Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nye droneregler kommer snart. Betyr det at 150 meters grensen for å fly ved bebyggelse ol forsvinner?

 

https://www.nrk.no/telemark/na-kommer-nye-regler-for-drone-entusiaster-1.14137147

Nei. Mye feil i den artikkelen, men det eneste nye er egentlig at det kommer en liste over flyforbudsområder.

 

150m-grensen vil fremdeles gjelde, men om man er RO1 kan man fly så nært som 50 meter, eller enda nærmere dersom de det gjelder samtykker til det.

 

 

 

 

Det er heller ikke lov å fly nærmere enn 50 meter fra andre mennesker, kjøretøy eller bygninger som ikke er under pilotens eller fartøysjefens kontroll. Dette innebærer at personer, eller eiere av kjøretøy eller bygninger, kan samtykke til at flygingen skjer nærmere enn 50 meter. Det er fastsatt egne sikkerhetsavstander for fartøy som veier 250 gram eller mindre.
Lenke til kommentar

Ser ut som mitt canon 550d har tatt kvelden nå. Først oppførte det seg rart med at det kunne ville fokusere og viste kun informasjon inni søkeren. Kunne ikke ta bilder eller skjermen bak på kameraet ville ikke på. Tenkte først at batteriet var nesten tomt så når jeg kom hjem satte jeg det på lading over natten, men når jeg skulle teste det så var alt sammen dødt.

 

Noen andre som har vært borti noe lignende? Kan det være batteriet som er synderen og at det er rett og slett for gammelt til å gi strøm til kameraet eller er det kameraet selv som har konket ut?

Lenke til kommentar

Ser ut som mitt canon 550d har tatt kvelden nå. Først oppførte det seg rart med at det kunne ville fokusere og viste kun informasjon inni søkeren. Kunne ikke ta bilder eller skjermen bak på kameraet ville ikke på. Tenkte først at batteriet var nesten tomt så når jeg kom hjem satte jeg det på lading over natten, men når jeg skulle teste det så var alt sammen dødt.

 

Noen andre som har vært borti noe lignende? Kan det være batteriet som er synderen og at det er rett og slett for gammelt til å gi strøm til kameraet eller er det kameraet selv som har konket ut?

Har du flere objektiver? I såfall prøv å bytte det. Har du ikke andre objektiver, så kan du ta det av og rense gullkontaktene med en tørr mikrofiberklut og sette på objektivet igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, har ikke tenkt på det, men har prøvd uten noe objektiv på kameraet og det var like dødt da. Ikke noe lys eller andre tegn til liv i det hele og det store.

Høres ut som det har tatt kvelden gitt. Nå får du vel tilsvarende og kanskje et par hakk bedre canon for en billig penge på finn, eksempler

100d for 400: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=126485013

Hvis du har fullformatoptikk, 5d mk 2 for 3600: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=126174012

 

H

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje jeg skal bruke dette som en unnskylding på å oppgradere til FF kamera etterhvert. Har tenkt en del på å se om jeg finner et brukt Nikon D800/810 eller kanskje et Sont a7rII. Får se hva Nikon kommer med i speilløst segmentet og hvordan bruktmarkedet reagerer. Men nå er det ferie for min del, får se hva som skjer etter den.

Lenke til kommentar

Ser veldig ut som speilrefleksene deres, litt "kjedelig" når de har styra så mye med hva som kommer, også er de akkurat som man ville forvente.. Men helt sikkert gode kameraer.

 

Skal ikke se bort fra at den kjedelige formen kameraer har fått gjennom mange tiår med utvikling fungerer veldig bra og er akkurat det det store flertallet av Nikon-folk ønsker seg.

Lenke til kommentar

Hvis de er akkurat som forventet, så må man vel være fornøyd, eller?

 

Det er jo ikke alltid det man forventer er det samme som man ønsker, noen ganger er det jo fint med en overraskelse. Jeg forventet for eksempel ikke at Warholm skulle vinne VM-gull på 400 hekk i fjor, men ble veldig fornøyd når han gjorde det. 

 

Min kommentar var på ingen måte negativ til disse kameraene. Det hadde bare vært litt morsommere om det kom med noe helt annerledes som ikke så ut som et nikon speilrefleks. Om jeg hadde hatt masse nikonopptikk så hadde jeg nok vært fornøyd og vurdert å kjøpe dette etterhvert. 

Lenke til kommentar

Nikon Z6 og Z7;

https://www.nikon.no/no_NO/products/category_pages/digital_cameras/mirrorless/overview.page

 

Så var det priser, da!

"Andre" kilder viser f.eks.:

USD 3399 for Z7 og med kitobjektivet 24-70mm USD 3999

USD 1995 for Z6 og med kitobjektivet 24-70mm USD 2599

 

Mulipliserer en USD-priser med 10, så ser en i alle fall sånn ca. hva de vil koste her på berget, vil eg tru......

Får vel nøyaktige priser ganske snart.

Så får vi vel etter hvert se hva et adapter koster, og ev. hva en "sparer" på å kjøpe samtidig med et av kameraene....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...