Gå til innhold

Pappa skal ha ny BILLIG pc - bygge selv?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått i oppdrag å skaffe pappa en ny stasjonær PC, som skal brukes til surfing, e-post og dokumenter i Open Office. Jeg har også noen småsøsken så den må klare The Sims 2 ganske greit :p

 

Det billigste er vel å bygge selv, så hvis dere har noen forslag til en PC fra bunnen av (Med alt utstyr, skjerm, tastatur og mus) må dere komme med de :)

 

Som sagt skal den være så billig som mulig, og skjermen må også være det billigste som er å oppdrive innen 17" LCD (F.eks Videoseven) ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en makspris? :)

 

Det er ikke alltid det lønner seg å bygge selv. Kan som kjent oppstå visse problemer som kan koste både tid og penger. I verste fall da ;)

 

Jeg tror jeg ville gått for en av de mange pakketilbudene på diverse nettsider til en slik familie-PC. Billigst mulig vil jo også si frakt fra flere butikker, så da spises fortjenesten fort opp på en så rimelig PC som dere er ute etter.

Lenke til kommentar

De billigste PC-ene som selges ferdig montert er som regel gode tilbud. Komplett.no har en PC til 5000,- kr, inkl skjerm. Det skal godt gjøres å bygge en billigere PC selv.

 

Dere får også en OK bærbar til den prisen (med X3100 skjermkort).

 

EDIT: skrivefeil

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Jeg kom over en hos shg.no som var ektremt billig.. under 1800kr!

Det er uten skjerm og operativsystem, men likevel.

 

Nå skal det sies at dette er en veldig basic pc, men til surfing o.l. vil den nok fungere helt fint!

 

 

http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=375737

 

Jeg støtter for øvrig forrige post om at det mest sannsynlig vil lønne seg å kjøpe ferdige løsninger i denne prisklassen. Eventuelt kan du jo prøve å plukke komponentene til billig-pc`ene selv, og se hva du ender opp med! Det hender at prisene er satt ned, slik at du får nøyaktig samme pc billigere..

 

For øvrig er det mye billigere med operativsystem når man kjøper ferdig pc.

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

shg sin billige PC har ikke OS installert, bare så det er sagt. Det går an å laste ned og benytte Linux istedenfor Windows, men da får man ikke spilt Sims 2 på den. Men alt annet vil fungere utmerket med Linux. Dessuten så tilbyr Linux generelt mange gratis spill.

 

Hvis dere satser på Linux (for å spare penger), så anbefaler jeg ubuntu i en eller annen variant. ubuntu kommer med forskjellige typer skrivebordsmiljøer som standard: ubuntu benytter Gnome, kubuntu benytter KDE, og xubuntu benytter Xfce. Personlig liker jeg xubuntu veldig godt.

 

Etter at ubuntu er installert, så bør man installere alle oppdateringer. Det kan også være en ide å aktivere støtte for skjermkortet, dvs installere proprietære drivere. Deretter kan man laste ned og installere Automatix, og installere de programmene som Automatix tilbyr. Da har man en god løsning for både kontorarbeid og surfing, og for å se på DVD.

 

Hvis dere skal sette sammen PC-en selv, og skal ha Windows, så kan dere kjøpe en OEM-versjon av Windows. Men dette må bestilles samtidig med hovedkortet, eller en annen viktig komponent.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Ubuntu i nesten et år nå (siden 7.04) så det vet jeg en del om :)

Det er ikke noe problem om det ikke følger med OS, for det har jeg fra før, men bare så det er sagt så vil han ha Vista, men det blir nok XP, og linux er for han helt uaktuelt :p

 

Takk for hjelpen så langt :)

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Når du skal ha alt med, skjerm, tastatur, mus, osv, så er det vanskelig å få summen under 5000 kr. Du kan eventuellt prøve å skaffe brukt skjerm for å redusere prisen der. Da jeg la sammen en rask pakke på Komplett kom jeg opp i rett i underkant av 5500 kr. Jeg tror absolutt det beste ville være å gå for et pakketilbud. Da får du også garanti på PC-en som enhet, i stedet for at hver enkel del har sin egen garanti, samt lisens på Windows.

 

Her er en pakke jeg fant på komplett: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10150

Lenke til kommentar

Jeg mener at du kanskje har tatt for deg PC bruket litt feil. Standard spørsmål vil jo selvfølgelig være hva den skal brukes til, og da svarer man som regel "surfing, epost, musikk og video og kanskje et gammelt spill". For meg er det der rimelig kryptisk... Ikke bare det, men spørsmålet er jo hva som skjer når "gammern" er varm i trøya og vil gjøre andre ting enn maskinen egentlig er bygd for.

 

Jeg er enig i at ferdige maskiner kanskje er det beste for deg/han å kjøpe, siden de har skjerm og tastatur samt OS pakket inn i prisen. 5k for en slik pakke anser jeg for å være billig.

 

Det jeg ville ha sett nærmere på er om harddisken er rask og stor og om det er en del minne. Minne er svinebillig i disse tider og kan absolutt anbefales å kjøre inn så mye som mulig. Ellers ville jeg har spandert på et godt budsjett skjermkort. Man vil kanskje koble PC til TV etterhvert, man vil sikkert spille litt spill og hvis CPU er "lowend" så vil skjermkortet ta over mye last ved f.eks HD filmer.

 

Jeg forstår argumentet med at foreldrene våre er idioter på PC og aldri kommer til å bevege seg bort fra kabal og Start.no, men de vil som oss utforske mer og mer av maskinen og mulighetene. Bare noen ord fra meg ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet nøyaktig hva den vil bli brukt til :)

 

Sufing, e-post (Mest sannsynlig en klient som f.eks thunderbird), msn, office (Word, exel), musikk (I små mengder), lagring av bilder (Men ikke så veldig mye siden jeg skal sette opp en filserver i et annet rom), og den skal ikke kobles til TV, og den skal ikke brukes til andre spill enn Sims 2 ;) Grunnen til at han skal ha ny PC er at den gamle traveren hans (256 ram, 1 GHZ prosessord etc) har så å si dødd i det siste :p

Lenke til kommentar

For 4-5000,- burde du fint kunne finne en laptop med OS installert. Til det bruket du skisserer er alle nye maskiner i salg i dag overkill.

 

Hvis du er sikker på at bruksområdet du angir her er realistisk ville jeg tatt en titt på greentech.no. Der finner du som regel helt OK brukte PCer til det bruket du angir for ca en tusenlapp. (Med 1 års garanti.) Legg til 1500,- for en ny flatskjerm og et par hundrelapper for must/tatstatur, så er du i mål.

 

Eksempel: http://greentech.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=8318

 

Hvis du MÅ bruke opp 4-5000,- kan du jo fleske til med et litt gromt PC-lydanlegg til et par-tre lapper. ;)

Lenke til kommentar
For 4-5000,- burde du fint kunne finne en laptop med OS installert. Til det bruket du skisserer er alle nye maskiner i salg i dag overkill.

 

Hvis du er sikker på at bruksområdet du angir her er realistisk ville jeg tatt en titt på greentech.no. Der finner du som regel helt OK brukte PCer til det bruket du angir for ca en tusenlapp. (Med 1 års garanti.) Legg til 1500,- for en ny flatskjerm og et par hundrelapper for must/tatstatur, så er du i mål.

 

Eksempel: http://greentech.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=8318

 

Hvis du MÅ bruke opp 4-5000,- kan du jo fleske til med et litt gromt PC-lydanlegg til et par-tre lapper. ;)

 

Han har en bærbar PC fra før så det er ikke aktuelt ;) En brukt PC er heller ikke aktuelt, men han må selvfølgelig ikke bruke 4-5000 :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...