Grouse, som jo vanligvis går an, smakte som om noen hadde solgt meg hjemmebrent og essens.

 

 

Når det gjelder servering av whisky er isbiter et tabu for meg. Den primære effekten isen har er å kjøle ned hva den enn måtte komme i kontakt med, og det kverker en del aroma. Noe av dette blir kompensert ved at den smelter litt og avgir noe vann i whiskyen, som jo er med på å fremme aromaene igjen, men man har igrunn ikke oppnådd noe.

Tipset om et sugerør med vann er ikke så dumt. Ser samme tipset komme fra destillerimestere over hele skottland. En aldri så liten dash lunkent vann kan ta kanten av drikken og frigjøre aromaene for alvor. Dette gjør at man kan utforske komplekse destillat som ellers ville vært for hvasse for en.

 

Whiskey, da er man på helt annen grunn. Den irske funker best bar eller som en del av en tradisjonell irsk dessertdrink, og den amerikanske funker best sammen med andre tradisjonelle amerikanske drikker. Eksempler på dette er Cola, 7-up og sour mix. Jack&Coke, Jack 7 eller whiskey sour er eneste måtene en kan få ned den aftershaven de lager over dammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...