Gå til innhold

"Kompakt-PC" Aspire L5100 som HTPC


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Noen som har funnet en metode for og overklokke denne på ?

 

Kunne trengt litt raskere CPU da den sliter litt med lydsync

 

Jeg har hatt denne maskinen noen timer nå. Har ikke opplevd noen problemer med lydsync,

men så har jeg også skrudd av alle unødvendige services og annet herk som stjeler CPU.

Vista generellt "suger" jo en del ressurser.....Vurderer å dualboote den med XP. Skal google litt på "liteXP/XPlite" for å se om det kan la seg gjøre å installere noe slikt sammen med f.eks Mediaportal. Fikk forresten IR'n i maskinen til å fungere med en gang sammen med min Logitech Harmony 885. Har plassert maskinen inne i en stereobenk med glassdør og dermed forsvant nesten all støyen også, bra med lufting bak så der går også greit. Det eneste problemet jeg har fått er faktisk lyd ut av HDMI - det får jeg ikke til. Bruker en HDMI kabel importert fra hong kong til 30 kroner som visstnok skal støtte HDMI 1.3 - den ser fet og solid ut..så jeg undres - kanskje det er TVn? Får kjøpe en på Clas og prøve den. Ellers så har jeg opplevd et par ganger at TV'n mistet bildet som også en annen her har nevnt (Video Mode not Supported / No signal). Tror dette lar seg fikse med litt mekking på instillinger av skjermkortet - skal forsøke det i alle fall. Alt i alt sånn passe fornøyd........

Lenke til kommentar

Jeg har også holdt på med denne et par timer nå. Var og hentet den på posten i dag.

 

Sliter litt med enkelte ting. Klarer ikke å få mer enn 720p på min pioneer 1080i-tv. Når jeg holdt på med å prøve å få til høyere oppløsning, så har jeg køddet til noe med skriftstr. All skrift er nå ganske liten, men også utydelig og vond å lese. Har prøvd å tilbakestille innstillinger, men det funker ikke.

 

Får mye ugrei lydstøy gjennom HDMI. Det er også ugreit. Skal prøve med litt forskjellige kabler, å se om jeg får orden på det.

Noen som har funnet en metode for og overklokke denne på ?

 

Kunne trengt litt raskere CPU da den sliter litt med lydsync

 

Jeg har hatt denne maskinen noen timer nå. Har ikke opplevd noen problemer med lydsync,

men så har jeg også skrudd av alle unødvendige services og annet herk som stjeler CPU.

Vista generellt "suger" jo en del ressurser.....Vurderer å dualboote den med XP. Skal google litt på "liteXP/XPlite" for å se om det kan la seg gjøre å installere noe slikt sammen med f.eks Mediaportal. Fikk forresten IR'n i maskinen til å fungere med en gang sammen med min Logitech Harmony 885. Har plassert maskinen inne i en stereobenk med glassdør og dermed forsvant nesten all støyen også, bra med lufting bak så der går også greit. Det eneste problemet jeg har fått er faktisk lyd ut av HDMI - det får jeg ikke til. Bruker en HDMI kabel importert fra hong kong til 30 kroner som visstnok skal støtte HDMI 1.3 - den ser fet og solid ut..så jeg undres - kanskje det er TVn? Får kjøpe en på Clas og prøve den. Ellers så har jeg opplevd et par ganger at TV'n mistet bildet som også en annen her har nevnt (Video Mode not Supported / No signal). Tror dette lar seg fikse med litt mekking på instillinger av skjermkortet - skal forsøke det i alle fall. Alt i alt sånn passe fornøyd........

Lenke til kommentar
Bruker en HDMI kabel importert fra hong kong til 30 kroner som visstnok skal støtte HDMI 1.3 - den ser fet og solid ut..så jeg undres - kanskje det er TVn?

Det er nok kabelen, det er dessuten ikke 1.3 HDMI lyd på denne maskinen.

Vi byttet kabel og fikk tilfredsstillende lyd og bilde med en gang.

Går ihvertfall an å prøve med en annen kabel

 

Sliter litt med enkelte ting. Klarer ikke å få mer enn 720p på min pioneer 1080i-tv.

Veldig viktig å oppdatere skjermkortdriverne på denne, men det har du kanskje gjort?

Lenke til kommentar

Ja, har gjort det. Får bilde med høyere oppløsning også, men får det ikke til å passe med tv-skjerm. Blir enten for lite eller for stort bilde

Bruker en HDMI kabel importert fra hong kong til 30 kroner som visstnok skal støtte HDMI 1.3 - den ser fet og solid ut..så jeg undres - kanskje det er TVn?

Det er nok kabelen, det er dessuten ikke 1.3 HDMI lyd på denne maskinen.

Vi byttet kabel og fikk tilfredsstillende lyd og bilde med en gang.

Går ihvertfall an å prøve med en annen kabel

 

Sliter litt med enkelte ting. Klarer ikke å få mer enn 720p på min pioneer 1080i-tv.

Veldig viktig å oppdatere skjermkortdriverne på denne, men det har du kanskje gjort?

Lenke til kommentar
Jeg har også holdt på med denne et par timer nå. Var og hentet den på posten i dag.

 

Sliter litt med enkelte ting. Klarer ikke å få mer enn 720p på min pioneer 1080i-tv. Når jeg holdt på med å prøve å få til høyere oppløsning, så har jeg køddet til noe med skriftstr. All skrift er nå ganske liten, men også utydelig og vond å lese. Har prøvd å tilbakestille innstillinger, men det funker ikke.

 

Får mye ugrei lydstøy gjennom HDMI. Det er også ugreit. Skal prøve med litt forskjellige kabler, å se om jeg får orden på det.

 

Tips : Last ned alle drivere fra Acer sin hjemmeside - installer dem alle. Kast ut McAffee virus og installer Avast (gratis) isteden (Den stjeler mindre ressurser er min erfaring). Min TV har en egen "PC" modus som hjalp meg - kanskje din har det samme?? Skrift størrelsen skulle du kunne sette tilbake samme sted som du endret dem, jeg har 120 PPT som fungerer flott på en 1080p oppløsning.....

Lenke til kommentar

Får fortsette med dette i morgen det blir for kjipt med 720p. Sliter med lyden via hdmi fortsatt. Kabelen er ikke problemet. Skal prøve flytte på den i morgen. Nå står den oppå Get HD. Kanskje den ikke liker det.

Jeg har også holdt på med denne et par timer nå. Var og hentet den på posten i dag.

 

Sliter litt med enkelte ting. Klarer ikke å få mer enn 720p på min pioneer 1080i-tv. Når jeg holdt på med å prøve å få til høyere oppløsning, så har jeg køddet til noe med skriftstr. All skrift er nå ganske liten, men også utydelig og vond å lese. Har prøvd å tilbakestille innstillinger, men det funker ikke.

 

Får mye ugrei lydstøy gjennom HDMI. Det er også ugreit. Skal prøve med litt forskjellige kabler, å se om jeg får orden på det.

 

Tips : Last ned alle drivere fra Acer sin hjemmeside - installer dem alle. Kast ut McAffee virus og installer Avast (gratis) isteden (Den stjeler mindre ressurser er min erfaring). Min TV har en egen "PC" modus som hjalp meg - kanskje din har det samme?? Skrift størrelsen skulle du kunne sette tilbake samme sted som du endret dem, jeg har 120 PPT som fungerer flott på en 1080p oppløsning.....

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål fra en med folkevognversjonen uten TV tuner:

 

Hva slags USB stick anbefales dersom en ønsker en TV tuner til denne? Jeg har kabel tv hjemme (get), og ikke noen riks tv sak, men har også bærbar som jeg ønsker å bruke som tv iblant (derfor USB stick løsning). Ser at det er flere hybrid løsninger der ute, noen er dog svært kresne på CPU og disse ønsker jeg ikke å gå for. Noen forslag??

Lenke til kommentar

Fyrer på med mer informasjon - denne gangen om HDMI og lyd.

Ikke direkte relatert denne PC'n, men kanskje andre kan ha nytte av informasjonen:

Enkelte modeller av Full HD skjermer støtter ikke lyd fra HDMI når den kobles til PC -

sånn er det visst bare. Det gjelder først og fremst Philips. Se her :

-----------------------------------------------------------------------

"Jag har en 7762'a sedan en månad.

Har ett problem som jag undrar om någon på forumet stött på och har lösningen till.

När jag kopplar dator via HDMI till TVn så får jag inget ljud!?

Jag tyckte detta var mycket märkligt så jag tog med mig min dator

(bärbar LG) till Medimarkt och bad att få koppla in den i ett antal

TV apparater. Först en philips: inget ljud.

Sedan en Samsung, Panasonic och Sony: ljud i alla!"

---------------------------------------------------------------

Kilde

 

Har samme TV og problem selv og det hjelper ikke med nye HDMI kabler (har prøvd 2 -

no go. Philips burde nesten returnere meg kronene jeg har kastet bort på dette, og hadde

jeg hatt muligheten til det ville jeg returnert skjermen samtidig....)

 

Sliter ennå med at samme skjerm iblant skrur seg av og det dukker opp en melding om "video not supported" - dette skjer dersom en endrer noe på skjerminnstillinger under catalyst - virker ikke som LCDn helt liker å endre oppløsning on the fly........

Endret av datafeilen
Lenke til kommentar

Nesten bedre uten lyd en det greiene jeg får. Flyttet pc bort fra Get HD, det hjalp ikke. Fortsatt mye høytalerstøy. Denne støyene er konstant, uavhengig av lydstyrken på tv. Kjenner igjen støyen fra andre billige pcer jeg har hatt, der lyden kommer fra hovedkortet. Kanskje jeg får prøve å ta lyd fra en av lydutgangene, og ikke Hdmi.

 

Går som regel greit å endre skjermoppløsning på min pioneer, Men opplever noen ganger at skjermen blir svart. Da er det bare å restarte. Får fortsatt kun 720p. 1080 gir enten for lite eller for stort bilde for min tv. Er det ingen måte å ordne dette på?

 

Fyrer på med mer informasjon - denne gangen om HDMI og lyd.

Ikke direkte relatert denne PC'n, men kanskje andre kan ha nytte av informasjonen:

Enkelte modeller av Full HD skjermer støtter ikke lyd fra HDMI når den kobles til PC -

sånn er det visst bare. Det gjelder først og fremst Philips. Se her :

-----------------------------------------------------------------------

"Jag har en 7762'a sedan en månad.

Har ett problem som jag undrar om någon på forumet stött på och har lösningen till.

När jag kopplar dator via HDMI till TVn så får jag inget ljud!?

Jag tyckte detta var mycket märkligt så jag tog med mig min dator

(bärbar LG) till Medimarkt och bad att få koppla in den i ett antal

TV apparater. Först en philips: inget ljud.

Sedan en Samsung, Panasonic och Sony: ljud i alla!"

---------------------------------------------------------------

Kilde

 

Har samme TV og problem selv og det hjelper ikke med nye HDMI kabler (har prøvd 2 -

no go. Philips burde nesten returnere meg kronene jeg har kastet bort på dette, og hadde

jeg hatt muligheten til det ville jeg returnert skjermen samtidig....)

 

Sliter ennå med at samme skjerm iblant skrur seg av og det dukker opp en melding om "video not supported" - dette skjer dersom en endrer noe på skjerminnstillinger under catalyst - virker ikke som LCDn helt liker å endre oppløsning on the fly........

Lenke til kommentar

Har ikke hørt om noen som har fått til en tilfredstillende og brukervennelig løsning for digitaltv fra get. Med analoge signaler vil det nok greit la seg løse. Derfor satset jeg på get pvr og L5100.

Nytt spørsmål fra en med folkevognversjonen uten TV tuner:

 

Hva slags USB stick anbefales dersom en ønsker en TV tuner til denne? Jeg har kabel tv hjemme (get), og ikke noen riks tv sak, men har også bærbar som jeg ønsker å bruke som tv iblant (derfor USB stick løsning). Ser at det er flere hybrid løsninger der ute, noen er dog svært kresne på CPU og disse ønsker jeg ikke å gå for. Noen forslag??

Lenke til kommentar
Går som regel greit å endre skjermoppløsning på min pioneer, Men opplever noen ganger at skjermen blir svart. Da er det bare å restarte. Får fortsatt kun 720p. 1080 gir enten for lite eller for stort bilde for min tv. Er det ingen måte å ordne dette på?

 

Skyter fra hofta her og prøver med et tips. Sjekk catalyst innstillingene - det er noe

der som heter FORCE. Dvs. en kan velge bestemte innstillinger på grafikk kortet. Default

er kun et fåtall definert opp - du kan definere opp flere. Har ikke den PC'n foran meg her så husker ikke akkurat hvordan det var, men husker jeg så 1080i blant annet som en mulighet. En velger dette og så flyttes den ned som mulige varianter en kan bruke Force på.....Håper jeg forklarte meg på en forståelig måte nå, men tror du finner ut av det ved å snuse litt på catalyst innstillingene........

Lenke til kommentar

Skal forsøke dette. Men mener jeg forsøkte når jeg holdt på. Det var kun en av innstillingene på 720p som ga mulighet til å justere. Hvis jeg bare får justert så skal 1080 fungere også hos meg.

Går som regel greit å endre skjermoppløsning på min pioneer, Men opplever noen ganger at skjermen blir svart. Da er det bare å restarte. Får fortsatt kun 720p. 1080 gir enten for lite eller for stort bilde for min tv. Er det ingen måte å ordne dette på?

 

Skyter fra hofta her og prøver med et tips. Sjekk catalyst innstillingene - det er noe

der som heter FORCE. Dvs. en kan velge bestemte innstillinger på grafikk kortet. Default

er kun et fåtall definert opp - du kan definere opp flere. Har ikke den PC'n foran meg her så husker ikke akkurat hvordan det var, men husker jeg så 1080i blant annet som en mulighet. En velger dette og så flyttes den ned som mulige varianter en kan bruke Force på.....Håper jeg forklarte meg på en forståelig måte nå, men tror du finner ut av det ved å snuse litt på catalyst innstillingene........

Lenke til kommentar
Skal forsøke dette. Men mener jeg forsøkte når jeg holdt på. Det var kun en av innstillingene på 720p som ga mulighet til å justere. Hvis jeg bare får justert så skal 1080 fungere også hos meg.

 

Siste utvei kan være å bruke en DVI til HDMI kabel…Kjører det selv nå etter alt for mye trøbbel med at jeg mister skjermbildet når jeg skifter mellom HDMI inngangen PC’n er tilkoblet og TV.Da spretter det ofte opp en blå skjerm med meldingen ”Video Not Supported”. Orket ikke det rotet lenger og skiftet til en HDMI til DVI kabel der jeg kobler DVI enden til PC’n og HDMI til TV’n – dette fungerer faktisk stabilt hos meg og bildet er krystallklart..Noen lyd ut av HDMI fikk jeg jo aldri og opplever det som en særhet med denne philips TV’n (produsert Okt 2007) som trolig har noe elektronikk som senser hva slags utstyr som er tilkoblet i andre enden. Har derfor koblet lyden fra lydutgangen på PC til tv’n – og nå fungerer i alle fall alt helt ok her og lysten til å kaste tv’n ut av vinduet er fallene……

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål – hva slags minne er det på denne boksen???

Ser noen har åpnet den, men klarer ikke helt å få klarhet i hva det er vi ser. Det står jo notert SODIMM der…Brukt et PC program og den sier PC6400 (DDRII 800)….men dette kan jo være feil…Noen som kan komme med f.eks linker hos nettbutikker til minnemoduler som passer i denne boksen……

Lenke til kommentar

Føler også at dette kan være veien å gå for meg. Får daglig sort skjerm, og må slå av pc, og restarte. Lyden fra Hdmi er så drittal at det ikke er noe tap. Blir skuffet hvis det er like mye lydstøy fra de andre lydutgangene.

 

Kunne kanskje vært ok å ha 4gb med ram i denne maskinen.

Skal forsøke dette. Men mener jeg forsøkte når jeg holdt på. Det var kun en av innstillingene på 720p som ga mulighet til å justere. Hvis jeg bare får justert så skal 1080 fungere også hos meg.

 

Siste utvei kan være å bruke en DVI til HDMI kabel…Kjører det selv nå etter alt for mye trøbbel med at jeg mister skjermbildet når jeg skifter mellom HDMI inngangen PC’n er tilkoblet og TV.Da spretter det ofte opp en blå skjerm med meldingen ”Video Not Supported”. Orket ikke det rotet lenger og skiftet til en HDMI til DVI kabel der jeg kobler DVI enden til PC’n og HDMI til TV’n – dette fungerer faktisk stabilt hos meg og bildet er krystallklart..Noen lyd ut av HDMI fikk jeg jo aldri og opplever det som en særhet med denne philips TV’n (produsert Okt 2007) som trolig har noe elektronikk som senser hva slags utstyr som er tilkoblet i andre enden. Har derfor koblet lyden fra lydutgangen på PC til tv’n – og nå fungerer i alle fall alt helt ok her og lysten til å kaste tv’n ut av vinduet er fallene……

Lenke til kommentar

Sliter litt med MKV 1080p. Har instalert k-lite codec-pack og coreavc. Men hvordan forsikrer jeg meg om at coreavc kjører på MKV?

 

Vil 720p og 1080 kunne lagres på ekstern HD og overføres med usb eller vil det skape problemer?

Noen andre som sliter med lydlagg når du spiller av .MKV filer ?

 

Tror jeg sleit med det samme når jeg brukte det interne lydkortet, nå har jeg kjøpt et USB SB X-Fi kort og lyden lagger enda.

 

Kan det ver en codec kansje som styre lyden feil ?

 

Edit:

Leste litt og ser at andre og sliter med lydlagg, håper noen finner ut av det.

 

TIPS: Bruk det som vist er den raskeste H264 Codec, støtter også dualcore som jeg tror trengst siden maskinen ikke har HW 264

 

Coreavc

 

Denne kjøre 1080p fint på min maskin da andre codecs jeg testet hakket og flimret.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen

 

sittet en stund og prøvd å få XP til og fungere. Sliter nå med at chipset driverne og skjermkortet kneler. Maskinen fungerer helt fint også booter jeg og den kommer til log på skjermen, jeg logger inn og det går et halvt minutts tid og alt blir svart, og ingenting svarer. Eneste som fungerer er svenskeknappen. Jeg har begynt å mistenke et varmeproblem siden problemet også kommer i sikkermodus. Nå står den til avkjøling ute en stund også skal prøve igjen, noen andre som har hatt disse problemene?

 

konklusjonen jeg gjorde meg var enten at skjermkortet knelet eller at chipsettet ikke fungerer som det helt skal.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...