Gå til innhold

Noen som tror på Funcom-aksjer?


Malakai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha sett på regnskapet så kan jeg ikke forstå annet en at denne aksjen er underpriset.

 

Om man driter i alle eiendelene deres utenom omløpsmidlene, og trekker fra all gjelden, så har man 250 MNOK bare der. Per nå er selskapet (til 3,6) verdt ca. 187 MNOK på børsen. Med andre ord, man kjøper seg 1,33 kroner i omløpsmidler for hver krone man bruker på aksjen. Tipper den skal opp til 5-6 ganske snart basert bare på verdiene de har.

Lenke til kommentar
Etter å ha sett på regnskapet så kan jeg ikke forstå annet en at denne aksjen er underpriset.

 

Om man driter i alle eiendelene deres utenom omløpsmidlene, og trekker fra all gjelden, så har man 250 MNOK bare der. Per nå er selskapet (til 3,6) verdt ca. 187 MNOK på børsen. Med andre ord, man kjøper seg 1,33 kroner i omløpsmidler for hver krone man bruker på aksjen. Tipper den skal opp til 5-6 ganske snart basert bare på verdiene de har.

Vet du hvilken valuta de har kontantbeholdningen sin i? Balansen i regnskapet er vel fra 30. september og da stod dollaren i 5,8261 i følge Norges bank, så kontantbeholdningen kan ha tapt seg noe, men jeg synes likevel funcom er lavt priset, de har mye cash og de går med overskudd. Det kan synes som mange tviler på at overskuddet deres vil vedvare, mye er generert av nyhetens interesse og kanskje salg av spillbokser. Jeg har likevel tro på en spillerbase på 100.000 spillere på sikt og at de kan gå opp til 6 kroner aksjen etter å såvidt ha tittet på tallene i kvartalsrapporten. For de som vil regne på tallene selv finner man de her: http://www.funcom.com/funcom/frontend/file...report_2912.pdf

 

Skal prøve å si fra om jeg kjøper funcom-aksjer i morgen!

Lenke til kommentar
Vet du hvilken valuta de har kontantbeholdningen sin i? Balansen i regnskapet er vel fra 30. september og da stod dollaren i 5,8261 i følge Norges bank, så kontantbeholdningen kan ha tapt seg noe, men jeg synes likevel funcom er lavt priset, de har mye cash og de går med overskudd. Det kan synes som mange tviler på at overskuddet deres vil vedvare, mye er generert av nyhetens interesse og kanskje salg av spillbokser. Jeg har likevel tro på en spillerbase på 100.000 spillere på sikt og at de kan gå opp til 6 kroner aksjen etter å såvidt ha tittet på tallene i kvartalsrapporten. For de som vil regne på tallene selv finner man de her: http://www.funcom.com/funcom/frontend/file...report_2912.pdf

 

Jeg har også lurt litt på hva de oppbevarer pengene sine i. Siden inntektene deres sansynligvis er i euro eller dollar, og regnskapet er i dollar, så ville det ikke være så unaturlig om de oppbevares i dollar eller euro, noe som skulle styrket deres situasjon en god del.

 

Mulig jeg blingser litt på datoene her, men jeg har på følelsen at Q3 er etter den virkelig store spillerflukten, eller i alle fall er store deler av Q3 tjent inn med den reduserte spillerbasen. Dette i seg selv synes jeg kanskje taler litt i mot at diverse analytikere har overdramatisert en del ting.

 

Ser også at en del analytikere peker på at resultatet i Q3 i 2007 var en 10-20% høyere enn det er i Q3 i år. (regner med mye av dette skyldes aktivisering av utviklingen i Q3 2007, men det er forsåvidt ikke poenget) Dette trekker de da inn som noe negativt. Det de unlater å ta med i analysen sin er jo at kursen på dette tidspunktet i fjor var 25, altså rundt 7 ganger høyere. Resultat per aksje er dermed fenomenalt mye høyere nå enn da.

 

Noe som heller ikke har blitt viet mye oppmerksomhet er jo at et resultat på 23 millioner delt på 52 millioner aksjer, dvs. ca. 44 øre per aksje, må regnes som skyhøyt til dagens kurs. Dette tilsvarer jo et resultat på nesten 1/7 av aksjens verdi på ett eneste kvartal. Det er mulig Funcom er en risikofylt aksje, men jeg har liten tro på at det skal være nødvendig å gå ned til "1,75 gangen" for å verdsette dem.

 

Sitter mer og mer igjen med en følelse at det er mange meglerhus som driver å svartmaler denne aksjen for å berge seg ut av noe slags short-planer.

 

Er dog et par ting med denne aksjen som gjør den litt lite atraktiv. For det første er den ikke så fryktelig likvid av seg. Er typisk noen få selgere og noen få kjøpere til enhver tid, og 20% mellom de to. Så plutselig svinger kursen 20% bare fordi en fyr kjøper på markedspris eller omvendt. Den har også utviklet seg til å bli en sånn aksje som veldig mange som ikke har noe forstand på økonomi skal sitte å eie. Det blir da tilsynelatende fort til at kursutviklingen blir helt tilfeldig og veldig lite knyttet opp mot virkelige forhold.

Lenke til kommentar
Ja noe rart er det i alle fall. Hjelper jo ikke akkurat på at hegnar sitter å dømmer aksjen nord og ned, men så sier de mye rart også da :)

 

Med så lav verdi vil vel fc være et godt mål for oppkjøp vil jeg tro..

Vanskelig å si egentlig, vet ikke helt hvem som kan være interessert, jeg droppet å kjøpe aksjer her siden volumet er så lavt, man kan ikke bare slenge inn en ordre på 10.000 aksjer på 3,50 og forvente å få dem... Samme når man skal selge, og jeg har behov for å være litt likvid akkurat nå, selv om jeg har en lang investeringshorisont.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Artig å se disse gamle spekulasjonene. Får håpe flesteparten solgte seg ut før det stupte. Har tenkt på denne aksjen en stund, en kamerat som går på BI kjøpte seg inn når kursen lå rundt 2.50, i desember. Tenkte jeg skulle følge med litt framover hvordan det gikk med han. Det har jo skjedd en del endringer i selskapet den siste tiden. Tusenvis av feil er blitt rettet opp i AoC, de deler ut gratis prøveversjoner, og nå har de nettopp frigjort traileren til det nye nettbaserte rollespillet "The Secret World", som jeg må innrømme ser interessant ut. Jeg tror det har potensiale til å fange en del spillere, men det spørs om ikke fiaskoen til AoC vil skremme folk bort.

 

Håper vi kan fortsette denne tråden. Kursen er nå på rett over 6.00.

http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/st..._menuCtx=1.1.16

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Artig å se disse gamle spekulasjonene. Får håpe flesteparten solgte seg ut før det stupte. Har tenkt på denne aksjen en stund, en kamerat som går på BI kjøpte seg inn når kursen lå rundt 2.50, i desember. Tenkte jeg skulle følge med litt framover hvordan det gikk med han. Det har jo skjedd en del endringer i selskapet den siste tiden. Tusenvis av feil er blitt rettet opp i AoC, de deler ut gratis prøveversjoner, og nå har de nettopp frigjort traileren til det nye nettbaserte rollespillet "The Secret World", som jeg må innrømme ser interessant ut. Jeg tror det har potensiale til å fange en del spillere, men det spørs om ikke fiaskoen til AoC vil skremme folk bort.

 

Håper vi kan fortsette denne tråden. Kursen er nå på rett over 6.00.

http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/st..._menuCtx=1.1.16

 

hmm... er litt artig å tenke på at hvis jeg hadde kjøpt for feks. 10 000 rundt desember/januar så kunne jeg ha trekt meg ut nå med gevinst på over 100% :S

Verste er å tenke på hva min Old Man gjorde... Kjøpte på 35 kr. Jeg skreik at han skulle selge på 55. men NEIDA, venta likegodt til de lå på 4 kroner og solgte de da x| Fyren er rik som F så whatever xD

Anyways, not my money :p

Har pushet han til å kjøpe igjen nå da. hmm... Kanskje jeg skal kjøpe litt selv? :D

Endret av Crenos
Lenke til kommentar

Kursen presses jo opp av folk som har tro på lanseringen og er villige til å by mer og mer for aksjen. At den grunnleggende økonomien er god, som den er i Funcom, er i tillegg bra. Funcom vil ikke si noe sikkert om når The Secret World kommer ut, men jeg tror det kan bli lignende tilstander som da Age of Conan kom ut, men det får en se først når det kommer litt mer info om spillet og lanseringsdato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...