Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan stoppe naboenes hunder som bjeffer?


Anbefalte innlegg

Har flere naboer med hunder som de setter ut til å bjeffe. Og vårt hus er i midten! Heldigvis er det ikke veldig ofte de er ute, men det er alltid ekstremt høyt (faktisk sjokkerende høyt, det gjaller kraftige ekko) og det er selvfølgelig alltid om morgenen. 100% garanti er det for de setter ut f...skapet tidlig søndags morgen, den har enda ikke slått feil. Spesielt hyggelig er det når en skal ut for å hente avisen en trivelig morgen når solen skinner og bjeffinga starter idet man åpner døren og er tilbake.

 

I del 1 av dette innlegget lurer jeg på hva slags erfaringer folk har med dette problemet generelt og evt. løsninger (alle mulige). Det er ingen vits i å foreslå å ringe på til naboen og ta en prat. Kall det feigt og hva dere vil, men jeg vet bare at det kommer ikke til å skje. Å alliere seg med naboer og gå til samlet aksjon er nok heller ikke noe alternativ, akkurat her vi bor er det bare noen få umiddelbare naboer og halvparten av dem er hundefolk eller var det før.

 

Del 2. Har søkt litt på nettet og til min overraskelse finnes der produkter mot dette, faktisk en del. Er det noen som har noe erfaring med slike produkter? Dette er noe av det jeg fant:

 

http://www.ultimatebarkcontrol.com/

http://www.diggidog.no/productdetails.php?product=2428 (Denne ser ut til å være kun innebruk?)

http://magasi.net/catalog/product_info.php?products_id=3074 (8 m er jo litt kort...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har du tenkt å kjøpe en sånn greie og selv plassere på bikkja deres? Tror ikke de ville blitt særlig glade for det, du. Ser du skriver det er uaktuelt å ta en prat med dem, men jeg mener det er det eneste riktige du kan gjøre for å få en slutt på det. Eventuelt kan du jo "tilfeldigvis" fikse noe i hagen samtidig som du ser naboen er ute, og bare antyde at du synes det er litt slitsomt med bjeffinga tidlig søndags morgener etc.

 

Har du tenkt å kjøpe en sånn greie og selv plassere på bikkja deres? Tror ikke de ville blitt særlig glade for det, du. Ser du skriver det er uaktuelt å ta en prat med dem, men jeg mener det er det eneste riktige du kan gjøre for å få en slutt på det. Eventuelt kan du jo "tilfeldigvis" fikse noe i hagen samtidig som du ser naboen er ute, og bare antyde at du synes det er litt slitsomt med bjeffinga tidlig søndags morgener etc.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ring til politiet neste gang hundene står ute og gjør søndags morgen.

 

Skjønner godt at du ikke vil ta en prat med de, er konfliktsky selv, men kanskje naboene ikke er klar over at bjeffingen er sjenerende? Forresten.. da må de nesten være fryktelig dumme, for de må da høre bjeffingen selv også.. :dontgetit:

 

Der jeg bodde før hadde vi en slik nabo på baksiden. Cocker spanielen deres ble satt på verandaen hver gang de hadde besøk eller bikkja var i veien (tydeligvis) Da sto den der i timesvis og bjeffet jevnt og monotont.

 

VOFF....VOFF...VOFF....VOFF ca 3 sekunders mellomrom mellom hver bjeff helt til de tok han inn igjen..

 

Så jeg vet hvor ufattelig irriterende det må være dersom du har flere slike naboer.. selv lar jeg aldri mine hunder stå ute uten mitt tilsyn

Lenke til kommentar

Det er mange råd om bjeffing, men det må du nesten få eierene til å finne ut av selv. Tips de om bjeffehalsbånd osv (ikke alle det fungerer på).

Ta deg en prat med de. Si at det irriterer deg, og det er ikke riktig at hunden skal stå ute å bjeffe. Hvilken hensikt har det egentlig? Stenge ut bikkja og plage naboene ?

Hvis du ikke vil prate med de selv så er politiet eller mattilsynet et alternativ(det er de som tar seg av mange her i byen hvertfall).

Ingen av delene? Neivel, da er det ikke synd i deg :p

 

En annen ting er jo hvis hunden er ute og den bjeffer, så slipper mange den inn igjen fordi de gidder ikke høre på det bråket. Da vet hunden at når jeg bjeffer får jeg inn ;) Og slik holder den på til den får viljen sin.

Jeg fatter ikke folk som har hunden stående i vinduet å bjeffe. Det må være utrolig plagsomt å høre på for eierene også? De er jo ikke døve heller.. Eller?

 

 

paperwalls:

Bjeffing kan ofte være en usikkerhet, særlig når du sier at det er kun når den er hjemme alene. Kanskje dere bør se litt nærmere på det? :)

 

Liten bonus:

det er forbudt å binde hunden sin utenfor butikken.. mange som ikke er klar over det.

Lenke til kommentar

Det er IKKE synd i folk som utsettes for noe sånt bare fordi de ikke banker på døra til vedkommende eller ringer snuten?? De aller aller fleste unngår slike situasjoner, utsetter det eller feiger ut. Jeg er såpass ærlig at noe slikt kommer jeg ikke til å gjøre. Kall meg feig og hva dere vil men jeg gjør det ikke.

 

Kom på en brukbar idè. Hvis jeg kunne fått noe reklamegreier for sånne anti-bjeffe-bånd kunne jeg lagt det i postkassa til naboen. Hun kjøper kanskje ikke dette, men tross alt tar hun signalet i det minste.

Lenke til kommentar

Jeg vet det finnes, ja jeg har også prøvd det, gjenstander som tilsynelatende ikke gir fra seg lyd. Poenget er at hundene hører denne lyden. De oppfatter den som jævlig irriterende etter det jeg har opplevd - de går nemlig helt berserk. Jeg gikk til det skrittet når naboen etter utallige oppfordringer ikke fikk hundebeistene sine til å holde kjeft når de var ute. Naboen hadde selvsagt slike bittesmå hunder med komplekser, som konstant sto å gaula når de var ute. Når bikkjene starta spetakkelet sitt, så svarte jeg med denne dingsen. Ganske effektivt faktisk, da bikkjene tok helt av og eieren faktisk måtte slippe de inn.

 

Det finnes også slike "skrem-hunden-lukter" som får hundene til å gå på veggen. Dette ble plassert ut i hundegården hos naboen med stort hell.

 

I slike tilfeller så er det krig. Jeg er ikke helt sikker på om dette er innenfor lovens grenser og velger derfor å unngå å utdype dette noe mer. Jeg tok kontakt med eieren først noe du også bør gjøre før du benytter deg av slike tiltak som jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Ja, jeg skjønte fullstendig hva du mente. Men jeg er helt uenig. Nok om det. La oss holde fokus på utgangspunktet.

utgangspunktet var vel hva du kunne gjøre for å stoppe bråket??

Du har jo fått mange tips, og du er jo ikke intr i å gjøre noen av de ? hm.. hvordan skal du da få en slutt på det ?

Og hva hjelper vel antibjeff ? Skal du betale 1-2tusen kr for å så sette det på hunden i skjul?

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
Ja, jeg skjønte fullstendig hva du mente. Men jeg er helt uenig. Nok om det. La oss holde fokus på utgangspunktet.

utgangspunktet var vel hva du kunne gjøre for å stoppe bråket??

Du har jo fått mange tips, og du er jo ikke intr i å gjøre noen av de ? hm.. hvordan skal du da få en slutt på det ?

Og hva hjelper vel antibjeff ? Skal du betale 1-2tusen kr for å så sette det på hunden i skjul?

 

Jeg har ingen hensikt å krangle med deg, derfor forsøkte jeg å kjapt avslutte den seansen. Hvis du hadde lest mitt opprinnelige innlegg så skriver jeg at jeg spør om ANDRE tips enn å ringe på døra. Det er ikke noe tips, for det er jo selvfølgelig det helt åpenbare som alle skjønner. Det samme er vel strengt tatt å ringe politiet.

 

Ja, jeg har fått flere andre tips og jeg har da aldri sagt jeg ikke er interessert i det jeg har fått eller ikke kommer til å følge noen av de bortsett fra ditt forslag.

 

Antibjeff finnes i mange utgaver og det er ikke kun halsbånd som settes på hunden, det er også lydbokser man monterer fra avstand. Jeg har kjøpt noe sånt fra USA som kostet ca 6-700 kr. Har ikke fått testet det enda.

 

Nå kan vi vel fokusere på tips om å løse slike saker, det er nok til beste for alle som leser tråden.

Lenke til kommentar
Jeg syns det er litt dårlig at du selv skal gjøre noe med dette -uten eierens samtykke.

Jeg hadde ikke blitt særlig fornøyd dersom noen står med en lydboks og peker på hunden min.

 

Det er jo en interessant diskusjon. Så du synes det er dårlig gjort å sette en lydboks mot hunden, den skader ikke hunden. Alt hunden trenger å gjøre er å la være å bjeffe, så plages den ikke av lydboksen.

 

Mens du synes ikke det er dårlig av hundeeieren å sette ut en hund som bjeffer så høyt at ekkoet gjaller i hele nabolaget før kl 08 på en søndag? Det er ikke snakk om at eier da ikke er klar over problemet. Det ville være det samme som om jeg satte på Dimmu Borgir på sprengfull guffe og satte spilleren på verandaen et par timer hver natt, så skulle det da være opp til naboene å ymte frempå om at det var litt upassende før det ble et problem? Visse ting gjør man ikke, uansett om folk sier fra eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier seg selv at det kanskje ikke er en topp hundeeier som gjør dette, men det er ikke ditt ansvar å trene hunden.

Det er ikke alle hundene som bryr seg om denne, eller andre bjeffemiddel.

 

Du får ta en tlf til politiet neste gang, og forklare hvordan situasjonen er. De tar seg en prat med naboen din UTEN å fortelle ditt navn.

Lenke til kommentar

Å trene naboens hunder til å slutte å bjeffe uten å ha snakket med naboen, høres for meg ut som den rene galskap. Hvorfor???? Og så enkelt som, hvorfor sku DU gidde å betale 700 kr (+-) for at naboens hund skal holde kjeft? Det er ikke DIN jobb, er det vel?

 

hadde noen satt igang sånn trening på min hund (som forøvrig aldri er ute uten at vi er det, og aldri står ute å gneldrer) så hadde jeg blitt for det første utrolig sjokkert, og ikke minst fly forbannet, fordi naboen da ikke hadde hatt mot nok til å SNAKKE MED MEG om problemet først!

 

Ta deg sammen.

 

Om du er så pingle at du ikke TØRR snakke med naboen på en normal måte først, så gjør som det ble anbefalt lenger opp i diskusjonen her da.. Skriv et anonymt brev om at hundebjeffing plager nabolaget, og be dem om å gjøre noe med det.. Spesielt la det være stille til etter gudstjenesten på søndag osv.

 

Vi har en sånn i nabolaget her vi også, heldigvis er han ikke MIN nærmeste nabo, så jeg hører ikke hunden når jeg har lukket vindu på soverommet. Men hadde det vært hos naboen hadde jeg enten snakkt med dem eller levert et anonymt brev i postkassene i de husene det gjelder... Jeg hadde i alle fall ikke tatt saken i egne hender og kjøpt alle mulige "våpen" på nett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...