Gå til innhold

Hva skjuler det seg bak din Ctrl+v?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål:

Hei. Dette er en lang tekst, håper du tar deg tid til å lese den. Jeg er en jente på 24 år som nettopp har opplevd noe helt surrealistisk og jævlig. Jeg har vært sammen med en gutt fra et annet land i ca tre år. Da vi møttes sa det pang, og vi falt lynraskt for hverandre. Han kom kjempegodt overens med min familie, og omvendt. De to første årene i forholdet var vi samboere, men vi gjorde det slutt i fjor sommer pga mye krangling. Likevel hadde vi svært mye kontakt, dro på kino og overnattet hos hverandre. Han feiret også jul hos familien min.

Så begynte jeg å få mistanke om at han hadde truffet en annen jente. Jeg konfronterte han, men han innrømmet det ikke. Vi fortsatte å treffe hverandre, men det ebbet av mot sommeren 2008. Jeg dro på ferie og da jeg kom hjem begynte han å ringe meg igjen og ville møtes. Jeg hadde egentlig kommet ganske mye over han, men en del følelser var der fortsatt. Vi begynte å treffe hverandre igjen, og fant ut at vi hadde det kjempefint sammen og hadde blitt mer "voksne" av å ha avstand. Forholdet utviklet seg, og vi var sammen hele tiden. Han snakket mye om fremtiden vår, og at han gledet seg til vi fikk barn og giftet oss.

Så fikk jeg mistanke om utroskap igjen.. Likevel verken ville eller kunne jeg ikke tro noe vondt om han, etter alt vi har opplevd og vært igjennom sammen. Han lovet på tro og ære at jeg var den eneste han elsket og ville ha. Mine nærmeste kunne heller ikke tro at han bedro meg, så mye som han la i forholdet vårt.

Så fikk jeg vite at han var forlovet!

Dette skjedde for et par dager siden. Mine foreldre har bedt han holde seg langt unna meg. Jeg tror jeg er i sjokk, og føler det som har skjedd bare er en forferdelig drøm. Kroppen min vil på en måte ikke akseptere det som har skjedd.

Hvordan kan man la seg lure så grundig av en man føler kjenner like godt som man kjenner seg selv? Som man elsker høyt, investerer så mye tid på, og planlegger å ha en fremtid med. Jeg tenker at han må være en slags psykopat..?? En mester i å manipulere og lyve uten å få dårlig samvittighet. Hvilken normal og empatisk person ville vel gjort noe sånn? Det er ren og skjær ondskap, å tukle med andres liv og følelser på den måten, og jeg forstår det ikke. Har alltid trodd at bare psykisk svært svake mennesker lar seg fange i en psykopats nett. Ikke noe innbilsk ment, men jeg anser meg selv for å være en ressursterk, intelligent jente.

Jeg skal til legen i dag, for jeg trenger hjelp. I hodet mitt er det kaos, jeg skjelver og har kastet opp flere ganger. Føler et vannvittig hat samtidig som jeg ikke klare å la være å elske han. Jeg fullt opp med studier og snart eksamenstid, og er redd dette har knekt meg så mye at jeg ikke klarer å fullføre semesteret. Jeg har fantastiske mennesker rundt meg som støtter og trøster. Selvmordstanker kommer i hodet mitt, selv om jeg aldri ville gjort noe slikt mot familien min, er tanken på å slippe dette helvete fristende. Det er fint å få ord på alle tankene. Jeg lurer på om det kunne hjelpe meg å få foreskrevet noe antidepressiva(?) for å komme meg gjennom dette? Jeg orker ikke gå på skole eller jobb, eller forholde meg til andre enn min familie. Dette er ikke bare kjærlighetssorg, det er et kjempesvik fra en mine nærmeste, min beste venn som også var mannen i mitt liv. Jeg er mildt sagt helt ødelagt og klarer ikke gjøre annet enn å gråte. Jeg takler ikke dette, og ville aldri tilgi meg selv om jeg lar den drittsekken hindre meg i å ha et normalt liv.

Mvh. knust jente.

(Redigert. Fagperson har lest hele spørsmålet før redigering)

(Utroskap)

Svar:

Hei!

Jeg skjønner godt at du er helt knust og at det er bare kaos i hodet ditt. Du er i sjokk etter at du har opplevd at en du stolte på har sviktet deg og ført deg bak lyset og lurt deg på det groveste. De tankene og følelsene du beskriver her er normale reaksjoner i forhold til det du har opplevd. I denne første tiden oppleves sjokket som så sterkt og overveldende at det er vanskelig for deg å tenke at dette kan gå over. Men det kommer det til å gjøre. Helt sikkert. Etterhvert som du får hjelp og støtte til å bearbeide det som har skjedd, så kommer situasjonen til å bli bedre og du får det lettere i det daglige.

Jeg vil at du skal vite at måten denne mannen har behandlet deg på, er helt og holdent hans ansvar. Det at han oppfører seg dårlig og er en drittsekk har ingenting med deg å gjøre. Ingen egenskaper ved deg gjør at du har fortjent at noen behandler deg så forferdelig som dette. Alle kan komme i en slik situasjon, og det betyr ikke at du ikke er en resurssterk og intelligent jente selv om du har blitt lurt på denne måten.

Det er veldig bra at du oppsøker lege og ber om hjelp til å takle situasjonen og komme deg på beina igjen. Denne dårlige erfaringen med denne drittsekken skal ikke ødelegge livet ditt framover. Når du skaffer deg hjelp og støtte klarer du etterhvert å fortsette med ditt vanlige dagligliv igjen. Om det kan være til nytte for deg å få antidepressiva er noe som legen kan vurdere sammen med deg. Det beste rådet jeg kan gi deg er at du be lege, familie, venner og andre hjelpere om å støtte deg i å gjenoppta et vanlig dagligliv med skole, jobb og fritidsaktiviteter så snart som mulig. Selv om du føler at du ikke orker noe og bare vil gjemme deg og holde deg for deg selv, så er det bra for deg å komme i aktivitet og gjøre ting som får tankene dine bort fra han og alt det vonde han har gjort deg.

Når det gjelder om han er psykopat eller hva som kan være årsaken til at han oppfører seg som en drittsekk, så kan jeg ikke vurdere det. Psykopat er det "folkelige" begrepet som brukes om personer med diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse. Jeg kan ikke diagnostisere din eks-kjæreste på bakgrunn av din beskrivelse av hvordan han oppførte seg i forhold til deg. Ut fra det du forteller her, er det imidlertid tydelig at han oppførte seg mot deg på en måte som ligner på sånn som psykopater/personer med antisosial personlighetsforstyrrelse kan gjøre i kjæresteforhold. Uansett om årsaken til oppførselen hans er at han er psykopat og har en personlighetsforstyrrelse eller om det er andre grunner, så er det ingen tvil om at han oppførte seg slemt og dårlig mot deg. Slik du beskriver forholdet deres, tenker jeg at du kan være veldig glad for at du oppdaget sviket hans og forholdet ble slutt først som sist.

Hvis du ønsker å få mer informasjon om dette temaet, kan du lese en bok som heter "Sjarmør og tyrann - Et innsyn i psykopatenes og ofrenes verden". Skrevet av Alv Dahl og Aud Dalsegg.

Vennlig hilsen psykologen

Lenke til kommentar

Dagens Vær-Sjur er nå ute. Du får været for Avisa Sør-Trøndelags nedslagsfelt f.o.m. i dag t.o.m. onsdag - vær oppmerksom på at det ofte blir det stikk motsatte av hva jeg melder, så don't shoot the messenger. I dag har jeg skrevet om Black Sabbaths fantastiske "Paranoid". Klikk og les!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...