Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har noen erfaring med Ford Galaxy, Volkswagen Touran eller Toyota Corolla Verso ?


Halib

Anbefalte innlegg

"Den ordentlig spreke" 2.0Tdi finnes ikke. Maken til rakkelverk av en dieselmotor har jeg ikke vært borti siden 80-tallet. Det bråker og rister på tomgang som bare fy. Nå skal det sies at jeg kun har kjørt den i Audi A4, men regner med kjøreopplevelsen er den samme i hele VAG-familien.

 

I tillegg er helt ulik andre moderne dieselmotorer, med tanke på motorkarateristikk. Mens andre dieselmotorer gladelig drar fra tomgang, skal denne motoren helst 2000 rpm for å orke noe som helst.

 

Dette gjelder altså den gammeldagse 2.0Tdi, den nye (årsmodell 2008) skal være på linje med konkurrentene, eller kanskje bedre.

 

Kan være enig med at den bråker som en merce, men du kan ikke komme her å si at den ikke drar! (Du har vel kjørt 2.0 130hk multitronic i A4'n?)

 

Skulle gjerne ha filmet selv, men ruller på piggdekk så kan ikke dra på siden den spinner som f***.

 

Drag i 2liter'n. Må se hele;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er min bil:

 

Det skal dog sies at bilen er ca. 0,5 sek. raskere fra 0-100 i dag enn den var på denne videoen.

 

Hvorfor vet jeg ikke.. men kan nok ha noe med at bilen er skikkelig iinkjørt nå.

 

Ikke noe fartsmaskin selfølgelig... men ganske rask til å være en MPV.

 

Har vel målt den til mellom 7-8 sek. fra null til hundre.

Sommerdekkene som står på bilen under denne videoen er på 19" med 235/35/19" deker. Det vil si at missvisningen på speedometeret er svært liten, i forhold til orginalhjulene.

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er fortsatt i tvil om hvilken av de to er best ?

 

Toyota verso, eller VW Touran?

For å finne ut hvilken av disse som er best, så bør du lese tester rundt om på nett av disse bilene, og selv danne deg ett bilde av hvilken bil som passer deg, utfra kriteriene du setter.

 

Spør du meg personlig, så anbefaler jeg Touran på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Er fortsatt i tvil om hvilken av de to er best ?

 

Toyota verso, eller VW Touran?

Jeg var også veldig i tvil fram til januar 07.

Da hadde jeg prøvd Mitsubishi Grandis, Peugeot 807 og Ford S-Max. Citröen var avskrevet pga verditap.

Var veldig motvillig til VW Touran pga VW's rykte, men måtte prøve den før jeg avskrev den totalt.

 

Prøveturen viste at det var en utrolig bil. Ikke noe mer å si om det.

Men jeg måtte prøve Mazda 5 og Toyota Corolla Verso før jeg kunne bestemme meg.

 

Konklusjonen ble som du sikkert ser av brukernavnet mitt: VW Touran.

 

Jeg får prøve å liste opp +/- jeg fant på de andre bilene:

 

Mitsubishi Grandis DiD:

+ motor

+ god plass

+ god bagasje selv som 7-seter

- ingen plass til oppbevaring av stæsj (oppbevaringsrom)

- veldig høyt gulv.

- fryktelige seter (kjøper aldri bil med dårlige seter)

 

Peogeot 807 HDi:

+ motor

+ god plass

- midtplasserte instrumenter

- kona ser kun nederste del av instrumentene pga teit overbygg

- svær nøkkel

 

Ford S-Max 1.8 TDCi 125hk:

+ bilen

- lite standard utstyr på toppmodellen. Bilen blir mye dyrere ved en handel

- antydning til sporing

- merket vibrasjoner - bilen utelukkes pga dette

- ser teit ut med lasteholder / skiboks

 

Toyota Corolla Verso 2.2D:

+ sterk motor

- høyt gulv (bare for å få flatt bagasjerom som jeg synes er noe tull)

- lite og trangt bagasjerom. Slet med å få inn barnevogna

- fæle seter

- måtte jekke meg langt ned for å sitte greit nok. Da så jeg nesten ikke ut vinduene

- ESP var brutal - elendig på vinterføre. Nesten like ille som Mazda 5.

 

Mazda 5 Diesel 110hk:

+ sterk motor

- for sterk motor (gassen var av/på. kom nesten ikke opp en snødekt bakke pga at 1mm skilte ingen gass / full gass)

- elendig ESP (som alle andre japse-biler)

- fryktelige seter - fikk vondt i ryggen etter 5 min. (har ellers aldri vondt i ryggen)

- billig kjørecomputer. så ut som noe fra 1989

 

 

Jeg erfarte at japanske biler er dårlige på vinterføre. Min Touran er helt utrolig på vinterføre.

Når det gjelder motorstøy, har jeg kjørt en ny Passat med samme motor. Den bråkte mye mer. Virker som Touran har litt bedre lydisolering.

 

Jeg kunne kanskje skrytt litt mer av Touran, men jeg får besinne meg. Det er jo bare den beste bilen...

 

Jeg har en Touran 1.9TDI med partikkelfilter. Den er nå 7 mnd, har kjørt 10.000km. Bruker ikke olje (Møller sendte med 1 liter olje). Ingen verkstedsbesøk.

Endret av touran08
Lenke til kommentar

Har trådstarter sett på Mazda5? I den får du en godt utstyrt bil med en kraftig og stillegående 2 liter diesel med 110hk (310 newton), 7-seter med skyvedører til ca 310.000,-.

 

Jeg ville iallfall tatt den med i vurderingen. Dessuten har den et utseende som etter min mening ligger langt foran de to andre du vurderte.

Endret av janvmoen
Lenke til kommentar

Var innom Toyota og kikket på bl.a. Verso her om dagen. Skuffende dårlige seter foran for meg som er høy, altfor korte sitteputer. Har også hatt Verso som leiebil noen dager, og det er noe merkelig med kjørestillingen i den. Kan ikke sette fingeren på hva det er, men ble vant til den etter et par dager.

 

Prøvde også Mazda 5 diesel, imponerende dieselmotor. Går stille, også på lave turtall, trekker godt fra ca 1500. Ikke spesielt turtallsvillig eller sprek, men ellers fin. Irriterende kraftig lys på stripen på midtkonsollen. Setene foran virket OK, men jeg kjørte ikke så mange mil.

 

Dersom jeg skulle kjøpe bil i denne klassen ville det blitt enten Touran eller Zafira. Det er de tyske bilene som har seter som passer meg best, og sittekomforten er viktig, ettersom jeg kjører 100 mil om dagen innimellom.

Lenke til kommentar

Galaxy er vel akkurat det samme som vw sharan bare enda litt dårligere. Gjaldt det gamle karosseriet er ikke sikker på de nyeste. Identiske biler. Disse ville jeg holdt meg unna uansett. De forrige modellene har skremt meg.

 

Touran har jeg ikke noe særlig erfaring med, men jeg ville vært veldig skeptisk. Sikkert samme som alle andre vw dvs rimelig dyrt.

 

Eneste kjente feil på nye mazdaer er fukt i lamper. Dette har mazda alltid sliti med. Ellers ville jeg regna det som et idiotsikkert kjøp.

 

Eneste feil jeg har vært borti på nyere toyota er at sentrallås og vindusheiser begynner og fuske litt. Rimelig idiotsikker bil dette og.

 

Med idiotsikker mener jeg driftssikker og lave verkstedskostnader.

Har du feit lommebok så kjøp noe tysk eller fransk. Ikke det at jeg vil anbefale det, men disse japsene kan jo være litt kjipe noen ganger. Ofte bedre komfor i tyske og franske biler også.

Lenke til kommentar
Dersom jeg skulle kjøpe bil i denne klassen ville det blitt enten Touran eller Zafira. Det er de tyske bilene som har seter som passer meg best, og sittekomforten er viktig, ettersom jeg kjører 100 mil om dagen innimellom.

Kom på at jeg prøvde Zafira også før jeg kjøpte Touran...

Fikk prøve en fabrikkny en som hadde gått 30km. Dessverre i pensjonist-utgave uten noe utstyr.

De som har barneseter får store problemer når en skal grave fram de 2 bakerste setene. Da må alt på 2. seterad ut før benken vippes opp og hele seteraden skyves framover.

Fikk akkurat satt skiskoene i str 26 på langs bak 3. seterad. I Touran får jeg plass til 4-5 handleposer.

 

Ellers var det en kald og dødskjedelig bil.

Lenke til kommentar
Har trådstarter sett på Mazda5? I den får du en godt utstyrt bil med en kraftig og stillegående 2 liter diesel med 110hk (310 newton), 7-seter med skyvedører til ca 310.000,-.

Mazda 5 er for folk som skal ha 4- eller 6- seter. Setet i midten på 2. seterad har ikke plass til barnestol el.l. - ikke rumpa til svigermor en gang.

...og så var den dårlig (les: japansk) på vinterføre.

Lenke til kommentar
Jeg personlig syns at Verso ruler, syns mazda 5 har veldig kjedelig design og touran er også kjedelig design.

 

hva sier dokka? :innocent:

Jeg har selv vurdert dette segmentet en god stund og kommet frem til at VW Touran vil være den beste bilen for meg (og min familie med to små barn). Jeg mener en Touran oppleves som mye mer komfortabel og solid enn både Toyota Verso og Mazda 5. Jeg har kjørt Verso ganske mye da vi har en på jobb. Denne bilen var en skuffelse for meg pga dårlig komfort og billig materialvalg. Jeg synes også designet er klumpete og stygt.

 

For meg er Touran langt foran de andre bilene som nevnes i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Galaxy er vel akkurat det samme som vw sharan bare enda litt dårligere. Gjaldt det gamle karosseriet er ikke sikker på de nyeste. Identiske biler. Disse ville jeg holdt meg unna uansett. De forrige modellene har skremt meg.

 

Nye Galaxy er samme bil som S-max. Noen cm lenger og litt høyere. Men plattform, teknisk og interiørmessig er det samme bilen. Det er samme instruksjonshefte på de to bilene. Å sammeligne Galaxy med Sharan er å sammenligne fugl med fisk.

 

Har trådstarter sett på Mazda5? I den får du en godt utstyrt bil med en kraftig og stillegående 2 liter diesel med 110hk (310 newton), 7-seter med skyvedører til ca 310.000,-.

Mazda 5 er for folk som skal ha 4- eller 6- seter. Setet i midten på 2. seterad har ikke plass til barnestol el.l. - ikke rumpa til svigermor en gang.

...og så var den dårlig (les: japansk) på vinterføre.

 

Mazda 5 MÅ prøves på vinterferie før du bestemmer deg. Jeg har i likehet med Touran08 prøvekjørt Mazda5 på snøføre. Jeg var så overrasket over at en ny bil kunne ha så dårlige vinteregenskaper, at jeg måtte kjøre samme runde en gang til, med gamlebilen. Gamlebilen (som var dåglig på vinterføre) var bedre enn Mazda5.

 

Angående S-max så skrives det at det er mange som har problemer med vibrasjoner. Det er vel kun to tråder på dette forumet med dette problemet. Og på et tilsvarende forum i England er det et fåtall tråder. Tror ikke dette skal blåses opp. Fra England meldes det at Ford har lansert en helt ny løsning, som nå fases inn på de bilene som har hatt problemer. Jeg har kjørt S-max i 40.000 km og kjøper den gjerne igjen.

 

Lykke til med valget !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...