Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bensinprisene flyr til værs


Pogo

Anbefalte innlegg

Hårreisende! Uheldige priser for en fattig student/bileier...

Med unntak av Universitetet på Ås, Agder og Svalbard er det gode bussforbindelser til og fra universitetene, men dårlig med parkeringsplasser og plagsomt mye trafikk i rushtidene. Ergo: Buss er et godt alternativ for studenter. :)

 

Ja, 30kr for en 10min busstur til byen er mye bedre. For ikke å snakke om at man skal tilbake etterpå. 60kr...

Det står i profilen din at du bor i Trondheim. Jeg er enig i at 30 kroner er dyrt og at Trondheim burde holdt prisene som var før nyttår eller aller helst senket de ned fra det gamle nivået.

 

Men når du bor så kort unna som 10 minutter fra sentrum eller NTNU så kan du like gjerne sykle. (Jeg antar du er student siden du er 85-modell) Trondheim er kåret til verdens 7. beste sykkelby og det er jammen ikke verst. :thumbup:

 

Ellers så tror jeg det er en del her som undervurderer kostnadene med bil når de sammenligner med buss. Driftsutgiftene til biler er ikke bare prisen av drivstoffet. Blant annet forsikring, bompenger og parkering kommer i tillegg. Forsikringen er avhengig av hvor langt man kjører årlig mens parkeringsavgift og bompenger blir et tillegg mange plasser. Med en bil som bruker 1 liter per mil så kommer man altså ikke 25 kilometer av gårde med en pris på 12 kr/liter. Man kommer faktisk en god del kortere enn det for 30 kroner. Hvor mye kan dere jo regne på selv ut i fra deres drivstofforbruk, forsikringspremie osv.

 

Forøvrig så kommer neppe drivstoffprisene til å synke det neste tiåret. Forbruket i Kina og India stiger brått og det er det som har fått oljeprisen helt opp til 100 $/fat nå. Forbruket i Asia kommer garantert til å stige i årene fremover også og da vil den vanlige markedsmekanismen med tilbud og etterspørsel styre prisen på olje og drivstoff oppover. Noen spår 50 kr/liter om 12 år, andre spår 20 kr/liter da. Jeg satser på et sted i mellom: 30 kr/liter i 2020. Det er ikke galskap, bare et resultat av markedskreftene. Det er ikke jeg som setter den prisen så ikke skyld på meg om spådommen skulle treffe. Det er sikkert verd en ettertanke om du skal handle bil de nærmeste årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelper ikke mye med kollektivtransport for oss som bor mer enn en times tid fra storbyene.

 

Ikke mer enn et par busser til dagen i bygda jeg bor i.

 

Har ikke noe annet valg enn å ha, og å bruke bil.

 

Og 13 kroner literen er rett og slett idiotisk.

 

Skal de skyte bensinprisene til værs så får de i det minste komme opp med et skikkelig Kollektivtransport opplegg!!!.

Lenke til kommentar
Ellers så tror jeg det er en del her som undervurderer kostnadene med bil når de sammenligner med buss. Driftsutgiftene til biler er ikke bare prisen av drivstoffet. Blant annet forsikring, bompenger og parkering kommer i tillegg. Forsikringen er avhengig av hvor langt man kjører årlig mens parkeringsavgift og bompenger blir et tillegg mange plasser. Med en bil som bruker 1 liter per mil så kommer man altså ikke 25 kilometer av gårde med en pris på 12 kr/liter. Man kommer faktisk en god del kortere enn det for 30 kroner. Hvor mye kan dere jo regne på selv ut i fra deres drivstofforbruk, forsikringspremie osv.

Av alle bilene (12 eller noe) jeg har hatt, har jeg aldri hatt utgifter på over 8-10000 kr pr bil i året (inkl reperasjoner, forsikring årsavgift ol.) bensinutgiftene er ikke tatt med selvfølgelig.

Selv om man reiser kollektivt, må de aller aller fleste likevel ha bil. Da har men fortsatt løpende bilutgifter.

Kostnaden blir lavere pr km jo mere man kjører.

Derfor er det billigere å bruke bilen når man likevel har den kontra det å kjøre buss.

Lenke til kommentar

Man kan diskutere i det vide og det brede om høye og lave bensipriser. Staten har skjønt at ved å legge avgift på bensin, så får de inn mer skatter, vi kjører jo ikke mindre uansett. Dette kalles en såkalt "lump sum tax". Prisene skal nok vesentlig opp før forbruket blir mindre, og samtidig så må alternativene bli mer gunstige i forhold. Og når kollektivprisene også øker, så blir det jo ikke noe mindre bilbruk ved å skru opp prisene på bensin. Vi må forflytte oss. Det som for meg er virkelig idiotisk, er at her hvor jeg bor (i en dal på Østlandet ca 20 mil fra Oslo) så har vi en bensinstasjon hvor bensinen ligger konstant på mye over 12 kr. I Oslo kan jeg fylle for nesten 2 kr mindre på en god dag. Det betyr at der hvor man burde kjøre minst bil, der er det billigst, mens her oppe hvor vi ikke kommer oss noe sted uten bil, så er det ganske mye dyrere. Det burde vært stikk motsatt, bensinen burde vært dyrere der hvor kollektivtilbudet er best! Her opp går det et par busser om dagen... Du må altså ta deg fri hele dagen for å kjøre kollektivt på butikken....

Lenke til kommentar
Hårreisende! Uheldige priser for en fattig student/bileier...

Med unntak av Universitetet på Ås, Agder og Svalbard er det gode bussforbindelser til og fra universitetene, men dårlig med parkeringsplasser og plagsomt mye trafikk i rushtidene. Ergo: Buss er et godt alternativ for studenter. :)

 

Ja, 30kr for en 10min busstur til byen er mye bedre. For ikke å snakke om at man skal tilbake etterpå. 60kr...

Det står i profilen din at du bor i Trondheim. Jeg er enig i at 30 kroner er dyrt og at Trondheim burde holdt prisene som var før nyttår eller aller helst senket de ned fra det gamle nivået.

 

Men når du bor så kort unna som 10 minutter fra sentrum eller NTNU så kan du like gjerne sykle. (Jeg antar du er student siden du er 85-modell) Trondheim er kåret til verdens 7. beste sykkelby og det er jammen ikke verst. :thumbup:

 

Ellers så tror jeg det er en del her som undervurderer kostnadene med bil når de sammenligner med buss. Driftsutgiftene til biler er ikke bare prisen av drivstoffet. Blant annet forsikring, bompenger og parkering kommer i tillegg. Forsikringen er avhengig av hvor langt man kjører årlig mens parkeringsavgift og bompenger blir et tillegg mange plasser. Med en bil som bruker 1 liter per mil så kommer man altså ikke 25 kilometer av gårde med en pris på 12 kr/liter. Man kommer faktisk en god del kortere enn det for 30 kroner. Hvor mye kan dere jo regne på selv ut i fra deres drivstofforbruk, forsikringspremie osv.

 

Forøvrig så kommer neppe drivstoffprisene til å synke det neste tiåret. Forbruket i Kina og India stiger brått og det er det som har fått oljeprisen helt opp til 100 $/fat nå. Forbruket i Asia kommer garantert til å stige i årene fremover også og da vil den vanlige markedsmekanismen med tilbud og etterspørsel styre prisen på olje og drivstoff oppover. Noen spår 50 kr/liter om 12 år, andre spår 20 kr/liter da. Jeg satser på et sted i mellom: 30 kr/liter i 2020. Det er ikke galskap, bare et resultat av markedskreftene. Det er ikke jeg som setter den prisen så ikke skyld på meg om spådommen skulle treffe. Det er sikkert verd en ettertanke om du skal handle bil de nærmeste årene.

For meg, som bor 50 kilometer fra Trondheim, fins det ikke noe alternativ.

Bilen er det eneste fremkomsmiddelet som er aktuelt.

Jeg betaler det det koster uansett og surmuler ikke av den grunn.

Det er bare sånn det er og jeg kan ikke gjøre noe for å forandre det.

 

En mulighet er, selvsagt, å flytte til byen, men siden jeg er oppvokst på landet

tror jeg at jeg vanskelig kommer til å finne meg til rette i byens mylder.... (og så er jo boligene så billige også i Trondheim for tiden :innocent: )

Lenke til kommentar
Ellers så tror jeg det er en del her som undervurderer kostnadene med bil når de sammenligner med buss. Driftsutgiftene til biler er ikke bare prisen av drivstoffet. Blant annet forsikring, bompenger og parkering kommer i tillegg. Forsikringen er avhengig av hvor langt man kjører årlig mens parkeringsavgift og bompenger blir et tillegg mange plasser. Med en bil som bruker 1 liter per mil så kommer man altså ikke 25 kilometer av gårde med en pris på 12 kr/liter. Man kommer faktisk en god del kortere enn det for 30 kroner. Hvor mye kan dere jo regne på selv ut i fra deres drivstofforbruk, forsikringspremie osv.

 

Av alle bilene (12 eller noe) jeg har hatt, har jeg aldri hatt utgifter på over 8-10000 kr pr bil i året (inkl reperasjoner, forsikring årsavgift ol.) bensinutgiftene er ikke tatt med selvfølgelig.

Selv om man reiser kollektivt, må de aller aller fleste likevel ha bil. Da har men fortsatt løpende bilutgifter.

Kostnaden blir lavere pr km jo mere man kjører.

En del av utgiftene er avhengig av kjørelengde. F.eks oljeskift, slitasjeskader på diverse ting, vindusspylevæske, og som nevnt, forsikring. Siden disse tingene er avhengig av kjørelengde så sier jeg at man må regne med mer driftsutgifter per ekstra kilometer enn det drivstoffet står for. Bare for å ta et kjapt tall: Hvis bilen koster 12 kr per mil i drivstoff så er kanskje driftsutgiftene 15-18 kr per mil. Da ser jeg bort i fra ting som verdifall på grunn av alder, årsavgift og sånne ting man uansett betaler når man først har bil.

 

Derfor er det billigere å bruke bilen når man likevel har den kontra det å kjøre buss.

Det kommer an på kjørelengde og busspris. Skal man f.eks pendle på tvers av en av de store byene i Norge så kan det fort bli billigere med kollektivtransport enn med bil. Skal man betale for parkering og betale bompenger i tillegg så skyver det regnestykket ytterligere i favør av kollektivtransporten, selv om man eier bil likevel.

Lenke til kommentar
For meg, som bor 50 kilometer fra Trondheim, fins det ikke noe alternativ.

Bilen er det eneste fremkomsmiddelet som er aktuelt.

Jeg betaler det det koster uansett og surmuler ikke av den grunn.

Det er bare sånn det er og jeg kan ikke gjøre noe for å forandre det.

 

En mulighet er, selvsagt, å flytte til byen, men siden jeg er oppvokst på landet

tror jeg at jeg vanskelig kommer til å finne meg til rette i byens mylder.... (og så er jo boligene så billige også i Trondheim for tiden :innocent: )

Jepp, det blir smak og behag. Man må gjøre det man selv har lyst til og enten takle kjørekostnadene på landet eller boligprisene i byen.

 

Forøvrig er det ennå ingen som har nevnt samkjøring her i tråden ennå. Det er en løsning som passer godt både i og utenfor de store byene. Det er sjeldent/aldri folk nok til å klare å fylle en buss hver halvtime på landet, men å fylle en bil går greit de fleste plasser, minst hver halvtime. Dessverre er omlag 75% av setene som kjører rundt på norske veier tomme. Det er et enormt potensiale til samkjøring, men det krever jo litt personlig initiativ til å planlegge f.eks kjøring til og fra butikk/jobb sammen med naboer og kollegaer. Et offentlig system for deling av biler er vel litt fjernt for de fleste så man må nok ta initiativet selv og spørre naboer og kollegaer om man skal dele på kjøringen. En person den ene dagen, den andre neste dag osv.

Lenke til kommentar
Hehe, om de bare kunne gjort noe med det heslige designet, så. Hvorfor er det slik at elbiler og andre nullutslippsbiler på død og liv må være noen fæle sardinbokser? Akk og ve :D

Kunne noe sånt noe være av interesse?

 

Naturligvis, om det var praktisk mulig å kjøpe en slik bil og få service på den i Europa så hadde jeg stått først i køen og shoppet hemningsløst. Men neida, her blir man avspist med de grusomste plastkreasjonene á la Think og denslags. *grøss*

 

Forøvrig vet jeg ikke om det er praktisk mulig å kjøpe denne bilen i USA heller. Mener jeg har lest om diverse utsettelser og leveringsproblemer... Men ja, det er noe slikt jeg er ute etter. En elbil med bra motor, underholdende kjøreegenskaper og et spenstig utseende.

Lenke til kommentar
Benytt kollektivt :yes:

Det er dyrt nok å ta buss..

 

 

Ikke hvis du kjører mye buss og bruker månedskort.

 

spørs hvor i landet du kommer fra, i bodø er kolektivt ca. 5 ganger dyrere en det er i oslo :hrm:

en ting jeg har lagt merke til i bodø er at alle bensinstasjonene har ingått en avtale med å ha samme pris i hele bodø slik at de får max profitt.

det er salvsakt ulovelig men hvem bryr seg?

kan si så mye at den gjenomsnitlige prisen i fjor var vel rudt 12,13 kr per liter

Lenke til kommentar

Jeg synes det er fint at bensin og diesel er dyrt! Jeg har rabattkort med fast %, og får dermed mer rabatt jo dyrere drivstoffet er!

 

Seriously:

- Tipset med å kjøre på farget diesel anbefales ikke å følge. Ved kontrol vil det bli dyrt.

- Prisen på drivstoff er sammensatt av flere komponenter, den som har økt mest i det siste er prisen på råolje, som er ca 3-doblet på 3 år. Klart dette påvirker prisene, selv om avgiftene etc er uendret.

- Er drivstoff egentlig dyrerer i Norge enn i andre land? Jeg har vært i England, Frankrike og Spania, i tilllegg til våre naboland det siste året, og det er bare Spania som ligger noe under våre priser. Sett i forhold til lønnsnivået der i forhold til der tror jeg likevel de betaler mer enn oss (i forhold til hvor mange minutter de må jobbe for en liter).

Lenke til kommentar

Hadde denne tråden vært i økonomidelen av forumet hadde det vært optimisme og positivitet hele veien. Høye oljepriser er en gullgruve for Norge. Summa summarum betyr den høye oljeprisen ekstremt mye høyere inntekter til landet (offentlig + næringsliv) enn den relativt lille ekstrautgiften det blir for oss transportmessig. Penger som pumpes inn i det økonomiske systemet i hele Norge og får mange positive ringvirkninger for oss.

Lenke til kommentar

Det blir ikke helt det samme. Norges største eksportvare er ikke akkurat ringeminutter. Dermed tjener ikke landet totalt sett på høye ringepriser.

 

Men ta gjerne et annet eksempel: Tenk om gjennomsnittsprisen på mobiltelefoner hadde triplet seg på tre år slik at en gjennomsnittstelefon koster 5-10 000 kr og at finlendinger klager på høye mobiltelefonpriser selv om det betyr hundrevis av milliarder i økte inntekter til Finnland totalt sett.

 

Eller om nederlendere skulle klaget på at prisen på tulipaner hadde triplet seg på tre år.

 

Eller om polakker hadde klaget på at håndtverkstjenester hadde blitt mye dyrere.

 

Eller dagligvarebutikkeieren som klager på at maten har blitt så dyr i det siste. Det koster han flere tusen kroner ekstra i året. (og butikken hans får noen millioner ekstra fortjeneste i året.)

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at jeg tror de fleste som er veldig interessert i bil ikke tenker sånn. De vil ha billig bensin, ettersom det er det de bruker ukelønna på. Jeg hadde heller ikke hatt noe i mot billigere bensin, for så vidt, men det er ikke mitt største bilproblem. Bare ikke bensinen blir så veldig mye dyrere heller på kort sikt.

Lenke til kommentar

Jeg tror at mange ikke skjønner godt nok hvordan og hvor mye oljeeksporten kommer folket i Norge til gode, inkludert dem selv.

 

Hadde Nordsjøen vist seg å være fullstendig fri for olje når vi lette der på 70-tallet så hadde vi nok hatt en plass mellom svensk og polsk lønnsnivå i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Min påstand - Miljøavgifter og klimakvoter er kun avlat. Om 25 år, når miljøhysteriet har lagt seg, så kommer vi til å le av dette. Folk flest forstår ikke annet enn det Norges venstrevridde massemedia dytter opp i trynet på folk.

 

Det som provoserer meg mest er ikke bensinpriser i seg selv, men at holdningen til styresmaktene er at alle utgifter skal dyttes ned på privatperson. Vi har et skattleggingssystem som gir en veldig feil fordeling. Det lønner seg ikke for Ola Nordmann å være miljøvennlig, og det er heller ikke enkelt. Det som teller er penger inn i kassa til AS Norge. Og det alle bare må innse er at uansett hvordan vi vrir og vender på skatter her og avgifter der, er at staten skal ha inn en gitt sum med skattekroner hvert år. Så dersom vi skulle ha senket avgiftene på drivstoff, så måtte de pengene kommet fra et annet sted.

 

Jeg skulle ønske at man i Norge investerte mer av pengene i bærekraftig infrastruktur for framtiden, slik at vi skattebetalere så at pengene går til noe nyttig. De fleste av oss ser ikke hvor pengene blir av. Jeg betaler skatt med glede, så lenge jeg vet at pengene blir brukt til noe nyttig, ikke at statsministeren skal stå på TV og dele ut miliarder her og der utenfor landet for å heise flagg og profilere seg selv).

 

Ok. Nok fra meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...