Deimos_Anomaly Skrevet 8. august Skrevet 8. august (endret) Du får vel EU rettigheter fra Thomann, men det får du forsåvidt fra amazon.de også. https://amzn.eu/d/0jfQ0BYz (Begge inkl. norsk mva, ama inkl. porto, +120 nok porto fra Thomann) Ellers er ordet på gata at Thomann er veldig greie å ha med å gjøre. Har bare handlet der en gang og levering var relativt kjapp med tanke på at det er utenlandsk butikk. Mye kjappere enn proshop feks. Endret 8. august av Deimos_Anomaly
Evil-Duck Skrevet 8. august Skrevet 8. august Har som nevnt hatt mye med Thomann å gjøre ved kjøp av instrumenter og musikkutstyr. Jeg har også hatt et par returer, både i forbindelse med garanti og ved bruk av angrerett når produkter ikke helt har svart til forventningene. Kundeservicen har vært upåklagelig. De har vist forståelse for at enkelte ting kan være tidskritiske å få ordnet opp i, og jeg har aldri blitt krevd for frakt når jeg har brukt angreretten. Når det er sagt, vil jeg gjerne støtte mindre, norske musikkbutikker der jeg har muligheten. Thomann har nok storkunde fordeler hos mange produsenter. Et eksempel var da jeg skulle kjøpe Yanagisawa saksofonen min. Jeg var i kontakt med flere norske butikker som selger blåseinstrumenter. For den modellen jeg var ute etter, var det kun bestillingsvare med flere måneders ventetid. Jeg hadde ingen mulighet til å prøve instrumentet før jeg la pengene på bordet, og jeg hadde heller ingen angrerett da det var å regne som spesialbestilling. Hos Thomann var den lagervare og klar for levering. Skulle jeg ikke være fornøyd, var det bare å benytte seg av 30 dagers åpent kjøp og sende den i retur. Det er selvfølgelig en lei utvikling at lokale musikkforretninger ikke klarer å være konkurransedyktige mot slike kjemper, men man får i det minste veldig god service hos Thomann. 1 1
SpaceHog Skrevet 8. august Skrevet 8. august (endret) Jeg la to forskjellige hodetelefoner fra HIFIMAN i handlekurven hos Amazon.de. For Edition XS ble totalprisen den samme som var oppgitt på produktsiden. Men for Ananda Nano økte prisen med 819 kr (=€74.44). Skyldes dette at jeg har oversteget VOEC 3000 kr grensa? € 276.47 = kr 3043. Edit: Jeg la akkurat nå inn en bestilling på HIFIMAN Edition XS. Amazon.de tar utgangspunkt i en lavere pris (€179.26) før frakt og norsk MVA legges til -- det kan virke som de trekker fra en slags EU MVA? Det rare er at dette ikke skjer med andre produkter jeg legger i handlekurven, også varer under kr 3000. @vidor, hodetelefonene skal kun brukes innedørs, altså ingen røff behandling, så dette kommer til å gå fint -- gleder meg til å teste ut mine første planar-magnetiske hodetelefoner. @Evil-Duck, jeg får håpe jeg vinner i kvalitetskontroll-lotteriet denne gangen Endret 9. august av SpaceHog kjøpt
vidor Skrevet 8. august Skrevet 8. august (endret) På reviews så kan det se ut som byggekvaliteten på XS ikke er den beste. De bør behandles forsiktig. Men ikke kjøp ren X, da den er over dobbelt så dyr selv brukt og mangler viktig tech. Endret 8. august av vidor
Evil-Duck Skrevet 8. august Skrevet 8. august Generelt sett så er Hifiman litt lotto, QAen deres er ikke den beste på markedet akkurat, men det kan være fryktelig mye for pengene om en ikke er uheldig.
vidor Skrevet 11. august Skrevet 11. august For de som synes AirPods Pro 2 fremdeles er litt mystiske og målingene spriker mye, så er denne verdt å se. https://m.youtube.com/watch?v=JTP0naEO-LA
Gouldfan Skrevet 12. august Skrevet 12. august Da fikk jeg solgt Sony Wh 1000xm5 Håper kjøper forstår hvordan de brukes, gav tips om Sony Connect appen.
KalleKanin Skrevet 12. august Skrevet 12. august (endret) Kjøpte meg akkurat noen Sennheiser Momentum 4 da jeg fikk de billig. Synes de har god NC, men lyden er bare helt OK. Sammenlignet med mine FT1 blir lyden "blodfattig". Kablet lyd synes jeg hørtes enda dårligere ut. Kommer nok likevel til å beholde dem som et "reisesett", men kommer nok fortsatt til å bruke FT1-ene mest mulig i det daglige ellers. I hvert fall i de situasjonene hvor det går greit å bruke kabel. Har ellers ikke funnet noen øreplugger som jeg liker, hverken trådløse eller kablede. Får de liksom ikke til å passe ørene mine, og synes det blir ubehagelig i lengden. Så jeg bruker mine FT1 også til teamsmøter. Da får det heller se litt klumpete ut Da slipper jeg også å bytte headset hvis noen ringer meg opp. (Det som evt. er greit med et trådløst sett, er jo hvis man må på do midt i et foredrag e.l...) PS: Ser at soundgarden har noen demobrukte FT1 til 1790,- Endret 12. august av KalleKanin
frohmage Skrevet 12. august Skrevet 12. august Gouldfan skrev (2 timer siden): Da fikk jeg solgt Sony Wh 1000xm5 Håper kjøper forstår hvordan de brukes Går det an å bruke de feil?
robertaas Skrevet 12. august Skrevet 12. august frohmage skrev (57 minutter siden): Går det an å bruke de feil? Det er utrolig hva folk får til. 2
frohmage Skrevet 12. august Skrevet 12. august robertaas skrev (11 minutter siden): Det er utrolig hva folk får til. Hehe, joda, men appen sørger sikkert for at man unngår den typen feil.
dTd Skrevet 12. august Skrevet 12. august 3 hours ago, KalleKanin said: Kjøpte meg akkurat noen Sennheiser Momentum 4 da jeg fikk de billig. Synes de har god NC, men lyden er bare helt OK. Sammenlignet med mine FT1 blir lyden "blodfattig". Kablet lyd synes jeg hørtes enda dårligere ut. Kommer nok likevel til å beholde dem som et "reisesett", men kommer nok fortsatt til å bruke FT1-ene mest mulig i det daglige ellers. I hvert fall i de situasjonene hvor det går greit å bruke kabel. Har ellers ikke funnet noen øreplugger som jeg liker, hverken trådløse eller kablede. Får de liksom ikke til å passe ørene mine, og synes det blir ubehagelig i lengden. Så jeg bruker mine FT1 også til teamsmøter. Da får det heller se litt klumpete ut Da slipper jeg også å bytte headset hvis noen ringer meg opp. (Det som evt. er greit med et trådløst sett, er jo hvis man må på do midt i et foredrag e.l...) PS: Ser at soundgarden har noen demobrukte FT1 til 1790,- Anbefaler litt EQ! Fant noen gode forslag når jeg testet de for en stund tilbake og likte de godt egentlig. Men de ble varme og ørene mine var for store dessverre.
Gouldfan Skrevet 12. august Skrevet 12. august frohmage skrev (3 timer siden): Går det an å bruke de feil? Var en eldre herre i Araber butikken som kjøpte de, jeg forklarte han at han måtte laste ned den gratis Sony Connect appen. Men språk osv ikke sant? Jeg vil bare at han skal bli fornøyd, de er i mint og pent brukt en sjelden gang på reise osv eller en sjelden gåtur i Sola. Batteriet er som nytt på den. Gikk for 1500sek med alt tilbehør og bevis fra Sony som gir et års andrahands garanti.
frohmage Skrevet 12. august Skrevet 12. august (endret) Gouldfan skrev (48 minutter siden): jeg forklarte han at han måtte laste ned den gratis Sony Connect appen. Jeg har noen gamle XM3 sjøl, og de funker jo finfint uten appen. Det eneste jeg kan gjøre der er å sette eq, og velge nivåer av noise canceling. Det siste kan du jo gjøre med en knapp på settet. Er det annerledes på XM5? edit: Åja, i tillegg kan du velge mellom å prioritere lydkvalitet eller stabil tilkopling, men det kan man vel velge i settings på mobilen uansett? edit2: Jeg ser nå at for å endre eq i appen må jeg bytte fra prioritert lydkvalitet til stabil tilkopling. Det er jo litt døvt. Her kan jeg bare velge SBC om jeg vil bruke eq i appen, men da kjører jeg heller LDAC uten eq Endret 12. august av frohmage
Gouldfan Skrevet 12. august Skrevet 12. august (endret) frohmage skrev (1 time siden): Jeg har noen gamle XM3 sjøl, og de funker jo finfint uten appen. Det eneste jeg kan gjøre der er å sette eq, og velge nivåer av noise canceling. Det siste kan du jo gjøre med en knapp på settet. Er det annerledes på XM5? edit: Åja, i tillegg kan du velge mellom å prioritere lydkvalitet eller stabil tilkopling, men det kan man vel velge i settings på mobilen uansett? edit2: Jeg ser nå at for å endre eq i appen må jeg bytte fra prioritert lydkvalitet til stabil tilkopling. Det er jo litt døvt. Her kan jeg bare velge SBC om jeg vil bruke eq i appen, men da kjører jeg heller LDAC uten eq Jeg fikk litt bedret med XM3 og XM5 ved å bytte til maks 96khz i innstillingene i Android, og på auto på spill av etter hvor bra nett du har. På flyplasser osv med mye blåtann så er dette et pluss, godt råd. Bare nevner at XM6 har mye bedre signaler og har spilt alt hi Rez jeg har foret den med uten noe issues eller dropout. Sony sier at de har bedret signal styrke/kvalitet også, så da er det nok derfor.. Lydkvalitet i XM5 var derimot sykt bra iforhold til de gamle, XM6 er enda litt bedre.... Endret 12. august av Gouldfan
frohmage Skrevet 13. august Skrevet 13. august Gouldfan skrev (7 timer siden): Jeg fikk litt bedret med XM3 og XM5 ved å bytte til maks 96khz i innstillingene i Android, og på auto på spill av etter hvor bra nett du har. Maks 96kHz? Jeg tror ikke jeg har noe kildemateriale på mobilen med mer enn 44.1 uansett. Har aldri dårligere nett enn at jeg kan kjøre topp kvalitet. Poenget mitt er at de neppe er så avanserte at han ikke greier å bruke dem, selv om XM5 sikkert er mere avanserte enn mine 🙂
Gouldfan Skrevet 13. august Skrevet 13. august (endret) frohmage skrev (5 timer siden): Maks 96kHz? Jeg tror ikke jeg har noe kildemateriale på mobilen med mer enn 44.1 uansett. Har aldri dårligere nett enn at jeg kan kjøre topp kvalitet. Poenget mitt er at de neppe er så avanserte at han ikke greier å bruke dem, selv om XM5 sikkert er mere avanserte enn mine 🙂 Ok, har Tidal og endel hi Rez musikk på mobilen som er lastet ned eller fått fra 2L pga SACD eller Audio Blu-ray. Det med avansert, vet jeg ikke. Men når han har koblet til så sitter det iallefall. Jeg bryr meg bare om at kjøper skal være fornøyd, for jeg har tatt veldig godt vare på hodetelefonene. Endret 13. august av Gouldfan
Gouldfan Skrevet 14. august Skrevet 14. august (endret) Forresten vil bare nevne at Sennheiser IE200 passer meget bra til Filip DM15 r2r, kan også brukes som Dac fra feks Laptop via usb c. Ifi Zen Dac V2 fea feks Laptop er også en utrolig bra match til IE200. Endret 14. august av Gouldfan
vidor Skrevet 15. august Skrevet 15. august (endret) Vil du ha 3,5mm hodetelefoner for Apple USB-C. Funker for Android også. Edit: Trodde Lightning-adapteret var analog passthru, men er visst DAC-basert den også. Uansett er USA-versjonen sterkest, men husk at du trenger en app som overkjører grensene i telefonen, ellers er du like langt. Endret 21. august av vidor
vidor Skrevet 18. august Skrevet 18. august (endret) On 8/8/2026 at 9:22 PM, SpaceHog said: Jeg la akkurat nå inn en bestilling på HIFIMAN Edition XS. @vidor, hodetelefonene skal kun brukes innedørs, altså ingen røff behandling, så dette kommer til å gå fint -- gleder meg til å teste ut mine første planar-magnetiske hodetelefoner. Min gikk i glemmeboka, men snublet over en på Finn.no for 2000 Kr fra Desember 2025, så slo til. Tror nok de er greie nok siden har beholdt dem såpass lenge. Er du happy med dine, og hva synes du om dem? Ser ut til at PVCen faller av etter et år og bør beskyttes. Av alt jeg leser rundt på nettet blir jo bare forventningene blåst opp mer og mer Tenker kun og bruke min innendørs også til datamaskinen, så håper de varer en stund. Har levd på AudioQuest Nighthawk Carbon i flere år nå, og de er slitesterke bortsett fra strikken i hodebåndet som blir slapt over tid, men dette fikset jeg lett med noen nåler. Verre når ting faller fra hverandre. Endret 18. august av vidor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå