Gå til innhold

trenger jeg en kjølingskrem for amd x2 6000?


vrg89

Anbefalte innlegg

holdt på å bygge pc nå helt til jeg skulle sette prossesoren inn, jeg bestemte meg for å lese bruksanvisningen på prossesoren som er en amd x2 6000 3ghz, og der stod det at jeg trengte en spessiel krem slik at den holdt seg kjølig.Spørsmålet mitt er om jeg trenger den kremen, og i så fall hvor selger de det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heter ikke kjølekrem, men bedre kjent under navnet kjølepasta.

Fleste kjølere kommer med en tynn hinne allerede påført, misjonen til denne pastaen er å gi bedre kontakt mellom CPU og kjøler siden det er alltid små ujevnheter mellom metallene, pastaen fyller i disse og hjelper til med overføring av varme.

 

Finnes selfølgelig flere typer, eller merker men de fleste sier at Arctic Silver er det beste, men den koster naturligvis.

De selges hos: Microplex og Komplett.no

Å kjøpe Artic Silver eller noe annet merke er ofte ikke nødvendig om det er pasta på den nye kjøleren, det kan gi forbedring å bytte ut den temparatur messig men for den som ikke spiller og spesielt ikke overklokker så fungerer den som allerede er der.

Om du mangler, eller den er helt tørr, ja da er det virkelig på tide å klistre noe dit!

Lenke til kommentar

Krem? Visste ikke at prosessorer trenge "Dove" sine produkter for å så holde seg kjølig hehe

 

Det du trenger heter nok kjølepasta og det skal følge med boxedkjøleren(grått lag på bunnen av kjøleren), hvis du skal benytte en annen kjøler som var brukt før, så trenger du nok ny kjølepasta.

 

EDIT: Var visst noen som svaret før meg.

Endret av camxer
Lenke til kommentar
Er det en klatt under kjøleren trenger du ikke å ha på mere nei.

 

De siste maskinene jeg har montert har det fugt med pasta, enten i en liten tube ved siden av, eller som et lite tynt lag under kjøleren.

 

Er det denne gråe firkanten på bilde som er kjølepastaen? den gråe firkanten lå under kjøleren men er tørr

post-151540-1204101653_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Den leder varme og øker minimalt overflatestørrelsen av prosessoren, ergo den kjøler ned prosessoren. Selvfølgelig er det snakk om veldig små temperaturforskjell. Uansett, det er mest riktig å kalle det for termisk pasta, fordi de fleste pasta'ene har mindre varmeoverføringsevne enn prosessorkjernen og motvirker kjøleytelsen hvis du bruker for mye pasta. Den skal bare fylle ut ujevnhetene og fjerne all luft mellom kjøleren og prosessorkjernen.

Lenke til kommentar
Den leder varme og øker minimalt overflatestørrelsen av prosessoren, ergo den kjøler ned prosessoren. Selvfølgelig er det snakk om veldig små temperaturforskjell

For så vidt riktig, men da snakker man flisespikkeri. Men la gå.. :)

 

(Men vil den termiske motstanden i pastaen utligne den auka overflaten? Pastaen har tross alt ikke ideelle termiske egenskaper den heller.. Eg veit ikkje. Eg kan ikke dette her.)

Lenke til kommentar
Den leder varme og øker minimalt overflatestørrelsen av prosessoren, ergo den kjøler ned prosessoren. Selvfølgelig er det snakk om veldig små temperaturforskjell

For så vidt riktig, men da snakker man flisespikkeri. Men la gå.. :)

 

(Men vil den termiske motstanden i pastaen utligne den auka overflaten? Pastaen har tross alt ikke ideelle termiske egenskaper den heller.. Eg veit ikkje. Eg kan ikke dette her.)

 

vis det var tilfelle hva ville så hvert poenget med kjølepasta? så vidt jeg vet har sølv/cobber bedre lede egenskaper en hva cpuen er laget av, det viktigeste med kjøle pasta er at man bruker et veldig tynt lag, og at det akkurat er nok til å fylle micro ujenvhetene mellom kjøler og CPU.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...