Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp mot tannlegeskrekk?


Snublefot

Anbefalte innlegg

Jeg har i løpet av de siste årene utviklet en skikkelig tannlegeskrekk. Har aldri likt det, men det har blitt mye verre i det siste. Har derfor ikke vært oss tannlegen på 3 år eller noe. Fikk fjernet en tann for en del år siden som var plassert oppi ganen og trodde det skulle være en liten operasjon.

 

Men det endte med at de stakk 10 sprøyter opp i ganen på meg og jeg bare grein gjennom hele greien. Var helt grusomt vondt og 100 ganger verre enn jeg hadde trodd. Har etter det ikke klart å gå, eller nærme meg en tannlegestol, fordi jeg er livredd for at jeg har hull og må bli bedøvet igjen.

 

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 sprøyter høres grusomt mye ut mann. Tannlegeskrekken din kan nok ikke kureres fordi som regel når noe må fjernes, så kommer det til å gjøre jævlig vondt. Jeg personlig tar aldri bedøvelse, fordi jeg fikser ikke å bli stikket av sprøytespisser i kjeften. Det beste rådet er egentlig å gå til tannlegen, behandle seg for det man eventuelt sliter med og så passe godt på tenna sine så du unngår mest mulig å måtte dra tilbake dit.

Lenke til kommentar

Har ingen problemer med å ta sprøyter. Men frykten for å få en sprøyte i munnen igjen bare stopper meg helt i å gå. Finnes det noen andre metoder for bedøvelse som er vanlig?

 

For mange tannleger , gjerne litt eldre, tvinger gjerne greien i munnen på deg og bare ler av deg når du sier du har tannlegeskrekk. Som det gjør situasjonen noe bedre.

Lenke til kommentar

Det er jo ytterst få som går til tannlegen og opplever det hele som noe hyggelig. Å gå til tannlegen er surt og ganske jævlig som regel, skrekken din er nok ingen enkel måte å overkomme på. Sprøyter er det eneste bedøvingsmiddelet jeg kjennner til hos tannlegen. Du kan jo prøve å bytte tannlege, og se om den neste gjør deg mindre nervøs osv. Men jeg tviler sterkt på at det vil ha noe særlig effekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hva du kan gjøre?? Den eneste mulige løsning er vel bare og gå dit, være helt rolig og se at det går fint selv om det gjør litt vondt. Ikke alt er behagelig vet du.

Lenke til kommentar

Bytt tannlege! Bytt til du finner en som gjør at du føler deg komfortabel.

 

Jeg hadde mild tannlege skrekk jeg også. Helt til jeg kom til en tannlege her i Oslo som fikk meg bare til å føle meg mer avslappet. Vanskelig å sette fingeren på hva det var, men jeg er ikke så redd nå mer.

 

Ta godt vare på tennene dine. Jeg sier ikke at du ikke gjør det men det beste måten å kurere skrekken på er jo å unngå å få problemer som krever store inngrep.

 

Gå ofte så det ikke blir store overraskelser. Si at tannlegen skal kalle deg inn hver 9 mnd for oppsjekk. Da blir også problemen som måtte dukke opp mindre.

 

Its all in your head. Dette var litt av oppdagelsen jeg fikk da jeg gikk til denne tannlegen jeg liker. Jeg fant ut at forvetningene/frykten var mye større enn hva som faktisk skjedde når jeg lå i stolen.

 

Med det sagt så skal det også sies at sprøyte i ganen og over fortenna er det verste stedet i munnen du får det, og det er sjelden de settes der. Du må ha vært riktig så uheldig den gangen, men det burde ikke skje så ofte igjen.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Har ingen problemer med å ta sprøyter. Men frykten for å få en sprøyte i munnen igjen bare stopper meg helt i å gå. Finnes det noen andre metoder for bedøvelse som er vanlig?
Finn en skikkelig tannelge er en god start. Har slitt med det samme selv, og etter at en tannlege brukte en bedøvende krem før sprøyten ble satt ble det plutselig nærmest himmelen å få fikset tennene. :)
Lenke til kommentar

Jeg har AKKURAT samme problemt som deg! Når jeg var litt mindre skulle jeg trekke en tann, fikk bedøvelse (to oppe og to nede), Å ALDRI IGJEN, fy faen det er det jevligste jeg har vært borti. Har vært på kontroll for og finne ut om jeg hadde hull og det hadde jeg. Har enda ikke borra der, men ble betydelig bedre til og pusse tennene. Ikke vondt lengre heller, men ved neste kontroll så skal jeg ha valium, satser på at det hjelper, ellers så kjører jeg litt borring uten bedøvelse. Sprøyter skal IKKE inn i min munn mer.

Lenke til kommentar

hadde tannlegeskrekk, og gikk ikke til tannlege på nesten 10 år. (og når jeg først tok sjansen på å gå dit hadde jeg null hull)

 

Det som var løsningen for meg var rett og slett så enkelt som å snakke med tannlegen først, slik at vedkommende var klar over dette. Og det viktigste av alt er: Du bestemmer selv over deg selv, og selv om du har satt deg i en tannlegestol betyr ikke det at du må pines gjennom behandlingen. Du kan gå derifra nesten når du vil (med mindre tannlegen står igjen med havle visdomstanna di i tanga)

 

Så MAO, avtal med tannlegen slik at han/hun er klar over situasjonen, og du behøver strengt tatt ikke grave ut 4 visdomstenner ved første konsultasjon, men heller bare ta en lettere runde med litt fjerning av plakk osv slik at du venner deg litt til det, og så avtaler du/setter grensene etter hvert som tannlegen går fram.

Lenke til kommentar

Hadde tannlegeskrekk helt til jeg måtte foreta en rotfylling.

Da hadde jeg råflaks, fikk den superforsiktige tannlegen og greier.

Nå fungerte ikke bedøvelsen på meg da, så smerte ble det allikevel...

 

Men ta det helt med ro, dra en litt zenaktig tilgangsmåte, pust rolig og tenk på hvite sandstrender. ;)

Lenke til kommentar

Som sagt, krev å få bedøvelsekrem før sprøyta. Då eg trakte ei tann fekk bedøvelseskrem - utan spørsmål om eg ville ha det eingong! Kjende ingenting av sprøytestikket, og tanna var vekke før eg visste ordet av det. Heile prosessen var totalt fri for smerte :w00t:

 

Var med ein annan tannlege tidlegare og skulle slipe vekk ein del av ei tann. Fekk ikkje bedøving, og det var med andre ord ei heilt grufull oppleving. Har full sympati med folk som har tannlegeskrekk! Den tannlegen der er ikkje lenger tannlege, men assistent i staden. Grunnen er klar ;)

 

Det går jo òg an å søkje om å få utført behandlinga under narkose.

Endret av Kalvegodt
Lenke til kommentar

Først av alt må du finne en tannlege du kan stole på. Kanskje det hadde vært lurt med en ung tannlege, de fleste av den yngre garde har god forståelse for tannlegeskrekk.

 

Så litt om det som skjer hos tannlegen. Her er det viktig at dere har en god dialog, kanskje at tannlegen undersøker tennene og sjekker om du har hull, og ikke gjør noe mer denne dagen. Så, hvis du har hull, bør du be tannlegen om å være ekstremt hensynsfull både før og under behandlingen. Normalt trenger man ikke mer enn et sprøytestikk for å bedøve når man skal bore et hull, og da kan du lokalbedøve den ytterste delen av tannkjøttet først, så du ikke kjenner selve stikket. Videre bør du be tannlegen beskrive og forklare for deg hva som skal skje både når han borer og skal fylle igjen, det er mange instrumenter og mye bevegelse i munnen din da, og det kan være ubehagelig for mange. Det viktigste er som sagt å finne en tannlege som du kan stole på, og som tar hensyn til deg. Det er jo tross alt du som betaler.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg rett å slett burde belage meg på å bytte tannlege. Jeg tror jeg hadde hatt tannlegeskrekk med eller uten han. Men han gjør ikke saken så mye bedre. Har opplevd så mange rare greier med han i tillegg. Måtte gjøre om fyllinger 4 ganger, kunne bare spise på den ene siden i 3 måneder eller noe. Dessuten treffer han ikke alltid når han stikker.

 

Se om jeg får tak i en tannlege som er litt ekstra vandt med folk med tannlegeskrekk, og gjerne er litt flinkere.

Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke om det er en tannlege i nærheten som er registrert her.

http://www.tannlegeskrekk.com/forum/pasien...p?mainpage=true

 

Norsk Forening for Odontofobi har medlemmer over det meste av landet, og det er stor sannsynlighet for at det fins en i nærheten av ditt hjemsted. I så fall er dette en tannlege som er interessert og motivert for å hjelpe de som har tannlegeskrekk, og som også har gått på kurs for å lære de viktigste prinsippene for behandling av tannlegeskrekk.

 

Er også viktig at du er klar på at du ikke liker h*n, og ønsker ting gjort sånn og sånn om det er spesielle ting du (ikke) ønsker.

Lenke til kommentar

Virker som det er sprøyteskrekk du har, og ikke tannlegeskrekk. Jeg har hvertfall aldri kjent mer enn et ørlite prikk fra førstre bedøvelses-sprøyten, og et par sekunder etter den første sprøyten kjenner jeg ingenting. Du kan jo forklare tannlegen at du har sprøyteskrekk, og si du vil ha lystgass for å roe nervene først? :) Det finnes hvertfall ingen nevneverdig fysisk smerte involvert i en bedøvelses-sprøyte i munnen, så da må det nesten være psykisk.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...