Gå til innhold

Problemer med familien grunnet spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd å høre.

Jeg ville spurt om de ikke syntes det var bra at du stiller spørsmål, søker svar på egenhånd og utvikler deg som et individ, med egen meninger, egne holdninger og eget syn på troen.

Tross alt er vi alle ulike, vi er født med ulik natur rent genetisk, selv om vi arver mange egenskaper er vi fortsatt unike og trenger våre egne unike meninger.

 

Jeg ville ikke kommet med typisk "teologretorikk" eller "hjemmesnekra liturgi" i form av tro gjennom tvil.

Om du tror så er det din sak, det er ikke opp til dem å dømme i hvilken grad du tror.

Det er også forstemmende å se at du blir uglesett, rett og slett skremmende at domtrent segregeres fra din egen familie på grunn av et standpunkt om noe så selvforklarende som evolusjon.

 

Om du tør så kan du jo si at det er ikke noe galt i å være ignorant om evolusjon, geologi, astronomi og alt mulig annet, men før en setter seg inn i stoffet kan en ikk ehevde noe som helst om det. Og her er det helt klart at det ikke er du som er ignorant, du har jo tatt bryet med å sette deg inn i stoffet, for deretter å ta et standpunkt ;)

 

Nå mener jeg ikke at du skal smelle "The Blind Watchmaker" på bordet - selv om jeg anbefaler boka for bedre forståelse av hva evolusjon er, referansene til religion kan du jo alltids velge å lese med et halvt øye om det plager deg :)

 

Om du ikke kommer langt med rasjonelle argumenter kan du jo be den som ikke har tvilt om å hive første stein og deretter påpeke absurditeten i oppførselen deres. Du er akkurat den samme karen som før, samme blodtype, hår og øyenfarge, ingen horn har vokst ut på deg og du har ikke avkappede geitehoder på lur under senga.

 

Håper ting ordner seg og at du tollereres for de meningene du har, selv om de sikkert vil diskutere disse så kan en være saklig og objektiv istedet for ugle (og i deres tilfelle navle) beskuende.

Lenke til kommentar

Jeg finner ingen som helst glede i å si dette, kakestykke, men du understreker et par av poengene mine fra tidligere debatter.

 

Du kastet deg ut i internett-forumenes verden og beskrev en nestekjærlig religion med respekt for alle.

 

Så kommer jeg og påstår at kristendommen ikke respekterer andre. Den er ikke særlig nestekjærlig. Den er tvert i mot ganske ekskluderende. (Mine utsagn, ikke nødvendigvis noen "sannhet", men min mening)

Når du nå opplever å få problemer bare fordi du stiller skeptiske spørsmål og erklærer deg evolusjonist så illustrerer det nøyaktig hva jeg mente. Tenk hvor ille det hadde blitt om du hadde deklamert at du ikke lenger trodde det fantes noen gud!

Lenke til kommentar
Jeg finner ingen som helst glede i å si dette, kakestykke, men du understreker et par av poengene mine fra tidligere debatter.

 

Du kastet deg ut i internett-forumenes verden og beskrev en nestekjærlig religion med respekt for alle.

 

Så kommer jeg og påstår at kristendommen ikke respekterer andre. Den er ikke særlig nestekjærlig. Den er tvert i mot ganske ekskluderende. (Mine utsagn, ikke nødvendigvis noen "sannhet", men min mening)

Når du nå opplever å få problemer bare fordi du stiller skeptiske spørsmål og erklærer deg evolusjonist så illustrerer det nøyaktig hva jeg mente. Tenk hvor ille det hadde blitt om du hadde deklamert at du ikke lenger trodde det fantes noen gud!

 

Her kan du ha et poeng. Men familien elsker meg jo fortsatt. De tror bare at jeg er i ferd med å forlate troen min. De vil jeg det beste og ønsker sikkert å "ekskludere" meg for å skremme meg tilbake til boksvavtro kristendom.

Lenke til kommentar

Hva du kan gjøre.. Jeg har vært i ganske lik situasjon, men jeg tror det er litt essensielt hvor gammel du er? Dette fordi det betyr mye for hvor seriøst dine foreldre oppfatter dine meninger og selvstudier. Så om du ikke har noe mot det, vil jeg gjerne vite alderen din(hvertfall sånn omtrentlig), for å kunne svare best mulig. :)

Lenke til kommentar

Merkelig egentlig hvor sneversynt den "kristne" medmenneskelige siden kan være for å forsøke å "skremme" deg tilbake til troen din... og rart at dette er alt de har å "lokke" deg tilbake med.. Skulle tro at de ihvertfall hadde noe de kunne "snakke" deg tilbake til troen din med annet enn trusler... Har både sett og opplevd "kristen" tro på sitt verste og må si det skremmer meg å se hva "resten" av de som tror er i stand til å gjøre mot de som har tenkt litt og stiller seg tvilende og hvor langt de er villige til å tøye sin egen "medmenneskelighet" når de ser at det ikke nytter.... Grusomme er bare et lite ord når de setter igang "hevnen" sin.. .... Er som en form for regime liksom, der du på ingen måte må forsøke å bevege deg utenfor de dogmene som er satt opp... Gjør du det vil du få svi, for det er med trusler de holder på folk som tviler!!

 

Syntes synd på deg, for den som faktisk skulle ha støttet deg nå er jo nettopp familien din! Er så utrolig glad for at jeg selv hadde foreldre som lot meg få vokse opp UTEN noen form for tro, verken kristen eller politisk. De lot meg bestemme hva jeg ville tro på, men lærte meg å stille kritiske spørsmål til ALT jeg opplevde. Skulle ønske du også hadde det sånn!!

 

 

:D Stå på, ikke mist motet! Du har alltid oss .... he he.

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Hei Kakestykke!

 

Jeg har dessverre ikke fulgt godt nok med her til å kjenne dine standpunkter og historie, men jeg forstår deg dit henn at du er kristen og på ihvertfall noen områder fundamentalist, og det samme gjelder din familie? (Det er et belastet ord, men her mener jeg altså fundamentalist i objektiv forstand - tilhenger av en helt bokstavelig bibeltolkning).

 

Mitt utgangspunkt er ihvertfall at Gud har skapt oss og verden slik vi, og den, er. Vår evne til vitenskapelig analyse og beskrivelse av verden vi lever i er ikke noe ugudelig eller falskt; den er en del av Guds skaperverk. Derfor blir det menignsløst for meg når enkelte kristne hevder at vi må endre vår vitenskapelige oppfattelse av verden for å få ting til å "passe" med Bibelens beskrivelse av verden. Det eneste vi oppnår med det er å skape vanskeligheter for oss selv og unødvendige anstøt mot vår tro. I verste fall stiller vi oss i veien for at nye mennesker skal se Guds kjærlighet.

 

Jesus har aldri krevd at vi skal lese Bibelen som historiebok eller naturfagsbok. Han krever ikke en gang at vi skal lese den som lovbok - hvis vi åpner oss for Gud vil han vise oss hva som er rett. Bibelen kan vær en hjelp til nettop dette: Å se Guds vilje i livene våre.

 

Hvis vi sier at evolusjon ikke er forenlig med kristendom mener jeg vi grovt undervurderer Guds skaperkraft. Gud står over naturlovene, og kan bryte dem hvis han vil: Jesu oppstandelse er det fremste eksempelet. Men det betyr ikke at livets og menneskets eksistens må forklares utenfor naturens lover. Gud har jo skapt naturen! En almektig gud som eksisterer før all tid og etter all tid: Hvorfor i alle dager skal vi måtte tilpasse vår oppfatning av skaperverkets fysiske tilblivelse for å "sansynliggjøre" det...? Hvorfor skulle han ha behov for å klusse med sin egen oppfinnelse? Dette handler ikke engang om inteligent design, det handler om makt til å definere hvordan hele naturen faktisk fungerer. På dette grunnlaget må jeg jobbe ganske hardt med meg selv for å greie å respektere kristne som bruker energi på å sloss mot evolusjonslæren. Ikke bare prøver de å sette menneskeheten 200 år tilbake; de impliserer samtidig at Gud er avhengig av å bryte naturens lover for å skape.

Lenke til kommentar
Han krever ikke en gang at vi skal lese den som lovbok - hvis vi åpner oss for Gud vil han vise oss hva som er rett. Bibelen kan vær en hjelp til nettop dette: Å se Guds vilje i livene våre.

 

Jøss, enda en som ikke har sett lyset.... Det er nesten trist å lese om dette du tror på, for det er faktisk enda mer far out enn kreasjonistene... og jeg som trodde det var nådd en grense ved de tullingene.... :(

 

*Tar et par skritt tilbake og lar tulling alarmen gå*

Lenke til kommentar
Han krever ikke en gang at vi skal lese den som lovbok - hvis vi åpner oss for Gud vil han vise oss hva som er rett. Bibelen kan vær en hjelp til nettop dette: Å se Guds vilje i livene våre.

 

Jøss, enda en som ikke har sett lyset.... Det er nesten trist å lese om dette du tror på, for det er faktisk enda mer far out enn kreasjonistene... og jeg som trodde det var nådd en grense ved de tullingene.... :(

 

*Tar et par skritt tilbake og lar tulling alarmen gå*

 

Med fare for å avspore denne tråden: Hva mener du her? Sikker på at du har fulgt med i kristendomstimen... :p

Lenke til kommentar
Med fare for å avspore denne tråden: Hva mener du her? Sikker på at du har fulgt med i kristendomstimen...

 

Hæ? Lærer du dette tullet i religions timene nå om dagen? Eller er du av gammel årgang som meg som faktisk hadde kristendoms timer på skolen? Kan ikke huske at vi lærte noe av det du nevnte jeg, at det er guds vilje å støtte vitenskapen også videre.... Sikker på at du ikke har funnet på dette selv? Og at du har funnet det opp "BARE" for å få folk til å fortsette å tro på en gud selv ETTER at de har funnet ut at det ikke kan være snakk om annet enn evolusjon? Prøv heller å komme med noen gode råd om hvordan stakkeren kan komme ut av dette sammen med familien isteden for å smøre tjukt på med ting som gjør det verre....

Lenke til kommentar
De vil jeg det beste og ønsker sikkert å "ekskludere" meg for å skremme meg tilbake til boksvavtro kristendom.

Er jo et velkjent fenomen i diverse lumske sekter for å tviholde/hjernevaske medlemmene f.eks Jehovaene.

Om du skulle befinne deg i et slikt miljø, så vil jeg anbefale deg om å kontakte noen utenfor som du kan snakke med og som innehar en betydelig mye bredere kompetanse enn formuet kan tilby. :)

Rett og slett for at du selv skal kunne bestemme, men samtidig får å ivareta familien din.

Lenke til kommentar
Her kan du ha et poeng. Men familien elsker meg jo fortsatt. De tror bare at jeg er i ferd med å forlate troen min.

Hvem sin tro er det egentlig? (Den eksisterte jo lenge før du ble født)

 

De vil jeg det beste og ønsker sikkert å "ekskludere" meg for å skremme meg tilbake til boksvavtro kristendom.

Det finnes mange varianter av "bokstavtro kristendom". Hvilken variant er det familien din er mest knyttet til?

 

Håper uansett at du blir respektert av familien i de valgene du selv gjør for dine egne tankeprosesser. Tro er en veldig personlig ting og jeg håper du ikke blir "styrt" av familien til å måtte følge deres stim i noe så personlig.

 

Selv om familien reagerer på ditt personlige valg nå, så tror jeg at familien på sikt vil respektere valget som din personlige religiøse "identitet". Det som gjør deg til deg og ikke deg til en av "massen". En slik respekt vil sikkert bygge seg opp etter hvert som det synker inn og de ser at du ikke forlater flere av deres religiøse synspunkter med det første. Med andre ord en økende respekt i familien for at folk har sine egne individuelle identiteter. Det tror jeg ikke bare er bra for deg, men også for samfunnet rundt. I den verden vi lever i tror jeg det bare er sunt med en økende respekt for andre mennesker selv om deres tro avviker litt eller mye fra de andre menneskene. Folk er folk og vi bør klare å leve lykkelig side om side uten mistanker om religiøs "utroskap", skepsis, følelse av svik osv.

Lenke til kommentar
Hvis vi sier at evolusjon ikke er forenlig med kristendom mener jeg vi grovt undervurderer Guds skaperkraft. Gud står over naturlovene, og kan bryte dem hvis han vil: Jesu oppstandelse er det fremste eksempelet. Men det betyr ikke at livets og menneskets eksistens må forklares utenfor naturens lover. Gud har jo skapt naturen! En almektig gud som eksisterer før all tid og etter all tid: Hvorfor i alle dager skal vi måtte tilpasse vår oppfatning av skaperverkets fysiske tilblivelse for å "sansynliggjøre" det...? Hvorfor skulle han ha behov for å klusse med sin egen oppfinnelse? Dette handler ikke engang om inteligent design, det handler om makt til å definere hvordan hele naturen faktisk fungerer. På dette grunnlaget må jeg jobbe ganske hardt med meg selv for å greie å respektere kristne som bruker energi på å sloss mot evolusjonslæren. Ikke bare prøver de å sette menneskeheten 200 år tilbake; de impliserer samtidig at Gud er avhengig av å bryte naturens lover for å skape.

Mange gode poenger her!

 

Jeg har nå sagt til familien at jeg ikke er evolusjonist likevel. Men jeg er det jo innerst inne. Ingen grunn til å provosere unødig.

 

Til han som lurte: jeg er 20 men har alltid vært nært knyttet til familien.

Lenke til kommentar
Jeg har nå sagt til familien at jeg ikke er evolusjonist likevel. Men jeg er det jo innerst inne. Ingen grunn til å provosere unødig.

 

Til han som lurte: jeg er 20 men har alltid vært nært knyttet til familien.

Jeg lar bare være å diskutere religion med familien min, og går i kirka på julaften for mors skyld. Det er ingen mulighet for at jeg kan overbevise dem, eller at de kan overbevise meg. Jeg trives sammen med familien min, og jeg synes ikke forskjellig livssyn er en god nok grunn til å ødelegge det.

Lenke til kommentar
Jeg har nå sagt til familien at jeg ikke er evolusjonist likevel. Men jeg er det jo innerst inne. Ingen grunn til å provosere unødig.

 

Til han som lurte: jeg er 20 men har alltid vært nært knyttet til familien.

Jeg lar bare være å diskutere religion med familien min, og går i kirka på julaften for mors skyld. Det er ingen mulighet for at jeg kan overbevise dem, eller at de kan overbevise meg. Jeg trives sammen med familien min, og jeg synes ikke forskjellig livssyn er en god nok grunn til å ødelegge det.

 

Jo, du kan overbevise dem med diskusjon, slik dere har overbevist meg om at evolusjon er riktig.

Lenke til kommentar

Det går ikke ann å overbevise noen som *vil* være religiøse om at Gud ikke finnes. Min familie er heller ikke i nærheten av å være så fundamentalistisk som din høres ut til å være. De har f.eks. aldri kommet med noen "korreksjoner" til det man lærer om evolusjon på skolen.

Lenke til kommentar
Jeg har nå sagt til familien at jeg ikke er evolusjonist likevel. Men jeg er det jo innerst inne. Ingen grunn til å provosere unødig.

 

Til han som lurte: jeg er 20 men har alltid vært nært knyttet til familien.

Det er vel ikke løsningen å late som man har gått bort fra standpunktet igjen. Det jeg gjør/gjorde og vil råde deg til, er ikke å diskutere religion først og fremst. Diskuter heller religionsfrihet, og respekt for personlige livssyn. Få dem til å innse at de må respektere deg og ditt valg, om du skal respektere dem og deres. Bibelen lærer også om toleranse, vet du.. :)

Lenke til kommentar
Her kan du ha et poeng. Men familien elsker meg jo fortsatt. De tror bare at jeg er i ferd med å forlate troen min. De vil jeg det beste og ønsker sikkert å "ekskludere" meg for å skremme meg tilbake til boksvavtro kristendom.
Nå kommer det et viktig filosofisk spørsmål opp. Hvis man gjør noe galt, men i beste mening, er det fremdeles galt? Handlingen var kanskje ikke ondt ment, men problemet er at resultatet blir det samme som om det lå et ondsinnet motiv bak.

 

Ser vi på det som står i bibelen så ser vi jo at gale handlinger får konsekvenser selv om de som gjorde ikke forstod konsekvensene. La oss ta Adam & Eva og Visdommens Tre. Hadde de vært klar over de alvorlige konsekvense så hadde de så klart ikke spist av eplene. Likevel så ble de straffet som om det lå intent bak handlingen.

 

Personlig så mener jeg at man må se på intensjonen bak handlingen også. Det er derfor vi i norge snakker om formildende omstendigheter i straffesaker bl.a.

 

Men uansett så gjør ikke det handlingene noe bedre... Men jeg mener at man ikke kan si at noen er direkte onde uten å se på intensjonen bak handlingene. Alle gjør gale handlinger. Hadde man sagt at alle som gjør gale handlinger var onde så hadde både du og jeg og alle jeg kjenner blitt fordømt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...