Gå til innhold

Film eller spill


Asaras

Anbefalte innlegg

For snart ett år siden var jeg i en stor bilulykke og skal mest sansynelig da gripe sjansen til å studere noe innenfor 3D animasjon eller spillprogrammering ettersom jeg nå mest sannsynelig får omskolering.

 

Har alltid hatt en stor lidenskap for spill og animert film. Men så det ikke som noen mulighet da jeg begynnte på vidergående for 5 år siden. Er først nå jeg virkelig har fått øynene opp og vil jobbe innenfor det jeg liker best.

 

Så da lurer jeg litt på hva slags synspunkter folk har for Noroff linjene, seriøst/ useriøst etc.?

 

Og la si jeg om 3 år har fått en bachelor grad innenfor 3D animasjon eller spillprogrammering, hvilke muligheter er der? Kunne dette vært realistisk osv. Er snart 21 år nå så vil ikke kaste bort tiden min heller :)

 

Har også sjekket litt på nettet, bl.a Blizzard hvor det står man må ha 5 år + erfaring innenfor spillprogrammering, hvordan skal man få det uten å begynne i ett firma som f.eks Blizzard?

 

Og jeg vet at lønn ikke er det viktigste, men lurer litt på hva en tjener innenfor de overnevnte bransjene?

 

Setter pris på alt av tilbakemeldinger og evt. råd.

 

 

 

Mvh. Preben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

21 år, du har masser av tid til å ta den graden du ønsker!

 

Dersom du ikke har realfaglig bakgrunn fra vgs må du ta et påbygningsår for å få disse fagene for å begynne på skoler som har matte og/eller fysikkrav. Spill hviler tungt på begge deler så er kanskje ikke noen veldig dum idé.

 

Finnes en del informatikkstudier som ikke har realfagskrav for opptak, disse er også ofte delt i bachelor / master-moduler, men en må ha gode nok karakterer fra bachelor for å komme inn på master. Det er heller ikke sikkert alle disse bachelorgradene inneholder tunge nok fag for mye spillutvikling.

 

3D-modellering og animasjon vet jeg ikke mye om, men tror en må til utlandet om en vil dra den biten så langt som master, men her skulle jeg tro erfaring kontra utdannelse teller i større grad enn for programmering.

 

Når det gjelder tid så syns jeg ikke du bør være engstelig. Dersom du fullfører en grad innen IT i dag er det ikke noe veldig stort problem med 2-300k i studielån, finn drømmejobben :)

 

Studerer selv på NTNU og legger ved noen linker til NTNUs programmerings- og spillutdanninger:

 

Oversikt over data/informatikkstudier

Foil om spillutvikling på NTNU

Endret av OlavHN
Lenke til kommentar
21 år, du har masser av tid til å ta den graden du ønsker!

 

Dersom du ikke har realfaglig bakgrunn fra vgs må du ta et påbygningsår for å få disse fagene for å begynne på skoler som har matte og/eller fysikkrav. Spill hviler tungt på begge deler så er kanskje ikke noen veldig dum idé.

 

Finnes en del informatikkstudier som ikke har realfagskrav for opptak, disse er også ofte delt i bachelor / master-moduler, men en må ha gode nok karakterer fra bachelor for å komme inn på master. Det er heller ikke sikkert alle disse bachelorgradene inneholder tunge nok fag for mye spillutvikling.

 

3D-modellering og animasjon vet jeg ikke mye om, men tror en må til utlandet om en vil dra den biten så langt som master, men her skulle jeg tro erfaring kontra utdannelse teller i større grad enn for programmering.

 

Når det gjelder tid så syns jeg ikke du bør være engstelig. Dersom du fullfører en grad innen IT i dag er det ikke noe veldig stort problem med 2-300k i studielån, finn drømmejobben :)

 

Studerer selv på NTNU og legger ved noen linker til NTNUs programmerings- og spillutdanninger:

 

Oversikt over data/informatikkstudier

Foil om spillutvikling på NTNU

Åssen er NTNU sammenliknet med Noroff? hva ser "best" ut på papiret?

Lenke til kommentar

hvis du vill holde mulighetene åpne vil jeg anbefale deg å lære deg animasjon/3d grafikk siden det er noe du kan bruke både i film/animasjon bransjen og i spillbransjen, mens en spillprogramering grad hovedsaklig bare er relevant i spillbransjen (pluss at jeg synes det er mye mer gøy med grafikk en med programering :)

 

i tilleg skolen som har vert nevnt burde du ta en titt på

høyskolen i Hedmark og School of future entertainment (sverigje)

Endret av cyberPanda
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg utdanner meg også innen mediebransjen og bor sammen med flere som går på ntnu. Ut fra det jeg har hørt virker noroff som veldig dårlig skole. Dyr tror jeg også den er. Jeg har faktisk bare hørt negative ting om den.

 

Derimot vet jeg at fag som dette er veldig bra på NTNU. Om du skal holde deg innenfor Norges grenser tror jeg at NTNU kanskje det eneste alternativet som kan gi deg den kompetansen de bra spillselskapene krever! Det er tross alt et universitet og der vil du få mastergrad!

 

Sjekk disse linkene. Framtiden din ser positiv ut! Spillbransjen vil bli stor, også i Norge:

 

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.5220797

http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/a...spil_19523a.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...