Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Dette er nok mere teori enn praksis , iallefall når det gjelder systemkamera vs Pixel.

Hvordan kan dette forklares med en sensor som er nesten 10 ganger mindre enn GH5 ?

 

 

attachicon.gif2018-12-20_220909.png

 

 

Lyssettingen på de to bildene ser ut til å være forskjellig, om det stemmer er de ikke verdt mye til sammenligningsbruk. Men det er tydelig at GH5 har mer detaljer både i skygge og høylys.

 

10 ganger mer sensorareal gir en fordel på drøyt 3 EV. I den grad man kan sammenligne de to bildene er det ikke usannsynlig at det også er forskjellen i praksis. Men det ville vært lettere å vurdere om de hadde tatt bilde av en gradert testplansje med kontrollert lyssetting (slik f.eks. DPreview gjør).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 Men det ville vært lettere å vurdere om de hadde tatt bilde av en gradert testplansje med kontrollert lyssetting (slik f.eks. DPreview gjør).

 

Har gjort det , og jeg får det bare ikke til å stemme helt.

Velger først "daylight" :

 

post-479595-0-22041200-1545479269_thumb.png

 

 

Så "Low light"

 

 

post-479595-0-27574500-1545479349_thumb.png

 

 

 

Link til Dpreview

 

Har mere tiltro til den videoen som jeg la ut i forrige side - Pixel 3 vs $5000  camera 

Lenke til kommentar

Hvorfor sammenligner du epler og pærer? ISO 59 + pixel shift stacking på telefonen mot én eksponering a ISO 6400 på systemkameraene?

 

I scenario der motivet står 100% stille bør man heller bruke stativ + lav ISO.

I scenario der det er bevegelse bør man ikke bruke lang samlet lukkertid.

 

Edit: Jpeg er jo også en vesentlig svakhet i sammenligningen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjellig eksponering på de fire bildene. Google Pixel-bildet er tatt med f/1.8, 1/3 sekund, mens de andre er tatt med f/5.6 1/20, som betyr at de slipper inn 57 ganger mindre lys (5.8 EV) per arealenhet før man korrigerer for sensorstørrelsen.

 

Hvis det er riktig at Pixel 3-sensoren er 24 mm2, skal de andre kameraene ha en fordel av sensorstørrelsen på henholdsvis 9.4x (GH5), 15.4x (X-T3) og 36x (a7 III). Ettersom ingen har stor nok sensor til å kompensere for 57 ganger mindre lysinnslipp er det innlysende at Pixel 3 må ende opp med et bedre signal/støyforhold.

 

Hvis vi velger en lavere forsterkning (ISO) for de andre kameraene kan vi ende opp med omtrent samme lysinnslipp (korrigert for sensorstørrelse). Deretter ser vi på hvor mørkt nede på den graderte skalaen vi kan skille en nyanse fra den ved siden av (jeg har valgt råformat for at ikke støyfjerningen i JPEG-motoren skal forstyrre resultatet. Pixel 3 tilbyr tydeligvis ikke muligheten til å velge råformat):

post-78758-0-14284300-1545481936_thumb.png

 

Alle fire kameraene klarer såvidt å vise skillelinjen mellom 18 og 19 - dermed holder teorien og dermed fysikkens lover ganske godt vann :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Ser at jeg var litt kjapp der ja. Brukte kun Sony A7 RIII til å justere iso verdiene ( og da pleier de andre automatisk å følge etter ), er jo ikke mulig å velge forskjellige verdier på Pixel.

 

Testet på nytt med lav iso , og de andre kameraene sliter med color cast i "low light" 

 

Daylight :

post-479595-0-14971300-1545486788_thumb.png

 

Low light :

post-479595-0-17490100-1545486850_thumb.png

 

 

_______

 

 

I den videoen så skjøt han i RAW - og lastet opp filen i Lightroom. Selv da henger Pixel godt med i svingene ....

Lenke til kommentar

Det er ikke "color cast" - det er jpeg. Altså hvitbalansen som jpeg-prosesseringen er innstilt på. Vil du ha en annen hvitbalanse så velger du enkelt og greit det når du konverterer fra råformatet. Ups - Pixel 3 har jo ikke den muligheten. Liker du ikke hvitbalansen så synd for deg.

 

Legg forresten merke til at detaljnivået er gjennomgående dårligere for Pixel 3. Det skyldes delvis optikken, men også diffraksjon og "glatting". Ting man heller ikke kan velge bort fra Pixel 3.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

God jul!

 

Jeg jobber som filmskaper, og får fotojobber for bedrifter innimellom. Jeg har skutt på min trofaste 60D en god stund, men jeg kjenner litt for ofte på at den ikke holder helt mål, og ser nå på alternativer. Jeg kjenner jeg er litt lysten på å prøve Nikon eller Sony - ulempen med det valget er at jeg allerede skyter film/video på Canon sin C-serie, og har derfor en del EF optikk. 

 

Det som frister meg over på Nikon/Sony er hovedsakelig dynamisk rekkevidde. Er det noen som har jevnlig skutt på både Canon og Nikon/Sony som kan kime inn her? Om jeg eventuelt velger å gå for et systembytte er det jo ikke store kostnaden med en 50 og 35mm.

 

Kamera jeg har sett på i det siste er A7r, a7(i/iii), d750 og d810. Setter pris på alt av innspill :)

Lenke til kommentar

….. Setter pris på alt av innspill :)

 

Er overhodet ikke på ditt nivå verken for video eller stillbilder, men kjenner teknologien ganske godt.

 

Det er korrekt at Sony-sensorer er noe bedre enn Canon sine på dynamisk rekkevidde, og Nikon bruker mye Sony-sensorer så du kan forvente relativt like resultat (mht DR) fra Sony og Nikon.

 

Om forskjell i DR er nok til systembytte er det nok bare du selv som kan vurdere. Skal du ha glede av mer DR må du selvsagt ha behov for mer DR og det er veldig avhengig av hva slags bilder du tar. Et annet moment er at man kan bruke HDR-teknikk for å få bedre DR ut fra eksisterende kamera, men HDR er kun egent for motiv som er i ro, og HDR krever etterbehandling i større grad enn bedre DR fra sensoren. Til gjengjeld gir HDR bedre resultat (når det er mulig å bruke det) enn å tyne kameraets DR til det ytterste, men best mulig DR fra kameraet er selvsagt alltid en fordel uansett om man trenger det på alle bilder eller ikke. 

 

Siden du nevner DR kan de være verdt å merke seg at speilløse modeller med fasebasert fokus på selve bildebrikken er litt mer utsatt for banding enn kameraer som ikke har det. Sjekk f. eks. tester av D850 vs Z7. Så når max brukbar DR er målet kan det være et argument for speilrefleks fremfor speilløst, eller vente til neste generasjon sensorer. Også mulig Sony på egne kameraer har kommet litt lenger enn konkurrentene på dette.

 

En potensiell fordel ved å gå for Sony (A7r III eller A7 III) er at du kan bruke et adapter og får rimelig bra funksjonalitet med din EF-optikk. Det kan du selvsagt ikke hvis du går for D810/D850. Jeg har erfaring med Canon optikk på Olympus speilløst og det fungerer sånn passe, men siste generasjon av Sony (dvs. versjon III - som jeg ikke har prøvd) skal ha kommet et godt stykke lenger enn Olympus på ytelse med adapter.  

 

Er du på Facebook finnes det en gruppe som heter Fototeknisk prat. Der er det mye mer aktivitet enn du finner på forumet her, også en del som er profesjonelle fotografer. Ellers er det et hav av info hvis du søker på nettet, men ofte vanskelig (synes jeg) å vite hvem som har god nok info til at det er relevant.

 

Både 5DIV og Eos R vil også gi signifikant bedre DR enn 60D, men ikke best i klassen.

Endret av se#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du testet ut magic lantern på din 60D, du får bedre dynamic range.

 

Har faktisk brukt det før, men var ikke klar over denne oppdateringen. Mye av problemet med 60Den er at den har mye støy over 800iso, og fokuserer veldig dårlig i lavlys. Hadde jeg kun tatt portretter i god belysning hadde jeg ikke kjent på behov for oppgradering.

 

...

Du har flere gode poeng. Jeg tenker at dette kanskje er et tilfelle der jeg burde prøve de forskjellige alternativene litt, og se hva jeg foretrekker. Jeg ender sikkert opp med å kjøpe et A7 for å teste. 60Den beholder jeg bare som et backupkamera.

Lenke til kommentar

Det er ikke "color cast" - det er jpeg. Altså hvitbalansen som jpeg-prosesseringen er innstilt på. 

 

Litt merkelig måte å svare på. Hvis hvitbalansen feiler så får man et bilde med color cast.

 

_________

 

 

Vil du ha en annen hvitbalanse så velger du enkelt og greit det når du konverterer fra råformatet. Ups - Pixel 3 har jo ikke den muligheten. Liker du ikke hvitbalansen så synd for deg.

 

Dette er bare feil.

 

Pixel 3 støtter RAW +JPEG :

post-479595-0-14473200-1545866362_thumb.png

 

 

Og du kan justere hvitbalansen :

post-479595-0-05398800-1545866434_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

God jul!

 

Jeg jobber som filmskaper, og får fotojobber for bedrifter innimellom. Jeg har skutt på min trofaste 60D en god stund, men jeg kjenner litt for ofte på at den ikke holder helt mål, og ser nå på alternativer. Jeg kjenner jeg er litt lysten på å prøve Nikon eller Sony - ulempen med det valget er at jeg allerede skyter film/video på Canon sin C-serie, og har derfor en del EF optikk. 

 

Det som frister meg over på Nikon/Sony er hovedsakelig dynamisk rekkevidde. Er det noen som har jevnlig skutt på både Canon og Nikon/Sony som kan kime inn her? Om jeg eventuelt velger å gå for et systembytte er det jo ikke store kostnaden med en 50 og 35mm.

 

Kamera jeg har sett på i det siste er A7r, a7(i/iii), d750 og d810. Setter pris på alt av innspill :)

Har du vurdert Panasonic GH-5(S?) eller å oppgradere canonen din til 6D mkII
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 Jeg har lastet ned Adobe CC pakken. 

 

Lightroom er i Engelsk , mens Photoshop er i Norsk språkdrakt.

Problemet mitt er at jeg ikke kan fordra Norsk i et slikt programm. 

 

Jeg har vært inne på innstillinger , men eneste mulige språk er Norsk :

 

post-479595-0-59198200-1550241291_thumb.png

 

 

Sannsynligvis har jeg oversett noe  :hmm:

 

 

 

Lenke til kommentar

 Jeg har lastet ned Adobe CC pakken. 

 

Lightroom er i Engelsk , mens Photoshop er i Norsk språkdrakt.

Problemet mitt er at jeg ikke kan fordra Norsk i et slikt programm. 

 

Jeg har vært inne på innstillinger , men eneste mulige språk er Norsk :

 

attachicon.gif2019-02-15_152517.png

 

 

Sannsynligvis har jeg oversett noe  :hmm:

Testet litt selv nå, og jeg har kun på Engelsk.

 

Jeg gikk inn i Adobe Creative Cloud-appen og byttet språket til norsk der. Fikk så opp at jeg kunne installere PS og Bridge på nytt. Gjorde det, og da kunne jeg velge mellom Norsk og Engelsk i PS etterpå.

 

post-277888-0-71839200-1550243877_thumb.jpg

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...