Gå til innhold

Amobil.no: Amobil har enorme interne konflikter!


Anbefalte innlegg

Litten "i" og stor "P" er en fin ting. :)

 

På Amobil.no må selv Apple følge rettskrivingsregler ;)

Vår offisielle linje er at logo i tekst er en uting, som iPhone, NetCom, RAZR, StatoilHydro eller Subutex®.

 

Dersom man skal tillate at produsenter krever spesielle skrivemåter som avviker fra normal rettskriving, skal man ta også godta for eksempel at noen krever å få logoen sin skrevet i en spesiell farge? Kanskje Microsoft vil ha sitt navn skrevet MiCRoSoft™.

 

Vi gjør det enkelt, og skriver alle navn med stor forbokstav, og tillater ikke logoer i tekstene våre. Dette gir bedre lesbarhet, siden man ikke må senke lesehastigheten hver gang man kommer til et navn.

Dette her er noe som irriterer meg og mange andre.

Deres offisielle linje (som tydeligvis mange journalister ikke har fått med seg, noe som kanskje antyder at den ikke er så offisiell) oppfordrer jo mer til feilskrivning av navn enn noe annet. Apple sin telefon heter iPhone, StatoilHydro heter StatoilHydro, og jeg heter Peter.

 

Det virker som at dere veier norskkunnskapen fra videregående som det eneste rette, til manges misnøye. Ang. disse "retningslinjene" deres, så virker det som at kun dere er opptatt av denne, mens hw.no og muligens andre i samme nettverket ikke bryr seg. La oss f.eks. ta et søk på "fatal1ty":

http://www.hardware.no/sok/?query=fatal1ty

(Pil sier hva deres offisielle linje "krever", slik jeg har forstått den)

XFX lanserer Fatal1ty-kort -> Xfx lanserer Fatality-kort

Abit iDome -> Abit Idome

X-Fi-serien vokser -> X-fi-serien vokser

 

Mulig hw og aMobil har forskjellige retningslinjer, men etter min mening som burde alle som sitter i samme lekegrinda også følge de samme reglene.

 

 

Og siden jeg allerede er i godt humør, slutt med supertabloidtitlene deres. Jeg er ikke spesielt glad for å bli "misledet" til å lese saker hos dere bare for at dere skal få finere statistikk. Som dere kanskje la merke til er tittelen på denne tråden marginalt treffende, veldig overdreven, og stort sett et brudd på retningslinjene for forumet. Dere derimot har ingen problemer med å bruke slike titler på sakene deres.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke er innom amobil hver dag, men titler som "Her er iPhone-nøkkelen" (Tok meg friheten til å skrive iPhone riktig) får meg fort til å titte innom. Skuffelsen er selvfølgelig stor når det ikke finnes antydning til nøkkel i artikkelen, men at tittelen heller burde være "iPhone-nøkkelen kan være ekte", eller noe sånt. Vær varsom-plakaten(her), som dere selvfølgelig har liggende i venstre brystlomme, nær hjertet, sier klart ifra om at "Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lengre enn det er dekning for i stoffet."(§4.4). Jeg fant ikke nøkkelen i stoffet deres, jeg.

 

Etter en passe mengde kritikk gikk dette opp for en eller flere av dere, kanskje redaktøren, og fjernet artikkelen i stillhet, selv om artikkelen i og for seg hadde interessant innhold, men dårlig tittel. Vår kjente plakat sier også i §4.13 at "Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.", men jeg kan ikke se noe sted i den tråden at det ble gitt noen beklagelse, uttrykk for at det var gjort en feil eller noe som helst annet for å antyde en glipp i "retningslinjene". Beklagelsen er dere ikke pålagt, men når det ble så mange negative reaksjoner på samme artikkel, og for et nettsted som prøver å knyte så nære bånd med brukerene, ville dette vært på sin plass. (F.eks. som en post i tråden)

 

Det jeg i bunn og grunn prøver å si er følgende:

Prøv å høre mer på leserne deres. Hvis det er noe vi er misfornøyde med, så burde dere vurdere å følge opp og kanskje, Gud forby, endre retningslinjene deres.

 

Beklager også den misvisende tittelen, men den er med på å illustrere poenget.

Over og ut, tut!

Endret av Peter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette her er noe som irriterer meg og mange andre.

Deres offisielle linje (som tydeligvis mange journalister ikke har fått med seg, noe som kanskje antyder at den ikke er så offisiell) oppfordrer jo mer til feilskrivning av navn enn noe annet. Apple sin telefon heter iPhone, StatoilHydro heter StatoilHydro, og jeg heter Peter.

Apple, Statoilhydro eller hvem som helst har selvsagt all mulighet og rett til å skrive navn på selskap eller produkter som de vil. Det betyr dog ikke at en redaksjon er forpliktet til å følge skrivemåten.

For eksempel er navnet "iPhone" feil ifølge offisielle rettskrivingsretningslinjer, og enhver journalistisk publikasjon står fritt til å skrive det på den ene eller andre måten.

Hvordan Hardware.no skriver er i denne sammenhengen ikke så viktig, da Hardware og Amobil er to separate redaksjoner, akkurat som VG og Dagbladet er det.

 

Det er, som du påpeker, ingen konsensus i pressen om denne praksisen. De fleste skriver slik produsenten ønsker. Det betyr likevel ikke at det ikke er delte meninger om dette. Se for eksempel denne artikkelen, hvor journalist og språkspaltist Lars Aarønæs tar til motmæle mot praksisen.

I diskusjonen "Mediespråk" i Google Groups er det også flere journalister som diskuterer temaet. Noen er for, andre er imot. Jeg registrerer at en Handelsbladet FK-journalist skriver at bladet skriver navn slik som Amobil. Hvorvidt de har samme praksis i dag vet jeg ikke.

 

Mulig hw og aMobil har forskjellige retningslinjer, men etter min mening som burde alle som sitter i samme lekegrinda også følge de samme reglene.

Jeg kan ikke svare for Hardware da de som sagt er en separat redaksjon. Men alle nettstedene står altså fritt til å praktisere språk slik de selv ønsker.

 

Poenget er at vi ønsker å ha leservennlighet i fokus, og ikke produsentens ønsker. "iphone", "StatoilHydro", "RAZR" og andre navn er åpenbare forsøk på å plassere en logo i teksten. For ekstra oppmerksomhet og gjenkjennbarhet rundt sitt navn kunne for eksempel Sony Ericsson skrevet navnet sitt slik: "SoNyErIcSsOn". Det hadde ikke vært spesielt leservennlig, og vi hadde garantert endret det.

 

Når vi skriver Iphone i stedet for "iPhone", så er det for å være konsekvent med språkbruken. Skrekkeksempelet er jo artisten Prince, som en periode insisterte på å bli omtalt som ...se vedlegget.

 

Vi er ikke, og kommer ikke til å være, vanskelige på skriveregler bare for å være vanskelige. Dersom det foreligger gode nok grunner til å endre på praksisen gjør vi nok det. Inntil videre velger vi å være konsekvente, og å ha lesevennlighet i fokus.

 

Og siden jeg allerede er i godt humør, slutt med supertabloidtitlene deres. Jeg er ikke spesielt glad for å bli "misledet" til å lese saker hos dere bare for at dere skal få finere statistikk. Som dere kanskje la merke til er tittelen på denne tråden marginalt treffende, veldig overdreven, og stort sett et brudd på retningslinjene for forumet. Dere derimot har ingen problemer med å bruke slike titler på sakene deres.

Tilbakemeldinger på titler og stoff setter vi alltid pris på, og din tilbakemelding har blitt tatt opp til diskusjon i redaksjonen. Vi ønsker selvsagt ikke å "lure" noen, og jobber kontinuerlig med å ha så gode titler som mulig. At det av og til dukker opp en tittel som går litt for langt har nok dessverre skjedd ja, men dette er selvsagt noe vi verken ønsker eller gjør bevisst for å forlede noen til å tro at saken handler om noe annet enn hva den gjør.

 

Titlene er vårt viktigste verktøy når det gjelder å få dere som besøker siden interessert i å lese sakene. Det er nå en gang slik at titler med språklig spenst treffer flere lesere enn titler med faguttrykk og vanskelige forkortelser. Vi forsøker å treffe lesere i alle grupper og formidle stoffet så forståelig som mulig. En del lesere syns nok at vi er tabloide i formen, noe vi på ingen måte nekter for at vi er. Å ha en tabloid stil er negativt i noens øyne, og positivt i andres. Det hander om å gjøre stoffet tilgjengelig.

 

Vi streber selvsagt etter å aldri gå lengre enn hva det er dekning for i brødteksten, men det har dessverre skjedd en og annen glipp, og det beklager vi på det sterkeste.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke er innom amobil hver dag, men titler som "Her er iPhone-nøkkelen" (Tok meg friheten til å skrive iPhone riktig) får meg fort til å titte innom. Skuffelsen er selvfølgelig stor når det ikke finnes antydning til nøkkel i artikkelen, men at tittelen heller burde være "iPhone-nøkkelen kan være ekte", eller noe sånt. Vær varsom-plakaten(her), som dere selvfølgelig har liggende i venstre brystlomme, nær hjertet, sier klart ifra om at "Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lengre enn det er dekning for i stoffet."(§4.4). Jeg fant ikke nøkkelen i stoffet deres, jeg.

 

Etter en passe mengde kritikk gikk dette opp for en eller flere av dere, kanskje redaktøren, og fjernet artikkelen i stillhet, selv om artikkelen i og for seg hadde interessant innhold, men dårlig tittel. Vår kjente plakat sier også i §4.13 at "Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.", men jeg kan ikke se noe sted i den tråden at det ble gitt noen beklagelse, uttrykk for at det var gjort en feil eller noe som helst annet for å antyde en glipp i "retningslinjene". Beklagelsen er dere ikke pålagt, men når det ble så mange negative reaksjoner på samme artikkel, og for et nettsted som prøver å knyte så nære bånd med brukerene, ville dette vært på sin plass. (F.eks. som en post i tråden)

 

Her har det vært en kommunikasjonssvikt innad i redaksjonen. Artikkelen skulle trekkes og oppdateres, men dette har dessverre ikke skjedd. Vi legger oss helt flate for kritikken.

 

Vi har diskutert denne hendelsen innad, og er enige med deg om at en beklagelse på forsiden absolutt er på sin plass. Den finner du her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=907252

Den ligger også på forsiden.

 

Jeg takker ellers for tilbakemeldingene, og jeg vil understreke at vi leser tilbakemeldingene vi får, og tar disse til etterretning.

post-86706-1202315480.jpg

Lenke til kommentar
Vær varsom-plakaten(her), som dere selvfølgelig har liggende i venstre brystlomme, nær hjertet, sier klart ifra om at "Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lengre enn det er dekning for i stoffet."(§4.4).
Er vel litt ironisk at du bruker overskriften "Amobil har store interne konflikter!" når innlegget ditt blant annet inneholder kritikk av misvisende overskrifter. :whistle:

 

31. januar kom i skade for å publisere en artikkel med tittelen "– Her er nøkkelen til Iphone". Artikkelen hadde misvisende tittel, og inneholdt feil informasjon om en programvarenøkkel til Apples mobiltelefon. I artikkelen ble det hevdet at nøkkelen åpner for tredjepartsprogramvare, noe som ikke stemmer. Vi beklager dette.
Fint at dere beklager, men det skuffer meg stort at dere velger å slette hele artikkelen fremfor å oppdatere den og inkludere denne beklagelsen. Det er vel også slik at om en trykket nyhetpublikasjon driter seg ut blir ikke unnskyldningen gjemt bort i den minst leste delen av avisen.

 

Selvfølgelig kan man som nettpublikasjon med et veldig integrert og aktiv diskusjonsforum bli offer for hard og godt synlig kritikk, men dere skriver såpass solid at dere tåler å la feilpublikasjoner stå redigert med rettelser og unnskyldningen. Dere har også html-koden <del> som kan brukes på små justeringen som om feks det viser seg at den mobil ikke har GPS allikevel osv.

 

Når dere sletter hele greia lurer jeg på hva denne nøkkelen faktisk åpnet av iPhone istedenfor å kunne lese en korrigert forklaring.

 

Gjør det skikkelig og synlig sier jeg.

 

 

Når det kommer til dette med Iphone og iPhone; Amobil har min fulle støtte. Jeg skal innrømme det var uvandt i starten, men når det gjøres gjennomført liker jeg det. Du ser jo at Dagbladet og Aftenposten skriver ting forskjellig så hvordan kan ikke Amobil skrive Iphone i rakke motsetningen til resten av nettet?

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Jeg skjønner veldig godt at argumentet til Aarønæs, men jeg siterer:

– Journalister må trosse logospråket.Vi skal først og fremst ta hensyn til leseren, ikke drive reklame for firmaer, sier Aarønæs.

Saken er at dere har fått ganske mange tilbakemeldinger på dette nå(spredd utover diverse forumtråder) som tilsier at folk vil lese iPhone, ikke Iphone, dere tar dermed ikke hensyn til leserens ønsker. Jeg vil også trekke frem Berglie som jeg mener har et godt argument

– Hvis jeg skulle bestemme, ville jeg beholde firmaenes skrivemåte opp til det punk­tet der lesbarheten blir skadelidende, sier han.

Dette tilsier at man skal velge en middelvei der man går langt i å følge produsentens ønske, men kun til det punktet der lesbarheten ikke blir redusert. Min mening her er da at "SonyEricsson" går helt fint, mens "SoNyErIcSsOn" ødelegger lesbarheten. Dette blir selvsagt subjektivt, og ikke minst kan dere risikere sure brev fra produsenter som mener deres navn er lesbart nok og ikke trenger å "forenkles". På dette punktet skjønner jeg godt at dere gjerne vil ha èn standard over hele linjen, men igjen mener jeg at leseren skal stå i fokus, hverken rettskrivning eller produsenten.

 

Eksemplene mine med hw faller selvsagt litt i fisk slik du forklarer saken, men det illustrerer også veldig godt at man faktisk kan følge produsentenes ønsker(innenfor rimelighetens grenser), uten å få negativ kritikk for det, noe jeg vil si dere har fått for å gå imot produsenten. Jeg skal ikke påberope med å ha sjekket alle Fatal1ty-trådene her på forumet, men jeg kan si at jeg ikke kan huske å ha lest noen sånn kritikk her tidligere.

 

Problemet mitt er at når jeg leser iPhone så blir jeg unaturlig fokusert på skrivemåten istedenfor innholdet. Jeg kjenner jeg blir brydd og artikkelen mister noe av sin verdi. Flertallet der ute kunne sikkert ikke brydd seg mindre, noen er helt sikkert også enige med dere, men de tilbakemeldingene jeg har lest tilsier at det er flere på min side enn motsatt side.

 

 

Ellers vil jeg bare applaudere et veldig flott og godt svar fra amobil, ikke minst at dere tok kritikken på titlene såpass til følge. Jeg jobber selv i avis(ikke skribent), og vet veldig godt hvor viktig titler er, og at grensen man balanserer på er syltynn.

Lenke til kommentar
Er vel litt ironisk at du bruker overskriften "Amobil har store interne konflikter!" når innlegget ditt blant annet inneholder kritikk av misvisende overskrifter. :whistle:
Som dere kanskje la merke til er tittelen på denne tråden marginalt treffende, veldig overdreven, og stort sett et brudd på retningslinjene for forumet. Dere derimot har ingen problemer med å bruke slike titler på sakene deres.

--

Beklager også den misvisende tittelen, men den er med på å illustrere poenget.

Over og ut, tut!

Det var altså veldig med vilje, og den orginale tittelen var egentlig noe á la "Retninglinjer, rettskrivning og navn i artikler", før jeg bestemte meg for å endre den. (Dessuten ble posten mer omfattende enn jeg hadde planlagt) Beklager om det ikke kom godt nok frem at dette var å gjøre et poeng.

Endret av Peter
Lenke til kommentar

For min del så syns jeg det er flott at amobil går egne veier og skrive Iphone og ikke iPhone :shrug:

Er vel litt ironisk at du bruker overskriften "Amobil har store interne konflikter!" når innlegget ditt blant annet inneholder kritikk av misvisende overskrifter. :whistle:

Jeg stusset litt også på overskriften ;)

Lenke til kommentar

Og ellers har folk det bra med seg selv?Folk som iriterer seg over at en stor eller liten bokstav er skrevet feil,på feil plass må jo være litt sær i hodet etter min mening,har dere ikke mere konstruktive ting å bruke tia på enn å henge dere opp i piss og bagagteller????????????Latterlig

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Og ellers har folk det bra med seg selv?Folk som iriterer seg over at en stor eller liten bokstav er skrevet feil,på feil plass må jo være litt sær i hodet etter min mening,har dere ikke mere konstruktive ting å bruke tia på enn å henge dere opp i piss og bagagteller????????????Latterlig

 

Hvis man mener at ord har makt så blir man litt nøyaktig med ordvalget.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg syns det hadde vært best om dere skrev "iPhone", men tar det ikke så tungt så lenge dere er konsekvente. Så lenge dere selv ikke bytter fra Amobil til aMobil ser jeg ikke noe problem ;)

 

Men en ting syns jeg dere burde bli bedre på, er å rette opp artikler når det blir påpekt i kommentarene at de inneholder feil. Har selv meldt fra om faktafeil som faktisk er hele grunnlaget for artikkelen uten at det blir gjort noe.

 

Sliter med iPhone-salget er et eksempel på dette. I artikkelen hevder artikkelen at Apple hadde som mål å selge 10 millioner telefoner det første året. Sannheten er at de vil selge 10 millioner i det første fulle året, altså i 2008. Denne misforståelsen – som jeg faktisk har sett mange steder – er vesentlig for om det er noe bakgrunn for påstanden i artikkelen.

 

Må si til slutt at jeg syns det var positivt at dere korrigerte artikkelen om nøkkelen til iPhone. Men med tanke på mitt eksempel, kan det kanskje være en idé å skrive litt mindre om iPhonen for å unngå slike feil ;)

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
har dere ikke mere konstruktive ting å bruke tia på enn å henge dere opp i piss og bagagteller
Du brukte vel akkurat litt av din egen tid på bagateller? ;)

 

en ting syns jeg dere burde bli bedre på, det er å rette opp artikler når det blir påpekt i kommentarene at den inneholder feil.
Enig. Har ikke opplevd det så ille, men ofte blir innlegg om faktafeil oversett.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men helt konsekvent er dette ikke. Det er selvsagt greit at navn som er forkortelser for noe får ha store bokstaver, som HTC og LG, men modellnavn som inneholder store bokstaver får også ha det selv om de store bokstavene bare er et kryptisk modellnavn? Som LG KU990. Den burde vel hete LG Ku990? Det er selvsagt mange slike eksempler ...

Lenke til kommentar
Titlene er vårt viktigste verktøy når det gjelder å få dere som besøker siden interessert i å lese sakene. Det er nå en gang slik at titler med språklig spenst treffer flere lesere enn titler med faguttrykk og vanskelige forkortelser. Vi forsøker å treffe lesere i alle grupper og formidle stoffet så forståelig som mulig.

 

Må si meg enig med trådstarter her, overskriftene på Amobil er blitt mer og mer tabloide. Dette har skjedd samtidig som Amobil har fått et samarbeid med VG, som igjen genererer enormt med trafikk på sidene.

 

Kanskje ikke så rart at Amobil sine overskrifter er blitt mer lik VG sine etter at samarbeidet startet...

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Men helt konsekvent er dette ikke. Det er selvsagt greit at navn som er forkortelser for noe får ha store bokstaver, som HTC og LG, men modellnavn som inneholder store bokstaver får også ha det selv om de store bokstavene bare er et kryptisk modellnavn? Som LG KU990. Den burde vel hete LG Ku990? Det er selvsagt mange slike eksempler ...

 

Akkurat når det gjelder LG, så er bokstavene foran modellnummeret en forkortelse for telefonens marked og teknologier eller annet. K brukes om jeg ikke tar helt feil for europeiske modeller, mens U brukes for UMTS. E-en i KE står for Edge. LG har en tilsynelatende forvirrende måte å navngi modeller, men jeg har fått det forklart av LG en gang, og det er egentlig ganske logisk, og i alle fall en forkortelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...