Gå til innhold

Ny linux distribusjon. Bytte fra Ubuntu/Mint.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har brukt linux i noen måneder nå. Har prøvd Ubuntu 7.04, Ubuntu 7.10 og Linux Mint 4.0. Opplever med alle disse at maskinen låser seg tilfeldig nå og da. Har sett flere som har samme problem med Ubuntu rundt på nettet uten at noen klarer å finne ut hva dette skyldes. Har sett mange som har hatt dette problemet i Ubuntu, men ikke i andre distribusjoner. Tenkte derfor at også jeg skulle prøve en annen distribusjon. Den kan med andre ord ikke være basert på Ubuntu på samme måte som Mint er.

 

Jeg har en kraftig laptop med nvidia skjermkort. Jeg ønsker helst å kjøre gnome og compiz fusion. Det er å foretrekke dersom disse er klare out-of-the-box. Det samme gjelder drivere, flash og codecer. Hadde vært fint med en distribusjon som gjør dette like godt som linux mint gjør. Det viktigste er uansett at det er en distribusjon som er lett å bruke for en som er ganske så nybegynner når det gjelder linux.

 

Har surfet litt rundt på forumet angående dette, men har ikke funnet noe som har overbevist meg. Ja, jeg har lest sticky-en om linux distroer.

 

Håper noen kan hjelpe meg. Hadde vært fint om dere også kunne sagt hvorfor jeg burde velge den versjonen dere anbefaler.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil nok da anbefale mandriva. Det er en ganske nybegynner-vennlig distro. Skal du ha ferdig installert alt av codecer o.l må du kjøpe powerpack. Men dette er ikke noe spesiellt vanskelig å installere i mandriva. Finnes både i gnome og kde :)

 

Takk for anbefalingen! :)

 

Har faktisk sett en del på Mandriva fra før. Eneste jeg ikke helt liker er at det ser ut som om den nyeste versjonen ikke kommer med gnome, men KDE. Kommer sikkert uansett til å prøve Mandriva hvis ikke noen andre har noen bedre forslag? Bare det at pc-en fryser går over og jeg slipper å legge inn Windows, så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Pclinuxos skal være en annen distro hvor det meste er ferdig installert, hvis jeg ikke husker helt feil. Ellers så er Fedora en god distro, du må installere en del codecs og slikt selv, men det finnes flere gode guider på dette.

 

Angående Mandriva, du må ikke kjøpe powerpack for å få de forskjellige codecene og slik, det er gratis tilgjengelige fra tredje parts repository (etter hva jeg har lest).

 

Kan være greit å lese igjennom de forskjellige testene som HW.no har utført, bør gi en grei oversikt.

Lenke til kommentar

Takk for tips! Kjører nå Mandriva, men er ikke fornøyd med det. Klarer bare ikke å like KDE. Samt at Mandriva er plagsomt på mange områder hos meg. F.eks. hakker det når jeg markerer med musa på skrivebordet dersom compiz er aktivert.

 

Driver nå å laster ned Fedora med Gnome. Slik jeg har forstått det er Fedora veldig likt Ubuntu og det er ett pluss i min bok, så får bare håpe at ikke det også fryser konstant slik som Ubuntu gjør.

Lenke til kommentar
Pclinuxos skal være en annen distro hvor det meste er ferdig installert, hvis jeg ikke husker helt feil. Ellers så er Fedora en god distro, du må installere en del codecs og slikt selv, men det finnes flere gode guider på dette.

 

Angående Mandriva, du må ikke kjøpe powerpack for å få de forskjellige codecene og slik, det er gratis tilgjengelige fra tredje parts repository (etter hva jeg har lest).

 

Kan være greit å lese igjennom de forskjellige testene som HW.no har utført, bør gi en grei oversikt.

 

Vil helt klart anbefale PCLinuxOS/PCLinuxOS Gnome hvis du likte "Out of the box" egenskapene til Ubuntu/Mint.

 

Mvh Meg.

Lenke til kommentar
Fedora er en fantastisk distro, men et tips her er at du tar en titt på fedoraFrog, som er et verktøy ikke ulikt Automatix i Ubuntu. Gjør installasjon av codecs og diverse "litt" lettere :)

 

Takk for dette tipset! Fungerte fint det programmet! :)

 

Vil ikke akkurat si meg helt fornøyd med Fedora. Det virket som en dårligere, men penere versjon av Ubuntu... Effektene som blir skrudd på med "desktop effects" menyen var supertreige. Det samme var Compiz når jeg la inn det. Det skal også nevnes at installasjonsprogrammet var supertungvint og treigt.

 

Driver nå å brenner pclinuxos på cd. Gir med andre ord KDE en ny sjanse etter at Mandriva ikke akkurat imponerte meg. Håper Jeg slipper de samme plagsomme feilene i pclinuxos som jeg hadde i Mandriva. Skal innrømme at jeg er veldig skeptisk til pclinuxos bare pga navnet. De kunne vel ikke funnet noe stort værre?

 

Håper virkelig jeg finner noe jeg er fornøyd med snart. Helst noe som ikke låser seg også. Hvis jeg ikke gjør det går jeg vel snart tilbake til Mint og feilsøker litt mer på fryse-problemet mitt. Og løser ikke det seg rimelig kjapt blir jeg nok å legge inn Vista, og det har jeg virkelig IKKE lyst til, men må ha ett stabilt system.

 

Vil forøvrig takke hw.no for gode anmeldelser av linuxdistroer. God lesning som gir en liten pekepinn på hvilke distroer som er noe for meg.

Lenke til kommentar
Fedora er en fantastisk distro, men et tips her er at du tar en titt på fedoraFrog, som er et verktøy ikke ulikt Automatix i Ubuntu. Gjør installasjon av codecs og diverse "litt" lettere :)

 

Takk for dette tipset! Fungerte fint det programmet! :)

 

Vil ikke akkurat si meg helt fornøyd med Fedora. Det virket som en dårligere, men penere versjon av Ubuntu... Effektene som blir skrudd på med "desktop effects" menyen var supertreige. Det samme var Compiz når jeg la inn det. Det skal også nevnes at installasjonsprogrammet var supertungvint og treigt.

 

Driver nå å brenner pclinuxos på cd. Gir med andre ord KDE en ny sjanse etter at Mandriva ikke akkurat imponerte meg. Håper Jeg slipper de samme plagsomme feilene i pclinuxos som jeg hadde i Mandriva. Skal innrømme at jeg er veldig skeptisk til pclinuxos bare pga navnet. De kunne vel ikke funnet noe stort værre?

 

Håper virkelig jeg finner noe jeg er fornøyd med snart. Helst noe som ikke låser seg også. Hvis jeg ikke gjør det går jeg vel snart tilbake til Mint og feilsøker litt mer på fryse-problemet mitt. Og løser ikke det seg rimelig kjapt blir jeg nok å legge inn Vista, og det har jeg virkelig IKKE lyst til, men må ha ett stabilt system.

 

Vil forøvrig takke hw.no for gode anmeldelser av linuxdistroer. God lesning som gir en liten pekepinn på hvilke distroer som er noe for meg.

 

Synd fedora ikke var noe for deg. Personlig har jeg alltid foretrekket Fedora over Ubuntu, men men, smak og behag ;-)

 

Og når det gjelder de anmeldelsene så "Bare hyggelig", er tross alt sånne som deg jeg skriver for :)

Lenke til kommentar
Håper virkelig jeg finner noe jeg er fornøyd med snart. Helst noe som ikke låser seg også. Hvis jeg ikke gjør det går jeg vel snart tilbake til Mint og feilsøker litt mer på fryse-problemet mitt. Og løser ikke det seg rimelig kjapt blir jeg nok å legge inn Vista, og det har jeg virkelig IKKE lyst til, men må ha ett stabilt system.

Litt merkelig å velge ett OS basert på "eye candy", men hvis du har problemer med alle linux distroene så vil jeg tro det er noe i maskinen min som ikke er helt som det skal være. Ville nok heller brukt litt mer tid på feilsøking før jeg hadde lagt inn vista, hvis linux er ett OS som kan fylle dine behov.

 

Har brukt Beryl noen ganger, men har stortsett blitt avinstallert etter kort tid, da effektene er morsomme i ca 10 minutter. Men det var noen andre funksjoner som var litt kjekke, men ikke nok til at forblir installert. Men dette vil vel varriere fra person til person.

 

Synd du ikke likte Fedora, jeg har ikke hatt samme opplevelse som deg. Eneste som er i nærhetet er ved bruk av Beryl så har ting blitt veldig tregt etter en stund, men det har bare skjedd noen ganger, og ble løst ved en restart av Beryl. Syntes også jeg har bedre kontroll og er enklere å finne frem i Fedora enn Ubuntu, men det har nok noe å gjøre med at Fedora er den første distroen jeg installerte og dermed er vant med.

Lenke til kommentar
Håper virkelig jeg finner noe jeg er fornøyd med snart. Helst noe som ikke låser seg også. Hvis jeg ikke gjør det går jeg vel snart tilbake til Mint og feilsøker litt mer på fryse-problemet mitt. Og løser ikke det seg rimelig kjapt blir jeg nok å legge inn Vista, og det har jeg virkelig IKKE lyst til, men må ha ett stabilt system.

Litt merkelig å velge ett OS basert på "eye candy", men hvis du har problemer med alle linux distroene så vil jeg tro det er noe i maskinen min som ikke er helt som det skal være. Ville nok heller brukt litt mer tid på feilsøking før jeg hadde lagt inn vista, hvis linux er ett OS som kan fylle dine behov.

 

Har brukt Beryl noen ganger, men har stortsett blitt avinstallert etter kort tid, da effektene er morsomme i ca 10 minutter. Men det var noen andre funksjoner som var litt kjekke, men ikke nok til at forblir installert. Men dette vil vel varriere fra person til person.

 

Synd du ikke likte Fedora, jeg har ikke hatt samme opplevelse som deg. Eneste som er i nærhetet er ved bruk av Beryl så har ting blitt veldig tregt etter en stund, men det har bare skjedd noen ganger, og ble løst ved en restart av Beryl. Syntes også jeg har bedre kontroll og er enklere å finne frem i Fedora enn Ubuntu, men det har nok noe å gjøre med at Fedora er den første distroen jeg installerte og dermed er vant med.

 

Jeg har brukt vanvittig mange timer på feilsøking. Har tross alt plagdes med Ubuntu frys siden jeg for første gang la inn Ubuntu (og linux) og det var vel i August.

 

EDIT: Jo, jeg så gnome versjonen av pclinuxos, men valget falt på KDE versjonen etter å ha lest litt rundt.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Jeg har brukt vanvittig mange timer på feilsøking. Har tross alt plagdes med Ubuntu frys siden jeg for første gang la inn Ubuntu (og linux) og det var vel i August.
Har du forelagt problemet her tidligere (husken min er ikke så god)? Hvis frysingen skjer ofte burde det være relativt enkelt å spore opp synderen. Det første jeg ville gjort er å skru av desktop effects. Deretter ville jeg tatt driverne en etter en, den eneste driveren du er avhengig av er til brikkesettet for IDE kontroller, alle de andre kan du disable. Noen hardware enheter er mer utsatt enn andre, så normalt vil det gå ganske greit å identifisere synderen. Hvis det er en driverfeil, så vil ikke skifte til en annen distro med samme kjerne hjelpe deg, siden driverne gjerne er de samme, og hardwaren din er naturligvis også den samme.
Lenke til kommentar
Jeg har brukt vanvittig mange timer på feilsøking. Har tross alt plagdes med Ubuntu frys siden jeg for første gang la inn Ubuntu (og linux) og det var vel i August.
Har du forelagt problemet her tidligere (husken min er ikke så god)? Hvis frysingen skjer ofte burde det være relativt enkelt å spore opp synderen. Det første jeg ville gjort er å skru av desktop effects. Deretter ville jeg tatt driverne en etter en, den eneste driveren du er avhengig av er til brikkesettet for IDE kontroller, alle de andre kan du disable. Noen hardware enheter er mer utsatt enn andre, så normalt vil det gå ganske greit å identifisere synderen. Hvis det er en driverfeil, så vil ikke skifte til en annen distro med samme kjerne hjelpe deg, siden driverne gjerne er de samme, og hardwaren din er naturligvis også den samme.

 

Takk for fint og informativt svar! :)

 

Nå har denne feilsøkingen foregått samtidig som jeg har prøvd å lært meg Linux. Kunne sikkert prøvd å løst problemet mye bedre dersom jeg faktisk visste helt hva jeg drev med hele tiden. Ja, jeg har spurt endel ganger her på forumet om hjelp uten at jeg har funnet noen løsning. Det varierer veldig hvor ofte det fryser, noe som gjør feilsøkingen vanskeligere. F.eks. når jeg la inn Mint kjørte jeg stabilt i 2 uker uten en eneste frys, men plutselig kom problemet og da frøs det kanskje en gang i timen i en periode. Et annet eksempel kan være en gang pc-en plutselig ble snill og feilen plutselig ble borte i Ubuntu. Alt var bra helt til jeg la inn KDE for å prøve det, for da kom feilen tilbake til Ubuntu. Den var også der når jeg slette KDE igjen. Merkelige greier... Siden det hele er så uberegnelig har jeg mange ganger trodd at jeg har løst problemet uten at jeg faktisk har gjort det. Det som gjorde at jeg trodde at ett distro bytte kunne løse problemet er at jeg har lest om flere andre som har hatt samme problem i Ubuntu, men som ikke har hatt det i andre distroer. Jeg er uansett i skrivende stund tilbake i Mint/Ubuntu og har nå kjørt i en dag uten noen frys. Har nå tenkt å kjøre uten desktop effects for å se hva som skjer.

 

Jeg har søkt mye på nettet for å finne en løsning. Har prøvd å sjekket om det kunne være programmer, nvidia drivere, instillinger osv. Dette uten å funnet noen synder.

 

Det er forresten tamt å kjøre Mint uten noen effekter. :p

Lenke til kommentar

Jeg kjører fortsatt uten desktop effects selv om jeg har nvidia. På 7.04 var rett og slett desktop effects ustabilt, på 7.10 er det mye mer modent, men fortsatt er det noe hikke (men ikke verre hos meg enn at de som digger det tåler det). Hvis utviklingen holder seg bør det være stabilt i 8.04, så da skal jeg gi det en ny sjanse. Du må vel nesten bare vente til neste frysrunde før du kan fortsette søkingen, er jo ikke sikkert desktop effects er synderen.

Lenke til kommentar
Jeg kjører fortsatt uten desktop effects selv om jeg har nvidia. På 7.04 var rett og slett desktop effects ustabilt, på 7.10 er det mye mer modent, men fortsatt er det noe hikke (men ikke verre hos meg enn at de som digger det tåler det). Hvis utviklingen holder seg bør det være stabilt i 8.04, så da skal jeg gi det en ny sjanse. Du må vel nesten bare vente til neste frysrunde før du kan fortsette søkingen, er jo ikke sikkert desktop effects er synderen.

 

Var også endel tull med Compiz i 7.04 hos meg, men i 7.10 er det perfekt bortsett fra den nevnte frysingen (dersom den skyldes Compiz.) Skal uansett kjøre uten effekter en stund nå. Dersom det fungerer perfekt i 1 måned kan jeg vel si ganske sikkert at det er Compiz som er årsaken til problemet. Krysser fingrene for det, selv om jeg virkelig liker Compiz effektene, men det viktigste er uansett at pc-en er stabil og at jeg får kjørt en god linux-distro framfor Vista. Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...