Gå til innhold

På utkikk etter kamera og utstyr!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har begynt med filming, men trenger nytt videokamera og ekstrautstyr. Her er hva jeg er på utkikk etter:

Videokamerea (Helst Sony)

Farge: Gjerne svart...

Type: High Defination (alle typer), DV eller Harddisk.

Pris: 0-ca.6000

Ekstrautstyr:

Wide-linse

Lys

Hånd-mikrofon (XLR)

Bag

Stort batteri

Stativ

Pris for alt ekstrautstyr: Spiller ingen rolle...

Noen som har anbefalinger?

Endret av toycar007
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Skrevet
Jeg har begynt med filming, men trenger nytt videokamera og ekstrautstyr. Her er hva jeg er på utkikk etter:

Videokamerea (Helst Sony)

Farge: Gjerne svart...

Type: High Defination (alle typer), DV eller Harddisk.

Pris: 0-ca.6000

Ekstrautstyr:

Wide-linse

Lys

Hånd-mikrofon (XLR)

Bag

Stort batteri

Stativ

Pris for alt ekstrautstyr: Spiller ingen rolle...

Noen som har anbefalinger?

Et kamera med XLR-innganger til 6000? Neppe...

Skrevet

Er vel unødvendig med XLR-mic om du ikke har XLR på kameraet? Det eneste jeg kommer på da er å kjøpe Røde NTG2 som både kan brukes som XLR, og med batteri og overgang til 3,5mm jack. Denne kan faktisk fint brukes som hånd-mic, men du er 100% avhengig av at du kan justere mic-volumet på kameraet. Tror det bare er kameraer i 7000,-kr-klassen og oppover som har denne muligheten. :hmm:

Skrevet
Er vel unødvendig med XLR-mic om du ikke har XLR på kameraet? Det eneste jeg kommer på da er å kjøpe Røde NTG2 som både kan brukes som XLR, og med batteri og overgang til 3,5mm jack. Denne kan faktisk fint brukes som hånd-mic, men du er 100% avhengig av at du kan justere mic-volumet på kameraet. Tror det bare er kameraer i 7000,-kr-klassen og oppover som har denne muligheten. :hmm:

Hvis vi går ut fra at kameraet kan justere volumet, så kan teoretisk alle dynamiske mikrofoner benyttes. Videre er det jo flere brukbare kondensatormikrofoner som kan benytte batterier, f.eks AKG C1000.

Billige mikrofoner kan/bør ikke håndholdes, disse er for dårlig isolert. Dvs at du får ulyd hver gang noen flytter på en finger når de holder i mikrofonen.

Nå er jeg litt mer inni det som har med PA-lyd å gjøre, men har lagt med linker til hvor du kan se på enkelte mikrofoner, men sjv kan ingen av dem stille lydnivået selv, dvs at det må kameraet ta seg av.

Dedikerte videomikrofoner:

http://www.thomann.de/gb/microphones_for_video.html

Dynamiske (sang-)mikrofoner:

http://www.thomann.de/gb/dynamic_microphones.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...