Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skumle erfaringer med Zolpidem.


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge sliti med å få sove skikkelig om natta, noe som går utover skole og humør. Etter å ha hatt perioder hvor jeg har tatt Imovane og Vallergan, gav jeg de opp da de egentlig ikke gjorde største forskjellen. På tirsdag ville legen at jeg skulle prøve Zolpidem.

Jeg tok to før sengetid i går, og fort tid etter skjedde det noe skummelt. Jeg husker nemlig INGENTING. Mamma satt nede med meg og ble livredd, da jeg tydeligvis ble helt borte vekk og greide ikke fokusere. Hun spurte hvor mange øyne hun så, og jeg hadde sagt 6. =/ Jeg greide ikke gå ordentlig og hodet mitt svajet frem og tilbake mens jeg mumla noe utydelig.

Mamma måtte følge meg til senga og sitte der til jeg hadde roet meg ned og fått sove.

 

Andre som har hatt lignende erfaringer?

Kan nevnes at jeg tar Fontex/Prozac óg, hvis det kan være at de påvirker hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ålreit.. Etter å ha blitt linka til: http://en.wikipedia.org/wiki/Zolpidem#Side-effects skjønner jeg at det faktisk er livsfarlig.

 

"Overdose of zolpidem may present with excessive sedation, pin-point pupils, depressed respiratory function, which may progress to coma and possibly death. Zolpidem combined with alcohol, opiates or other CNS depressants may be even more likely to lead to fatal overdoses."

 

"Some users have reported unexplained sleepwalking while using zolpidem, and a few have reported driving, binge eating, sleep talking, and performing other daily tasks while sleeping. "

 

Nice. Legen min vil drepe meg.

Lenke til kommentar

En fordel å si noe til legen nå du får andre medikamenter og skal prøve et nytt. Det er smartere å si ifra enn å gi fra seg alt ''ansvar'' og bare gjøre det legen sier eller ta det man får uten å spørre eller sjekke litt om det aktuelle medikamentet på felleskatalogen.

Selv så har jeg alltid sjekket hva jeg får i meg, og hva det gjør. Synes det er utrulig naivt og bare lempe i tryne alt man får av legen uten å kanskje vite hva det er osv.

Leger er mennesker de og, og som alle andre så gjør de feil.

Det betyr ikke at legen er inkompetent.

Lenke til kommentar

Ja det er legen jobb, men det betyr ikke at du ikke kan gjøre det...

Viss hun visste om det så er det litt merkelig, kanskje hun ikke har kunnskap om dette. Selv om det høres merkelig ut.

Du får si dette til henne neste gang du er der.

Men som jeg sa, skader ikke å sjekke evt medikamenter på felleskatalogen. Hadde du gjort det hadde du sluppet denne hendelsen, uansett om legen gjør feil eller ikke. :)

Lenke til kommentar

Jeg leste vedlegget og var klar over at man skulle være forsiktig om man var deprimert o.l. Men det er faktisk ikke mitt ansvar å sørge for at jeg ikke dør dersom personer som har ansvaret for å gi meg riktige ting ikke gjør jobben sin. Det er faktisk litt provoserende det du mener.

 

Edit: Når man kommer hjem fra jobb 23.45 og skal legge seg, stoler jeg faktisk på at ting ikke skal bli så dramatisk som det ble i går. Etter å ha lest igjennom alt idag skjønner jeg at det er tabletter jeg IKKE burde ha fått. Om jeg falt i koma i natt, hadde det vært min egen skyld da?

Endret av Aidskake
Lenke til kommentar
Har aldri sagt det er din skyld.

Sier bare hvordan du enkelt kunne unngått dette, og hvordan du kan unngå slike tilfeller senere. :)

Hvis legen hennes er ute av stand til å skjønne at medisinen ikke skal kombineres med antidepressiva, tror jeg neppe det ville gjort den store forskjellen om hun sa i fra. Dessuten, legen spør om de lurer på noe, når de er klar over det, så er faktisk alt ansvar hos dem, og når man gir et menneske ansvar for LIVET sitt, bokstavelig talt, så forventer man at de skal oppfylle det ansvaret.

Lenke til kommentar

Herregud. Jeg vet at legen har ansvar, men er det så utrulig vanskelig og gå på ei nettside for å sjekke. Leger er tross alt mennesker de og.

Har jeg sagt at man skal forvente noe annet?

Jeg sier ikke hun skal eller burde, MEN det er en enkel måte å se på hva man egentlig putter i seg. Men kanskje det er bare jeg som bryr meg om det. Det er en enkel måte å sjekke at en medisin ikke fører til alvorlige bivirkninger pga man går på et annet medikament.

Mener du at det er for tungvindt?

Det er et råd\tips ikke noe annet, du må då forstå det istedenfor å diskutere om noe jeg allerede er enig i?

Lenke til kommentar
Herregud. Jeg vet at legen har ansvar, men er det så utrulig vanskelig og gå på ei nettside for å sjekke. Leger er tross alt mennesker de og.

Har jeg sagt at man skal forvente noe annet?

Jeg sier ikke hun skal eller burde, MEN det er en enkel måte å se på hva man egentlig putter i seg. Men kanskje det er bare jeg som bryr meg om det. Det er en enkel måte å sjekke at en medisin ikke fører til alvorlige bivirkninger pga man går på et annet medikament.

Mener du at det er for tungvindt?

Det er et råd\tips ikke noe annet, du må då forstå det istedenfor å diskutere om noe jeg allerede er enig i?

 

Ærlig talt, man skal da kunne stole på legen sin. En lege har 6 års utdanning+turnus, og på den tiden bør de lære seg å åpne Felleskatalogen, der alt de trenger står. Kan bare ikke begripe at dette skal være så vanskelig for en lege...

 

Trådstarter burde kanskje ta kontakt med fylkeslegen om dette, ettersom denne fastlegen ikke virker til å vite helt hva han/hun driver med.

Lenke til kommentar

*Hva om jeg ikke hadde hatt internett?*

 

Men det har du...

Får følelsen av at du skal være uenig uansett.

Hva med å heller si hvorfor det er en dårlig id, istedenfor å komme med teoretiske scenarier for å få rett?

 

 

Er det virkelig så vanskelig og sjekke?

Jeg har aldri at at dere skal må, jeg sier det kan det en enkel måte og sjekke medikamenter.

Har jeg sagt at man ikke bør stole på legen????

Siden dere quoter meg og sier at man bør kunne stole på legen?

Gjør hva dere vil, det var et tips. Ikke noe annet

Lenke til kommentar
Gjest Enda en gjest!

Hei!

 

Har ganske lang erfaring med zolpidem, ca 5-6år, og jeg skjønner at det du opplevde var en ganske ubehagelig opplevelse.

 

Jeg tenkte jeg kunne gå gjennom bivirkningene de nevner på wiki-siden du linker til, da jeg har vært gjennom alle på et eller flere tidspunkt..

 

Hukommelsestap - Dette er hver eneste gang, hvis jeg ikke sovner før eller omtrent akkurat da virkningen kommer. Prate med noen, sende mld, skrive noe, selv det å tenke på noe spesielt i fem minutter, uansett hva jeg har gjort er det stor sansynlighet for at jeg ikke husker det etterpå.

 

Hallusinasjoner - Det opplevde jeg helt i begynnelsen, tror det kun har skjedd en eller to ganger, ingen sterke. En gang trodde jeg at skygger i rommet var mennesker. Det var ingen ubehagelig opplevelse for meg den gangen.

 

Dårlig motorikk - Utenifra kan det nok se ut som om man er full fordi man kan få dårlig balanse, sjangle, osv. Ikke uvanlig akkurat. Har opplevd å reise meg og falle baklengs, helt uten balanse.

 

Økt appetitt - ingen erfaring

 

Også er det noen av bivirkningene som henger litt i sammen (orka ikke oversette): Impaired judgment and reasoning, Delusions, Altered thought patterns, Euphoria and/or dysphoria, Uninhibited extroversion in social or interpersonal settings, Increased impulsivity.

 

Her ligner det ganske mye på et rusmiddel, jeg har opplevd alle overnevnte bivirkninger i forskjellige kombinasjoner. Dette opplevde jeg mye sterkere den første tiden. Mye avhengte av humøret jeg var i, godt humør -> fant mange "tilsynelatende" gode løsninger på all slags problemer som opptok meg akkurat da. Virker veldig logisk og enkelt når man er påvirka, hvis man kombinerer det med f.eks mer impulsivitet og hukommelsestap kan man ha noen pinlige opplevelser (prater med noen, sender mld) Tilsvarende hvis jeg var i dårlig humør kunne det straks bli mer dramatisk. Da forsterkes det triste og kan føles som om det nærmest er verdens undergang. Å ha noen tilstede da kan gå begge veier, man kan bli beroliga "det er tablettene som gjør at det føles sånn nå", eller det kan bli verre fordi man misforstår, feiltolker eller ikke forstår i det hele tatt..Det krever mye konsentrasjon og/eller trening for å holde en lengre samtale fordi tablettene forstyrrer så mange kognitive funksjoner på en gang.

Cognition in mainstream psychology:

cognitive or cognitive processes, Consequently, this description tends to apply to processes such as memory, attention, perception, action, problem solving and mental imagery. Traditionally, emotion was not thought of as a cognitive process.

 

I tillegg til bivirkningene fra wiki-siden har jeg opplevd at lite skulle til for at jeg kunne brekke meg, f.eks drikke vann, spise, eller ta en røyk.

 

 

Kunne helt sikkert skrivi mer om egne erfaringer, men håper dette gir et visst bilde foreløpig. Jeg også kan kort nevne to andre erfaringer fra bekjente. Dette var noen som fikk zolpidem som første gangs sovemiddel, aldri brukt noe tidligere. Den ene opplevde det som å være full, sjangla og gikk på veggen. Den andre hadde eksplisitt bedt om noe som ikke opplevdes som rus, kun noe som gjorde en trøtt sånn som de fleste forventer at et sovemiddel virker. For den personen var det en ubehagelig opplevelse da det var nettopp å være rusa, og uten kontroll som var resultatet.

 

Jeg har inntrykk av at mange leger ikke er klar over de bivirkningene som nevnt her, og graden av de. Ville kanskje tro at det vil endre seg ganske raskt, hvis de ikke allerede er klar over det. Jeg blir ofte forundra over at mange leger skriver ut zolpidem som første gangs sovemiddel til pasientene sine. Jeg mener at det finnes bedre alternativer, bl.a vallergan og imovane som du har nevnt. (Merk at virkestoffet i imovane, zopiclone er i samme gruppe som zolpidem, og at noen av de samme bivirkningene kan man også få av imovane. I følge http://en.wikipedia.org/wiki/Zopiclone er de "verste" bivirkningene mindre vanlig her.)

 

På siden du linker til står det Side effects at any dose may include, altså, bivirkningene kan man få uansett dose, det betyr altså at det ikke betyr at man har tatt for mye/overdose selv om man får sterke bivirkninger som f.eks hallusinasjoner. Altså ingen grunn til å bekymre seg for akkurat det..

 

Håper posten min har vært litt opplysende for noen, har ingen formening om at noen burde/burde ikke bruke zolpidem.

 

Hvis man skal bruke det:

Legg deg i senga, skru av lyset, musikk, evt mobilen, ta tablettene og lukk øya og vent på virkning/at man sovner. Ikke sitt oppe og vent på virkning. Det tar etter min erfaring ca 20-40min før effekt (virker raskere på tom mage, kommer også an på dagsform), og det tåler man å ligge i senga og vente på. Hvis man aboslutt ikke klarer/vil legge seg, f.eks fordi man sliter med mye kjipe tanker på nattestid, vent 15min etter inntak, så gå å legg deg. Må understreke at dette er min erfaring, og at det helt sikkert oppleves forskjellig fra person til person.

 

Ha i bakhodet:

* For noen så kan bruken gå fra sovemiddel til rusmiddel, verdt å være obs på!

* Sier seg selv at man ikke kjører bil etter inntak, vær også obs på at virkningen kan sitte i når man våkner dagen etter, selv etter mange timers søvn, og dette ikke alltid er lett å merke selv! Å kjøre bil etter inntak blir man dømt for på lik linje med promillekjøring.

 

Dette er kun personlige erfaringer og meninger, etterlyser gjerne at noen av legestudentene her inne kommer med noen innspill :)

Lenke til kommentar

Medisiner vil jo ikke hjelpe deg med ditt problem uansett. Det vil bare forverre det og forlenge det. Du har ikke vurdert å heller få litt psykologisk hjelp av noe slag i stedet for å proppe deg full med medisiner? Det finnes uttallige metoder på dårlig psyke og søvnproblemer som ikke innebærer bruk av medisiner.

 

Leger har jo generelt dårlig peiling på psyiske problemer uansett, så er jo ikke rart hun kanskje "feilmedisinerer" deg litt. Dessuten er døden absolutt verste ufall. Det skal ganske mye til å ta en overdose så sant man ikke er i fryktelig dårlig stand fysisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...