Gå til innhold

Samsung GX-20 Spesifikasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv om tråden egentlig handler om Samsung sin nyhet så ser jeg at diskusjonen handler like mye om Pentax sin nye modell. Derfor drister jeg meg til å poste denne

http://stock-photo.blogspot.com/2007/11/pe...t-pma-2008.html

Ser ut som det har gått fort i svingene også; les dette:

 

"Penmtax K20d beta testers are reporting beter performanmce compared to the 10 megapixel K10d."

 

Heftig mange skrivefeil i en setning ;o)

Lenke til kommentar
Forøvrig, har Samsung egen CMOS sensor fabrikk, eller er det kun Canon og Sony ?

Rykter forteller at det kanskje er Samsung som skal produsere denne. Det vil i så fall si at samarbeidet mellom Samsung og Pentax blir mye mer forståelig: Samsung produserer sensoren (og sikkert også hurtigminne etc.) og Pentax designer kameraet. Pentax får bruke sensoren mot at Samsung får produsere kamera basert på Pentax' design.

Lenke til kommentar
Rykter forteller at det kanskje er Samsung som skal produsere denne. Det vil i så fall si at samarbeidet mellom Samsung og Pentax blir mye mer forståelig.
Det vil i såfall bety at det er et 'samarbeid' ;o)

 

Selvfølgelig vet vi ikke hvor mye Samsung har vært inne i prosessen med de tidligste kameraene, men det er overveiende sannsynlighet for at de bare har fått kopiere noe Pentax har designet, og gjøre ørsmå omorganiseringer for å gjøre det "sitt".

 

Jeg tror det er Samsung som står bak denne gangen, og er veldig spent. Samsung har virkelig vist at de har lært noe med de billigste kompaktene sine i det siste, og dette kan kanskje bli gjennombrudd for dem. Jeg går jo og drømmer om at Samsung/Pentax skal begynne å bruke Foveon-sensoren jeg da, og forhåpentligvis gjøre en bedre jobb med ergonomi, brukervennlighet og signalbehandling enn Sigma gjorde. Nå har ikke Foveon lansert noen ny sensor til allmenn bruk, men det kan jo være de har noe på bakrommet? :o)

 

Men, jeg mottok omsider min GX-10 i går, så jeg skal ikke skifte kamerahus med det første :o)

Lenke til kommentar
Rykter forteller at det kanskje er Samsung som skal produsere denne. Det vil i så fall si at samarbeidet mellom Samsung og Pentax blir mye mer forståelig.
Det vil i såfall bety at det er et 'samarbeid' ;o)

Hehe, sant

 

Selvfølgelig vet vi ikke hvor mye Samsung har vært inne i prosessen med de tidligste kameraene, men det er overveiende sannsynlighet for at de bare har fått kopiere noe Pentax har designet, og gjøre ørsmå omorganiseringer for å gjøre det "sitt".

Jepp. GX-1L og GX-1S var jo blåkopi av Pentax, men med egen firmware (som vel også er veldig lik Pentax sin). GX-10 var jo en del mer forskjellig, men jeg tror nok vi vil se større forskjeller nå.

 

Jeg tror det er Samsung som står bak denne gangen, og er veldig spent. Samsung har virkelig vist at de har lært noe med de billigste kompaktene sine i det siste, og dette kan kanskje bli gjennombrudd for dem. Jeg går jo og drømmer om at Samsung/Pentax skal begynne å bruke Foveon-sensoren jeg da, og forhåpentligvis gjøre en bedre jobb med ergonomi, brukervennlighet og signalbehandling enn Sigma gjorde. Nå har ikke Foveon lansert noen ny sensor til allmenn bruk, men det kan jo være de har noe på bakrommet? :o)

Hvis det nå er slik at Samsung har begynt å produsere sensorer, så vil de vel neppe bruke andre produsenter om de ikke må. Såvidt jeg kan se er det National Semiconductor som produserer Foveon-sensorene, men om Samsung får mulighet til å produsere denne, er vel ikke tanken helt fjern.

 

Ser ut til at kompaktkameraene til Samsung begynner å bli bra, ja. Kjøpte for kort tid siden et S850, og det er et kamera som har fått mye mindre oppmerksomhet enn det fortjener. Med 1/1.8" sensor på 8 Mpix har det sannsynligvis nesten like gode støyegenskaper som Fuji-kameraene, og det har også en del litt "avanserte" funksjoner (inkl PASM-modi). Har dessverre ikke fåt brukt det særlig mye, men førsteinntrykket er at det gir svært mye for pengene.

 

Men, jeg mottok omsider min GX-10 i går, så jeg skal ikke skifte kamerahus med det første :o)

Hehe, det blir vel litt kjapt, ja :)

Lenke til kommentar

En liten kuriositet.

 

Kenko har vistnok en SRL med K-fatning på gang. Selvfølgelig tok jeg ikke vare på lenka :(

Helt basis kamera

Men, om de nå faktisk begynner å produsere den så vil det bety at Samsung og Pentaxbrukere som fatter interesse for analog film vil ha et alternativ til bruktmarkedet.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Men, om de nå faktisk begynner å produsere den så vil det bety at Samsung og Pentaxbrukere som fatter interesse for analog film vil ha et alternativ til bruktmarkedet.
Interessant... Ja, hvem vet om jeg kjøper en sånn en gang :o) Mye av optikken jeg anskaffer fremover kommer jo uansett til å være kompatibel...
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Jeg kan ikke se at det er noen store forskjeller. Litt kosmetisk, og kun DNG som raw format.

 

Tom

Kanskje også forskjellige menyer?

 

Nå har jo kameraet vært i salg en stund, så er det noen som vet noe mer om forskjellene mellom K20D og GX20?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...