Gå til innhold

MIDI eller USB?


Drittsekken

Anbefalte innlegg

Er det noen fordel med USB over MIDI?

Når man bruker USB er man vel avhengig av at signalene skal gjennom PCen først, blir det ikke noe forsinkelse her da?

 

Skal kjøpe meg keyboard og lurer på om jeg skal bruke den medfølgende USB kabelen eller kjøpe en MIDI kabel.

Jeg holder litt på MIDI siden signalene da blir sendt direkte til lydkortet og ikke må via CPU først.

 

Det at jeg trenger ekstra strømforsyning ved MIDI er ikke noe å tenke på, jeg tenker kun på signalet.

 

Bruker Cubase.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen fordel med USB over MIDI?

Når man bruker USB er man vel avhengig av at signalene skal gjennom PCen først, blir det ikke noe forsinkelse her da?

 

Skal kjøpe meg keyboard og lurer på om jeg skal bruke den medfølgende USB kabelen eller kjøpe en MIDI kabel.

Jeg holder litt på MIDI siden signalene da blir sendt direkte til lydkortet og ikke må via CPU først.

 

Det at jeg trenger ekstra strømforsyning ved MIDI er ikke noe å tenke på, jeg tenker kun på signalet.

 

Bruker Cubase.

 

Det er ikke lydkortet ditt som skaper en VSTlyd, det er prosessoren. Så argumentet ditt går egentlig andre veien.

Men det hele vil koke ned til hvor bra lydkort du har, eller hvor bra USBinterfacet er. Det er ingen praktisk oppnåelig begrensninger i teknologien latencymessig, så prøv deg frem du :)

Lenke til kommentar

Det var ikke båndbredden jeg bekymret meg for.

Jeg er av den typen som liker å kjøre ting "clean", ikke for mye dill og dall. Tenkte derfor at hvorfor blande inn USB på noe som har fungert fint i mange år. I tillegg så er jeg ikke så voldsomt imponert av USB annet enn til å kople til minnepennen eller mp3 spilleren for å overføre filer. Og så har USB alltid disse driverne som krasjer og må installeres på ny.

 

Men siden det nå er sånn det er så skal jeg forsøke med USB til å begynne med.

Trengs det noen spesielle drivere?

I Cubase har jeg nå valgt ASIO driveren for mitt lydkort, har hørt at man må ha ASIO4ALL ved USB, hvordan funker dette mot mitt lydkort? For ASIO driveren blir vel også brukt ved annet opptak fra lydkortet.

Lenke til kommentar

En midi- kabel må du jo ha uansett, og så må du ha et MIDI- interface, siden du har et eldre Roland- keyboard. Regner med det ikke har USB?. Disse har typisk USB- tilkobling til PC-en i vår dager. Det finnes veldig mange modeller, noen har fler inn/ut, mens andre har bare en. Det er mange som lager slike, og jeg har ikke noen stort kjennskap til de forskjellige typene, men hvis du har ett MIDI- keyboard, og skal bruke det som en kontroller for softsynhter, klarer du deg sikkert med et enkelt ett.

 

Har keyboardet ditt USB, hadde jeg brukt det. Fungerer like bra, mye mindre mikk, og hastighet og slikt trenger du ikke å bekymre deg over i det hele tatt.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Takker Castor, siden du nevnte Midi-interface, så søkte jeg på det, og da dukket denne opp;

 

http://www.audio-media.no/aspx/loginVnet.a...1&plid=8981

 

Virker som det jeg trenger, antar at den tar strøm fra USB porten, det er ok. Ser at Gitarhuset i Søgne skal være forhandler (er den forhandler som er nærmest). Ja, og keyboardet er et "eldre" Roland E16, har MIDI inn-/utgang (og 2 phono uttak for høyre/ venstre(mono)). Det er produsert lenge før noen kom på noe som het USB, tror jeg....

 

Knut

Endret av Sandman1
Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...