Gå til innhold

skoleoppgave: plukke ut best mulig deler for 5000 kroner til data.


Anbefalte innlegg

Hallo

 

har fått en elektro-oppgave å planlegge kjøp av en pc (i deler som skal bygges) for under 5000 kroner. det må også være en begrunnelse for hvorfor du valgte akurat dén delen. PC-en skal brukes til vanlig kontorbruk (ikke nødvendig med spesielt god grafikk/video), og skal kunne koples til nettværk. Kan dere hjelpe meg med å gi litt tips om hva jeg bør velge (med begrunnelse)?

 

På forhånd takk :)

 

 

edit: det blir en konkuranse i klassen om hvilken data som gir mest for pengene, og karakteren blir gitt deretter, så fint hvis dere tar dere litt tid :)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. bare interne komponenter

2. nei, blir ikke juks. Det er lov å hente info fra nett, og å spørre om hjelp

3. Nei, jeg spiller ikke wow eller crysis (eller andre spill), så det er ikke grunnen nei. Hensikten med denne posten er heller ikke at dere skal gjøre oppgaven for meg, men gi meg litt innblikk i hvilke merker, og hva jeg bør tenke på med mer. Vi har ikke hatt om bygging av data på skolen enda, og har ikke så mye erfaring med det. Hensikten med oppgaven er å lære oss dette med de hjelpemidler vi kan ta ibruk.

Lenke til kommentar
Hallo

 

har fått en elektro-oppgave å planlegge kjøp av en pc (i deler som skal bygges) for under 5000 kroner. det må også være en begrunnelse for hvorfor du valgte akurat dén delen. PC-en skal brukes til vanlig kontorbruk (ikke nødvendig med spesielt god grafikk/video), og skal kunne koples til nettværk. Kan dere hjelpe meg med å gi litt tips om hva jeg bør velge (med begrunnelse)?

 

På forhånd takk :)

 

 

edit: det blir en konkuranse i klassen om hvilken data som gir mest for pengene, og karakteren blir gitt deretter, så fint hvis dere tar dere litt tid :)

 

Den karaktergivningen til læreren din, må jeg si at jeg tviler litt på. Man burde få karakter etter hvordan du har jobbet med det, innsats og selvsagt resultatet. Karakteren kan da vel ikke gis bare på bakgrunn av hvor mye PCen gir deg for pengene. Resultatet er bare en del av hele prosessen i et prosjekt. :)

 

Men synes du bør gå for noe basert på AMD sine CPUer. Ikke fordi de er best, men akkurat nå gir de mest for pengene.

Du bør ha minst 2 gb RAM. RAM'en er forsåvidt veldig billig på akkurat dette tidspunktet, så du var heldig med den. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

tusen takk begge to :) setter veldig stor pris på hjelp. Åpent for diskusjon hvis noen har forslag for andre alternativer for det som alerede er foreslått.

Skriver inn oppgava i spoiler under. La merke til at frakt og moms måtte inkluderes, men det burde vel gå innenfor forslaget til nokia_dell

 

(LockBreaker: det står mer om vurderingen i spoileren under)

 

edit: det er altså oppgave 6 dere hjelper meg med... de andre oppgavene skal jeg nok få til på egenhånd

 

 

Oppgave i data og –elektronikksystemer, vg2:

 

 

Start med å lese gjennom hele oppgaven.

 

Mål for opplæringen er at eleven skal kjenne til oppbyggingen av en PC.

 

 

Med ”standard PC” forstås her en nettverk-PC beregnet for vanlig kontorbruk

uten spesielle behov for lyd og grafikk.

 

Med hoveddeler forstås her enheter/moduler som hovedkort, power supply etc.

 

 

1.Hvilke hoveddeler består en standard PC av?

 

2.Beskriv hver enkelt hoveddel og hvilken oppgave den har.

 

3. Hvilke komponenter er de vesentligste på hovedkortet?

 

4. Beskriv hver av disse komponentene og hvilken oppgave de har.

 

5. Gjør rede for buss-systemer og grensesnitt i en moderne standard PC.

 

6. Konfigurer en standard PC fra en nettbutikk til maks. pris kr. 5.000,-

inkl. mva og frakt, men ekskl. sammenstilling (d.v.s. kun delepris).

Begrunn valgene dine, både når det gjelder valg av butikk og deler.

 

 

Innebygget i oppgaven inngår en konkurranse om å konfigurere den beste PC-en

innenfor budsjettrammen. Både kvalitet og lav pris teller positivt.

 

 

En forutsetning for å kunne delta i konkurransen er godkjent besvarelse.

Vinneren kåres etter diskusjon og avstemming i klassen.

 

Dette er en individuell oppgave, men dere kan gjerne gi hverandre noen tips underveis.

Plagiering godtas ikke. Kilder skal oppgis.

 

Besvarelsen leveres som fil*) på It’s Learning for godkjenning.

Blir den underkjent, må den utføres på nytt.

 

*) Filformat skal være MS Office, Open Office eller pdf om ikke annet avtales.

 

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Ok. :)

 

Går du informatikk eller noe? :)

Linja mi heter teknisk almenfag, og er en blanding av elektro og studiespesialiserende (almen). I motsetning til vanlig elektro, har vi realfag nok til å få spesiell studiekompetanse+vi fordeler andre året elektro på to år (så vi går grundigere inn i detaljer).

 

Faget jeg har dette i, er "data og elektronikk-systemer". Tidligere i år har vi bare holdt på med elektronikksystemer, men vi har nå startet på datasystemer.

 

edit: er det flere som vil legge ut forslag på utstyr?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Skal du ha best hardware for pengene kan det være en idé å gå for demo-produkter der det går an. Spør læreren om hvilke tester/programmer som skal brukes til å bestemme ytelsen, så har du et bedre utgangspunkt for å skreddersy PC-en til å score bra.

altså, det blir bare en fiksiv pc (skal ikke kjøpes), så jeg tviler på at det blir installert så veldig mange programmer på den... det blir vel en avstemning i klassen på hvem sin som er best, og så avgjør læreren hvem som vinner.

 

edit: er ikke demo-produkter noe som lett kan bli trukket ned, med tanke på at dette skal være en kontorpc (alså pc som skal være på et kontor på jobben, og krever litt stabilitet)?

 

edit: leif tok seg en tur innom...

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Merk at det står "Konfigurer en standard PC fra en nettbutikk". Kan være du blir trukket litt dersom du henter priser fra mange forskjellige nettbutikker.

 

Ellers er vel prosessor og minne viktigst for en kontor-PC. Støtte for flere skjermer er også en fordel (mange "kontorister" som liker å jobbe med to skjermer). Ellers holder det med en halvstor harddisk og et billig skjermkort.

Lenke til kommentar

enig, singelskjærm er no hærk... dette skal jeg ta med i planleggingen...

 

ang. p35: tenker du på asus eller gigabyte sitt da?

 

hva mener du med "bra skrivebord power" nokia_dell?

 

og flex, ja, du har ett poeng i det at jeg bør velge fra én pc-butikk. Hvilken anbefaler dere? Har bare erfaring med komplett og mpx (komplett har jeg funnet ut er unødvendig dyr). Er det noe forskjell i kvalitet på service, hurtighet ved reprasjon, suport, PRIS (inkludert frakt), og andre faktorer?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Hallo

 

du skriver at :thumbdown: " så fint hvis dere tar dere litt tid :nei: " er det du :roll: eller vi som skalgjøre oppgaven for deg?

 

Hvor vanskelig kan det være å gå på en internettbutikk foreks. komplett eller mamoz og finne ut hovrdan pc du kan få for en pris. Du må skerpe deg. det sier sikkert læreren din også. Å la andre gjøre oppgaven for deg er JUKS :whistle:

Lenke til kommentar

det har jeg allerede svart på (post 5 pkt 3)

 

3. Nei, jeg spiller ikke wow eller crysis (eller andre spill), så det er ikke grunnen nei. Hensikten med denne posten er heller ikke at dere skal gjøre oppgaven for meg, men gi meg litt innblikk i hvilke merker, og hva jeg bør tenke på med mer. Vi har ikke hatt om bygging av data på skolen enda, og har ikke så mye erfaring med det. Hensikten med oppgaven er å lære oss dette med de hjelpemidler vi kan ta ibruk.

 

nei det er IKKE juks. Har spurt om det er grit å få hjelp fra andre på internett, og han sa ja.

 

men for å være LITT enig med deg, var det kanskje litt klønete å skrive "fint hvis dere tar dere litt tid", men jeg skal selvfølgelig gjøre ganske mye mer med oppgava enn det dere skriver, men det skal være ment som en ledetråd for meg når jeg gjør oppgava.

 

(håper ikke jeg får flere slike beskyldninger, da jeg kan garantere at jeg ikke er den personen som bruker tre knapper "ctrl+c+v" for å skrive en stil...

 

 

edit: og hvis jeg var ute etter den enkleste utvei, ville jeg selvsagt ikke giddet å bruke tid på forum til å skrive her, da jeg igrunn bruker like lang tid på å skrive et innlegg, som å finne 10 random komponenter. Jeg trenger folk som har erfaring med forskjellig utstyr, da jeg ikke har annen erfaring med bygging av pc, enn "box2022"...

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...