Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 (endret) Ut på tur, aldri sur! (men tripod'en blir litt "stor og tung" å dra med seg samt tungvinn å montere/flytte ved motivbytte.) Noen som har anbefalinger til en bra (solid) monopod som gjør meg i stand til knipse med "anstendige" lukkertider ? Endret 4. januar 2008 av Slettet-Pqy3rC
Jamm Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 (endret) Ut på tur, aldri sur! (men tripod'en blir litt "stor og tung" å dra med seg samt tungvinn å montere/flytte ved motivbytte.) Noen som har anbefalinger til en bra (solid) monopod som gjør meg i stand til knipse med "anstendige" lukkertider ? Litt avhengig av vekt du skal henge på. Har en Induro MCX45 som skal være beregnet på opp til 10 kg. Har montert et Manfrotto 3232 hode med Arca-Swiss QR festeplate. Fordelen med Arca-Swiss QR platen er at jeg har det samme på Tri-Poden og slipper å demontere/montere plater på objektiver og hus. En annen fordel med QR er at det er enkel å ta kamera/objektiv løs fra Monopoden slik at man kan bruke Monopoden som spaserstokk når man er ute og går i terrenget. Valgte en så pass solid Monopod grunnet 300/2,8. Etter at jeg kjøpte Induroen fant jeg ut at Induro og Benro er det samme, bare med en annen "Branding" så det er bortkastede penger å betale ekstra for Induro. Benro MC-98 n6 er den samme som Induro MXC45 Edit: Link for Manfrotto 3232 Endret 4. januar 2008 av Jamm
froggyler Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 (endret) Ut på tur, aldri sur! (men tripod'en blir litt "stor og tung" å dra med seg samt tungvinn å montere/flytte ved motivbytte.) Noen som har anbefalinger til en bra (solid) monopod som gjør meg i stand til knipse med "anstendige" lukkertider ? Anbefaler som Jamm en løsning med godt hurtigfeste. Her er min solide Sachtler Monopod CF med Markins M-10 kulehode og Arca Swiss hurtigkobling (resultatet etter å ha prøvd pinglete løsninger og ellevill eBay aktivitet...) Det går fint med kulehode hvis det har god kvalitet med finjustering slik at man har kontroll på "sweet spot". Ellers kan man bruke Manfrottos tilt hode (ca 200 kr) med eget Arca Swiss hurtigfeste. Endret 5. januar 2008 av froggyler
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 Takker så mye for forslag. Linker er alltid kjekt Har en Induro MCX45 som skal være beregnet på opp til 10 kg. Har montert et Manfrotto 3232 hode med Arca-Swiss QR festeplate. Finner ikke 3232 hodet noe sted (butikker etc), så det selges kanskje ikke langre (?). Er Manfrotto M234 noe lignende? Hvor i Norge får en kjøpt hurtigfeste anordninger alá Arca Swiss ?
Jamm Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 (endret) Takker så mye for forslag. Linker er alltid kjekt Har en Induro MCX45 som skal være beregnet på opp til 10 kg. Har montert et Manfrotto 3232 hode med Arca-Swiss QR festeplate. Finner ikke 3232 hodet noe sted (butikker etc), så det selges kanskje ikke langre (?). Er Manfrotto M234 noe lignende? Hvor i Norge får en kjøpt hurtigfeste anordninger alá Arca Swiss ? Tilthodet M234 ser likedann ut. Ser at FotoVideo selger Wimberley plater. Det kan være en fordel å bruke kulehode slik som froggyler har. Når man veksler mellom kamera og objektiv feste må festeplaten på hodet vris 90 grader når man bruker tilthode. Endret 5. januar 2008 av Jamm
froggyler Skrevet 5. januar 2008 Skrevet 5. januar 2008 (endret) Takker så mye for forslag. Linker er alltid kjekt Har en Induro MCX45 som skal være beregnet på opp til 10 kg. Har montert et Manfrotto 3232 hode med Arca-Swiss QR festeplate. Finner ikke 3232 hodet noe sted (butikker etc), så det selges kanskje ikke langre (?). Er Manfrotto M234 noe lignende? Hvor i Norge får en kjøpt hurtigfeste anordninger alá Arca Swiss ? Interfoto selger nå også FOBA festeplater: http://www.interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15703 Du bør også sjekke utvalget hos RRS og Nikonians Pro shop: http://www.reallyrightstuff.com/tripods/03.html https://www.photoproshop.com/index.php Endret 5. januar 2008 av froggyler
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. januar 2008 Skrevet 6. januar 2008 Arrgh! Dette var værre enn først antatt, så dette innlegget skrives dels i frustrasjon og dels som en opplysning til andre. Flere hint i denne tråden mottas forøvrig fortsatt med takk. Monopod opplegget, etter tidligere innlegg av andre, synes å bestrå av tre forskjellige deler som hver har fått sitt behørige avsnitt under. Hurtigfeste Dette er en dingseboms som gjør det mulig å "klikke på plass" kameraet på stativet. Nyttig dings til tripoder, men særs til monopoder som dras med på tur. Her er det en slags standard basert på en Arca-Swiss (vet noen forøvrig om Arca Swiss har nettside?) QR (Quick Release) patent. Løsningen er 2-delt; Et klemme på stativet samt en plate festet til kameraet. Den beste (mest gjennomførte) løsningen jeg har funnet er fra RRS (Really Right Stuff) som har stativklemme med water/SpiritLevel og kameraplate som tillater vertikal festing til stativet. Dyrt dog, lett hoderegning fører meg opp i 2500 kroner (inkl. postgang) for en RRS løsning. Wimberley har lignende løsninger, men disse er langt enklere enn RSS sine. Wimberley har også en Norsk Importør og de kan kjøpes fra FotoVideo. Novoflex leverer også sin egen variant av hurtigfeste (kan kjøpes fra av-hardware), men jeg personlig finner denne litt... eh... "spinkel". Ellers leverer en del stativprodusenter egne propriotære løsninger på dette, for eksempel Manfrotto's ulike xxxRC hoder. Dette blir imidlertid komplisert dersom du har flere kameraer eller stativer. Hode En tripod som jo er litt komplisert å bytte stilling på trenger et 3-veis eller et kulehode slik at kameraet kan beveges isteden for stativet. En monopod er langt enklere å endre stilling på så et 3-veis eller kulehode blir en smule som å sette rakettmotor på en handlekurv eller skyte spurv med kanoner. Allikevel er det tynt med små stativhoder beregnet for monopod der ute, mange bruker visst kulehoder. Manfrotto produserer et hode for monopod M234 (Denne finnes også i en RC versjon som er manfrotto's eget 'Hurtigfeste' system). Gitzo (som forøvrig eies av manfrotto ?) leverer tilthoder, men prisen er forholdsvis høy. Monopod Her er det flere alternativer. Jeg er primært ute etter noe som er ca. 180cm (hode og kamera vil tilsammen øke høyden til øyehøyde for meg) og som jeg kan benyttes som stav når jeg ikke fotograferer. For ekstra styrke ønsker jeg karbonfiber (Carbon). Ikke fordi jeg skal benytte spesielt store objektiver, men den skal tåle å bli benyttet som stav. Benro MC 98, Velbon Sherpa Pro 8, Gitzo GM3550 er alle kandidater.
Jamm Skrevet 7. januar 2008 Skrevet 7. januar 2008 Arrgh! Dette var værre enn først antatt, så dette innlegget skrives dels i frustrasjon ..... Velkommen i klubben av frustrerte. Det skal ikke være lett, men du har laget et fantastisk bra sammendrag. Husk at dersom det er gøy, er det enten dyrt eller forbudt.
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 13. mai 2008 Skrevet 13. mai 2008 (endret) En liten oppdatering, monopod endelig i hus; (argh! kamera på mobiltlf. kan knapt kalles kamera) Det ble til slutt en Velbon Sherpa Pro Pod CF-8. Et Manfrotto 3232 monopod hode og et hurtigfeste fra RRS. Fornøyd så langt, dette utstyret tåler en liten krig. Endret 13. mai 2008 av Slettet-Pqy3rC
zand Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 (endret) Jeg bruker RRS sitt monopod oppsett (som det også er linket til tidl i tråden), Gitzo GM2540 med Manfrotto 234 (tidl 3229) tilt-hode og RRS B2 Pro clamp. Oppsettet koster en del, men til gjengjeld trenger jeg nok ikke bytte den ut noen gang med mindre jeg ødelegger den/sliter den ut. http://reallyrightstuff.com/tripods/03.html Endret 14. mai 2008 av zand
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå