Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc starter ikke


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en "bygg selv" pc fra komplett (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323786), den billigste socket 775 pakkeløsningen.

Etter å ha bygd pcen, og så vidt jeg vet gjort alt som skal gjøres starter jeg den opp.

Viften i psu starter, cpu viften starter, og jeg får lys ved startknappen.

Der man vanligvis forventer å høre systemets "pip" lyd, før bios kommer opp på skjermen (for ikke noe bilde på skjermen i det hele tatt) dør pcen. Hører et slags klikk, og lyset ved startknappen lyser ekstra sterkt når pcen dør.

Etter noen få sekunder slår pcen seg på igjen; klikk, blink i lyset, pc død. Slik holder dejn på til jeg tar ut kontakten.

Har prøvd å ta minnet ut, prøvd å koble fra harddisk, og dvd brenner, prøvd å koble ut skjermkort, det samme skjer alltid.

Hva har jeg gjort?

 

På forhånd takk for hjelp:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar:)

 

Snakket med komplett (par dager siden), og de konkluderte med at det sannsynligvis var strømforsyningen som var defekt, så jeg kjøpte ny. Samme problemet. Begge forsyningene var på 400w, og etter det jeg vet burde det være tilstrekkelig.

Cpuviften er koblet i kontakten "cpu" fan.

Hvis jeg skal resete bios, hvordan gjør jeg det?

Hadde endel problemer med å få festet cpuvifta fast i hovedkortet, kan det være cpuen som bli for raskt varm?

Kompisen som var hos meg for å hjelpe å skru sammen pcen var fast bestemt på at pcen ikke startet fordi kablene til kabinettet var koblet feil. Nermere bestemt mente han at det var fordi speaker kabelen var koblet feil, slik at systempip ikke fungerte.

Og, vil noen av disse probleme føre til en kontuenelig omstart av maskinen, altså at maskinen dør, starter på nytt, dør, osv?

Edit: Hvilke(n) komponenter er i såfall defekt?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

jeg har samme problem! bestilte fra komplett jeg også.. har hatt min siden sommer men nå, når jeg starter den så kommer viftene og lyset og alt men skjermen er svart og etter noen sekunder så dør PC-en :( jeg har MASSE viktige film prosjekter på PC-en som jeg ikke har backup av :S vil ikke miste noe..

Lenke til kommentar

Leit å høre. Skal en tur til datakjeden i dag, og høre hva det eventuellt feiler pcen. Tar med meg pcen, og er beredt til å betale de 400 kronene det eventuellt koster å bygge den på nytt.

Angående de viktige filene dine er det vel ikke værre enn at du tar disken ut, kobler den til en maskin som fungerer, og henter ut filene da? :)

Lenke til kommentar

Dette så ut som fin informasjon, takk :)

Om disken formateres seg, ved kobling til nytt hovedkort, vet jeg ikke noe om, men jeg vil i såfall anta at det er et eksisterende os på maskinen fra før av som da eventuellt formaterer disken. Hvis du da etter å ha koblet inn disken, ikke starter opp pcen normalt, men med for eksempel en live cd isteden burde vel det ordne problemet.

Lenke til kommentar

Prøvde å resete bios, det hjalp ikke.

Datakjeden nekter å ta telefonen, så jeg er ganske stuck nå.

All hjelp tas i mot med stor takk.

Er ganske grønn på hardware, så det er mulig at jeg har glemt noe elementært, men er sikker på at de kontaktene jeg har plugget inn er plugget inn skikkelig.

Lenke til kommentar

Frakoble småledningene til LEDs og speaker og behold bare PWRSW , videre behold bare CPU og vifte samt strømforsyning til HK , har det samme syptomene nå , prøv HK oppkoblet utenfor kabinettet, bruk da bare skrujernet over PWRSW pinnene som puls, ellers er det å søke retur for kortet og CPU , se også over i Manualen om noe er glemt.

 

Lykke til, tror det går bra omsider ?

Lenke til kommentar

Håper:P

Skal prøve det du foreslår:)

Om det går bra?

Mine erfaringer med service fra butikker er generellt veldig dårlig (leverte mobilen min inn til service engang, for å fjerne støv på skjermen. Fikk den tilbake med avrevet minnekortbeskytter, sprengte høyttalere og mer støv på skjermen, dessuten tok det 4 uker:P)

Men vi får se, forhåpentligvis virker rådet ditt:D

Lenke til kommentar

Har du tatt ut CPU og sett etter om det er skader på prosessor sokkelen? Tenker da på om noen pinner har blitt bøyd. Er noen av pinnene bøyd, så er sikkert det årsaken til at ting ikke fungerer som det skal. Hvis alt er ok, monter alt, pass på at kjøleren blir montert riktig.

 

Hvis ikke det hjelper så ville jeg gjort følgenede:

Start bare med det mest nødvendige(minne, hk, cpu, grafikkort)

Hvis det fremdeles ikke hjelper, prøv en minnebrikke i hver slot.

Hvis ikke det hjelper, skru ut alt av komponenter og test det på skrivebordet.

 

Husk å re-sette bios.

 

Hvis ikke noe av dette hjelper så tipper jeg hovedkortet ditt er gåent.

 

Eller så finner du sikkert noe hjelp her:

 

http://forum.msi.com.tw/index.php?PHPSESSI...&board=47.0

 

Bare ved å skumlese i mellom så kan jeg se at det er en del som slitter med P35 HK fra MSI, gjengangsmelodien er at de alle har 8x00 skjermkort. Se om du finner et annet skjermkort å teste med, helst ikke 8x00 serien til nvidia. Lykke til og håper du løser problemet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...