Gå til innhold

Luringer og rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Jeg er ingen ekspert på temaet, men jeg tror du er på tynn is her. Om ikke i forhold til foto.no sine retningslinjer, så i forhold til norsk lov. Det er regler for hvor mye du kan tjene på dette uten at du må betale skatt av inntektene og det må du vel gjøre som selvstendig næringsdrivende i et enkeltpersonforetak.

 

Så enten er det svart og da bryter du norsk lov, eller så er det hvitt og da bryter du foto.no sine retningslinjer.

 

(Dette forutsetter at du overskrider grensen for hva du kan tjene skattefritt, og med den annonsen jeg henviste til er det mye som tyder på at du gjør nettopp det.)

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ingen ekspert på temaet, men jeg tror du er på tynn is her. Om ikke i forhold til foto.no sine retningslinjer, så i forhold til norsk lov. Det er regler for hvor mye du kan tjene på dette uten at du må betale skatt av inntektene og det må du vel gjøre som selvstendig næringsdrivende i et enkeltpersonforetak.

 

Så enten er det svart og da bryter du norsk lov, eller så er det hvitt og da bryter du foto.no sine retningslinjer.

 

(Dette forutsetter at du overskrider grensen for hva du kan tjene skattefritt, og med den annonsen jeg henviste til er det mye som tyder på at du gjør nettopp det.)

 

wow! jeg er tydeligvis ganske kriminell :thumbup:

 

Bare så det er sagt, så har jeg til gode å selge ett objektiv på den annonsen der :) Spesielt siden den er fjernet.

 

Ikke første år på forumet, men forbauser meg forsatt over hvor lett folk kan komme til konklusjoner uten noen som helst fakta.

 

Men bare så det er sagt:

* Retningslinjer på foto.no omhandler kun firma.

* FedEx står for mulig levering og moms betales i sin helhet.

 

PS: Har fått svar fra foto.no, pris for forretningsannonser er 500kr.

Lenke til kommentar

 

Uten at jeg kjenner Pentax godt, synes jeg dette ser ut til¨å være riktig priset. Mao ikke nødvendigvis et kupp, men heller ikke overpriset.

 

Pentax K110D er versjonen av K100D som er uten bildestabilisator, så jeg synes 2500,- for et brukt eksemplar er litt i drøyeste laget.

 

For øvrig:

 

Hva ER det med folk og prising av bruktutstyr for tiden?

 

For ikke lenge siden la fruen ut en annonse på sin K10D med kitobjektiv, til 3300,- og hun fikk ETT svar, fra en fyr som ville by 2000,-.

 

Det virker som om folk som selger tror de skal få nypris, og at folk som kjøper forventer å få ting nesten gratis. I don't geddit!

 

EDIT: Fjernet link da noen reagerte på den.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med svenske "Joakim" på Finn.no? Er skeptisk av natur, men ser han har flere annonser ute og forsåvidt virker seriøs... Han dekker moms og toll hvis det skulle forekommei følge hans annonser.

EDIT: La ved en annonse for de som ikke vet hvem jeg snakker om

 

Jeg quoter meg selv i håp om at noen har noe informasjon eller kjøpserfaring med denne Joakim.

Lenke til kommentar
Er det mulig å sjekke hvor mange eksponeringer et kamera har gått, evt hvordan?

 

Fra http://photo.net/nikon-camera-forum/00NZ1A

 

"Ralph Auletta , Dec 05, 2007; 10:55 p.m.

 

You can download Opanda Exif Viewer from http://www.opanda.com/en/iexif/index.html All you have to do is format a CF card in the camera, take a photo, upload it to your computer and start Exif reader. In the Exif Reader you will OPEN your photo you just took. Way down the amazing list of data you will see a Shutter Releases category which will tell you the approximate number of shutter releases this camera has had. It will be innacurate if the shutter has been replaced or the camera has been into Nikon service prior to you recieving it."

 

Jeg tror de resetter denne ved service så du vil kun få # shutter releases siden siste service.

Lenke til kommentar

Ser det har vært litt fokus på foto.nos retningslinjer her, angående hva som tillates og ikke.

 

La oss heller fokusere litt på diskusjon.nos retningslinjer. Disse spesifiserer blant annet at Kjøp og salg på forumet er forbudt, med mindre annet er angitt i kategorien. Det samme gjelder for annonser.

 

Ett innlegg med salgsannonse, og flere innlegg som inneholdt siteringer av dette, er slettet. I denne tråden skal man hverken reklamere for sine egne salg, eller legge ut annonsene i sin helhet. Ei heller skal man opplyse om hvordan betaling, henting og alt foregår — da blir det nettopp en salgsannonse.

Lenke til kommentar

 

Uten at jeg kjenner Pentax godt, synes jeg dette ser ut til¨å være riktig priset. Mao ikke nødvendigvis et kupp, men heller ikke overpriset.

 

Pentax K110D er versjonen av K100D som er uten bildestabilisator, så jeg synes 2500,- for et brukt eksemplar er litt i drøyeste laget.

 

For øvrig:

 

Hva ER det med folk og prising av bruktutstyr for tiden?

 

For ikke lenge siden la fruen ut en annonse på sin K10D med kitobjektiv, til 3300,- og hun fikk ETT svar, fra en fyr som ville by 2000,-.

 

Det virker som om folk som selger tror de skal få nypris, og at folk som kjøper forventer å få ting nesten gratis. I don't geddit!

 

3.300,- er vel kanskje litt drøyt når han her selger sitt utstyr:

K10D

Din fru skal vel ha 5.000,- for tilsvarende...

 

Synes forøvrig at dersom moderator skal være konsekvent, så burde din link til fruens annonse vært fjernet, da dette nok er i en gråsone hva "annonsering" angår.

Endret av Haraldson
Sitert lenke fjernet.
Lenke til kommentar

 

Uten at jeg kjenner Pentax godt, synes jeg dette ser ut til¨å være riktig priset. Mao ikke nødvendigvis et kupp, men heller ikke overpriset.

 

Pentax K110D er versjonen av K100D som er uten bildestabilisator, så jeg synes 2500,- for et brukt eksemplar er litt i drøyeste laget.

 

For øvrig:

 

Hva ER det med folk og prising av bruktutstyr for tiden?

 

For ikke lenge siden la fruen ut en annonse på sin K10D med kitobjektiv, til 3300,- og hun fikk ETT svar, fra en fyr som ville by 2000,-.

 

Det virker som om folk som selger tror de skal få nypris, og at folk som kjøper forventer å få ting nesten gratis. I don't geddit!

 

3.300,- er vel kanskje litt drøyt når han her selger sitt utstyr:

K10D

Din fru skal vel ha 5.000,- for tilsvarende...

 

Synes forøvrig at dersom moderator skal være konsekvent, så burde din link til fruens annonse vært fjernet, da dette nok er i en gråsone hva "annonsering" angår.

 

Tja. Det ene kameraet er som nytt og kun 2000 eksponeringer. Det andre er mye brukt og med avslitt øyemusling. Tror jeg ville valgt det til 5000,-

Endret av torve
Lenke til kommentar
Synes forøvrig at dersom moderator skal være konsekvent, så burde din link til fruens annonse vært fjernet, da dette nok er i en gråsone hva "annonsering" angår.

 

Jeg mente det kun som et eksempel, og ønsket å dokumentere det. Det var ikke ment som reklame overhodet (og såvidt meg bekjent har det heller ikke ført til en eneste henvendelse på annonsen). Jeg har nå fjernet linken fra mitt innlegg, og bedt moderator om å fjerne det fra sitat i andre innlegg.

 

EDIT: Skirveleif.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Jeg er ingen ekspert på temaet, men jeg tror du er på tynn is her. Om ikke i forhold til foto.no sine retningslinjer, så i forhold til norsk lov. Det er regler for hvor mye du kan tjene på dette uten at du må betale skatt av inntektene og det må du vel gjøre som selvstendig næringsdrivende i et enkeltpersonforetak.

 

Så enten er det svart og da bryter du norsk lov, eller så er det hvitt og da bryter du foto.no sine retningslinjer.

 

(Dette forutsetter at du overskrider grensen for hva du kan tjene skattefritt, og med den annonsen jeg henviste til er det mye som tyder på at du gjør nettopp det.)

 

wow! jeg er tydeligvis ganske kriminell :thumbup:

 

Bare så det er sagt, så har jeg til gode å selge ett objektiv på den annonsen der :) Spesielt siden den er fjernet.

 

Ikke første år på forumet, men forbauser meg forsatt over hvor lett folk kan komme til konklusjoner uten noen som helst fakta.

 

Men bare så det er sagt:

* Retningslinjer på foto.no omhandler kun firma.

* FedEx står for mulig levering og moms betales i sin helhet.

 

PS: Har fått svar fra foto.no, pris for forretningsannonser er 500kr.

Jeg kan en del om slikt. Regelen er egetnlig veldig enkel tjener du penger på det skal du skatte på pengene som er tjent. Så enkelt er det faktisk.

 

en annen ting er at omsetter du for over 50 000 i løpet av ett år skal du da levere regnskap og moms skal betales. Det betyr faktisk at det er ting du er nødt til og ta med i profitten. Skattvesenet driver faktisk og går gjennom sider som finn qxl osv osv og leter etter folk med annonser som kan ligne på organsiert salg. Da mener jeg import for vidresalg. Ikke at man selger unna sitt utstyr.

 

Så ett tenkt eksempel

man importerer 10 canon 7D til en pris av 10 000 pr stykk. du klarer og få de gjennom tollen uten og måtte momse. du selger de for 14 000 pr stykk

Så vist du blir innkalt til bokettersyn vil regnestykket bli ca

 

140 000 (Omsettning)

-100 000 (innkjøp)

-35 000 (Moms)

--------------------

5 000 Før skatt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...