Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva skjer hvis regreima ryker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om reg reima ryker vil i flesteparten av tilfellene ødelegge motoren. Ventilene blir slått i stykkerm, kan også hende at du slår hull i stemplene. Stemplene kommer i kontakt med ventilene å da blir det stopp. Noen motorer har klaring mellom stemlene og ventilene. Da går det bra.Om reima ryker og det blir stopp kan det bli dyrt, ventiler, stempler topp råder kan ryke. Bytt i tide.

Lenke til kommentar

Bilen jeg har Mitsubishi Carisma ,har gått 200 000 km

 

jeg spurte han tidligere eier når ble regreima skiftet så

sier han at han vet ikke

 

(har vært 2 eier'e før meg )

 

på servce heft så står det at sist den ble sjekket var i 193 000 km

og at den er Eu-godkjent til slutten av 2009

 

 

Er det greit at jeg ikke trenger å beskymmere meg

på regreima ?

Endret av Sultana007
Lenke til kommentar

dette skjedde med russebilen vår. spørsmålet er vel om den ryker mens motoren går. det var tilfellet med bilen vår. jeg tok av topplokket og kamakselen var knekt på 6 steder. ikke verst for en firesylindra motor.

 

skal sies at når motoren plutselig stoppa i ca 80 km i timen var det noen kloke russehoder som foreslo at sjåføren skulle sette bilen i 2. gir og forsøke å bruke farten vi hadde (synkende fra 80 km/t) til å starte motoren.

Lenke til kommentar
Bilen jeg har Mitsubishi Carisma ,har gått 200 000 km

 

jeg spurte han tidligere eier når ble regreima skiftet så

sier han at han vet ikke

 

(har vært 2 eier'e før meg )

 

på servce heft så står det at sist den ble sjekket var i 193 000 km

og at den er Eu-godkjent til slutten av 2009

 

 

Er det greit at jeg ikke trenger å beskymmere meg

på regreima ?

 

Er reima byttet på 193 000km eller sjekka? om den ikke er bytta vil det lønne seg å bytte den. Da er du sikker. Vanlige intervaler er ca 80 000 km noen mer noen mindre. har hørt om en bil der den bør byttes på 40 000km

Lenke til kommentar

Som regel når en bytter regreim så settes det en sticker på torpedoveggen eller på dekslet til regreima som forteller når den ble byttet. Det skal det sies at ikke alle motorer tar skade av at regreima ryker, nå sitter jeg ikke med en oversikt over hvilken biler som ikke tar skade, men på en god del eldre toyota (uten VVT) så kan ikke ventilene kollidere med stemplene. Men uansett er det tvil om nårtid den ble byttet så bytt den, kostnaden ved

å bytte regreima er bare smuler med tanke på hva en ny motor blir å koste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

EU kontroll har INGEN ting med register reim å gjøre! Eneste som kan være i nærheten her er hvis den skulle vært byttet på en diesel motor kan verkstedet nekte å ta avgass kontroll på bilen din. Hvis dem sjekker det, mange gjør dette for å unngå erstatnings krav fra havarerte motorer da avgass test på dieselmotorer skjer på max turtall. Register reimas oppgave er å drive kamakselen, denne skal synkronisere med veivposisjonen. Ryker reima synkroniserer ikke veiv og ventiler ergo kan dette bli storsmell.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt skal det være umulig å finne ut når eller hvor slitt regreima er!?

 

Audi i Stavanger (forus) skulle ha 8 500,- for å skifte min.. Er ikke dette litt dyrt?

Ifølge en giro i servicehefte kostet den mye mindre en tidligere gang den var skiftet. Tror ikke det var snakk om 1000 engang.

 

Men det er greit å ha en regel på når den skal skiftes f.eks, hver 100 000km eller hvert 5 år eller noe...

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har hørt skal det være umulig å finne ut når eller hvor slitt regreima er!?

 

Audi i Stavanger (forus) skulle ha 8 500,- for å skifte min.. Er ikke dette litt dyrt?

Ifølge en giro i servicehefte kostet den mye mindre en tidligere gang den var skiftet. Tror ikke det var snakk om 1000 engang.

 

Men det er greit å ha en regel på når den skal skiftes f.eks, hver 100 000km eller hvert 5 år eller noe...

 

Registerreima med spennhjul er det ikke rare prisen for (ca 1000lapp). Det er jobben som koster masse penger, da som regel er en hel del som må demonteres.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Etter hva jeg har hørt skal det være umulig å finne ut når eller hvor slitt regreima er!?

 

Audi i Stavanger (forus) skulle ha 8 500,- for å skifte min.. Er ikke dette litt dyrt?

Ifølge en giro i servicehefte kostet den mye mindre en tidligere gang den var skiftet. Tror ikke det var snakk om 1000 engang.

 

Men det er greit å ha en regel på når den skal skiftes f.eks, hver 100 000km eller hvert 5 år eller noe...

Er det A3 du har? Ville ringt litt rundt først, sparte 5tusen på å velge et annet verksted fremfor møller på en audi a6 med v6.

Lenke til kommentar
Hvor ofte man skal bytte reg er jo helt avhengig av bilen da. Min bil har reg kjede, den har nå gått godt over 200.000. Bare å stramme litt.

 

 

Reima strammes automatisk med et hjul som er fjærbelastet. Motorer med kjede har en glider som passerpå at kjeden er stramnok.

 

 

Det er nok smart å holde øye med dette, er ikke alltid det er 100% pålitelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...