Gå til innhold

Guide: Nettlagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...
  • 1 år senere...
Er det noen av disse tjenestene som kan mountes i Linux? Eller som har ssh/ftp støtte? Noen som funker bra i Linux, vil ikkje bruke nettsidene.

Jeg vet ikke om noen har ftp, og ssh tviler jeg stekt på da det ikke har noe med lagring å gjøre.

 

GmailFS kan monteres som en hvilken som helst device i linux.

mount -t gmailfs /usr/local/bin/gmailfs.py /local/mount/point -o username=user, password=pass, fsname=zOlRRa

eller i fstab:
/usr/local/bin/gmailfs.py /local/mount/point gmailfs noauto,username=user, password=pass, fsname=zOlRRa

Et annet alternativ er Ubuntu One. (men dette krever selvfølgelig ubuntu)

Edit: Det er også et webgrensesnitt som er OS uavhengig.

2gb gratis og $10 for 50gb.

Ubuntu One kommer innebygd i nyeste ubuntu, karmic 9.10. Meget enkel å bruke.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Det burde vært nevnt at nettlagring, eller lagring via Internett ikke nødvendigvis må gjøres via eksterne leverandører. Man kan godt sette opp en egen server med SSH som står koblet til Internett et helt annet sted enn de maskinene man skal ta backup fra. Dette gir langt større fleksibilitet på en rekke områder:

 

- kapasitet

- sikkerhet

- båndbredde

- trafikkmengde

- graden av redundans på backupen

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Helt vilt. Takk for kommentarene, skal teste Jotta ;) De andre aktørene har jo høye priser og begrenset lagringsplass. Jeg trenger masssssssssse plass. Jeg spiser bits og bytes til frokost. haha?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om noen har ftp, og ssh tviler jeg stekt på da det ikke har noe med lagring å gjøre.

 

GmailFS kan monteres som en hvilken som helst device i linux.

mount -t gmailfs /usr/local/bin/gmailfs.py /local/mount/point -o username=user, password=pass, fsname=zOlRRa

eller i fstab:
/usr/local/bin/gmailfs.py /local/mount/point gmailfs noauto,username=user, password=pass, fsname=zOlRRa

Et annet alternativ er Ubuntu One. (men dette krever selvfølgelig ubuntu)

Edit: Det er også et webgrensesnitt som er OS uavhengig.

2gb gratis og $10 for 50gb.

Ubuntu One kommer innebygd i nyeste ubuntu, karmic 9.10. Meget enkel å bruke.

 

Hei, jeg sitter på Mint 8 (Ubuntu 9.10)... Hvordan er det jeg går frem for å gjøre dette? Er den kommandoen nok? Må jeg ikke installere GmailFS først?

 

Jeg prøvde meg på instruksjonene på denne siden, men hang meg fast på tredje punkt. Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre der...

 

Takk for hjelpen!

 

EDIT:

Det virker som at Windows Live greia er ganske ubrukelig til backup... Etter en rask sjekk tror jeg det bare går an å laste opp enkeltfiler, og disse må dessuten være under 50 MB... Idiotisk ordning for en backupløsning.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Man kan også mekke sin egen nettbaserte backup fra filserver med FTP dersom man har en grei linje. Et fint eksempel for offsite backup vil være at en person med fiberlinje setter opp en filserver med FTP og hoster backup for venner og familie. En litt eldre brukt maskin eller en ny til ~3000kr med et billig RAID kort som støtter RAID-5/6 og 3-8 "green" disker plassert på en fiberlinje kan gi mye backup plass til en akseptabel pris. Eventuelt bare 2 1-2TB "green" disker i RAID-1 fra hovedkortet for å få enda bedre pris.

 

Edit: @Smif, SUDO make me a sandwich ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Tror jeg har fulgt guiden helt, men får dette i terminal etter jeg prøver å mounte:

 

Ignored option :rw

Traceback (most recent call last):

File "/sbin/mount.gmailfs", line 159, in <module>

import gmailfs

File "/usr/local/bin/gmailfs.py", line 32, in <module>

import libgmail

ImportError: No module named libgmail

 

 

Ideer?

Lenke til kommentar
Det burde vært nevnt at nettlagring, eller lagring via Internett ikke nødvendigvis må gjøres via eksterne leverandører. Man kan godt sette opp en egen server med SSH som står koblet til Internett et helt annet sted enn de maskinene man skal ta backup fra. Dette gir langt større fleksibilitet på en rekke områder:

 

- kapasitet

- sikkerhet

- båndbredde

- trafikkmengde

- graden av redundans på backupen

 

+1 Kjører akkurat samme greia selv. Fungerer svært bra.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...