Gå til innhold

Trenger jeg montør?


Anbefalte innlegg

Hei

 

I Januar skal jeg flytte inn i et borettslag. Damen som bor i leiligheten nå har kun analog telefon. Jeg har snakket med henne, slik at hun sørger for at hennes abb er kuttet til jeg kommer inn.

 

Jeg har bestilt bredbånd fra NGT. Fikk beskjed om at jeg da trenger en montør. Men etter å ha surfet litt rundt, kan man få inntrykket av at dette er en jobb man kan greie fint selv?

 

Jeg har skjønt at om jeg hadde hatt en aktiv analog linje, så kunne jeg fikset alt selv. Men kan jeg ikke dette ettersom den aktive linjen går til passiv to dager i forkant?

 

Takk for svar!

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jaja men det må jo alle, når han sier montør, regner jeg med at det er en som kommer inn i stua til deg og kobler opp allt og skrur på pc¨n for deg og åpner vg.no, og ettersom trådstarter sitter på en pc, og er medlem i et nerdeforum på internet, tviler jeg på at han ikke klarer det selv.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
jaja men det må jo alle, når han sier montør, regner jeg med at det er en som kommer inn i stua til deg og kobler opp allt og skrur på pc¨n for deg og åpner vg.no, og ettersom trådstarter sitter på en pc, og er medlem i et nerdeforum på internet, tviler jeg på at han ikke klarer det selv.

 

 

Ok. Trodde man kunne gjøre alt selv når man fikk tilsendt denne pakka jeg. Så jeg må betale 500,- for at fyren skal koble noe som ikke engang er inne i huset?

Lenke til kommentar
nei, hvis du bestiller montør kommer en kar inn i stua di, kobler til modemet skrur på PC-en og åpner vg.no, og for det må du betale 500 spenn, så var jeg deg ville jeg gitt faan

 

neiiii...

Ikke forvir stakkaren :p

Montør er det NGT kaller han som du MÅ ha....og koster 500kr

 

han som kobler opp modemet å slikt kalles bredbåndshjelperen og koster 900kr....

Lenke til kommentar
Alle priser er oppgitt i norske kroner og inkluderer merverdiavgift. Prisene forutsetter fasttelefon, ellers kommer kr 60,- i tillegg pr måned, og 499,- til montør (engangsbeløp).

 

Har det siste året fått levert internett fra NGT til to forskjellige boliger, å jeg å var skeptisk til om jeg virkelige måtte ha denne montøren første gangen :) men det ble jeg pent nødt til :p

 

Dessuten hvis du ser på bestillingsskjemaet til NGT så vil du se at du verken kan bestille eller avbestille montør, for dette er noe du får automatisk når du bestiler et abonement. Men hvis du fremdeles er veldig usikker kan du som SirAmp sier ringe dem.

Endret av _Viper_
Lenke til kommentar

Hvis du kan oppgi nummeret til hun som bodde der før, så kan det hende at du slipper montør hjem til deg.

 

95% av alle ordrer jeg får fra NGT med montør er unødvendige, men siden NGT VELDIG OFTE ikke spør om de har telefonnr til de som bodde i adressen før, blir de pent nødt til å bestille montør fra telenor, som kopler opp en ny paralell linje i samme koplingsbokser som den gamle analoglinjen lå på. Og så går montøren inn hjemme hos kunden, setter på en tonesender, og finner rette kabel fra huset ditt i kopl. boksen utenforbi. Så kopler han bort den gamle linjen, og inn med den nye.

 

Totalt unødvendig arbeide, men det er nå det som er grunnen.

 

Bestiller du derimot fra Telenor, så kan de kikke direkte i systemene sine, og så finne ut at her er det en linje som ble sagt opp 1 uke før du bestilte, og som er til samme adresse, da slipper du montør :p

 

Så sånn é det!

Lenke til kommentar
Hvis du kan oppgi nummeret til hun som bodde der før, så kan det hende at du slipper montør hjem til deg.

 

95% av alle ordrer jeg får fra NGT med montør er unødvendige, men siden NGT VELDIG OFTE ikke spør om de har telefonnr til de som bodde i adressen før, blir de pent nødt til å bestille montør fra telenor, som kopler opp en ny paralell linje i samme koplingsbokser som den gamle analoglinjen lå på. Og så går montøren inn hjemme hos kunden, setter på en tonesender, og finner rette kabel fra huset ditt i kopl. boksen utenforbi. Så kopler han bort den gamle linjen, og inn med den nye.

 

Totalt unødvendig arbeide, men det er nå det som er grunnen.

 

Bestiller du derimot fra Telenor, så kan de kikke direkte i systemene sine, og så finne ut at her er det en linje som ble sagt opp 1 uke før du bestilte, og som er til samme adresse, da slipper du montør :p

 

Så sånn é det!

Tja, er vel Telenor som saboterer da. NGT eller andre får ikke bestilt en DA installasjon dersom det ikke er en aktiv linje å legge den på. Enkelt og greit, så da blir det FA installasjon og Telenor kan sende en større regning til opratøren.

Lenke til kommentar
Hei

 

I Januar skal jeg flytte inn i et borettslag. Damen som bor i leiligheten nå har kun analog telefon. Jeg har snakket med henne, slik at hun sørger for at hennes abb er kuttet til jeg kommer inn.

 

Jeg har bestilt bredbånd fra NGT. Fikk beskjed om at jeg da trenger en montør. Men etter å ha surfet litt rundt, kan man få inntrykket av at dette er en jobb man kan greie fint selv?

 

Jeg har skjønt at om jeg hadde hatt en aktiv analog linje, så kunne jeg fikset alt selv. Men kan jeg ikke dette ettersom den aktive linjen går til passiv to dager i forkant?

 

Takk for svar!

 

Kenneth

 

Så lenge det er snakk om full tilgang adsl, altså en adsl bestillt på en linje det ikke er en aktiv telefon på fra før er det obligatorisk med montør hjem til deg. Dette for å kvalitetssikre at linja er ok, i ditt tilfelle kan det synes unødvendig da linja er såpass fersk, men alternativet er at det kan vise seg at det er feil på linja eller at linja ikke tåler den adsl hastigheten du har bestillt. Da må montør bestilles for å sjekke linjekvaliteten, noe som fort tar noen dager ekstra. Det er ikke mulig for ordreskriver å sjekke hvor gammel den ledige linja er, derfor blir alle ledige linjer behandlet likt (ledig linje = linje etter telefon eller adsl som ligger ferdig koblet etter tidligere kunde). Det er ikke Telenor som tjener på at det må montør ut til deg, telenor har ingen montører og er avhengig av å få avtale med den entrepenøren som har ansvar for området der du bor.

Lenke til kommentar
Hvis du kan oppgi nummeret til hun som bodde der før, så kan det hende at du slipper montør hjem til deg.

 

95% av alle ordrer jeg får fra NGT med montør er unødvendige, men siden NGT VELDIG OFTE ikke spør om de har telefonnr til de som bodde i adressen før, blir de pent nødt til å bestille montør fra telenor, som kopler opp en ny paralell linje i samme koplingsbokser som den gamle analoglinjen lå på. Og så går montøren inn hjemme hos kunden, setter på en tonesender, og finner rette kabel fra huset ditt i kopl. boksen utenforbi. Så kopler han bort den gamle linjen, og inn med den nye.

 

Totalt unødvendig arbeide, men det er nå det som er grunnen.

 

Bestiller du derimot fra Telenor, så kan de kikke direkte i systemene sine, og så finne ut at her er det en linje som ble sagt opp 1 uke før du bestilte, og som er til samme adresse, da slipper du montør :p

 

Så sånn é det!

Tja, er vel Telenor som saboterer da. NGT eller andre får ikke bestilt en DA installasjon dersom det ikke er en aktiv linje å legge den på. Enkelt og greit, så da blir det FA installasjon og Telenor kan sende en større regning til opratøren.

 

At operatøren ikke sjekker med kunde om kunde har telefon fra før eller om det har tidligere har vært linje til adressen er vel kanskje den største grunnen til trøbbel i forbindelse med telefon/adsl leveransen. Hvis det er ledig kapasitet i nettet vil en bestilling automatisk ta en ny linje hvis det ikke blir spesifisert i bestillingen om hvilken linje som skal brukes, hvis angitt linje ikke er oppsagt vil systemet prøve å ordne ny linje. Av ulike årsaker kan ordre gå til manuell behandling, ordre får da samme behandling uavhengig av hvilken operatør det er som bestiller linje. Telenor må betale entrepenørene mere for å koble opp en ny linje, noe som er naturlig da det ved gjenbruk av gammel linje bare er nødvendig med kobling i sentralen.

Lenke til kommentar

kan godt hende det skal være så enkelt, men jeg har opplevd så pass mye rart både som sluttkunde og gjennom jobb at jeg ikke har den helt store tiltroen til systemet. Alt fra "Fullt i nett" meldinger som forsvinner bare man bestiller via Telenor til Bravida (nå Relacom) montører som reklamerer stort for Telenor. Fikk beskjed av han som la inn Telenor ADSL hjemme at jeg kunne være glad jeg ikke være NGT kunde for denne installsjonen hadde kostet meg (personlig) flere tusen kroner detsom det var gjennom NGT og ikke Telenor. Det var en helt vanlig FA installasjon i en bolig hvor det hadde vært telefon og ADSL tidligere, men hvor det var litt rot i i de forskjellige telefonstolpene rundt huset.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...