Gå til innhold

Nettverk til kafe(eier)+ trådløst nettverk til kunder


Anbefalte innlegg

Jeg skal åpne min egen kafè/kaffebar og har lyst å ha et tilbud om trådløst nettverk til mine kunder.

 

Jeg vet ikkje hvor mange kunder som vil bruke dette samtidig men la oss si 2-3 stk.

(kundene vil neppe bruke linjen til å laste ned, men til mail-lesing o.l)

 

I tilleg til at mine kunder skal bruke dette nettverket skal òg jeg bruke det.(Mail, internettlesing o.l)

 

så spørsmålet mitt er :

 

Hvilken leverandør skal jeg velge når jeg bor i Måløy(sogn og fjordane), og hvilken linje skal jeg velge?

 

Jeg lurer òg på hvilken router jeg skal velge.

 

 

Beklager for et rotete innlegg, men jeg håper dere skjønte hva det gikk ut på.

 

Mvh. Mats.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken leverandør du skal velge er mindre viktig. Her bør du sørge for å ha system for å hindre at hvemsomhelst kan logge seg på og bruke linja di (f.eks. naboer). Du bør nok inn med en løsning tilsvarende det som hoteller etc. bruker, hvor man får et kort i resepsjonen/kassa som er gyldig i så og så mange timer. Alternativet er at du er juridisk ansvarlig for at nabogutten på 15 sitter å prøver å hacke på Pentagon eller laster ned musikk... (i tillegg til at du er ansvarlig for de som faktisk er kunder hos deg).

 

 

Jeg vil nok anbefale deg å prate med noen som jobber med å sette opp slike løsninger.

Lenke til kommentar

Når du får ett kort som du puncher inn en tidskode på, så har du som regel noe a-la arubanetworks ( http://www.arubanetworks.com/ ) Dette er bare ett eksempel, fins fler, dette er enterpriceløsninger som koster 15-20K der har du mulighet til flere SSID'er soneindeling osv osv... en rimelig avangsert løsning, en annen ting du kan gjøre er å se om du ikke finner fatt i programvare til datamaskiner som kan genere tilgang til mac adresser i ett gitt tidsrom basert på nøkler som blir automatisk generert når du ønsker det.

Lenke til kommentar
Når du får ett kort som du puncher inn en tidskode på, så har du som regel noe a-la arubanetworks ( http://www.arubanetworks.com/ ) Dette er bare ett eksempel, fins fler, dette er enterpriceløsninger som koster 15-20K der har du mulighet til flere SSID'er soneindeling osv osv... en rimelig avangsert løsning, en annen ting du kan gjøre er å se om du ikke finner fatt i programvare til datamaskiner som kan genere tilgang til mac adresser i ett gitt tidsrom basert på nøkler som blir automatisk generert når du ønsker det.

 

 

Det er ikke nødvendig å kjøre så dyre løsninger for noe så enkelt. Finnes masse gratis programvare som gjør akkurat det samme. Når du snakker om flere SSIDer og slikt, så er det snakk om hardwaren. Det eneste man trenger er enkel software som styrer en brannmur, noe som er rimelig basic. (testet flere slike løsninger basert på fri programvare for et par år siden, men husker ikke noe særlig av de forskjellige nå)

Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendig å kjøre så dyre løsninger for noe så enkelt. Finnes masse gratis programvare som gjør akkurat det samme. Når du snakker om flere SSIDer og slikt, så er det snakk om hardwaren. Det eneste man trenger er enkel software som styrer en brannmur, noe som er rimelig basic. (testet flere slike løsninger basert på fri programvare for et par år siden, men husker ikke noe særlig av de forskjellige nå)

Jeg mener det var det jeg skrev når jeg skrev dette:

en annen ting du kan gjøre er å se om du ikke finner fatt i programvare til datamaskiner som kan genere tilgang til mac adresser i ett gitt tidsrom basert på nøkler som blir automatisk generert når du ønsker det.

 

Men, klart det kan mistolkes, sett en router til å dele ut ett åpent nett, koble denne til en automatisert brannvegg som slipper igjennom gitte SSID'er evt søke opp en løsning med en "innloggingsside" (kalles gjerne en "captive portal" http://en.wikipedia.org/wiki/Captive_portal ) Jeg vil anbefale å lese igjennom den siden for å forstå hvordan dette fungerer bedre... Det er egentlig "ganske enkelt" å sette opp hvis du ønsker og programvaren er som regel gratis... Da "mangler" man bare hardware som man som regel kan få for 4-6K

Lenke til kommentar

Det enkleste er ofte det beste.

 

Sikre nettverket med en WPA/WEPkode og heng denne opp på lapper inne på lokalet, evt. lag et notis i topp/bunn av kvittering. Bytt kode daglig/ukentlig.

 

Jeg ville valgt en router der kablet og trådløst nettverk var separerte for å hindre at en trådløs bruker kan hacke seg inn på kassePC, kontorPC osv. WRT54GL'en med DDWRT har en funksjon for dette.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Det enkleste er ofte det beste.

 

Sikre nettverket med en WPA/WEPkode og heng denne opp på lapper inne på lokalet, evt. lag et notis i topp/bunn av kvittering. Bytt kode daglig/ukentlig.

Litt høkkert spør du meg, av og til er det best å gjøre ting ordentlig med en gang.
Jeg ville valgt en router der kablet og trådløst nettverk var separerte for å hindre at en trådløs bruker kan hacke seg inn på kassePC, kontorPC osv. WRT54GL'en med DDWRT har en funksjon for dette.
Hvis de kan hacke seg inn i kassa kan de like enkelt hacke seg inn i DD-Wrt. Falsk trygghet er ingen god ting, det fins smartere måter å sikre seg.
Lenke til kommentar

Cisco har et greit system der man kan lage gjestenettkonti, tidsbegrensede. Har et slikt opplegg på jobben, ikke var det veldig dyrt, heller. Nettet er "åpent", men når man logger seg på, blir man spurt om brukernavn og passord. Fungerer veldig bra, og tilgangen til nettet kan portstyres etter hjertens lyst.

Lenke til kommentar

Den beste løsningen er nok den Del skisserer. Altså med linksys wrt54gl, openwrt og chillispot. Billig og fungerer bra.

 

 

En annen og enda enklere løsning er å:

 

1. Kjøpe linksys WRT54GL og monter inne i lokalet.

Begrunnelse: Stabil router med store muligheter.

 

2. Ingen kryptering!

Det beste er å gjøre det enkelt for kundene! Husk at mange er svært lite interessert i data og du vil gjerne at de kommer igjen...

 

2. Sett hastigheten på Wlan til 2Mbs

Begrunnelse: raskt nok til surfing og det reduserer mulighetene til enkelte gjester å bruke opp all båndbredde.

 

3. Sett sendestyrken så lavt at om du går ut av lokalet med PCen så mister man signalet raskt. (Jeg antar ca. 5-10 mW)

Begrunnelse: Så slipper du at hele nabolaget bruker din linje

 

4. Steng av nettet utenom åpningstider (f.eks. med et vanlig koblingsur )

 

5. Skaff en linje på minimum 3 Mbs til å begynne med. Oppgrader hvis nødvendig...

Begrunnelse: Viktig i en oppstartsfase å ikke bruke for mye av budsjettet

 

Skulle du gjort dette helt etter boka ville nok budsjettet ditt blitt brukt opp veldig fort(Cisco lager mye bra ;)). Det er tøft å få til bra inntjening på ett slikt prosjekt som du starter og derfor synes jeg faktisk dette er en akseptabel løsning!

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei, takk for alle svar!

 

Jeg har tenkt på en ting, om jeg setter båndbredden til 2 mb, vil ikke da desse 2 mb bli delt på alle kunder+kontorpcene?

 

jeg vil ikke ha noe spessielt komplisert, og har et ganske strengt budsjett.

 

så jeg tenkte egentlig å kjøpe en router, ??? båndbredde, modem, evt. større antenne(pga. murvegger i stort sett alle rom).

 

på routeren tenkte jeg å skifte wep kode daglig, kanskje en litt tungvindt metode, men orker ikke å lære meg noe jeg egentlig ikke har snøring på.

 

og når jeg skal "selge" nettverket, så kan jeg putte inn koden på f.eks kassaaparetet og så skrive ut en kvittering der koden står på. ellers så kunne jeg henge opp en guide til hvordan å koble seg til trådløst nettverk med vista, xp og mac.

 

hva synest dere om den løsningen?

Lenke til kommentar
ellers så kunne jeg henge opp en guide til hvordan å koble seg til trådløst nettverk med vista, xp og mac.

 

hva synest dere om den løsningen?

Den likte jeg meget dårlig, hva er det egentlig du har imot oss som bruker linux?

Vi vet hvordan vi kobler oss til et trådløst nettverk? :shrug:

 

Bærbare PC-er kommer gjerne med integrert styringsprogramvare for nettverk som har tatt over styringen fra Windows sitt grensesnitt. Det spørs om du ikke heller bør droppe hele bruksanvisningen og la det være opp til kundene som vil på nett å ha såpass kunnskap om sin egen PC.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Cisco har et greit system der man kan lage gjestenettkonti, tidsbegrensede. Har et slikt opplegg på jobben, ikke var det veldig dyrt, heller. Nettet er "åpent", men når man logger seg på, blir man spurt om brukernavn og passord. Fungerer veldig bra, og tilgangen til nettet kan portstyres etter hjertens lyst.

Hei, kan du fortelle hva dette systemet heter?

 

Takk.

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslagene om bruk av Linksys router med custom firmware.

 

Del sier at du får falsk trygghet med vlan's. Noe som er feil da du kan begrense tilgang til managementet til enkelte vlan, sånn at kun kontor-pc`en og kasse-pc`en kan få tilgang til konfigurering. Skal du da hacke deg inn på routeren er du nødt og ha fysisk tilgang.

 

Du bør også unngå kryptering på trådløs nettverket for kundenes del.

 

Linksys WRT54GL + dd-wrt + chillispot = <3

Denne setupen koster deg rundt 500kr + internett aksess.

Endret av ZubZeroo
Lenke til kommentar

Cisco- boksen heter Cisco 2100- series.

Link:

 

http://www.cisco.com/en/US/products/ps7206/index.html Den vi har kan styre fir AP-er, vi har to her jeg sitter, og en på avdelingskontoret 20 mil unna. Dette fungerer aldeles utmerket, og er stødig som fjell.

 

Dette er sikkert noe dyrere enn en Linkssys-boks, men da har du mulighet til å opprette tidsbegrensede kontoer, med kun tilgang til web, slik at resten av nettet er usynlig for kafegjestene.

Lenke til kommentar
Cisco- boksen heter Cisco 2100- series.

Link:

 

http://www.cisco.com/en/US/products/ps7206/index.html Den vi har kan styre fir AP-er, vi har to her jeg sitter, og en på avdelingskontoret 20 mil unna. Dette fungerer aldeles utmerket, og er stødig som fjell.

 

Dette er sikkert noe dyrere enn en Linkssys-boks, men da har du mulighet til å opprette tidsbegrensede kontoer, med kun tilgang til web, slik at resten av nettet er usynlig for kafegjestene.

 

Med custom firmware på en Linksys boks kan du gjøre akkurat det samme til en billigere penge. Cisco`en vil kunne støtte mange flere bokser enn Linksys utstyret. Og sentral management er kanskje heller ikke like godt. Men for en liten kafè er dette ikke nødvendig.

 

For de som ikke visste det er Linksys datter-selskap til Cisco.

 

Jeg bruker Cisco selv på jobb i hele nettverket. Så jeg sier ikke at Cisco er dårligere. Men Linksys blir ett billigere alternativ som er verdt å vurdere når det blir såpass liten skala.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...