Gå til innhold

Nytt problem. Feilmelding under oppstart.


Anbefalte innlegg

Heihei, jeg installerte Ubuntu 7.10 på en bærbar med navn Compaq Presario F500 men jeg kommer ikke på det trådløse nettverket med den. Kablet går helt fint men når d kommer til trådløst så er det bom stop. Har googlet litt å fant ikke noe særlig nyttig så kan noen av dere prøve å hjelpe meg til å komme på nett?

Endret av DeDDi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
henger meg på her. får ikke nettverk på en acer travel mate 2350. det tråløse kommer ikke opp under "nettverk"

Har du godtatt at systemet kan kjøre "ufrie drivere"?

System -> Administration -> Restricted Drivers Manager

 

 

Ja, har det, men der står det bare ett modem. ingen drivere til noe tråløskort.

Lenke til kommentar
henger meg på her. får ikke nettverk på en acer travel mate 2350. det tråløse kommer ikke opp under "nettverk"

Har du godtatt at systemet kan kjøre "ufrie drivere"?

System -> Administration -> Restricted Drivers Manager

 

 

Ja, har det, men der står det bare ett modem. ingen drivere til noe tråløskort.

Kan du gå i terminalen og taste ifconfig eth1 (enter) ?

Lenke til kommentar
henger meg på her. får ikke nettverk på en acer travel mate 2350. det tråløse kommer ikke opp under "nettverk"

Har du godtatt at systemet kan kjøre "ufrie drivere"?

System -> Administration -> Restricted Drivers Manager

 

 

Ja, har det, men der står det bare ett modem. ingen drivere til noe tråløskort.

Kan du gå i terminalen og taste ifconfig eth1 (enter) ?

Forresten, forsøk:

# su

# lspci | grep Network

(i terminalen)

Lenke til kommentar
henger meg på her. får ikke nettverk på en acer travel mate 2350. det tråløse kommer ikke opp under "nettverk"

Har du godtatt at systemet kan kjøre "ufrie drivere"?

System -> Administration -> Restricted Drivers Manager

 

 

Ja, har det, men der står det bare ett modem. ingen drivere til noe tråløskort.

Kan du gå i terminalen og taste ifconfig eth1 (enter) ?

Forresten, forsøk:

# su

# lspci | grep Network

(i terminalen)

 

 

Det kommer ingen ting opp. og Divice not found

Lenke til kommentar

Hei,

har installert Fedora 8 på min Compaq F500.

Har også problemer med wifi.

Det jeg har funnet ut av er:

Wifi chipset er Broadcom BCM4311 rev 2 (i alle fall på min F550EO), som ikke ble støttet i første Fedora 8 kernel. Har siden den gang oppgradert kernel to ganger, først til ....69 og deretter til ...82. Det virker som om bcm4311 er støttet i disse så jeg anbefaler en kernel upgrade.

 

Ser at det indikeres "rev1" i svar over, kan ha betydning.

 

Driveren (modulen)som skal lastes heter (om jeg ikke husker feil) b43. Om denne ikke er installert må den hentes inn.

 

Om en tar "sudo lsmod" og kikker på resultatet kan en se om b43 nevnes. Om ikke kan en evt forsøke med "sudo modprobe b43" som forhåpentligvis installerer b43 modulen.

 

Dette kan sjekkes med "sudo lsmod" samt "sudo dmesg".

 

Om en får medling om at driveren ikke finnes, så må en som sagt hente den inn (antageligvis fra Ubuntu "repositories"?)

 

Ellers har jeg kommet så langt at jeg kan benytte (sudo) "iwconfig wlan0" og få fornuftige tilbakemeldinger, samt at wlanet dukker opp i "ifconfig" kommando samt i GUI nettverksverktøyet i Fedora (ukjent med hvordan Ubuntu gjør det).

 

Jeg har som sagt kommet så langt at jeg i alle fall kan se at wifikortet detekterer andre nettverk. selv bruker jeg kryptert nettverk med WPA og det har jeg ikke fått til å funke enda.

 

Men dette tyder i alle fall på at det bør være mulig å få ting til å virke på F500.

 

Har ikke forsøkt med den andre metoden (NDISWRAPPER), men jeg forstår det slik at NDSIWRAPPER ikke støtter BCM4311 rev 2 enda (men siden det indikeres i svar over at maskinen har rev1 versjon, kanskje en skulle prøve ndiswrapper).

 

Som sagt ukjent med Ubuntu, men det er vel ikke så ulikt Fedora antar jeg.

Endret av Farscape2005
Lenke til kommentar
greit, kjør

# lspci

 

og post den linja som omhandler nettverkskortet ditt.

 

01:02.0 ethernet controller: linksys, A Division of Cisco Systems [AirConn] INPROCOMM IPN 2220 Wireless LAN Adapter (rev 01)

 

Har lest litt om denne på div engelske forum, og så langt fårstott at det ikke går ant, eller har jeg lest feil?

Lenke til kommentar
Kalles ikke d der å ta over en post Wut? ?

 

Uansett så er maskinen på nett nå :) Tuklet litt inne i terminal og noen restarter så er d good to go :)

 

 

Jo, det går vel det, men tanken var da at å opprette en ny tråd for samme problemet så ville vell første svareren ctrl c, ctrl v til denne tråden.

 

men får dessverre ikke til min pc :/

Lenke til kommentar
@Wut: Ser ut som at IPN 2220 skal kunne brukes ved hjelp av ndiswrapper. Er dessverre evig lenge siden jeg tuklet med ndiswrapper sist, så jeg kan ikke gi deg noen fremgangsmåte, men du finner sikkert en howto.

 

 

Har lite erfaring med annet en windows, så det forbauser meg at jeg fikk det til.

 

kjørte ndiswrapper, og la inn driveren til windws. :) takker for all help.

 

da er vell tråden løst for både meg og deddi. ;)

Lenke til kommentar

Hehe, joda men et nytt problem har oppstått nå.

 

Dette kommer opp under oppstart: Fsck 1.40.2 (12-jul.2007) /dev/sdal has been mounted 24 times without being checked. check forced. /dev/sdal:- 18.0 prosent

 

 

Anyone?

Endret av DeDDi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...