Gå til innhold

Kjøp av LED-belysning og hvor bra de lyser


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Syns at man kunne ta med LED-bakgrunnsbelysning (AmbiLight) for TV/PC hjemmekino'en her i tråden.

Noen der har erfaring med dette?

 

Nye og dyre flatskjermer kommer ofte med dette innebygget - men man kan jo lave det selv eller kjøpe ferdigt lagt.

 

En link til, hvordan det funker og ser ut kan ses og kjøpes her på denne linken.

Der er en demo (video) litt ned på siden der viser, hvordan det funker med spill (Blazing Angels2).

 

PS. Tråden blir dessverre ødelagt av denne "hvem vet mest" duel :thumbdown:

 

Edit/ Linken over fant jeg i denne forum-tråd (hvor der også finns flere linker).

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Syns at man kunne ta med LED-bakgrunnsbelysning (Ambilight) for TV/PC hjemmekino'en her i tråden.

 

Nye og dyre flatskjermer kommer ofte med dette innebygget - men man kan jo lave det selv eller kjøpe ferdigt lagt.

 

En link til, hvordan det funker og ser ut kan ses og kjøpes her på denne linken.

Der er en en demo (video) litt ned på siden, der viser hvordan det funker med spill (Blazing Angels2).

 

PS. Tråden blir dessverre ødelagt av denne "hvem vet mest" duel :thumbdown:

 

Kimmer

 

Hei hei.

Det der så tøft ut.

Alt av LED-belysning er interessant å diskutere for min del :D

 

å hvis noen kommer med linker til nettbutikker.

lager jeg en egen kategori med liste i førsteposten.

hvis listene blir lange, kan jeg sette de i forum-spoliere ;)

Lenke til kommentar
PS. Tråden blir dessverre ødelagt av denne "hvem vet mest" duel :thumbdown:

 

Edit/ Linken over fant jeg i denne forum-tråd (hvor der også finns flere linker).

 

Kimmer

ja noen liker fakta mens andre baserer sin synsing på myter :tease:

 

Jeg liker best, fakta/påstander servert med kilder. noe som du til slutt greide å komme frem med.

forøvrig vandret denne diskusjonen med energisparingen litt ut i "off topic", når tråden skulle omhandle først og fremst led-lys (erfaringer, kjøp, lysstyrke og kvalitet).

men føler at diskusjonen bringte en del positive innblikk alikevel.

 

Det meste av energibesparingsspørsmålet blir synsing når man ikke gjenomfører forsøk.

Det er jo mange faktorer som spiller inn.

(hadde man bare hatt nøyaktig og fullstendig oversikt over strømbruken i hele strømnettet til sitt hus til envær tid.

hvor mye som forbrukes på hver kurs, hvor mye som går til varmeelementene osv... var det ikke noe slik hun som vant i skaperen laget?)

mine synspunkter kommer ikke fra en belysningsekspert eller en ENØK-ekspert,

men det betyr ikke nødvendigvis at jeg ikke har noen gode poeng.

 

Som jeg har sikkert sagt flere ganger,

så synes jeg at det som er belysning og det som er varmekilde skal skilles i den grad det lar seg gjennomføre.

Led-lys er effektive lyskilder og varmepaneler er effektive varmekilder.

med effektive lyskilder, kan man øke antallet lyskilder og på den måten få bra belysning flere steder uten å øke forbruket noe særlig. lysdioder varer lenge og de tåler mye. Det er ikke bestandig man trenger oppvarming der man trenger lys. Det skal også nevnes at man har flere typer varmekilder. elektrisk oppvarming, vedovn, gassoppvarming og lignende. noen av oppvarmingskildene forbruker ikke strøm. hvis du oppvarmer et rom bare med vedovn er det ikke særlig mye poeng å trekke 95% ekstra ut av belysningen for å produsere varme. Jeg trur innerst inne vi er enige om det meste, bortsett fra det med at det ikke er noe poeng å gå over til LED-lys.

 

nye kommentarer til "lys med bevegelsessensor":

om 5% går til lys(glødepærer) og en liten del går til sensor.

så skal det nå gå an å spare i værtfall det uavhengig om man har varmetermostat.

Man sparer enda mer hvis denne er plassert på en plass der det ikke er termostat basert oppvarming.

I tillegg trekkes strømmen for belysningen bare når det er nødvendig.

 

Jeg venter i spenning på en ny pakke med lys nå.

Jeg hadde jo tenkt å prøve en av disse E27 lyspærene som er SMC-lysdiodebaserte, men utsendemessig helt lik tradisjonelle glødepærelys. Problemet var at den jeg fikk var defekt. Men nå får jeg en erstatning av den lyspæren i posten snart. Det blir spennede å se hvordan denne lyser i forhold til glødepærene jeg vanligvis bruker. I tillegg skal jeg teste noen spottlys som er SMC-lysdiode baserte med reflektor. Jeg la merke til at de spottene jeg testa sist hadde trolig blitt bedre med en reflektor.

 

Håper forresten at flere kommer med tips til nettbutikker/butikker de har handlet på ;)

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Ja i noen få tilfeller sparer man strøm med led lamper. Men det betinger at man finner seg i at lysfargen ikke er serlig bra enda. Når man bruker halogen lamper på en fornuftig måte så kan de fortsatt lyse nesten like lenge som led. Led er nok fremtiden, men vi er der ikke enda. For å si som en selger for lys sa, hjemme bruker vi halogen, og bak på bilen bluker vi led... :p

Lenke til kommentar

www.ledshoppe.com har et lite utvalg av lavbudsjetts LED-produkter.

 

Jeg prøvde en slik:

PICT1697.JPG

http://ledshoppe.com/Product/hou/HE1033.htm

 

Den kostet meg 12$ inkludert frakt. Altså rundt 65 kroner med dagens kurs. Den har E27-sokkel og drives med 230V. Min erfaring med denne er at den lyser rett og slett elendig. Omtrent 1/5 av det en vanlig 40W glødetrådspære gir. Akkurat denne er ikke verd pengene etter min mening men jeg er fortsatt optimistisk til at mer kjente merker kan gi god LED-belysning for pengene.

 

Blant annet kjøpte jeg en slik også og den lyser ganske bra. Jeg har også en slik bak/under skjermen. Den lyser ganske dårlig men det er akkurat passe til formålet.

Lenke til kommentar
Tviler på du sparer så veldig mangen kroner på det. Må såfall gå maaangen år. Kommer litt an på hvordan du varmer opp boligen.

 

Edit: Det norske folk er feilinformert av diverse forståsegpåere i media at det er så mye å spare på å bytte lyskilder. Kun et lite fåtall som kan spare merkbart på det.

alltid får jeg høre dette med oppvarming(får jo inntrykk av at alle rom skal være oppvarmet). det er ingen oppvarming der. ikke i gulvet og ikke på veggen. det er heller ingen oppvarming i rommet trappa fører til. tviler på at rommet blir særlig oppvarmet av en enkel liten pære.)

Argumentet med oppvarming er reelt. I Norge har vi ofte dager med 10-15°C utetemperatur. Dersom vi ikke hadde noen varmekilder inne så ville det blitt ubehagelig kjølig. De fleste tror de ikke trenger noen varmekilder ved så høye utetemperaturer fordi de ikke har ovner stående på. Det de glemmer er alle de andre varmekildene i huset. Et titalls lyspærer som produserer til sammen ~1000W, komfyren som står på 1-2000W ca en halvtime per dag, TV, stereo, batteriladere, PC og andre ting som bidrar med både standby-varme og varme i påslått tilstand. Uten disse varmekildene ville det blitt ubehagelig kaldt inne. Når man reduserer ett av de største varmebidragene, lyspærene, til en brøkdel så vil det merkes. Man må ha på ovner ved høyere utetemperaturer enn før.

 

Jeg har ett eksempel fra en brakkerigg på NTNU som fungerte som en provisorisk datasal for noen år siden. Den var passe varm på vinteren uten ovner. En dag byttet de ut CRT-skjermene (~100W) med LCD-skjermer (~30W). Det gjorde lokalet så kjølig om vinteren at de måtte sette inn flere 1000W varmeovner der for å gjøre det behagelig igjen.

 

Ellers så er det som du sier flere grunner til å velge LED. Blant annet:

- Brannfare. Halogenpærer kan bli farlig varme og gi brannfare om de skulle hekte seg borti en gardin, ramle ned i sofaen eller lignende.

- Innemiljø. Støv som svir seg på lyspærer skaper usunne gasser og dårlig innemiljø.

- Lavere behov for vedlikehold (utskiftninger). Noe som er spesielt kjekt på vanskelig tilgjengelige steder som takbelysning i trappeoppganger osv.

- Plass. Halogenspot som felles inn i tak tar betydelig plass inni taket siden en betydelig mengde isolasjon må fjernes for å unngå brannfare. Tilsvarende i LED-utgave ser like lekkert ut selv om det ikke legges inn i taket i det hele tatt. Det gir bedre loftisolering og mindre fare for kondensskader i taket, særlig på bad.

- Trafoene tar mindre plass, produserer mindre varme og kan forsyne langt flere LED-pærer enn halogenpærer

- Kablingen er langt enklere og penere siden det trengs bare ~0,1A per lyspunkt i stedet for ~3A.

- Sammenlignet med 230V spots er 12V led mye mer baderomsvennlig (forskriftsmessig og sikkerhetsmessig) siden 12V er langt mindre farefullt enn 230V.

Lenke til kommentar
Joda, vi holder på å få dette til. Det er bare det at med bilder er det mulig å lyve mye. En kan få det til å se ut akkurat som en vil... Så det å få til noe som er mest mulig likt virkeligheten er ikke så lett.

Men som sagt, dette er også i vår interesse å få til!

jo det har du helt rett i ;) skal sies at jeg prøvde å få til sammenligningsbilder selv. å det ble ikke akkurat så veldig bra. f.eks. kameraet kompanserte for manglende lys.

Skal man sammenligne kan man ikke ha kameraet på "auto". Da må man sette kameraet i manuell modus sånn at man får samme lukkertid, samme blenderåpning og samme ISO-verdi på alle bildene.

 

90% av tilført effekt? det vil si at en 40 watts glødepære bruker 36watt til oppvarming og 4watt til lys? høres ikke helt rett ut i mine ører. kom gjerne med kilder.

Tallet er nok nærmere 98% for glødetrådspærer på 40W. Jepp, så ineffektive er de. Det er ikke uten grunn at sparepærer klarer å lage like mye lys ved bruk av langt færre watt og at LED er ennå mer effektivt.

 

I følge wikipedia er effektiviteten til en 40W glødetrådspære på ca 1,9%. LED kan være 5-10 ganger mer effektive (gamle tall som har stått der i flere år).

Lenke til kommentar
Joda, vi holder på å få dette til. Det er bare det at med bilder er det mulig å lyve mye. En kan få det til å se ut akkurat som en vil... Så det å få til noe som er mest mulig likt virkeligheten er ikke så lett.

Men som sagt, dette er også i vår interesse å få til!

jo det har du helt rett i ;) skal sies at jeg prøvde å få til sammenligningsbilder selv. å det ble ikke akkurat så veldig bra. f.eks. kameraet kompanserte for manglende lys.

Skal man sammenligne kan man ikke ha kameraet på "auto". Da må man sette kameraet i manuell modus sånn at man får samme lukkertid, samme blenderåpning og samme ISO-verdi på alle bildene.

Det var det som ikke var lett med det kameraet jeg hadde. prøvde så godt jeg kunne skudde av automodus. men kameraet overstyrte uansett. å det var ikke akkurat det dyreste kameret heller. så hvis man skal gjennomføre noe sånt må man ha et kamera som lar seg fininstille, noe mitt ikke lot seg gjøre.

 

edit: sjekka litt nå. ok. iso settingen kunne stilles om ;) og en annen belysningsgreie kunne slåes av.

men lukketid og blenderåpning går ikke an å stille inn.

http://www.photoxels.com/tutorial_iso.html

uannsett har ikke så mye peiling på kamerasaker, men det kan nå være noen tips til andre hvis de skal prøve det samme

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Simen1: Nesten alle "retro-fit" LED spotene som er på markede er elendige, disse er bare en haug med "tradisjonelle" lysdioder som er pakket sammen for å bli en spot pære, SMD diodene er der utviklingen skjer for øyeblikket. Cree testet like før jul en lysdiode som ga ut 129lumen (kaldhvit) @ 350mA (den varmhvite utgaven ga 104lumen)

 

Den som du kjøpte med 48 lysdioder gir karnsje like mye lys som en 10W lyspære med (om lysdiodene er av god kvalitet) til sammenligning gir en enkel 5W SMD lysdiode fra Cree omentrent like mye lys som ei 30W lyspære og gir et lys som er veldig likt en vanlig lyspære.

 

 

36 LED varmhvit MR16 spot

mr1636ww.jpg

 

1 x 5W Cree MR16 spot

mr165ww.jpg

 

 

Nå skal det være sagt at skal du ha de siste innen dioder så koster det.

Lenke til kommentar
Nå skal det være sagt at skal du ha de siste innen dioder så koster det.

enig der.

 

den første du avbilder har vanlige lysdioder, det skal nevnes at den i tillegg er helt uten reflektor.

den andre har kanskje en liten reflektor i tillegg til at lysdiodene er bedre.

 

satser på å få testa overflatemonterte lysdioder i morgen. (på rundt 110 Luminous flux (Lm))

Endret av thor918
Lenke til kommentar
den første du avbilder har vanlige lysdioder, det skal nevnes at den i tillegg er helt uten reflektor. den andre har kanskje en liten reflektor i tillegg til at lysdiodene er bedre.

Angående reflektor så er det likevel lite lys som stikker av som spredelys til sidene på den jeg kjøpte. (den på bildet noen innlegg opp her). Det er altså ikke mangel på fokusering av lyset som gir den lav lysstyrke.

LEDs are specially constructed to release a large number of photons outward. Additionally, they are housed in a plastic bulb that concentrates the light in a particular direction. As you can see in the diagram, most of the light from the diode bounces off the sides of the bulb, traveling on through the rounded end.
post-3851-1199635428_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Jeg tenker på å bytte ut en del av halogen pærene vi har i huset med LED lamper. tenkte på å starte med å bytte ut lampene vi har i avsuget over ovnen på kjøkkenet. Der bruker vi 12v 50mm halogenpærer slik som denne: 321593_X_2004-06-29_170048.jpg

 

er det mulig å få i LED som kan erstatte disse og gi godt arbeidslys og gjerne i varmhvit farge?

 

Og hvor er det best å bestille de?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
den første du avbilder har vanlige lysdioder, det skal nevnes at den i tillegg er helt uten reflektor. den andre har kanskje en liten reflektor i tillegg til at lysdiodene er bedre.

Angående reflektor så er det likevel lite lys som stikker av som spredelys til sidene på den jeg kjøpte. (den på bildet noen innlegg opp her). Det er altså ikke mangel på fokusering av lyset som gir den lav lysstyrke.

LEDs are specially constructed to release a large number of photons outward. Additionally, they are housed in a plastic bulb that concentrates the light in a particular direction. As you can see in the diagram, most of the light from the diode bounces off the sides of the bulb, traveling on through the rounded end.
post-3851-1199635428_thumb.jpg

 

 

digg illustrasjon du fant ;)

 

okei.

egentlig sammenlignet jeg det med lyset jeg har, som ser ganske så likt ut.

å der virker det ikke som det er noe spesielt dårlig lysstyrke, men spredningen er alt for dårlig :)

Lenke til kommentar
Jeg har ett eksempel fra en brakkerigg på NTNU som fungerte som en provisorisk datasal for noen år siden. Den var passe varm på vinteren uten ovner. En dag byttet de ut CRT-skjermene (~100W) med LCD-skjermer (~30W). Det gjorde lokalet så kjølig om vinteren at de måtte sette inn flere 1000W varmeovner der for å gjøre det behagelig igjen.

 

jo jo. men da har man valg:

* ta på seg varmere klær

* finne ny varmekilde:

- elbasert varmekilder: varmeovn

- ikke elbaserte varmekilder: gass, olje, fyre med ved :p, osv.

- kanskje man er koblet på varmeanlegget til forbrenningsanlegget

 

er det ennå for kaldt så kan man kjøpe inn noen CRT-skjermer/lyspærer og montere på veggene :p

 

men ja, jeg tar til meg alle poengene. Det er jo helt rett som dere sier.

 

Når jeg flytta alle pcene mine inn i et felles rom (de stod på rommet mitt før). ble rommet mitt ekstremt mye kaldere.

men jeg tok derimot ikke å kjørte på med mer varme, i stedenfor har jeg mere klær på meg som gjør at jeg sparer på kroppsvarmen.

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Jeg tenker på å bytte ut en del av halogen pærene vi har i huset med LED lamper. tenkte på å starte med å bytte ut lampene vi har i avsuget over ovnen på kjøkkenet. Der bruker vi 12v 50mm halogenpærer slik som denne: ....

 

er det mulig å få i LED som kan erstatte disse og gi godt arbeidslys og gjerne i varmhvit farge?

 

Og hvor er det best å bestille de?

 

På forhånd takk.

ser ut som noen norske butikker fører varm hvit 12 volt type spott som du har:

http://www.led-lys.no/LED_lyspaerer/LED-spot_3w.shtml

 

men kan du ikke se i lista over butikker som fører spottlys i førsteposten?

ser ut som den socketen heter MR16 GU5.3... men jeg har ikke skilt disse i lista.. alle spottene ligger under lista som står gu10 på... kan ta å rydde opp senere i lista.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

ok.

prøvde ut nye spots med overflatemonterte lys (power led), reflektor og varmhvit.

må si de lyste fantastisk bra og hadde bra lysspredning.

de har et forbruk på 2.5watt (som er mindre enn de jeg har som har en klynge med store lysdiodelys.. de trakk ca 4watt hver),

115-125Lm

 

egentlig var det nesten litt for mye lys :p følte nesten at jeg ble blendet.

men ordnet seg når jeg justerte lyset litt mot gulvet.

har kun lysdiode baserte spots i en hel stue nå. det vil si totalt 12stk.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

tenkte jeg skulle sjekke om wattforbruket på de nye spottene stemte med merket wattforbruk, men det avleses 0watt under hele målingen. ikke det at jeg skal klage på lite forbruk, men vet jo at dette betyr at avlesningen ikke ble riktig.

har dette noe med måten belastningen er på eller?

 

bruker en clas ohlson, den dyreste avleseren de hadde.

 

målte wattforbruket på de andre spottene for lenge siden med samme måleapperat, der får jeg tilnærmet det som er merket av på lysene.

 

tips? er multimeter bedre for å finne forbruket? (skjønner ikke hvorfor en slik energimåler ikke skal kunne avlese forbruket like bra som et multimeter.)

 

NorthWave

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10267112

Jeg ville skjekket det med multimeter. Mål først spenningen, og så måler du strømmen. Lasten kan regnes som resistiv, så da er det bare å gange strømmen med spenningen, og du har effektomsetningen.
Endret av thor918
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...