Gå til innhold

BSD/UnixFørste møte med Solaris. Noen småting.


Anbefalte innlegg

Hei tenkte å ta skrittet over fra linux til solaris nå.

 

Sliter med et par ting nå etter installasjonen.

 

Først og fremst trenger jeg vel egentlig en side med god dokumentasjon rettet mot nybegynner.

 

Så til problemene:

 

-Nettverket går som SIRUP. Jeg valgte at alt skulle være stengt bortsett fra SSH i installasjonsveiviseren. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

 

-Tastaturlayouten er engelsk. Først prøvde jeg å endre til norsk via Sun java desktop som hadde noe verktøy for det. Men det funka altså ikke. Så prøvde jeg å editere /boot/solaris/bootenv.rc til kbd-type å bruke "NO-Norway" men det ble ikke noe bedre av den grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for linken. Ser ut til at dvd-en min var litt utdatert så installerer på nytt med nyeste versjon.

Ja, det er viktig å bruke nyeste versjon av Solaris. Spesielt viktig er denne releasen, fordi Solaris 10 8/07 har native AHCI-støtte. Det hjelper betydelig for støtte av SATA-kontrollere. Tidligere versjoner av Solaris 10 har ikke denne støtten.

Lenke til kommentar

Når jeg kjører smpatch så tar det så fryktelig lang tid. Så jeg tok en titt på mpstat. Og la merke til mange minf's (minor faults?). Jeg mener å ha lest at "God intended mpstats to line up". Og det gjør ikke linjene hos meg. Så her er det tydeligvis noe galt!

 

Så jeg kjørte en dtrace for å prøve å finne ut av dette.

 

Dette er outputen jeg fikk etter noen få sekunder:

 

 

dtrace 92

dirname 2665

expr 3392

mkdir 3510

mv 3776

nawk 4672

echo 6272

cp 8128

sed 11838

pkgproto 13966

sh 47710

 

Dette så jo ikke helt bra ut. Noen som har forslag til videre å finne ut hva som er galt her?

Lenke til kommentar
Når jeg kjører smpatch så tar det så fryktelig lang tid.

smpatch er fantastisk treig. Sånn er det bare :)

 

Så jeg tok en titt på mpstat. Og la merke til mange minf's (minor faults?). Jeg mener å ha lest at "God intended mpstats to line up". Og det gjør ikke linjene hos meg. Så her er det tydeligvis noe galt!

Såvidt jeg vet, så er en minor fault når en prosess skal ha tak i en noe som allerede er hentet inn i minnet ett eller annet sted. Dette 'noe' er bare ikke knyttet til prosessen som genererte minor fault enda (her snakker vi typisk filer og binærkode som kan deles mellom prosesser). Altså trenger kun OSet å la dette programmet få tilgang til noe som allerede er i minnet, og skal derfor ikke være noen killler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...