Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, *HVA MED Å PRØVE SELV DA LATTSABB!"*

Hmmm... Nei. Jeg er over 30, kjører Toyota og jobber i staten, så her går det i solnedganger og skyer. ;)

 

Dess eldre årgang, dess bedre smak ;)

 

Toyota er på verdenstoppen som bilprodusent.

 

Solnedganger blir aldri kjedelige, i alle fall om de er dine egne bilder, føkk resten.

 

Skyer :love:

Lenke til kommentar
Jeg har ett kjapt spørsmål: Jeg har blitt fortalt at jeg bør utsette linsen til mitt nye speilrefleks for direkte sollys i en kortere tidsperiode dersom linsen skal ligge lenge uten å bli tatt i bruk. Dette for å forhindre eventuell dannelse av sopp inne i linsen. Noen som kan bekrefte at dette er nødvendig? Linsen blir liggende tørt og i normal romtemperatur.

 

 

 

Dritbra post mr.Olsen! :)

 

har alrdig hørt om problemer med sopp på nyere objektiver. I dei tilfella eg har hørt noko om sopp på optikk så er det i eldgamle objektiver som krinser rundt bla på ebay.

 

Og det å la objektiver liggende i direkte sollys er eg litt skeptisk til, da gummien på zoom- og fokusringane truleg vil tørke og bli ''gammel''.

Tror ikke det er eBay som er problemet. På nettet kan objektiv få virus, men ikke sopp ;)

 

Seriøst. Et objektiv kan få mugg eller sopp, så langtidslagring bør skje tørt. Jeg vil tro at kondens inne i objektivet er den mest vanlige årsaken. Fuktighet gir grobunn for mye rart. Men ved normal lagring tror jeg du skal ha veldig uflaks for at muggen skal få tak. Hvis du faktisk er så uheldig at dette skjer, bør du sette objektivet i karantene og vaske og tørke oppbevaringsplassen skikkelig. For det kan faktisk smitte fra et objektiv til et annet. Og ikke tro du blir kvitt dritten uten å demontere å gjøre rent absolutt alt inne i objektivet. Som regel en verkstedjobb.

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Tror ikke det er eBay som er problemet. På nettet kan objektiv få virus, men ikke sopp ;)

 

hehe :!:

 

og ja, man oppbevarer selfølgelig ikkje objektiver i ein humidor, men meiner uansett at det er liten vits i å soltørke objektiva før lagring. Hadde vi budd i eit litt meir tropisk miljø så hadde det dog vert ein ide.

Lenke til kommentar
Høres ut som om du snakker av erfaring ?

Ikke egne erfaringer. Men jeg snapper opp mye rart på ei mailliste jeg er med på, PDML.

 

Mvh Tim

 

Deg jeg snakket til ja, ikke han som lurte seg inn mellom oss... hvilken type mailingsliste var det?

Pentaxfolk. En gjeng med galninger fra hele verden. Der diskuteres alt fra Pentaxfinurligheter og fotografering generelt, til ølmerker og gamle biler. Masse tullprat, men og svært nyttig og hyggelig. Faktisk godt kameratskap. Så godt at folk samler inn penger for å hjelpe hverandre når de er i knipe.

 

Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Noen andre her som syns at MB-D200 ødelegger litt av følelsen D200 gir alene uten grep?

 

Jeg syns det blir for stort, og kanten på baksiden (langsiden) er veldig skarp, kunne vært mye mye mer buet! Blir som å holde en lekeklosse inn mot håndflata. Dette er vel forbedret på D300?

 

D2Xs har vel en meget rundt bue der?

Lenke til kommentar
Ja, jeg trenger manikyr - heldigvis så er jeg altfor macho til å finne på det :)

 

Og ja, jeg har knelere som en hobby (slik om andre har f.eks taranteller) - har ett eget rom i kjelleren hvor jeg har rundt 25-30 terra med 14 forskjellige arter knelere.

Ettersom gutta i American Chopper tar manikyr (ok, kun Mike), så kan vel du :tease:

 

Tilbake til knelerne, er det mye jobb med å passe på de? Jeg tenker på foring osv. Kan du f.eks ta to ukers ferie uten at noen ser etter de ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Ja, jeg trenger manikyr - heldigvis så er jeg altfor macho til å finne på det :)

 

Og ja, jeg har knelere som en hobby (slik om andre har f.eks taranteller) - har ett eget rom i kjelleren hvor jeg har rundt 25-30 terra med 14 forskjellige arter knelere.

Ettersom gutta i American Chopper tar manikyr (ok, kun Mike), så kan vel du :tease:

 

Tilbake til knelerne, er det mye jobb med å passe på de? Jeg tenker på foring osv. Kan du f.eks ta to ukers ferie uten at noen ser etter de ?

 

Tom

 

Slenger meg på, hadde vært fett med et par slike!

Lenke til kommentar

Enkelte arter er enklere enn andre - noen krever en del mtp fuktighet, temperatur og ikke minst mat. Disse spiser kun "myke" flyvende insekter, slik som sommerfugler, møll og fluer. Og dette er ikke det enkleste å få tak i på vinteren. Så jeg må holde fluer i gang hele året - og det er litt pes. Andre igjen knasker like gjerne sirisser, som man jo får kjøpt i alle dyrebutikker i dag.

 

Når det gjelder reising, så klarer de seg ikke i 2 uker uten mat - enkelte kan jeg da bare slenge in 10-15 fluer til så spiser de innimellom, så de klarer seg. Andre igjen vil da spise seg ihjel etter 2 dager.. Så nei, jeg må ha noen som kan se etter dem om jeg skal på lengre reise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...