Gå til innhold

Selge EOS350D - kjøpe 'entusiast'-kompaktkam.?


Anbefalte innlegg

Har et aldeles kurant EOS350D m noe utstyr og et par objektiver.

 

Begynte bra, brukte det mye, tok bilder på ymse ferieturer og eksperimenterte med alt mellom himmel og jord av teknikker og motiver.

 

Nå er det lite dedikerte fototurer, og jeg synes ikke kameraet er hendig nok til å ta med bare sånn 'i tilfelle' det dukker opp et motiv. Likevel ser jeg nytteverdien av å ha et kamera til ferieturer osv, eller hvis jeg får et innfall.

 

Spørsmålet er om jeg ikke får mer fotoglede av et godt kompaktkamera med RAW, har sett på feks Ricoh. Dette ser jeg for meg er et kamera jeg i større grad vil ta med meg 'hele tiden'.

 

Likevel, prismessig kommer det til å bli liten forskjell mellom salg av EOS og kjøp av kompakt...og jeg er bekymret for at et kompaktkamera ikke vil 'strekke til' ettersom fotointeressen vokser igjen. Spesielt er jeg skeptisk til dette med å bruke en LCD-skjerm til å finne motiver, ikke en søker...

 

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja hva med å spare litt penger og kjøpe deg et kompaktkamera i tillegg til 350 en :hmm:

 

Utgangspunktet er vel egentlig å kutte ned på antall dingser jeg ikke bruker, så det blir litt bakvendt egentlig =)

 

Så enten har jeg et DSLR som jeg bruker lite/kjekt å ha...eller så bytter jeg til et kamera jeg potensielt tar flere bilder med (risikoen er som sagt at jeg blir misfornøyd med de begrensningene som kommer med en 'nedgradering'...)

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å se på Canon G9 som et alternativ. Denne artikkelen kan gi deg noen innspill.

 

Tom

 

 

Takker, flott link det der.

 

Ultrazoom-segmentet virker interessant. Den største skepsisen min er rettet mot å bruke LCD-skjerm fremfor søker, men jeg ser enkelte kamera har søker i tillegg til skjerm - hvordan fungerer dette?

 

I tillegg er jeg mer opptatt av vidvinkel enn av supertele, så dette vil sikkert påvirke valget i stor grad.

Lenke til kommentar

Problemet med Ultrazoomene er at de er ikke så forbaska mindre enn de minste speilrefleksene. Du får riktignok en del tele med på kjøpet. Spørsmålet er jo om du trenger den.

 

De fleste søkerene på ultrazoom-kameraene er enten et lite hull eller en eltronisk variant. Ingen av løsningene er like gode som en speilrefleks.

 

Som du skjønner, så er jeg tilhenger av speilrefleks-kamera!

 

Tom

Lenke til kommentar

Vel, jeg er mer bekymret for den begrensede vidvinkelen enn jeg er overbevist av telepotensialet.

 

Jeg er veldig vinglete i hvorvidt jeg vil beholde DSLR eller bytte det inn...

 

Endel av hovedproblemet med å beholde EOSet er at jeg er nødt til å kjøpe nytt normalobjektiv samt ny blitz, og det blir fort kostbart, spesielt om jeg ser på hvor lite det er blitt brukt det siste året.

 

Et dårligere kompaktkamera som er med i baggen er tross alt lurere enn et bedre DSLR som bare ligger innerst i skuffen...

Lenke til kommentar

Med dårlig mente jeg at et kompaktkamera alltid vil ha større begrensninger og således være 'dårligere' enn et DSLR.

 

Jeg har kommet frem til et par konkrete kompaktkam;

 

Ricoh Caplio GX100 går for 4500,- hos JapanPhoto med elektronisk søker inkl.

Dette er litt dyrt, men samtidig får jeg bra vidvinkel. Vidvinkel er viktigere enn masse tele for min del.

 

Samtidig, hvordan vil dette fungere mtp lysstyrke til feks innendørs portrett?

Portrettfoto, 'urban arkitektur' og makro er vel ting jeg ofte tar bilde av.

 

Neste kandidat er velkjente Powershot G9, som har litt lite vidvinkel og kanskje unødvendig mye tele. Samtidig er den billigere, ser ut til å fungere på litt høyere ISO før støy og i hele tatt er et velbygd kamera.

 

 

Så er det jo selvfølgelig et alternativ å beholde EOS'et, men jeg er redd jeg ikke tar det med meg nok til å få full glede av det. I tillegg må jeg ha nytt normalzoom, ny blitz og litt annet stæsj. Fort 6-7k.

 

Innspill?

Lenke til kommentar
Har du sett på modellene til Panasonic? De har noen modeller som har vidvinkel og ikke for mye tele.

 

Tom

 

Ja, jeg synes liksom Ricoh'et mangler litt i tele-enden av brennvidden og det gjør at jeg ikke har bestemt meg.

 

FZ50 er selvfølgelig interessant, men jeg synes 35mm blir for dårlig mpt vidvinkel. Et kjapt søk ser ut til å avsløre en vidvinkelkonverter, men til 2000 (!) kr og fremdeles kun ned til 25-ish blir litt labert synes jeg...

Lenke til kommentar
For å gå tilbake til utstyret ditt. Hvilke objektiver er det du du har idag?

 

Tom

 

det forferdelige kit-objektivet til Canon EOS350D, EF 18-55 samt et Sigma APO DG 70-300mm..

 

neste investering ville vært et normal-zoom med tyngde mot vidvinkel samt en blitz.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skulle vurdert en skikkelig vidvinkel zoom da. En 12-24mm kanskje ?

 

Det er mange som har en dårlig utgave av normal-zoomen, så det er ikke umulig at det er den som har drept lysten. 70-300 er uansett ikke et hverdagsobjektiv, så det kan godt være hjemme ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvis du ikke skulle vurdert en skikkelig vidvinkel zoom da. En 12-24mm kanskje ?

 

Tom

 

Ja, det er ikke usannsynlig. Problemet er at jeg har hatt kameraet liggende i skuffen i så og si et år. Jeg tror at et mindre kamera i kompaktklassen typisk ville vært med i baggen stort sett hele tiden, og det blir det jo bilder av.

 

Av samme grunn er jeg også tilbakeholden med å investere mer i DSLR; det blir økonomisk bakvendt å bruke mer penger for å se om jeg eventuelt tar mer bilder av den grunn...

 

Formålet er tross alt å ta bilder, og om kompakt er det som får meg til å ta bilder så må jeg vel leve med en nedgradering i kvalitet og flere kompromisser enn med DSLR.

 

Så jeg vil heller jobbe mot et aktuelt kompaktkamera, så får jeg heller avvise hele prosjektet hvis jeg ikke blir overbevist nok...

 

=)

Lenke til kommentar
I såfall ville jeg anbefalt deg å kjøpe en grei men rimelig kompakt i første omgang som du tar med på noen turer. F.eks en Panasonic FX33 (eller en annen modell med 28-X).

Da ser du om det er kamera størrelsen som er problemet.

 

Tom

 

 

Ikke for å være vanskelig, men jeg vet at jeg ikke kommer til å se vitsen med å ha med et kompaktkamera uten feks raw og en anvendbar brennvidde. jeg har allerede et billig kompaktkamera som jeg bruker til festbilder og annet tøys, i tillegg har jeg mobil med ok kamera til slikt. Jeg vet vel egentlig og at har jeg et godt kamera i kompaktstørrelse kommer det til å ligge mer eller mindre permanent i veska...

 

fokus nå er derfor å finne et kompakt med SLR-kvaliteter og som dekker min foto-tematikk.

 

Canon G9 med vidvinkelkonverter ser forresten ut til å koste omtrent det samme som Ricoh Caplio, og forskjellen på brennvidde blir vel bare et par mm (uten vidvinkelkonv. på ricoh vel å merke).

 

Innspill på dette?

Lenke til kommentar
fokus nå er derfor å finne et kompakt med SLR-kvaliteter

 

Vel, det finner du enkelt og greit ikke.

 

Du må velge mellom størrelse og kvalitet i dette tilfellet.

Og siden du har et kompaktkamera fra før, hvorfor har du ikke alltid dette i sekken (tar vel ikke stor plass).

 

Virker egentlig som du syns det er et ork å ta bildene, men ålreit å ha de ferdig tatt.

 

Ikke en lett situasjon å gi råd i.

Lenke til kommentar
Ikke for å være vanskelig, men jeg vet at jeg ikke kommer til å se vitsen med å ha med et kompaktkamera uten feks raw og en anvendbar brennvidde. jeg har allerede et billig kompaktkamera som jeg bruker til festbilder og annet tøys, i tillegg har jeg mobil med ok kamera til slikt. Jeg vet vel egentlig og at har jeg et godt kamera i kompaktstørrelse kommer det til å ligge mer eller mindre permanent i veska...

 

fokus nå er derfor å finne et kompakt med SLR-kvaliteter og som dekker min foto-tematikk.

JEg er redd for at du ønsker det umulige der.

 

Canon G9 med vidvinkelkonverter ser forresten ut til å koste omtrent det samme som Ricoh Caplio, og forskjellen på brennvidde blir vel bare et par mm (uten vidvinkelkonv. på ricoh vel å merke).

En G9 med vidvinkelkonverter er ikke lenger kompakt. Det kan kanskje se slik ut på papiret, men jeg mistenker at 350D med Sigma 10-20mm blir ikke så mye større. Det er muligens en vidvinkel-zoom som er mer kompakt også.

 

Tom

Lenke til kommentar
fokus nå er derfor å finne et kompakt med SLR-kvaliteter

 

Du må velge mellom størrelse og kvalitet i dette tilfellet.

Og siden du har et kompaktkamera fra før, hvorfor har du ikke alltid dette i sekken (tar vel ikke stor plass).

 

Virker egentlig som du syns det er et ork å ta bildene, men ålreit å ha de ferdig tatt.

 

Altså, for det første vil jeg bare klargjøre at jeg forstår at et kompaktkamera har kvalitetsbegrensninger i forhold til et DSLR. Jeg kan gjerne omformulere setningen til å inneholde 'tilnærmede SLR-kvaliteter' eller 'med kvaliteter så tett opp mot SLR som mulig'.

 

 

Det billige kompaktkameraet har vesenetlige kvalitetsbegrensninger, det har dårlig batteritid, det er tregt og billedbrikken elendig. Det ble kjøpt for være et alternativ til engangskamera.

 

 

Videre, jeg skjønner ikke hvordan du kan konkludere med at jeg ikke har noen genuin fotointeresse, da hadde jeg vel ikke giddet å poste noe innlegg her? Da hadde jeg vel solgt DSLR'et mitt og brukt pengene på noe annet? Veldig lite konstruktiv kommentar.

 

On-topic:

 

Jeg ønsker et lett og hendig kamera hvor jeg slipper å forholde meg til en haug med objektiv (og følgelig ekstrautgifter). Kameraet skal likevel tilfredsstille en rekke kvalitetskrav som nevnt, blant annet RAW-kompabilitet. Jeg er i all hovedsak interessert i å ta bilder, gjerne med artistisk uttrykk og RAW etterbehandling. Dette dekkes ikke av et standard kompaktkamera.

 

Så vidt jeg skjønner er ikke dette en umulighet, men faktisk et eget markedssegment omtalt som 'Prosumer'.

 

Angående den vidvinkelkonverteren; jeg er klar over at den er stor, og jeg kommer selvfølgelig ikke til å bruke den permanent; det er for spesielle situasjoner. Det samme med hotshoe-blitz osv. Kjekt å ha muligheten til litt oppgraderinger uten at det tar helt av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...