Gå til innhold

Anvendt datateknologi vs informasjonsteknologi søker erfaringer.


PatSharpX

Anbefalte innlegg

Velger å bumpe denne isteden for å starte en ny tråd.

 

Jeg har bestemt meg for å prøve å ta opp studier fra høsten av igjen i en alder av 30 år med samboer og to barn - og en deltidsstilling i firmaet jeg har arbeidet i de siste seks årene (ikke relevant jobb).

 

Jeg har nærmest fått et inntrykk av at Anvendt Datateknologi er et studium som er "mindreverdig" Informatikk-studier. Samtidig ser jeg jo at det er vesentlig høyere opptakskrav på Anvendt Datateknologi på HIOA enn det er for Informatikk.

 

Hadde 2MX/3MX/2FY da jeg gikk videregående, men var farlig nær stryk i matematikken begge årene. Mitt store skrekkscenario er at matematikken på Informatikk-studiene er like irrelevant og kjedelig som matematikken var på videregående. Samtidig har jeg litt større motivasjon til å studere i en alder av 30 år i en dead-end job (...).

 

Jeg vet ikke helt hva jeg kunne tenkt meg å spesialisere meg i, men bruttern som har kjennskap til yrket mener nettverk kunne være noe for meg. Selv har jeg ingen anelse. Det eneste jeg ønsker er å få en utdannelse som kan gi grunnlag for et interessant yrke resten av livet, og som har muligheter for ei "brukbar" lønn.

 

Har lest tidligere svar med stor interesse, og håper på enda mer nyttig informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1523

Hei,

 

Jeg går for tiden på Anvendt (straks ferdig med andreåret), og det å si at Anvendt er "mindreverdig" er ikke korrekt. Anvendt har mer fokus på andre sider av IT, som universell utforming og HCI, og har heller ikke obligatoriske mattefag i seg (du kan dog ta diskret matematikk som et valgfag om du vil det). Du lærer fortsatt mye om programmering og det rent tekniske innenfor IT, og kan ta mange av fagene som IT- og Dataingeniør-linjene har som obligatoriske fag, deriblant Javaprogrammering.

 

Hvis du kombinerer valgfagene riktig, så kan du fortsette til en master i enten Universell utforming eller i nettverksadministrasjon. Anvendt er ikke mindreverdig i forhold til IT eller Dataingeniør, men det er annerledes bygget opp og har litt flere samfunnsvitenskapelige fag. Rent personlig må jeg si at jeg trives veldig godt på HiOA og kan anbefale det varmt - men jeg ville nok lest meg litt opp på programsidene på HiOA også så du vet hva du går til.

Håper dette hjalp, og om du lurer på noe annet kan du jo bare sende en PM. :)

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...
OneFatCat skrev (På 2.4.2014 den 10.35):

Hei,

 

Jeg går for tiden på Anvendt (straks ferdig med andreåret), og det å si at Anvendt er "mindreverdig" er ikke korrekt. Anvendt har mer fokus på andre sider av IT, som universell utforming og HCI, og har heller ikke obligatoriske mattefag i seg (du kan dog ta diskret matematikk som et valgfag om du vil det). Du lærer fortsatt mye om programmering og det rent tekniske innenfor IT, og kan ta mange av fagene som IT- og Dataingeniør-linjene har som obligatoriske fag, deriblant Javaprogrammering.

 

Hvis du kombinerer valgfagene riktig, så kan du fortsette til en master i enten Universell utforming eller i nettverksadministrasjon. Anvendt er ikke mindreverdig i forhold til IT eller Dataingeniør, men det er annerledes bygget opp og har litt flere samfunnsvitenskapelige fag. Rent personlig må jeg si at jeg trives veldig godt på HiOA og kan anbefale det varmt - men jeg ville nok lest meg litt opp på programsidene på HiOA også så du vet hva du går til.

Håper dette hjalp, og om du lurer på noe annet kan du jo bare sende en PM. :)

Hei

Jeg ser at det er en stund siden du har tatt denne utdanningen. Hva er dine tanker om det? Jobber du innenfor det nå? Føler du at man blir sett "ned" på fordi man ikke har tatt den tradisjonelle ingeniørutdanningen?

Vurderer sterkt å studere dette til neste!

 

Lenke til kommentar

Forskjellen på Informatikk(Ingeniør og diverse andre informasjonsteknologi-studier er først og fremst at de to første har kjent innhold og den som rekrutterer kan anta mer om kompetansen til kandidaten, mens sistnevnte ofte inneholder mye rart.

Egen erfaring fra rekruttering av juniorutviklere er at blant de med informatikk og ingeniør-bakgrunn kommer ca 1 av 3 seg brukbart gjennom vårt tekniske interjuv, mens for andre retninger er det mer i området 1 av 10.

Om man først er kommet i arbeid så betyr det ikke så mye lenger.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (På 6.9.2021 den 14.06):

Forskjellen på Informatikk(Ingeniør og diverse andre informasjonsteknologi-studier er først og fremst at de to første har kjent innhold og den som rekrutterer kan anta mer om kompetansen til kandidaten, mens sistnevnte ofte inneholder mye rart.

Egen erfaring fra rekruttering av juniorutviklere er at blant de med informatikk og ingeniør-bakgrunn kommer ca 1 av 3 seg brukbart gjennom vårt tekniske interjuv, mens for andre retninger er det mer i området 1 av 10.

Om man først er kommet i arbeid så betyr det ikke så mye lenger.

Jeg forstår, takk for svar. 

Anbefaler du dette studiet? Hvor lang tid tok det før du kom ut i arbeid? 

Har allerede bachelor i ledelse og økonomi men det er vanskelig å komme ut i arbeid. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, HHHHHEEEEEIIIIIII said:

Jeg forstår, takk for svar. 

Anbefaler du dette studiet? Hvor lang tid tok det før du kom ut i arbeid? 

Har allerede bachelor i ledelse og økonomi men det er vanskelig å komme ut i arbeid. 

Kjenner ikke disse studiene spesielt, så det kan jeg ikke svare på. Etter å ha vært involvert i rekruttering av juniorutviklere i noen år og snakket med rundt 50-100 kandidater på teknisk interjuv har vil jeg generelt anbefale tradisjonell informatikk over diverse "informasjonsteknologi"-variantene.

En spesifikk advarsel jeg kan gi er å styre unna informasjonsteknologi-studier som gis av en institusjons samfunnsfagavdeling. Vi har hatt en del kandidater fra UiB sine IT studier som gis på institutt for samfunnsfag, og er nivået så lavt at vi har begynt forkaste søknadene på direkten med mindre det er noe helt spesielt utenom.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...