borgesa Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 (endret) Hei! Jeg monterte i går et nytt hovedkort inn i maskinen etter at jeg mistenkte det gamle for å være ødelagt. Det nye hovedkortet er et MSI 965P NEO-F V2. Da jeg startet opp maskinen bootet den som vanlig, men når den skulle begynne å laste operativsystemet restartet den seg. Etter at den restartet kom det opp en beskjed om at oppstart av Windows (XP) var mislykket og jeg fikk en del alternativer, blant annet å starte i sikkermodus. Når jeg velger et av disse restarter maskinen seg på nytt og det hele gjentar seg. Jeg har vært inne i BIOS, og der ser alt normalt ut såvidt jeg kan se. All maskinvare er registrert riktig og temperaturene ser normale ut. Litt om maskinen: - Sjølbygd i Antec Sonata kabinett med 380W true power strømforsyning. - Prosessor: P4 Prescot 660 (3.6 GhZ) - Hovedkort (se over) - Skjermkort MSI GeForce 6800 (snart 8800 GT) - Minne: 3 Gb DDR2 533 - System-harddisk: WD Raptor 36.7 Gb - Lydkort: Creative Sound Blaster Audigy2 ZS (SATA) - Optisk: To Plextor drev (PATA) - Operativsystem: Windows XP professional Hva kan det være som forårsaker dette? Hvis det er noen som har en idé, ville jeg blitt evig takknemlig. MVH Børge Endret 26. februar 2008 av borgesa
substeve Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 (endret) Cycle booting før pcen får opp windows bildet er vanlivis pga. at det er feil på hardware eller med hardware drivere. Det kommer ikke fram av posten din så jeg spør: Du formaterte vel disken før du satte inn det nye hovedkortet? Det må du gjøre, dvs. du gjør det når du legger inn windows på nytt (det er mulig å swappe hovedkort uten å formatere, men det krever noe forberedelser før man bytter og man kan likevel bli plaget av blåskjerm til tider). Endret 26. februar 2008 av substeve
borgesa Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Skrevet 27. februar 2008 Ok, det forklarer vel det meste. ;-) Har aldri hørt at man må formatere harddisken før man installerer nytt hovedkort, men det er vel rimelig. Kjøpte med en ny harddisk, så jeg setter inn den og installerer Windows Vista i kveld tenker jeg. Siden jeg kjøpte et hovedkort fra samme leverandør, og all den andre hardwaren var den samme, trodde jeg at dette ville gå ganske glatt. Ja, ja, så feil kan man ta... Jeg kan vel ikke ha ødelagt noe hardware? Vil det være mulig å gjenopprette noe av oppsettet i den gamle Windowsen (på annen harddisk), i Windows Vista? Filene på disken vil jeg vel fortsatt ha tilgang til håper jeg? Takk for svar! Børge
substeve Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Vel, for å si den sånn, du trenger strengt talt ikke å formatere, men det er vanlig praksis. Du må uansett legge inn windows på nytt. Når du formaterer en disk så forsvinner all informasjon på disken, så om du vil beholde filene på den game disken så ikke formater den. Du kan også legge windows rett på den gamle (uformaterte) disken, og du vil da ha to windows foldere, hvorav den ene er aktiv, den andre kan du slette. Når du legger inn windows på nytt så vil du uansett ikke beholde noen av de gamle windows innstillingene dine, dv.s at du må legge inn alle programmer på nytt. Hardwaren din er fin. Men et annen tips: en eller annen gang i livet så kommer en disk til krasje for deg, så det er lurt å ha backup
borgesa Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Skrevet 27. februar 2008 Takk for rådene! :-) Jeg vet at jeg bør ta backup, og de viktigste dokumentene og bildene har jeg sjølsagt flere sikkerhetskopier av. Jeg tenkte mer på alle oppsettene av ulike slag som internett, ulike programmer, lagrede profiler og sånt. Litt klønete at alt dette må inn på nytt for å bytte hovedkort da... Ja ja. En annen litt pussig ting som skjedde var at maskinen nektet å boote fra Windows Vista DVDen i går. Jeg skal se litt nærmere på dette i kveld og håper at det går i orden. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha både Vista og XP på to separate disker, men nå får vi se om jeg gidder å installere XP på nytt. Skriver nok mer i morra hvis jeg ikke får det til. :-) Børge
substeve Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Om du har et sata system så er nok dvd rommen også sata, og du må da ha sata drivere installert for at den skal kjenne igjen både dvd og harddikser. Du kan da gå inn i bios og se om diskene kjennes igjen der. I bios kan du også sjekke at dvd står før harddisk i lista over bootdisker. Jeg har også vært borti at i bios har sata port 3 og 4 vært disablet som disker det kan bootes fra, så du kan da sjekke det samtidig i tilfellet dvden din er koblet til port 3 eller 4.
borgesa Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Skrevet 27. februar 2008 Drevene er "vanlig" PATA de, og de finnes i BIOS. Jeg kan velge de i listen over disker det skal bootes fra. Det er dette som er litt merkelig. På det nye hovedkortet var imidlertid IDE-utgangen lagt klønete langt ned, slik at kabelen står litt i spenn. Kanskje den ikke står ordentlig inni... Det blinker på stasjonene når DVDen står i, men den spinner ikke opp. Kanskje det kan være et strøm-problem. Uansett, dette skal jeg se nærmere på i kveld. Takk for all hjelp så langt!
borgesa Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Skrevet 2. mars 2008 Nå er maskinen oppe og går igjen. Det var en defekt Windows DVD som gjorde at jeg trodde at DVD-stasjonene ikke virket. Nå gjenstår det bare å installere alt på nytt... Tusen takk for hjelpen substeve! Børge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå