Gå til innhold

Slik tilpasser du P5N-T Deluxe til Q6600


Ultrag

Anbefalte innlegg

Gjorde den feilen å kjøpe et Asus P5N-T Deluxe-hovedkort sammen med Q6600, uten å lese de mange som har hatt store problemer med denne kombinasjonen. Denne kombinasjonen kjennetegnes gjerne ved et svært ustabilt system, utallige frysinger, problemer med å installere OS og så videre. Etter å ha surret rundt med dette i timesvis fant jeg problemet.

 

Av en eller annen grunn tilsvarer ikke vCore-volten i BIOSen med spenningen du faktisk får. Løsningen er ikke verre enn å gå inn i BIOS, stille Vcore til rundt 1,3125 (i mitt tilfelle i alle fall), og endelig oppleve et solid system. Bruk CPUID til å bestemme volten, og prøv deg litt frem og tilbake til du treffer akkurat 1,200 volt. Et lite avvik her på noen hundredeler av en volt skaper mange problemer. Alt annet kan du la stå på auto. Det er kanskje lurt å resette instillingene før du gjør dette. Forøvrig har jeg flashet til siste BIOS-versjon, 0703. Har forøvrig også satt minnespenningen til 2.19, det er sikkert lurt å manuelt sette denne etter ditt minne ettersom dette kortet ikke er særlig god til å gi spenninger automatisk.

 

Iom at mange har hatt problemer med denne kombinasjonen, også her inne, håpet jeg at denne enkle løsningen hjelper andre i frustrasjon. Moderatorer får eventuelt bestemme om de vil slå den sammen med noen andre tråder elns.

Endret av Ultrag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme for 780i som 680i.

Det er vanlig på de fleste hovedkort at vcore du setter i bios faller

en del(0.1-0.2v er vanlig)

Dette er ikke vdroop(vdroop er fallet mellom idle og load i test av cpu"prime")

 

Råd om minne er at alt settes manuelt.

Alltid teste memtest86+ 1.70

Du setter ikke bare 2,2v viss det kan gå på 2.0v.

Denne tappen kostet mange minne på 680i.

Som kan ødlegge minne på en uke på 2.4v.

Finne rett spenning brukes memtest86+ 1.70

 

Har alltid sakt at bios må læres på nforce kort.

Bruke minst mulig auto.

Disable alt som kan lage problemer.

 

Tar med et oppsett jeg lagde for lenge siden til 680i.

Det meste kan nok overføres til 780i.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

.......TEMPLATE.......

 

AI Tuning: Manual

Nvidia GPU Ex: Disabled

LinkBoost: Disabled

 

FSB - Memory Clock Mode: Unlinked

x FSB - Memory Raio: N/A (10)

FSB (QDR), Mhz: Your cpu speed (means ...FSB)

Actual FSB (QDR), Mhz: ...

MEM (DDR), Mhz: your memory speed (means ...mhz speeds)

Actual MEM (DDR), Mhz: ...

 

Vcore Voltage: Around 1.25v (need to be adjuset for oc)

Memory Voltage: 2.100v (check volt for your memory)

1.2v HT Voltage: 1.35v

NB Core Voltage: 1.4v

SB Core Voltage: Auto(1.5v)

CPU VTT Voltage: 1.4v

DDRII Controller Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO

 

Eksp:cas5

tCL (CAS Latency):.. write correct for your memory(5)

tRCD:.. write correct for your memory(5)

tRP:... write correct for your memory(5)

tRAS:.. write correct for your memory(15)

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

 

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

 

CPU Spread Spectrum: Disabled

PCIE Spread Spectrum: Disabled

MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled

SATA Spread Spectrum: Disabled

LDT Spread Spectrum: Disabled

 

CPU Internal Thermal Control: Disabled

Limit CPUID MaxVal: Disabled

Enhanced C1 (C1E): Disabled

Execute Disable Bit: Disabled

Virtualization Technology: Disabled

Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled

LDT Frequency: 5x

 

PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100

SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har tydeligvis også gjort samme feilen som trådstarter. Eneste hos meg er at i BIOS står 12v til 0.0v. Viftene koblet til hovedkortet klarer ikke å gå rundt. De forsøker, men kommer bare en kvart runde før de stopper igjen.

 

Kan dette være samme systemet? Jeg kommer ikke så langt i installasjonen av Windows for å si det slik.

 

Får da voltwarning og CPU-fanspeed warning under oppstart.

 

Strømforsyningen er testet på en annen maskin, der fungerte den helt flott.

 

Takker for svar.

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjorde den feilen å kjøpe et Asus P5N-T Deluxe-hovedkort sammen med Q6600, uten å lese de mange som har hatt store problemer med denne kombinasjonen. Denne kombinasjonen kjennetegnes gjerne ved et svært ustabilt system, utallige frysinger, problemer med å installere OS og så videre. Etter å ha surret rundt med dette i timesvis fant jeg problemet.

 

Av en eller annen grunn tilsvarer ikke vCore-volten i BIOSen med spenningen du faktisk får. Løsningen er ikke verre enn å gå inn i BIOS, stille Vcore til rundt 1,3125 (i mitt tilfelle i alle fall), og endelig oppleve et solid system. Bruk CPUID til å bestemme volten, og prøv deg litt frem og tilbake til du treffer akkurat 1,200 volt. Et lite avvik her på noen hundredeler av en volt skaper mange problemer. Alt annet kan du la stå på auto. Det er kanskje lurt å resette instillingene før du gjør dette. Forøvrig har jeg flashet til siste BIOS-versjon, 0703. Har forøvrig også satt minnespenningen til 2.19, det er sikkert lurt å manuelt sette denne etter ditt minne ettersom dette kortet ikke er særlig god til å gi spenninger automatisk.

 

Iom at mange har hatt problemer med denne kombinasjonen, også her inne, håpet jeg at denne enkle løsningen hjelper andre i frustrasjon. Moderatorer får eventuelt bestemme om de vil slå den sammen med noen andre tråder elns.

Heisann,

Det var fint du fikk det til, etter alle millioner tipsene på IRC :p

Ps. alle kort mister spenning frem, jeg feks kjører manuell vcore på cpu, 1.4v og oppnår vel 1.38V. (til 1ghz (33%) overclocking, derfor jeg kjører manuell volt)

-- Olav (olavxxx på efnet)

Lenke til kommentar

Vel, har samme kombinasjon som trådstarter, men eg sliter fortsatt :(

 

Har flashet bios til versjon 0802.

Chipset driverne er av versjon 9.46

 

Men pcn fryser fortsatt, samt et par BSOD's av og til.

Og Core Voltage i CPUID ligger nå på: 1.200V.

 

Har du noe andre ideer til kordan eg skal få fikset systemet ultrag?

Endret av Oykart
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Samme for 780i som 680i.

Det er vanlig på de fleste hovedkort at vcore du setter i bios faller

en del(0.1-0.2v er vanlig)

Dette er ikke vdroop(vdroop er fallet mellom idle og load i test av cpu"prime")

 

Råd om minne er at alt settes manuelt.

Alltid teste memtest86+ 1.70

Du setter ikke bare 2,2v viss det kan gå på 2.0v.

Denne tappen kostet mange minne på 680i.

Som kan ødlegge minne på en uke på 2.4v.

Finne rett spenning brukes memtest86+ 1.70

 

Har alltid sakt at bios må læres på nforce kort.

Bruke minst mulig auto.

Disable alt som kan lage problemer.

 

Tar med et oppsett jeg lagde for lenge siden til 680i.

Det meste kan nok overføres til 780i.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

.......TEMPLATE.......

 

AI Tuning: Manual

Nvidia GPU Ex: Disabled

LinkBoost: Disabled

 

FSB - Memory Clock Mode: Unlinked

x FSB - Memory Raio: N/A (10)

FSB (QDR), Mhz: Your cpu speed (means ...FSB)

Actual FSB (QDR), Mhz: ...

MEM (DDR), Mhz: your memory speed (means ...mhz speeds)

Actual MEM (DDR), Mhz: ...

 

Vcore Voltage: Around 1.25v (need to be adjuset for oc)

Memory Voltage: 2.100v (check volt for your memory)

1.2v HT Voltage: 1.35v

NB Core Voltage: 1.4v

SB Core Voltage: Auto(1.5v)

CPU VTT Voltage: 1.4v

DDRII Controller Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO

 

Eksp:cas5

tCL (CAS Latency):.. write correct for your memory(5)

tRCD:.. write correct for your memory(5)

tRP:... write correct for your memory(5)

tRAS:.. write correct for your memory(15)

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

 

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

 

CPU Spread Spectrum: Disabled

PCIE Spread Spectrum: Disabled

MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled

SATA Spread Spectrum: Disabled

LDT Spread Spectrum: Disabled

 

CPU Internal Thermal Control: Disabled

Limit CPUID MaxVal: Disabled

Enhanced C1 (C1E): Disabled

Execute Disable Bit: Disabled

Virtualization Technology: Disabled

Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled

LDT Frequency: 5x

 

PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100

SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200

 

Melding sendt til Snippsat:

 

Hei!

 

Mitt navn er Marius, en god kamerat av diamondduke, og kameraten hans som har "peilig" på data. Ville bare takke deg for at du anbefalte asus p5n-t deluxe mob'et til kameraten min! Det funker knallbra, noen få problemer som random hw hangups ved OS installasjon, hangups i bios, masse bsod, og total ustabilitet. Vi har ennå ikke fått installert noe OS etter 20 timer med tweaking og rot i bios, men vi smiler like hjertelig hver gang vi bytter ram rundt i forskjellige slots og tweaker mem voltage. Igjen, takk!

 

Det er deilig med forandring, og etter å ha bygd så mange maskiner med fungerende mob, er det fint å se at det finnes variasjoner som gir utfordringer og spenningen ved å gjette hvor langt xp/vista installasjoner går før de henger seg. Takk for å ha vist meg skjønnheten i samspillet de blå, grå og hvite menyene i bios egentlig bringer sjelen. Etter å ha sittet flere titalls timer foran bios, kan jeg med sikkerhet anbefale dette hovedkortet til alle venner og bekjente.

 

Jeg håper du også har opplevd gleden dette hovedkortet kan tilby, som en stygg hund som biter deg hardt i ansiktet hver gang du prøver å lære den å ikke urinere i sengetøyet ditt.

 

Konkluderende; bare... takk. Takk!

 

- Marius

Lenke til kommentar

He ja det greit og gi meg skylden som anbefalte p5n-t deluxe.

Skulle satt opp kortet til og bli stabilt på veldig kort tid.

Kjenner igjen dette fra 680i folk klager,men og sette seg inn i bios

det gidder dem ikke.

Regner med at dere ikke har brukt memtest86+ 2.01 engang.

Minnet må ha korrekt spenning på nyere nforce kort.

aldri auto og kun 0.1-0.2v før høy spenning gir ustabilt system.

 

Det går jo ann og spørre om råd før en slenger med leppa :thumbdown:

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
He ja det greit og gi meg skylden som anbefalte p5n-t deluxe.

Skulle satt opp kortet til og bli stabilt på veldig kort tid.

Kjenner igjen dette fra 680i folk klager,men og sette seg inn i bios

det gidder dem ikke.

Det som ofte er litt viktig i slike tilfeller er å vite hvem det er man anbefaler hva.

Det er etter mitt syn ingen selvfølge at alle bør forventes å sette seg inn i avanserte bios- instillinger, og at en slik kunnskap er et krav for at maskinen skal virke. Så opplysninger om forkunnskap og forventninger bør man kanskje ha før man anbefaler noe. Dersom man vet at vedkommende ikke er interessert i, eller har kunnskap om bios- instillinger er det kanskje andre hk som er mer egnet...

 

Når det er sagt syns jeg ikke under noen omstendighet Marius/diamondduke85s forsøk på offentlig uthenging av deg (SNIPPSAT) er berettiget. Så langt har jeg ikke hørt om noe hk ingen har problemer med, og man må spørre de rette spørsmålene for å få nyttige svar. Til syvende og sist er man uansett selv ansvarlig for sine valg.

 

Du må gjerne bruke dine erfaringer til å advare andre mot dette hk Marius, men disputten med SNIPPSAT kan du vel ta på PM. :)

Lenke til kommentar
He ja det greit og gi meg skylden som anbefalte p5n-t deluxe.

Skulle satt opp kortet til og bli stabilt på veldig kort tid.

Kjenner igjen dette fra 680i folk klager,men og sette seg inn i bios

det gidder dem ikke.

Det som ofte er litt viktig i slike tilfeller er å vite hvem det er man anbefaler hva.

Det er etter mitt syn ingen selvfølge at alle bør forventes å sette seg inn i avanserte bios- instillinger, og at en slik kunnskap er et krav for at maskinen skal virke. Så opplysninger om forkunnskap og forventninger bør man kanskje ha før man anbefaler noe. Dersom man vet at vedkommende ikke er interessert i, eller har kunnskap om bios- instillinger er det kanskje andre hk som er mer egnet...

 

Når det er sagt syns jeg ikke under noen omstendighet Marius/diamondduke85s forsøk på offentlig uthenging av deg (SNIPPSAT) er berettiget. Så langt har jeg ikke hørt om noe hk ingen har problemer med, og man må spørre de rette spørsmålene for å få nyttige svar. Til syvende og sist er man uansett selv ansvarlig for sine valg.

 

Du må gjerne bruke dine erfaringer til å advare andre mot dette hk Marius, men disputten med SNIPPSAT kan du vel ta på PM. :)

 

Hei igjen.

 

Marius her. Man kan ta dette som offentlig uthenging om man vil, eller kan man ta det som det det er ment som; en forferdelig erfaring med et forferdelig dårlig hovedkort. Har jobbet innen industriell IT, og vært borti det meste. Trodde jeg, inntil jeg fikk ha den gleden av å prøve å få orden på p5n-t deluxe.

 

Okei, så Diamondduke og en annen kamerat har bestilt nøyaktig samme system. De er helt bak mål når det gjelder hardware generelt, og de har lest rundt på diverse forum og bygget en PC basert på anbefalinger fra fremmede mennesker som er way above deres level. Det er idiotisk, men det har de fått høre allerede, og delvis forstått. Når begge maskinene er ferdig montert er den ene helt mongo, og henger seg umiddelbart. Det viser seg at den ikke klarer å kjøre installasjonen av Vista eller XP og lager kvalm. Den andre går glatt igjennom installasjonen og booter Vista helt fint. Etter 18 timer med tweaking i bios får jeg til slutt installert XP på problemmaskinen. Det viser seg at maskinen ikke klarer å boote XP og mer tweaking må til. Til slutt, vel inne i XP henger maskinen seg på tilfeldige tidspunkt. Etter enda mer tweaking og rot ga jeg opp. Og ja jeg kjørte memtest86+. Den andre fungerer fortsatt helt fint, selv uten å flashe bios til 0703 eller 0802, som visstnok skulle løse "problems with q6600 compatability". Alt var fine and dandy med den ene og ingenting boota på den andre. Diamondduke sender tilbake hovedkortet og bytter i et MSI P7N Diamond. Det har rykte på seg å være stabilt.

 

Jeg tror ikke Snippsat forsøkte å sette istand et helvete ved å anbefale dette kortet, men jeg tror han anbefalte det på basis av god erfaring med Asus og en rask kikk på specs. Neste gang du skal anbefale noe til en fyr som obviously ikke vet opp og ned på et hovedkort, så google det du anbefaler, og ikke anbefal noe du "alltid har sakt(s-a-G-t?) at du må lære bios på" og der "mist mulig bør stå på auto".

 

Snippsat sier han skulle klart å tweake kortet stabilt i løpet av kort tid, noe jeg mildt sagt tviler på, da jeg tror kortet er defekt. Mange sitter med samme problemene. Flere internasjonale nettbutikker har fjernet kortet fra sortimentet og en rask titt på Asus-forumet vitner om en haug med folk med samme skjebne som undertegnede. Det verste er at det er helt tilfeldig om det funker eller ikke og at noen kort blir greie med riktig vcore / minne spenning og andre settings i bios (helt ulogiske i noen tilfeller).

 

Kort oppsummert. Dette kortet er det verste jeg har vært borti, ikke kjøp det, ikke anbefal det til noen, og om du hører om noen som har tenkt å anskaffe et, så fraråd det. Det kan tenkes at du eier dette kortet og syntes det jeg sier virker helt fremmed, og jeg syntes det er helt merkelig selv, da det er så stor variasjon på de "gode" og "forferdelige" kortene.

 

Styr unna.

 

- Marius

Lenke til kommentar

Har samme kort selv å installerte xp på første forsøk 3 ganger, men jeg har et crc problem. Jeg sjekket cpuZ og ser at core volt ligger på 1.120V. kan dette være CrC problemet mitt? Åssen ser man hvor mye volt coreV skal stå på? hvorfor 1.200 liksom? Jeg har q6600 2,4ghz

 

Vet egentlig ikke om det er kortet som skaper problemer, men vurderer uansett å bytte eller betale en til å se på maskinen å se om han finner ut no. Jeg trenger egentlig et kort som kan fungere fint på auto i bios.

 

Får jeg byttet kortet mitt eller åssen fungerer egentlig reglene der? gidder ikke sende det inn til testing for så å få nytt av samme kort. Da kjøper jeg heller nytt å gir bort dette..

Lenke til kommentar
Har samme kort selv å installerte xp på første forsøk 3 ganger, men jeg har et crc problem. Jeg sjekket cpuZ og ser at core volt ligger på 1.120V. kan dette være CrC problemet mitt? Åssen ser man hvor mye volt coreV skal stå på? hvorfor 1.200 liksom? Jeg har q6600 2,4ghz

 

Vet egentlig ikke om det er kortet som skaper problemer, men vurderer uansett å bytte eller betale en til å se på maskinen å se om han finner ut no. Jeg trenger egentlig et kort som kan fungere fint på auto i bios.

 

Får jeg byttet kortet mitt eller åssen fungerer egentlig reglene der? gidder ikke sende det inn til testing for så å få nytt av samme kort. Da kjøper jeg heller nytt å gir bort dette..

 

du bør prøve å få det til 1.200 på cpuZ, det funker visst for noen når man stiller det inn slik, da jeg stilte på det så satt jeg vCore til 1,3000, da ble det akkurat 1,200 i cpuZ.

 

Når det kommer til retur så kommer det litt ann på, hvor lenge siden er det du fikk levert hovedkortet? og fulgte det med noen papirer med informasjon om angrerett og kvittering?

 

" § 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

 

For varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren løper fristen ved annet fjernsalg enn telefonsalg fra de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper likevel ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått.

 

Ved kjøp av bokverk der det er avtalt at bokverket leveres som delleveranser over tid, begynner fristen å løpe når forbrukeren har mottatt det første bindet og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 på foreskreven måte, forutsatt at dette gjør det mulig for forbrukeren å danne seg en oppfatning av hele bokverket. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at det første bindet er mottatt eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. I tilfeller der forbrukeren ikke har mottatt opplysningene som kreves med hjemmel i kapittel 3 på foreskreven måte, reknes tilsvarende frist som nevnt i annet punktum fra mottakelsen av hvert enkelt bind."

 

Hvis det ikke går igjennom på angrerett så kan du gjøre krav i henhold til forbrukerkjøpsloven §15,(1) - tingen engenskap står ikke til svar med det som er å forvente av kortet, derfor anses det i denne forstand å være en mangel.

 

Videre kan du heve salget etter §33 i forbrukerkjøpsloven. Da kan du også kreve erstatning av økonomsik tap som er påført deg som følge av varens mangel (som feks fraktkostnader).

 

Du kan finne mer informasjon på lovdata.no hvis du trenger å vite mer om forbrukerkjøpsloven og angrerett. hvis det er noe du lurer på anngående det så bare spør =)

 

good luck

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...